![]() |
Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet KöprüsüBoğaziçi Köprüsü ![]() UZUNLUK 1560 Metre GENISLIK 39 Metre Ayaklar Arasi Uzunluk 837 Metre Yerden Yüksekligi 105 Metre Gemi Gecis Yüksekligi 64 Metre KONUM Ortaköy(Avrupa yakasi) Beylerbeyi(Asya yakasi) Tamamlanma YILI 1973 Boğaziçi Köprüsü, İstanbul Boğazı üzerinde Ortaköy ile Beylerbeyi semtleri arasında yer alan asma köprü ![]() Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran İstanbul Boğazı'ndan karşıdan karşıya geçişi sağlayan ilk köprü ![]() ![]() ![]() Boğaziçi Köprüsü'nün yapımına 1970 yılında başlandı ve 29 Ekim 1973 tarihinde tamamlanarak hizmete açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa ve Asya kıtalarını ayıran Boğaz'dan karşıdan karşıya kolayca geçebilme fikri yüzyıllar boyunca çekiciliğini korudu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mühendisler, Boğaz'ın bir köprüyle geçilmesi konusunda zaman zaman değişik projeler üretse de bunlar tasarı halinde kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa ayağı ![]() Boğaziçi Köprüsü ![]() Ortaköy Camii ve Boğaziçi Köprüsü'nün Avrupa ayağı Boğaziçi Köprüsü’ne yeni ışıklandırma sistemi ![]() İstanbul Boğaziçi Köprüsü’nün yeni aydınlatma ve ışıklandırma sistemi 22 Nisan 2007 tarihinde düzenlenen tören ve ışık gösterisiyle faaliyete geçirildi ![]() Boğaziçi Köprüsü’nün aydınlatılmasında kullanılan renk değiştirebilen led armatürler, uzun ömürlü, düşük enerji tüketimine sahip ve çevre dostu olma özelliği taşıyor ![]() ![]() Dekoratif aydınlatma projesinin montaj işleri birçoğu YTÜDAK kökenli tırmanışçılardan oluşan "Yüksek İşler - HighWorks" adlı iple erişim çözümleri sunan şirket tarafından gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet KöprüsüFatih Sultan Mehmet Köprüsü ![]() UZUNLUK 1510Metre GENISLIK 39 Metre Ayaklar Arasi ACIKLIK 1090 Metre TAMAMLANISI 3Temmuz 1988 Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, İstanbul'da Kavacık ile Hisarüstü arasında, Asya ile Avrupa’yı Boğaziçi Köprüsü'nden sonra ikinci kez bağlayan asma köprü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün Teknik ve Temel Özellikleri Fatih Sultan Mehmet Köprüsü projesinin temel özellikleri, taşıyıcı kule temellerinin boğazın iki yakasındaki yamaçlara oturması, kulelerin tabliye mesnet düzeyinden başlaması ve tabliyesinin Boğaziçi Köprüsü’ndeki gibi ortotropik, berkitmeli panellerden oluşan aerodinamik enkesitli kapalı kutu biçiminde olmasıdır ![]() ![]() ![]() Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün kule temelleri 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir ![]() ![]() ![]() Köprünün ana bloklarına mesnet oluşturan bu kulelerin yüksekliği, temel betonu üst kotundan başlamak üzere 102,1 m’dir ![]() ![]() ![]() ![]() Taşıyıcı ana kablolar, her kulenin tepesinde yer alan kablo semeri üzerinden geçmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutu kesitli tabliye 33,8 m genişliğinde ve 3 m yüksekliğinde olup her iki yanında konsol olarak dışa taşan 2,80 m eninde birer yaya yolu bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köprü, 3 Temmuz 1988'de zamanın başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılmıştır ![]() ![]() Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Edirne-Ankara arasındaki Trans European Motorway (TEM) in bir parçasıdır ![]() Göze çarpanlar Köprüden atlama,intihar etmenin ortak bir yolu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asya ile Avrupa'yı biribirine bağlayan ikinci köprüdür ![]() ![]() Köprünün aerodinamik biçimi rüzgar yükünü azaltmaktadır ![]() Köprünün askı kabloları dikey olarak düzenlenmiştir ![]() Uydu görüntüsü |
![]() |
![]() |
![]() |
Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet KöprüsüBOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi) ![]() Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı ![]() ![]() ![]() 4 Ağustos 1971: Kule montajı ![]() 17 Ağustos 1971: Kule montajı ![]() anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972) ![]() ![]() Taşıtıcı çelik halatların çekimi ![]() Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü ![]() İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı ![]() ![]() ![]() Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı ![]() 21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili ![]() ![]() Kuleler (henüz tabliyesiz) ![]() Kulelerden birinin içi ![]() Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı ![]() Tabliye montajı devam ediyor ![]() 26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken ![]() 26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere ![]() Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı ![]() 1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı ![]() Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama ![]() Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi ![]() ![]() Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi ![]() Yaklaşım viyadüğü inşaatı 20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Boğaziçi Ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı 8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı ![]() ![]() Yaklaşım viyadüğü inşaatı ![]() (Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi ![]() ![]() (Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları) ![]() Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açılış sabahı ![]() 30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar ![]() ![]() Açılış töreni ![]() ![]() ![]() ![]() Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi ![]() İlk 24 saat içinde; 28 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köprünün açıldığı hafta Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira) ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|