![]() |
Halkla İlişkiler Ve Pazarlama İlişkisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halkla İlişkiler Ve Pazarlama İlişkisiÖNSÖZ Bugüne kadar ülkemizde Halkla İlişkiler denilince akla çoğu kez kamu kuruluşları gelmiştir ![]() ![]() Kâr amacı gütsün ya da gütmesin tüm kurumlar için günümüzde önem kazanan faaliyetlerden biri de Halkla İlişkilerdir ![]() ![]() Halkla İlişkilerin genel hedefi tanımak ve tanıtmak olmasına karşın, Halkla ilişkilerin kendisini henüz topluma yeterince tanıttığı söylenemez ![]() ![]() Bu önsözde son söz olarak, bu ödevimin hazırlanmasında büyük katkısı olan Yrd ![]() ![]() ![]() ![]() 2003 – ATABEY / ISPARTA İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ i İÇİNDEKİLER ii HALKLA İLİŞKİLER VE PAZARLAMA İLİŞKİSİ 1 1 ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() KAYNAKÇA 25 HALKLA İLİŞKİLER VE PAZARLAMA İLİŞKİSİ 1 ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkiler, organizasyon ile çevreleri arasındaki karşılıklı iletişimi, anlamayı ve işbirliğini sağlamaya yardımcı olan bir işlevdir ![]() Bu çevre kavramının içinde hem iç çevre öğeleri, hem de dış çevre öğeleri vardır ![]() ![]() ![]() Bazı yazarlar Halkla İlişkiler deyimi için kitlesel ilişkiler, dış ilişkiler, kamusal ilişkiler gibi sözcükleri de kullanmaktadır ![]() Halkla ilişkiler, birçok kurum, yazar ve bilim adamı tarafından değişik biçimlerde tanımlanmıştır ![]() Uluslar arası Halkla İlişkiler Birliği’nin tanımına göre: “Bir kurum, bir kamu veya özel kuruluşun kendileriyle iş yaptığı kimselerin anlayış, sempati ve desteğini elde etmek ve sürdürmek için giriştikleri sürekli ve örgütlü bir yönetim işlevidir ![]() Amerikalı Halkla İlişkiler Uzmanı Reck’e göre, “Bir bireyin yada kurumun siyasetlerini, hizmetlerini ve eylemlerini, bu bireyin yada kurumun güvenine ve iyi niyetine ihtiyacı olduğu bireylerin ve grupların çıkarlarına uydurmak için girişilen sürekli bir süreçtir, ikinci olarak da tam bir anlayış ve takdir kazanmak için bu siyasetlerin, hizmetlerin ve eylemlerin yorumlanmasıdır ![]() Fransız Uzman Crozier’e göre; “dış alemin sempati ve iyi niyetini sağlamak amacı ile idareci ve müteşebbis başvurdukları usullerin tümüdür ![]() Türk Halkla İlişkiler Uzmanı Asna’ya göre; “Özel yada tüzel kişilerin belirtilmiş kitlelerle dürüst ve sağlam bağlar kurup geliştirerek onları olumlu inanç ve eylemlere yöneltmesi, tepkileri değerlendirerek tutumuna yön vermesi, böylece karşılıklı yarar sağlayan ilişkiler sürdürme yolundaki planlı çalışmaları kapsayan bir yöneticilik sanatıdır ![]() Kamu yönetimi bakımından; “Yönetimin izlemekte olduğu politikanın halkla benimsetilmesi, çalışmaların devamlı ve tam olarak duyurulması, yönetime karşı olumlu havanın yaratılması ve halkında yönetim hakkında ne düşündüğünün ve yönetimden ne istediğinin belli olması, halkla işbirliği sağlanması görevidir ![]() İşletme açısından ise; “ilişki içinde bulunduğu kişi ve kuruluşlarla karşılıklı olarak sağlıklı, doğru ve güvenilir ilişkiler kurmak, geliştirmek, kamuoyunda olumlu izlenimler yaratmak ve toplumla bütünleşmek” olarak tanımlanır ![]() Bu tanımlar halkla ilişkilerin ne olduğu konusundaki çeşitli görüşlerin ortak yönlerini ve özelliklerini belirtmek olanağı vermektedir ![]() Halkla ilişkiler iki yönlü bir iletişime dayanır ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkilerin iki temel işlevi bulunmaktadır ![]() ![]() Halkla ilişkilerin genel amacı, halk ile kuruluş ilişkisini iyileştirmek, kuruluş için güven ve destek sağlamaktır ![]() ![]() Hakla ilişkiler çağdaş yöneticilik anlayışının temel öğesi olup yönetimin önemli bir etkinliğidir ![]() 1 ![]() ![]() Bir kuruluş amaçlarını gerçekleştirmek için, gerek kendi örgütü içerisinde çalışan kimselerle gerekse örgütü dışındaki çevrede yeralan kuruluş ve kişilerle iyi ilişkiler kurmak zorundadır ![]() Kuruluşun dış çevre ile ilişkileri de çeşitli amaçlarla olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapsam itibarıyla halkla ilişkiler etkinliği kuruluş içi ve kuruluş dışı halkla ilişkiler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() “Halkla İlişkiler”in ana hedefi ve varoluş nedeni halkı, bir başka deyimle kamu oyunu şu yada bu konuda etkilemek, ele alınan konuda onun desteğini, güvenini kazanabilmektir ![]() Sosyologlar kitlelere bir şeyler yaptırabilmek için yeryüzünde üç etkili yol bulunduğundan söz ederler: a ![]() b ![]() c ![]() ![]() Halkın bir yeniliğe, bir sosyal değişime uymasında, alışmasında Halkla İlişkiler Sanatı’nın kullandığı işte bu üçlü yoldur ![]() Demokratik yönetimlerde kamu oyunun önemi açıktır ![]() ![]() ![]() Kamu oyu, görüş ve inançlardaki değişimler yakından izlenmeli, kişilerin, kuruluşların davranış ve tutumları, hükümetlerin politikaları buna göre ayarlanmalıdır ![]() ![]() Özellikle bazı meslek dallarında çalışan kişilerin halkın destek ve inancını sağlamaları zordur, zorunludur (siyasal yöneticiler, sinema, tiyatro oyuncuları, sporcular gibi) ![]() ![]() Halkla ilişkiler konusunun hızla yayılması, içinde çalışanların bir yıl birkaç kat çoğaldığı bir meslek haline geldiği ülkelerin, eğitim oranı yüksek, örgütlenmiş bir kamu oyunun sözünü geçirdiği ülkeler olması, bir rastlantı değil, “bu eylemi yada düşünceyi benimsetmeye, tanıtmaya çalışmak demek olan ‘Halkla İlişkiler’ sanatının önemi üzerinde tartışılabilir mi?” sorusuna hayır cevabını verdirecek bir delildir ![]() Buna karşılık, düzenli bir kamu oyundan yoksun, eğitim oranı düşük, halk arasındaki düşünceler arılaşmamış ülkelerde “Halkla İlişkiler” hiç duyulmamış, ilgilenilmemiş bir deyimdir ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() Bugün dünyanın birçok ülkesinde “Halkla İlişkiler” bunun için üniversite derr programına girmiştir ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkiler genel olarak kuruluş için halkın güven ve desteğini sağlamak amacı güder ![]() ![]() Halkın aydınlatılması, kuruluşu ve izlediği politikayı halka benimsetmek, Halkta yönetime karşı daha olumlu tutumlar yaratmak, Yönetimle olan ilişkilerde halkın işlerini kolaylaştırmak, Kararların isabetli biçimde oluşturulması için halktan bilgi almak, Yasalara uyulmasını sağlamak için yasaklar hakkında halkta bilgi almak, Yasal düzenlemelerdeki aksaklıkların giderilmesinde halkın öneri ve şikayetlerinden yararlanmak, Hizmetlerin etkin bir biçimde yürütülebilmesi için halkın işbirliğini sağlamak ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkilerin ilkeleri kuruluşun başarılı olmasında iyi bir halkla ilişkiler kaynağı oluşturmaktadır ![]() Bireysel yada grup halinde oluşturulan her ilişki bir etki bırakır ![]() ![]() Beyan ve işlemlerde dürüstlük iyi bir halkla ilişkiler için zorunludur İyi halkla ilişkiler için yineleme yöntemi uygulanmaktadır ![]() İyi halkla ilişkiler kamuoyunun lehte düşüncesine (görüşüne) bağlıdır ![]() İyi halkla ilişkiler için uygun iletişim gereklidir ![]() İyi halkla ilişkiler için inandırıcı olmak gerekir ![]() 1 ![]() ![]() Bir kuruluştaki halkla ilişkilerin temel amacı, güdülen politikaları ve yapılan işleri halka benimsetmek ve halkın güven ve desteğini kazanmaktır ![]() ![]() Halkla ilişkiler etkinliği genellikle birbirini izleyen dört evreden oluşan sürekli bir süreçtir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() halkla ilişkiler çalışmalarında araştırma başlıca iki grupta toplanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() b ![]() ![]() Bilgi toplama amacına yönelik araştırmalar ilişki kurulacak halkın özelliklerini, kuruluş hakkındaki bilgi ve düşüncelerini ortaya koymayı içermektedir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() halkla ilişkiler sürecinin ikinci evresini oluşturur ![]() ![]() ![]() Hazırlanan planın ilişki kurulacak kitlenin tümüne uygulanmadan önce, gruplar üzerinde denenmesi ve bu ön denemeden alınan sonuçlara göre planda gerekli düzeltmelerin yapılması yararlı görülmektedir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Araştırma sırasında toplanan bilgilere dayanarak hazırlanan çalışma planının uygulamaya konulması, halkla ilişkiler sürecinin üçüncü evresiyle ilgilidir ![]() ![]() Bu evrede, ilişki kurulacak hedef kitleye kararlaştırılan süre içerisinde hazırlanan tanıtım mesajları çeşitli iletişim araçlarının kullanılmasıyla iletilmeye çalışılır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Sonuncu evre, uygulama sonuçlarının değerlendirilmesini içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkiler tekniğinde genellikle halkla ilişkiler çalışmasında yararlanılan araçlar ve yöntemler kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Gerek kuruluş içi gerekse kuruluş dışı halkla ilişkilerde hedef kitleyi tanımak etkinliği, hedef kitlenin çeşitli özellikleri, kuruluşa ilişkin düşünceleri hakkında bilgi toplamanın yanısıra isteklerini öğrenmeyi, çevredeki değişimleri saptamayı kapsamaktadır ![]() ![]() Hedef kitleyi tanımak amacıyla yararlanılan araçlar ve yöntemler şunlardır: Belgesel kaynaklar Anketler Toplantılar Basını izleme Halkla yüz yüze ilişki ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkilerde, hedef kitleye yönelik kuruluşu tanıtmak ve kuruluşun çalışmaları hakkında hedef kitleye bilgi aktarmak tanıtma etkinliğini oluşturmaktadır ![]() ![]() a ![]() - El kitabı ve broşür - Kuruluş gazetesi ve haber bülteni - Duvar gazetesi, duyuru tahtası ve afiş - Dilek kutusu - Raporlar ve mektuplar - Kuruluş toplantıları - Sergiler - Kuruluşun ziyarete açılması - Kapalı devre televizyon b ![]() 1 ![]() - Gazete - Dergiler - Kuruluşça hazırlanan öteki yazılı araçlar 2 ![]() 3 ![]() - Açık oturum - Panel - Sempozyum - Konferans - Seminer - Kongre - Workshop (bir toplantı biçimi) 4 ![]() - Törenler - Festivaller - Yarışmalar - Sergiler - Fuarlar Halkla İlişkilerin İşlevleri 1 ![]() ![]() Halkla ilişkilerin işlevleri kurumsal reklamcılık, basın sözcülüğü, kamu yararına faaliyetler, lobicilik, yönetim danışmanlığı olarak ifade edilebilir ![]() Duyurum, haber alma değerine bağlı olarak kuruluşlarla ilgili bir bilginin kitle iletişim araçlarından ücretli olarak yararlanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Basın sözcülüğü, duyurum işlevine benzeyen bir görevdir ![]() ![]() ![]() Günümüzde yaygınlıkla kurulan halkla ilişkiler faaliyetlerinin bir diğeri, yönetim danışmanlığıdır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkilerin günümüz işletmecilik anlayışında öneminin artması, aranan bir meslek haline gelmesi sağlanmıştır ![]() ![]() Halkla ilişkilerin bir meslek olarak seçilmesinde bazı koşulların yerine getirilmesi gereklidir ![]() Biçimsel bir eğitim verilmesi, Uğraşının ücret karşılığı yapılması, Biçimsel bir organizasyonun varlığı, Periyodik yayınlar olması, Etik kuralların varlığı, Halkla ilişkiler birimindeki kişilerin muhtemel yapacakları görevler ise; Metin yazarlığı, Editörlük, Kurum için toplantılar düzenlemek, Çevreyle diyalog kurmak, Yayın yapmak, Sunuculuk, Araştırma yapmak, Yöneticilik yapmak ![]() Bunlara bağlı olarak, halkla ilişkiler uzmanı bazı özelliklere sahip olmalıdır ![]() İnisiyatif kullanabilme yeteneği, Etkili yazma ve konuşma yeteneği, Medya konusunda bilgi sahibi olma, Diyalog kurabilme yeteneği, Dinleyici olabilme yeteneği ![]() 1 ![]() ![]() Halkla ilişkilerin başlıca ilkelerinin dürüstlük inandırıcılık ve güvenirlilik olması, halkla ilişkiler etkinliğinde etiğin rolünü ve önemini açıkça ortaya koymaktadır ![]() Hakla ilişkiler derneği (HDD), 1994 yılında yürürlüğe konulan dernek tüzüğünde, Hakla ilişkiler danışmanının, halkla ilişkiler çalışmalarını yürütürken, toplum çıkarlarına ve kişi değer ve özgürlüklerine saygılı olmak, hedef aldığı kitlelere ve yararlandığı medyaya karşı dürüst ve davranmakla yükümlü olduğu belirtilmekte ve meslek ilkeleri şöyle sıralanmaktadır: 1 ![]() ![]() ![]() Müşteriye veya iş verene karşı sorumluluk Medyaya karşı sorumluluk Topluma karşı sorumluluk Meslektaşlarına karşı sorumluluk 1 ![]() ![]() ![]() Uluslar arası Halkla İlişkiler Derneği (IRPA) üyeleri bu ahlak yasasına uymayı ve üyelerden her hangi birinin mesleğini yürütürken bu yasayı çiğnediği Konseye sunulan kanıtlar ışığında saptandığında, üyenin ciddi bir kusur işlemiş olduğunu ve cezalandırılması gerektiğini kabul ettiklerini beyan ederler ![]() Buna göre dernek üyeleri: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Çağdaş işletmelerin amacı kar sağlamak, büyümek ya da varlığını sürdürmek, gelişmek, toplumsal hizmet ve toplumsal sorumluluk olarak belirlenmiştir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() İşletmelerin kendi çıkarları yanında, toplumun refahının korunmasına ve artırılmasına yönelik etkinliklerin yapılması ile ilgili bir yükümlülük olarak tanımlanır ![]() ![]() Profesyonel yöneticilerin işletmelerin başına geçmesi ![]() İşletmelerin gittikçe büyümeleri ve çok ortaklı duruma gelmeleri Rekabet olgusunun yoğunlaşması ![]() İşletmelerin toplumdaki izlenimlerini daha da iyileştirme ve güçlendirme arzuları ![]() Meslek kuruluşlarının, işçi sendikalarının ve tüketici örgütlerinin güçlenmesi ve baskıları ![]() Ülkenin kıt doğal kaynaklarının en verimli şekilde kullanılması konusunda alınan önlemler ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Doğal çevrenin korunması Çalışma yaşamının niteliğinin iyileştirilmesi ![]() Tüketicinin korunması ![]() Toplumsal faydayı arttıracak yatırımların arttırılması ![]() 1 ![]() ![]() Türkiye’de halkla ilişkiler çalışması ilk kez devlet kuruluşlarında görülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halka ilişkiler eğitimi, Türkiye’de ilk kez 1966’da Ankara Üniversitesi Siyasi Bilimler Fakültesi’nin Basın ve Yayın Yüksek Okulu’nda başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler alanında bir meslek örgütü kurma çalışmaları 1969’da Ankara’da başlamış ve 1972’de İstanbul’da on beş uzman tarafından Türkiye Halkla İlişkiler Derneği kurulmuştur ![]() ![]() Günümüzde kuruluşların etkinlikte bulundukları çevrelerinde hızlı ve sürekli ekonomik, sosyal değişiklikler ve gelişmeler olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Kitle iletişim araçlarının yaygın ve etkin rol oynadığı, çıkar ve baskı gruplarının güçlü olduğu çağdaş demokratik toplumlarda sağlıklı, bilinçli ve duyarlı bir kamu oyu oluşabilmekte ve halk kuruluşların yönetimlerini etkilemede ve uyarmada önemli role sahip bulunmaktadır ![]() ![]() Günümüzde modern toplumlarda gittikçe güçlenen ve duyarlı hale gelen kamu oyunun artık desteklemediği işleri gerçekleştirmek kolay değildir ![]() ![]() Ülkemizde de son yılarda kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasının yanında, gönüllü kuruluşlar olarak bazı vakıf ve derneklerin, toplum adına kuruluşları denetleyip yönlendirme ve bilinçli bir kamuoyu oluşturma konusunda önemli bir işlev üstlendikleri gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kalite müşteri memnuniyetini ön gören kalite yöntemi, kuruluşların çeşitli etkinliklerinde olduğu gibi, halkla ilişkilerinde başarısında önemli bir role sahiptir ![]() ![]() Toplam kalite yöntemi uygulaması halka ilişkilerde kaliteyi arttırır ![]() ![]() Toplam kalite yöntemi ile halkla ilişkiler etkinliğinin bazı benzer yönleri bulunur ![]() Toplam kalite yöntemi, müşteri memnuniyetini öngörmektedir ![]() Toplam kalite yöntemi bir kuruluşa tüm çalışanların katılımını gerektiren bir yönetim yaklaşımıdır ![]() ![]() Toplam kalite yöntemi bir kuruluşa olumlu bir imaj yaratılmasında yardımcı olur ![]() ![]() 2 ![]() İşletmelerin genelde iki fonksiyonu vardır ![]() ![]() ![]() Alım ve satım faaliyetlerini kapsayan pazarlama,”mal ve hizmetlerin üretimden tüketicilere doğru akışını sağlayan faaliyetlerin bütünüdür ![]() ![]() ![]() Toplumun istek ve ihtiyaçlarına en uygun malların üretilmesini, Müşterilerde satın alma istek ve arzusu yaratılması, Üretilen malların satışa hazır tutulması ve dağıtılmasını sağlar ![]() Bir mal veya hizmetin üreticiden tüketiciye ulaşması birbirini izleyen bir zincir oluşturmaktadır ![]() ![]() Depolama Fiyatlandırma Satma Şekil 1 ![]() 2 ![]() ![]() Pazarlama kavramı olarak, ticaret, satış, sürüm gibi daha dar anlamlı terimler de kullanılmaktadır ![]() Pazar; İnsanların ihtiyaçlarını karşılamaya hazır kişilerle; bu mallara ihtiyaç ve istek duyan ve satın alma gücüne sahip kişilerin karşılaştıkları yerlerdir ![]() ![]() Pazarlamacı; İşletmelerde, pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesinde görev üstlenen ihtisas sahibi kişilerdir ![]() Satış; bir pazarlama fonksiyonu olup, malların el değiştirmesi, daha doğrusu tüketicinin mülkiyetine geçmesidir ![]() Satıcı; İşletmelerin satış işini yapmakla görevli kişi veya kuruluşlardır ![]() 2 ![]() ![]() Pazarlama fonksiyonlarını doğrudan doğruya yapan, yapılmasına aracı olan veya bu fonksiyonların yerine getirilmesini kolaylaştıran kişi, işletme ve kuruluşlara pazarlama kurumları denilmektedir ![]() ![]() Üretici işletmeler, toptancılar, perakendeciler, depolar, reklam firmaları, sebze ve meyve halleri, tüketici pazarları, borsalar, sergiler, panayırlar ve fuarlar pazarlama kurumlarına örnektir ![]() 2 ![]() ![]() Günümüzde iktisadi hayatın en önemli unsurlarından biri de, fiyattır ![]() ![]() Fiyat, bir mal veya hizmetin değişim değerinin para olarak ifade edilmesidir ![]() ![]() ![]() İşletmelerde üretilen bir malın fiyatı belirlenirken çok çeşitli unsurların birlikte dikkate alınması gerekir ![]() Malın fiyatı, İşletmenin kar, hedef ve bekleyişleri, Rakip firmanın fiyatları, Üretilen malın özellikleri, Pazarın yapısı, Arz ve talep, Tüketicilerin davranışları, Kanuni sınırlama ve fiyat tespitleri sayılabilir ![]() Üretilen mallar aynı özellikleri taşır, çok sayıda üretici bu malları çok sayıda tüketiciye aynı şartlarda satar ![]() Bu özelliklere sahip bir piyasada, fiyatlar arz ve talebe göre teşekkül eder ![]() ![]() Bir malın arzı artar, buna karşı talebi azalırsa fiyat düşer ![]() ![]() ![]() ![]() Bu azalış veya artışlar sonucu, teşekkül eden belirli bir fiyatta arz talep eşit olur ve bir dengeye ulaşır ![]() Günümüz iktisadi şartları içinde fiyatlar genellikle işletmeler arası rekabete göre teşekkül etmektedir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Her işletmenin ana amacı, ürettiği mal ve hizmetlerin benzerlerine kıyasla, en üstün, en iyi ve ucuz olduğuna müşteri kitlesini inandırabilmektir ![]() ![]() ![]() Normal şartlarda işletmeler arası rekabet, müşteri (tüketici9 kitlesine daha kaliteli ve ucuz mal ve hizmet sağlama imkanı yaratır ![]() Rekabet yalnız benzer mal ve hizmet üreten işletmeler arasında değil, birbirinin yerine kullanılması mümkün mal ve hizmetler için de söz konusudur ![]() ![]() Rekabet, genelde fiyatların serbest piyasa şartları altında teşekkül ederek tüketici ve dolayısıyla toplumun en yüksek fayda ve kazanca ulaşmasını sağlar ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Aynı malı üreten işletmeler arasındaki rekabettir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Rekabet müşteri kitlesinin daha ucuz ve daha kaliteli mal kullanmalarını sağlamakta, buna karşı rekabet güç ve imkanını kaybeden işletmelerin iktisadi hayattan çekilmeleri veya yok olmalarına yol açmaktadır ![]() ![]() Bu sebeple rekabetten doğan mahsurların kısmen de olsa önlenebilmesi için rekabet şart ve sınırlarının iyice belirlenmiş olması ve işletmeler arasında haksız rekabete yol açan imkan ve fırsatlara yer verilmemesi gerekir ![]() 2 ![]() ![]() Hedef Pazar işletmelerin mamullerini yönlendireceği tüketici diliminin veya dilimin saptanmasıyla belirlenir ![]() Bir anlamda tüketici profilleri saptanarak, tüketici profillerine uygun bir pazarlama stratejisi saptanılmasına çalışılır ![]() Tüketici profilleri Pazar yollarıyla belirlenir ![]() Coğrafik bölümleme, Demografik bölümleme, Ekonomik bölümleme, Sosyal, psikolojik bölümleme Pazarı başlıca kriterlere göre bölümlemek de4 mümkündür: Üretici pazarları, Tüketici pazarları, Aracı pazarları, Mahalli pazarlar, Bölgesel pazarlar, Ulusal pazarlar, Uluslar arası pazarlar, Global pazarlar ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Pazarlama karmasının elemanları mal, dağıtım fiyatlandırma ve promosyondur ![]() ![]() Hizmetler, işletmelerin ya da kişilerin kar amacıyla pazarladıkları hizmetleri kapsar ![]() ![]() Hizmetlerin kendine özgü özellikleri vardır ![]() ![]() Hizmetleri mallardan ayıran başlıca özellikler şöyle sıralanabilir: Hizmetler, elle tutulmazlar, hizmeti üretenden ayırmazlar, dayanıklı değildirler, türdeş değildirler, aracısız pazarlanırlar ve devletçe denetlenirler ![]() Hizmet pazarlamasında pazarlama karması oluşturulurken, bunlara bakılır ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bir işletmenin mallarını ya da hizmetlerinin, birden çok ülkenin son tüketicilerine ya da işletmelerine akışını sağlayabilmek için çeşitli işletme eylemlerinin yapılmasıdır ![]() Uluslar arası pazarlama ile ulusal pazarlama arasında pek fark yoktur ![]() ![]() ![]() Ulusal pazarlamada olduğu gibi uluslar arası pazarlamada da pazarlama karması oluşturulması gerekir ![]() ![]() ![]() Uluslar arası pazara girmek isteyen bir işletme, her şeyden önce, çevre faktörlerini incelemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Satışları ve karlılığı arttırıcı çabalar içinde günümüzde en önemli araç reklamdır ![]() Reklam, işletmenin ve üretilen mal ve hizmetlerin geniş kitlelere duyurulması, tanıtılması ve benimsetilmesi amacı ile girişilen satış çabalarıdır ![]() Özellikleri ise; Reklam bütün tüketicilere yönelik yaygın bir araçtır ![]() Reklamla verilmek istenen mesaj sürekli olarak tekrarlanabilir ![]() Basın, ses ve renk sanatı kullanılarak işletme ve mallar cazip bir şekilde sunulabilir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Reklamın temel amacı satışları etkilemektir ![]() Yeni üretilen bir malı pazara ve tüketicilere sunmak, Yeni bir pazara girmek veya yeni bir tüketici grubunu işletmeye çekmek, Firma imajı ve markaya bağlılık yaratmak, Tüketicilerin eğitilmesi ve satın alma isteği yaratmak, Yanlış ve hatalı izlenimleri düzeltmek, Firmanın piyasadaki itibarını korumak ve geliştirmek, Rekabeti arttırmak ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Reklamlar, çeşitli bakımlardan sınıflandırılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Reklamda, ya firmanın ürettiği malların fiyat, kalite, satış yerleri konusunda bilgi verilir veya malların diğer işletmelerce üretilen mallardan üstün olduğu belirlenerek rekabet üstünlüğü sağlanır ![]() ![]() * Öncü reklam: Yeni çıkan bir malı tanıtmaya ve benzetmeye çalışan ve marka ismi belirtmeyen reklamlardır ![]() ![]() ![]() * Rekabet edici reklam: Daha ileri safhada yapılan ve belirli bir markayı esas alan ve marka tercihi yaratmaya çalışan reklam türüdür ![]() ![]() * Hatırlatıcı reklam: Satışların düşmeye başladığı safhalarda başvurulan ve ürünü tüketicinin zihninde ve gözü önünde tutmayı amaçlayan reklam ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Reklam, üretici açısından, tüketicinin dikkatini çekerek malın sürümünü ve satış hacmini yükseltmek, Pazar payını arttırmak, rekabet gücü kazandırmak gibi çeşitli faydalar sağlamak beraber aşırı reklam harcamaları dolayısı ile de malın birim maliyetini yükselterek satış fiyatını ve olumsuz yönde etkilemektir ![]() Buna karşı yöneldiği tüketiciler yönünden yarattığı faydaların yanı sıra bazı mahsurları da vardır ![]() Tüketicileri bilgili kılar e eğitir, hayat standartlarını yükseltir ![]() Satın alacakları mal ve hizmetleri bulmak için harcayacakları zaman ve çabayı azaltır ![]() Buna karşı, Reklam masrafları buna bağlı olarak malın fiyatını arttırır, Büyük fonların gereksiz yere harcanmasına ve israfına yol açar, Tüketicileri ihtiyaç duymadıkları malları satın almaya sürükler, Tüketimi kamçılar, faydasız ve zararlı ürünlere yöneltilebilir ve bir süre sonra da bıkkınlık yaratabilir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Günümüz toplumlarında reklam çok etkin ve yaygın bir güç oluşturmaktadır ![]() ![]() Bir kuruluşta halkla ilkeler etkinliği ile reklamcılık çalışmaları iç içe oldukları ve tanıtım amacıyla aynı iletişim araçlarını kullandıkları için çoğu kez birbiriyle karıştırılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkileri reklamcılıktan ayıran özellikleri şöyle özetleyebiliriz: a) Reklamcılık bir kuruluşun ürettiği mal ve hizmetlerin hedef kitleye tanıtılmasına ve satışının artırılmasına yönelik çalışmaları kapsar ![]() ![]() b) Reklamcılıkta amaç bir malın ya da bir hizmetin satışını bir an önce sağlayarak kar elde etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Halkla ilişkiler etkinliğinde halkın anlayış ve desteğinin sağlanabilmesi için hazırlanacak tanıtım mesajlarında gerçekçilikten ayrılmamak temel ilkedir ![]() ![]() d) Reklamcılık iletişim araçlarını parayla kullanır ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler etkinliği reklamcılık ile benzer ve farklı özellikleri taşımakta olup reklamcılık, halkla ilişkilerin gerektiğinde kullandığı önemli araç durumundadır ![]() Kurumsal reklamcılık, bir kuruluşun yapmış olduğu bir tesisi, kuruluşun çıkarını ilgilendiren bir durumu para ödeyerek medya ile halka duyurmaktı ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Reklamcılık, çok eskilere dayanmasına rağmen, modern reklamcılığın ortaya çıkışı XIX ![]() ![]() ![]() Bunu takiben 1920’lerde radyonun ve 1950’lerde televizyonun kullanılmaya başlaması da reklamın önemini arttırmıştır ![]() Ülkemizde de başlangıçta afiş, hoparlör gibi araçlarla başlayan reklamcılık faaliyetleri gazete ve dergilerin renkli baskıya geçmeleri, radyo ve sinemanın yaygınlaşması ve bunu takiben de renkli yayına geçilmesi reklamcılıkta yeni bir devrin başlamasına yol açmıştır ![]() KAYNAKÇA ASNA, m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AKDEMİR, Prof ![]() ![]() ![]() ![]() CEMALCILAR, Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() COŞKUNER, Öznur; İşletme Bilgisi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|