![]() |
Aşiret Mektebi -Mekteb-İ Aşiret-İ Hümayun |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aşiret Mektebi -Mekteb-İ Aşiret-İ Hümayun![]() Akaretler1893 Aşiret Mektebi İkinci abdülhamid han tarafından 1892’de aşiret çocuklarının eğitimi için istanbul’da açılan mektep ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşiret mektebine başlangıçta sadece arap aşiret reislerinin çocukları alınırken sonraki yıllarda doğu anadolu ve arnavutluk bölgelerindeki aşiret çocukları da kabul edilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Aşiret Mektebi -Mekteb-İ Aşiret-İ Hümayun |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aşiret Mektebi -Mekteb-İ Aşiret-İ Hümayunİkinci Abdülhamîd Han tarafından, 1892 (H ![]() ![]() ![]() Saraya bağlı halka açık bulunmayan ve özel bir eğitim müessesesi olan mektebe, önce Arap aşiretlerinden çocuklar alındı ![]() ![]() Aşîret mektebinin kuruluş gayesi, Osmanlı Devleti sınırları dahilindeki Arab ve diğer aşîret reislerinin çocuklarını İstanbul’da sarayın nezâreti ve himâyesi altındaki bir mektebde toplayıp, onlara Türkçe öğretmek, eğitim ve öğretimleri te’min ederek; Hilâfete ve Osmanlı Devleti’ne bağlılıklarını arttırmak, ayrıca, eğitilmiş olarak kendi bölgelerine döndüklerinde, devlet için faydalı hizmetlerde bulunmalarını te’min etmekti ![]() On sekizinci ve on dokuzuncu asırlarda, Avrupa’nın başta gelen devletleri, Osmanlı Devleti sınırları dışındaki İslâm memleketlerinde siyâsî ve ekonomik bir hâkimiyet ve sömürgeler kurmuşlar, Osmanlı Devleti’ni parçalamak faaliyetleri çerçevesinde, Türk olmayan unsurları tahrik ederek devletten koparmak, siyâsî ve iktisadî hâkimiyet kurmak istiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Bilhassa İngilizlerin menfâat sağladığı Arab memleketlerinde durum tehlikeli bir hâl almıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durum karşısında İkinci Abdülhamîd Han, aşiretlerin yoğun ve hâkim oldukları bölgeleri korumak, bu bölgelerin reislerinin ve ağalarının çocuklarını Osmanlı kültürü ve terbiyesi ile yetiştirerek devlete ve saltanata bağlamak için aşîret mektebini açtı ![]() Bu teşebbüste önemli bir maksad da dînîdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşîret mektebinin kuruluşunda bir diğer sebeb de idarîdir, Abdülhamîd Han, merkezî idarenin kontrolünden uzaklaşmış aşiretleri yeniden kontrol altına alarak, dağınık devlet otoritesini merkezî bir hâle sokmak istedi ![]() ![]() Bütün bu sebebler neticesinde Aşîret mektebinin açılması kararlaştırılmış ve 5 Temmuz 1892 tarihli bir ferman ile kurulması için meârif nezâretine ve öğrenci te’mini için vilâyetlere bildirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki yıllık öğretim programı daha sonra beş yıla çıkarılmıştır ![]() ![]() Bu mektepde yetişen aşîret çocukları, aşiretlerine döndükleri ve aşîret reîsi olduklarında, aşîretlerinin Osmanlı Devleti’ne sadâkatini te’min ettiler ![]() ![]() DIPNOTLAR: 1) Meârif-i Umûmiyye Nezâreti Târihçe-i Teşkilât ve icrâatı (M ![]() ![]() 2) Türkiye Meârif Târihi; (D ![]() ![]() 3) Sultan II ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|