![]() |
Osmanlı’Da İsyanlar Ve Mezhep Meselesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı’Da İsyanlar Ve Mezhep MeselesiOsmanlı tarihinde özellikle 16 ![]() İlk tesbit etmemiz gereken gerçek, göçebe veya yarı göçebe gelenekleri sürdüren Türkmen hayat tarzının merkezileşen Osmanlı siyasi sistemiyle uyuşmamsıydı ![]() ![]() Türkmen, Yörük Kızılbaş gibi adlarla anılan göçerler, 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göçerlere fetihlerle toprak açmak da artık zorlaşmıştır ![]() Üstelik, F ![]() ![]() ![]() Bu ağır sosyal bunalım döneminde, en çok da “kenar” daki göçerlerin, çorak Anadolu topraklarında ki köylülerin, işsiz güçsüz bekar delikanlıların (levent) zarar görüp tepki göstermesi tabiidir ![]() Bu belalı dönemde özellikle de bozkır İç Anadolu’da Osmanlı köylüsü toprağını bırakıp (çift bozan ve leventlik) ayaklanmakta, eşkiyalık yapmakta, işsiz medrese talebeleri (suhteler) soyguncu çeteler oluşturmakta, hele de göçerler sık sık isyan etmek, tam bir sosyal kargaşa yaşanmaktadır ![]() İşte böyle bir ortamda, kurulu düzenin “kenarın “ da kalıp mağdur olan göçer ve köylü kitlelere Safevî propagandası yöneldi ve etkili de oldu ![]() ![]() ![]() ![]() SOSYAL VE EKONOMİK FAKTÖRLER Üstelik “hemen hiç bir kıymet verilmeyen” bu Türkmen oymak ve beylerine, Türkmen geleneğine dayanan Şah İsmail mevkiler, makamlar veriyordu ![]() Ayaklanmalar sadece göçer Türkmenler değil, köylüler tarafından da yapılmıştır ![]() Konunun ekonomik, sosyal ve sosyolojik yönlerini görmeyip meseleyi mezhep kavgası veya “Osmanlı’nın Türkleri ezmesi diye basite indirgemek son derece yanlıştır ![]() Tarihçi merhum Mustafa Akdağ’a göre, köylü-Türkmen ayaklanmalarını ilk başlatanların genelde Kızılbaş eğilimli oldukları doğrudur ![]() ![]() “Mallar yağma ve kendileri bir hınçla parçalananlar hep hükümet mensubu kimselerdi ![]() ![]() ![]() Osmanlı kayıtlarında da halkın ağır vergilerden, devşirme-kapıkulu vali ve sipahilerin baskılarından büyük öfke duyduğu bilinmektedir ![]() ![]() “Harekete yer yer timarlı sipahilerin katıldığı da az görülmediğine göre, Alevi olmadıkları ya da onları korumaları da gene olayın Alevi bağnazlığı olmadığına başka bir delildir ![]() Meselâ Maraş’ta ayaklanan Kalender Baba’ya 20 bin kişi katılmış, devletin gönderdiği ordulara yenik düşmüştür ![]() ![]() İsyanların özellikle Orta Anadolu’da meydana gelmesine dikkat çeken Prof ![]() “Çiftçilikle uğraşan reayanın (köylü) özellikle Orta Anadolu gibi, yılda bir defadan fazla ürün almaya müsâit bulunmayan bir payı olduğunu hesaba katmamız gerekiyor ![]() Meseleyi sosyal, ekonomik ve siyasî faktörlerden soyutlayarak mezhep sorununa indirgemek kesinlikle yanlıştır ![]() İNANÇ FAKTÖRÜ İsyanlar salt Alevî isyânları olmadığı gibi genel olarak ‘Alevî’ demek de mümkün değildir ![]() ![]() İnsanları diri diri yakan kadın ve çocukları kılaçtan geçiren zümreler de görülmüştür ![]() ![]() Devletin isyanları bastırmada ölçüyü kaçırıp zalimce davranmasında bu olaylarında rolü olmuştur ![]() Bunları “Alevi ve Kızılbaş” saymak mümkün değildir ![]() Bunlar Anadolu kültürünün ulaştığı felsefi ve medeni düzeyin çok gerisinde, ilkel “underclass” ve Prof ![]() ![]() ![]() “Yunus’un ve Anadolu’da yetişen seleflerinin, Ahmet Yesevi ve takipçilerinin tesirinde oldukları muhakkaktır ![]() Anadolu’daki bu yüksek tasavvufi kültürün Sünnilikteki tezahürü Mevlevi, Alevilikteki tezahürü Bektaşi tarikatlarıdır ![]() ![]() “Osmanlı, (Alevi tarikatı olan,) Bektaşilikle başlangıçtan beri (1826’da Yeniçeriliğin ilgası olayına kadar) barışık olmuş bu tarikatı koruyup kollamıştır ![]() ![]() Değerli tarihçi Cemal Kafadır’ın yeni yayınlana fevkalade önemli eserinde belirttiği gibi, Osmanlı göçer Türkmenleri “uç”larda (serhadlerde) gazaya sevkederek akıncılar ve gaziler olarak baba ve dervişlerin şeyhlerin dinamizden yararlanmış, onlara destek vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki bunlar Osmanlı’nın müttefikleriydi ![]() “Neticeden, bu eski müttefiklerinin bir kısmı Osmanlı’ya muhalif hale gelirken daha yerleşik ve kentli nitelikteki sufi Osmanlı tarafından tercih edilmiştir” ![]() Görülüyorki merkez-kenar çatışmasında o pek vahim kanlı olaylarda mezhep (Sünni-Alevi) farkından ziyade, asıl zamanın sosyolojik, ekonomik ve kurumsal süreçleri etken olmuştur ![]() Nitekim “Şah ‘ın ülkesinde de paralel süreçler yaşanmıştır ![]() TAHA AKYOL Kaynaklar 1)H ![]() ![]() 2)H ![]() ![]() 3)F ![]() ![]() ![]() 4)A ![]() ![]() 5)Mustafa Cezzar, Osmanlı Tarihinde Leventler, İstanbul 1965, sf ![]() 6)M ![]() ![]() ![]() 7)M ![]() ![]() 8)A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9)A ![]() ![]() ![]() !0)Bkz ![]() ![]() ![]() 11)F ![]() ![]() 12)Ocak, Türk Sufiliği, sf ![]() 13)C ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|