|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
kullanılan, rehberlik or rehberlikte, teknikler |
![]() |
Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan Teknikler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan TekniklerBİREYİ TANIMANIN AMACI 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() ![]() Her birey çeşitli yönleriyle diğerlerinden farklıdır ![]() ![]() BİREYİ TANIMANIN TEMEL İLKELERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Ölçme araçlarının sonucuna en kısa zamanda ulaşmak için uygulanacak ölçme aracı yaş, yaşantı, eğitim açısından öğrencinin seviyesine uygun olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Amaç sadece anket uygulamak değil daha çok öğrenciyi tanımaya yönelik olmalı ve anket sonuçları mutlaka değerlendirilmelidir ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() Özel bilgi, öğrencinin başkaları tarafından duyulduğunda rahatsızlık hissedebileceği bilgilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖĞRENCİLERİN TANINMASI GEREKEN YÖNLERİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİNİN SINIFLANDIRILMASI Psikolojik Danışma ve Rehberlikte kullanılan teknikler, bireylere yardım için sadece birer araç gibi düşünülmeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bireyi tanımak, bireylerin çeşitli nitelikleri hakkında bilgi toplamayı gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu teknikler bir ölçüte göre test ve test dışı teknikler olarak iki gruba ayrılır ![]() ![]() Bunun yanında bilginin kaynağı, bilginin elde ediliş süreci ve bilgilerin toplanmasında yapılması olası hata kaynakları ölçüt alınarak farklı sınıflamalarda yapılmıştır ![]() ![]() Standart testler Durumsal testler Kendini anlatma teknikleri Gözlemsel teknikler STANDART TESTLER Standart testler maksimum performans ( yetenek, başarı testleri), tipik davranış testleri (ilgi envanterleri, kişilik testleri, tutum ölçekleri ) olarak iki gruba ayrılır ![]() Standart testlerde, testin içeriği, madde veya soru sayısı, testin açıklaması ve testin cevaplaması için verilen süre, testin uygulanması, puanlanması ve değerlendirilmesi testi alan her birey için aynıdır, standarttır ![]() Standart testler, uygulanan kişi sayısına göre bireysel – grup testleri; cevaplandırılması için verilen zamana göre hız – güç testleri olarak ayrılır ![]() Yetenek testleri Bireylerin zihinsel ya da akademik yetenekleri hakkında bilgi toplamak ve bireyin geleceğe yönelik başarısını yordamak ( tahmin etmek) amacı ile kullanılan testlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Farklı yetenek testleri en yaygın olarak kullanılan yetenek testleri arasındadır ![]() Müzik ve resim gibi güzel sanatlara ilişkin ölçme ve gözlemler daha erken yaşlarda okulöncesi ve ilköğretim düzeyinde başlamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu testler, daha çok öğrencileri yönlendirmek amacı ile yani öğrencilerin kendi potansiyellerine uygun bir derse, alana veya mesleğe yönlendirmek ya da öğrencinin yeteneği ile ilişkili herhangi bir uyum sorunu olup olmadığını teşhis etmek gibi amaçlarla da kullanılabilir ![]() Özel yetenek testleri rehberlikte daha çok güzel sanatlarda yetenekli olan bireyleri teşhis veya seçme – yerleştirme amacı ile kullanılır ![]() ![]() ![]() Başarı testleri Başarı testleri maksimum performans ölçen testler grubuna dahildir ![]() ![]() Öğretmen yapımı başarı testleri, öğrencilerin bir derse ilişkin başarılarını ölçmek, değerlendirmek amacıyla hazırlanmış ama geçerlik ve güvenirlikleri yüksek olmayan testlerdir ![]() Standart başarı testleri ise geçerlik ve güvenirlikleri saptanmış, grup içerisinde başarısı en yüksek olan adayları seçmek ve başarılarına göre bir alana, programa veya işe yerleştirmek amacıyla uzman bir grup tarafından hazırlanmış testlerdir ![]() ![]() İlgi envanterleri Bireylerin ilgisini ölçmek amacıyla geliştirilmiş envanterlerdir ![]() ![]() Bireylerin ilgilerinin ölçülmesi ilgi envanterleri ve gözlemsel yollarla yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Sanayi sektöründe ilgi envanterleri işe en uygun kişiyi seçmek ve işe yerleştirmek amacıyla kullanılmaktadır ![]() Bugün üniversitelerin belirli bir akademik programına girmiş ve okumakta olan öğrenciler arasında ilgilerine uygun bir programa girememiş olanların sayısı oldukça yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() Gözlemler ve araştırmalar, bireylerin ilgi ve yeteneklerine uygun meslek alan ve iş seçmeleri sonucunda daha mutlu ve işlerinde daha başarılı olacakları yönünde sonuçlar ortaya koymuştur ![]() Okullarda Psikolojik Danışma ve rehberlik hizmetleri kapsamında Kuder İlgi Envanteri, Strong İlgi Envanteri ve bunlara benzer birçok ilgi envanterleri kullanılmaktadır ![]() ![]() Kişilik testleri Kişilik test ve envanterleri genellikle bireylerin kişilik özellikleri ve uyum düzeyleri hakkında bilgi toplamak, bir sorununun çözümü amacıyla başvuran kişiye doğru tanı koyabilmek, toplumdaki risk altında bulunan, ruh sağlığı sorunu bulunan veya psikolojik danışmaya ihtiyacı olan bireyleri belirlemek amacıyla kullanılmaktadır ![]() Ayrıca çeşitli sektörlerde iş için başvuran adayı işin gerektirdiği kişilik özelliklerine sahip olup olmadığını belirlemek, böylece işe en uygun bireyi seçmek amacıyla da kullanılmaktadır ![]() Türkiye’de genellikle Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri, Hacettepe Kişilik Envanterleri kullanılmaktadır ![]() Tutum Testleri Tutum ölçekleri bireyin duygusal, düşünsel ve davranışsal eğilimlerini ölçmek amacıyla hazırlanmış araçlardır ![]() ![]() ![]() Tutum ölçeklerinin geliştirilmesi ve sonuçlardan yararlanarak bireye yardım sunulması uzmanlık işidir ![]() Standart testler grubuna giren test ve envanterler hazırlanırken iki tip soru kullanılır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DURUMSAL TESTLER Bireyi tanıma teknikleri arasında en az kullanılan tekniklerden biridir ![]() Standart koşullarda yapılan, düzenlenmiş gözlem gibi düşünülebilir ![]() Öğrencilerin kopya çekme davranışları doğal bir sınav ortamında denetim gevşek tutularak veya denetimsiz ortamda, gizli olarak yerleştirilmiş kamera aracılığı ile gözlenebilir ![]() Mesela, öğretmenle birlikte araştırmacı bir sınavda öğrencilere “size güveniyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür durumsal koşulların düzenlenmesinde doğal ve gerçek bir yaşam ortamının seçilmesi, standart ve objektif olmasına önem gösterilmelidir ![]() ![]() ![]() Ülkemizde henüz gelişmekte olan Psikolojik Danışma ve rehberlik hizmetlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunların temelinde, bireylere Psikolojik Danışma ve Rehberliğin tam anlamıyla anlatılamaması ve bu konuda yapılan çalışmaların vakit kaybıymış gibi görülmesi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan Teknikler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan TekniklerKENDİNİ ANLATMA TEKNİKLERİ Kendini Anlatma Teknikleri Şunlardır: 1) Görüşme 2) Anket 3) Envanter 4) Problem tarama listeleri 5) Otobiyografi 6) Psikodrama 7) Oyun ve oyun terapisi 8) Arzu listesi 1) Görüşme: Görüşme,bireyi tanıma çalışmalarında en yaygın olarak kullanılan bir tekniktir ![]() ![]() ![]() Herkes kendi amaçları doğrultusunda farklı görüşmeler yapabilir ![]() ![]() ![]() Görüşmeciler bilgi toplamak ve bireye yardım etmek amacıyla görüşme yaparken görüştükleri bireylerin giyim-kuşamı, beden dili, ses tonu ve genel davranışlarını doğrudan gözleme olanağı bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüşmenin konuşmadan farkı 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Görüşmenin olumlu yönleri: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Görüşmenin sınırlı yanları: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Görüşme, hangi konuda kiminle yapılırsa yapılsın,bazı soruların sorulup cevapların alındığı bir soruşturma süreci biçiminde düşünülmemelidir ![]() ![]() ![]() Görüşme sonuçlarının kayıt edilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ile ilgili olarak görüşme çalışmalarında uzmanların yanı sıra öğretmenlerin de görev almaları gerekir ![]() ![]() 2- Anket: Bireyin ailesi, kişisel nitelikleri, çeşitli konulara ilişkin duygu ve düşünceleri hakkında bilgi etmek amacıyla hazırlanmış yazılı sorular grubudur ![]() ![]() ![]() Anket sorularını hazırlamak uzmanlık işidir ![]() ![]() Anket kullanılırken toplanan bilgilerin gizli tutulacağı , bilgileri amaç dışı başkaları ile paylaşılamayacağı açıkça belirtilmelidir ![]() ![]() ![]() Ankette dört soru sorulabilir: 1 ![]() ![]() ÖRN:sizce enflasyonun en önemli nedeni nedir? 2 ![]() ![]() ![]() ÖRN:Kaç yaşında evlendiniz? ( )17 yaş ve daha küçük ( )18-20 ( )21-25 ( )26-30 ( )31 yaş ve daha büyük 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ÖRN:öğretmenlerinizin size davranışlarından ne derece memnunsunuz? ( )oldukça memnunum ( )kısmen ( )memnun değilim Anketler: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Anketlerde her şeyden önce ,cevaplama güvenliğini ve katılma oranını yüksek tutmak için net ve yeterli bir açıklamaya gerek vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Envanter:Envanterler, bireyin kişilik,ilgi ve tutumlarıyla ilgili tipik davranışlarını ölçen araçlardır ![]() Envanterlerin bazı genel ve ortak özellikleri vardır ![]() · Envanterler objektif olarak uygulanmakta ve puanlanabilmektedir ![]() · Envanterler ekonomiktir ![]() ![]() ![]() · Güvenilirlilik katsayıları ve kapsam geçerlikleri oldukça yüksek ölçme araçlarıdır ![]() · Envanterler bireyin belli niteliklerini ölçer,ancak ölçülen niteliğin nedenleri hakkında bilgi vermez ![]() · Envanterlerde soruları yanıtlama biçimleri envanterin yapısına bağlı olarak değişmektedir ![]() ![]() Envanterler kişilik, tutum ve ilgi envanteri olmak üzere üçe ayrılır ![]() İlgi envanterleri: Öğrencilerin kendi ilgilerine uygun bir ders, program,alan veya meslek seçmelerinde onlara yardımcı olmaktır ![]() ![]() 4-Problem tarama listeleri: Problem tarama listeleri, bireyin gereksinimleri, kişisel sorunları, sağlık, bedensel gelişim,benlik algısı,sosyal destek sistemi,okul,öğretmenler,aile,gelecek,meslek seçme,insan ilişkileri gibi konularda bireyin yaşamakta olduğu sorunlar hakkında bilgi toplayan ve bireylerinin sorunlarının giderilmesi için yardım etmeyi amaçlayan bilgi toplama araçlarıdır ![]() Bu envanterin amacı:Bireyin sahip olduğu önemli problemleri saptayarak bu problemlerini çözmesi ,için öğrenciye yardım etmek ve böylece öğrencinin bir bütün olarak gelişmesine, okula uyum sağlamasına ve akademik başarısının yükselmesine katkıda bulunmaktır ![]() Problem tarama listeleri, o okulun özellikleri, öğrencilerin gereksinimlerini, gelişim dönemlerini dikkate alarak hazırlanmalıdır ![]() ![]() Problem tarama listelerinde problem cümleleri 30 ile 400 arasında değişir ![]() ![]() ![]() Problem tarama envanterlerini hazırlamak zor değildir ![]() ![]() Problem tarama listeleri hazırlanırken şu yol izlenebilir: Problem tarama listesi uygulanacak gruba çeşitli problem alanlarıyla ilgili açık uçlu sorular sorularak grubun problemleri hakkında kabaca bilgi toplanabilir ![]() Bu toplanan bilgiler, öğretmenler ile uzmanların gözlemleri birleştirilerek bir geçici problem tarama listesi hazırlanır ![]() Geçici problem tarama listesi üzerinde her problem cümlesi gözden geçirilir ![]() Maddeler amca uygun bir biçimde yazıldıktan sonra bir de açıklama yazılarak bu geçici form deneme uygulaması için hazır hale getirilir ![]() Problem tarama listesi geçici formunun deneme uygulaması, esas uygulama grubuna benzer 30-40 kişilik küçük bir gruba uygulanır ![]() Deneme uygulamasından sonra problem tarama listesi üzerinde gerekli düzeltmeler yapılarak esas form oluşturulur ![]() ![]() Problem yarama listelerinin sonuçları öğrenciler, öğretmenler, yöneticiler ve veliler ile paylaşılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problem tarama listeleri ile ilgili çeşitli açıklamaların ışığında, listeler tüm bir okulun eğitim programının yeniden düzenlenmesinde;okul psikolojik danışma ve rehberlik programının örgütlenmesinde ve geliştirilmesinde;bireylerin kendi problemlerini daha iyi anlamalarını sağlamada;psikolojik danışmaya ihtiyaç gösteren çok problemli öğrencilerin belirlenmesinde;psikolojik danışma sürecinin etkinliğinin artırılmasında; öğrencilerin problemlerinin yaş,cinsiyet, sosyo-ekonomik durum gibi değişkenler bakımından nasıl farklılaştığını incelemede kolaylıkla kullanılabilmektedir ![]() 5-Otobiyografi:Otobiyografi, bireyin geçmiş ve şimdiki yaşantısı ile geleceğe ilişkin planlarını yazılı olarak anlatmasıdır ![]() ![]() ![]() Bireylere otobiyografi yazdırılırken genellikle iki yol benimsenebilir: bunlardan birisi olarak, bireyin kendisi hakkında her konuda istediği gibi serbestçe yazması istenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ilemeyen ve gerçekten elde edilmesine gereksinim duyulan bilgileri elde etmek amacıyla yazdırılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otobiyografi bireyi tanıma teknikleri içinde geçerliliği en düşük olan tekniklerden biridir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan Teknikler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rehberlik/Rehberlikte Kullanılan TekniklerOtobiyografinin yararlı yanları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Otobiyografinin sakıncaları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 6-Psikodrama: Psikodrama, bireyin kendisi için kaygı ve üzüntü kaynağı olan bir psikolojik problemini bir rol olarak alıp bir grup karşısında gerçek yaşamında olduğu gibi oynayarak ortaya koymasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikodrama bireyin grup içinde problemlerini yaşantısal olarak oyunla sergileme fırsatı vererek onun tüm duygularını ortaya koyması ve problemi hakkında daha çok bilinçlenmesi sağlaması bakımından etkili bir terapi tekniğidir ![]() ![]() Psikodrama sürerken danışanın yani esas oyuncunun ortaya koyduğu davranışları ve bu davranışlar arasındaki ilişkileri anlama ve gerektiğinde bir yönetici olarak terapistin yapacağı girişimler, yorum ve yönlendirmeler çok önemlidir ![]() ![]() Psikodrama, oyun oynama bittikten sonra yorum ve tartışmalarla gruptaki diğer üyelerin ve seyircilerin de katılmaları uygun olur ![]() ![]() ![]() 7-Oyun: Oyun, çocuklar için kendini tanıma,kendini anlatma ,düşünme ve deşarj olma aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun oyun ortamında oyuncaklarla ilişkisi, oyunda aldığı roller, benimsediği davranış kalıpları, kurallara uyma düzeyi, grupla işbirliği yapma,kişisel sorumluluk üstlenme,ilgisi becerileri, duygulanım düzeyi,liderlik özellikleri, başkalarının özelliklerine saygılı olma,bencillik, paylaşımcılık gibi çok sayıda niteliği gözlenerek çocuk hakkında bilgi elde edilebilir ![]() ![]() Oyun aracılığıyla çocuk çok çeşitli yönlerden kendini tanıma,üstün ve zayıf yönlerini anlama, zayıf yönlerini geliştirme, kendini başkalarıyla kıyaslama ve akranlarını tanıma fırsatını da yakalamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunların ruh sağlığına etkisi:Çoğu kez çocuğun oyun tercihlerine ve davranışlarına bakarak temel ilgi alanlarını, kişisel tutum ve eğilimlerini tanımak, ruhsal güçlüklerini ve davranış bozukluklarını teşhis etmek mümkün olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 8-Arzu listesiaha çok okul öncesi eğitim düzeyinde ve ilköğretimde kullanılan arzu listeleri aracılığıyla çocuk,doyurulmamış gereksinimlerini,arzularını,gerginlik,sıkıntı ve sorunlarını,ifade edemediği duygularını,güdü ve umutlarını ifade etme olanağı bulmaktadır ![]() ![]() Arzu listeleri çerçevesinde çocuklara sorulacak sorulardan bir kaçı söyle sıralanabilir: 1-Bir dilek perisi çıkıp sizi üç dileğinizi sorsa ona ne yanıt verirdiniz?, 2-Bir uçan halıya binseydiniz nasıl bir yere gitmek isterdiniz? 3-Bir sihirli güce sahip olsaydınız dış görünüşünüzde ne gibi değişiklikler yapmak isterdiniz? 4-Tekrar dünyaya gelseydiniz nasıl bir kişi olmak isterdiniz? Bu sorulara yeni sorular da eklenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÖZLEMSEL TEKNİKLER Bireyi tanıyandan sorma yada diğer bir ifadeyle gözlemsel yaklaşım içinde yer alan teknikler olarak gözle, derecelendirme ölçekleri, vak’a kaydı, vak’a incelemesi, sosyometri, kim bu, sosyo drama, teknikleri yer almaktadır ![]() Gözlem: Bir kimsenin diğer bir kimse hakkında duyu organları ile bilgi edinme yolu veya bireylerin değişik ortamlarda , çeşitli davranışları hakkında onları gözleme yolu ile bilgi toplama tekniği olarak tanımlanır ![]() ![]() Birkaç tür gözlem vardır ![]() Gelişi güzel gözlem: Bunda bilgiler neyin, nerede, nasıl, ne zaman gözleneceğine ilişkin bir planın yapılmadığı , amacın saptanmadığı doğal bir ortamda rastlantısal olarak elde edilir ![]() Örneğin:Okullarda öğretmenler, öğrencileri, öğrenciler diğer arkadaşları, sevgililer birbirleri hakkında çok sayıda bilgiyi bu şekilde öğrenirler ![]() Sistemli gözlem: Neyin nerede, nasıl, ne zaman gözleneceğinin önceden planlandığı, amacın saptandığı ve belli kurallara uyarak yapılan gözlemdir ![]() ![]() Örneğin: Öğrenciyi derste, laboratuarda, okul içi ve dışında, oyun ortamında gözlemleyerek hakkında bilgi toplanır ![]() Katılımlı gözlem: Gözlemci, gözlenen birey veya grup ile aynı ortamda bulunur ve onlarla birlikte aynı etkinliklere katılır ![]() Katılımsız gözlem: Gözlemci, gözlenen grup veya olayın dışında kalarak grubu veya kişiyi dışardan objektif olarak gözler ![]() Gözlem sürecinde uyulması gereken bazı ilkeler: Öncelikle kimin niçin, nerede, nasıl, ne kadar sürede gözleneceğine ilişkin bir gözlem planı yapılmalıdır ![]() Gözlem yapılmadan önce gözlem sonuçlarının nasıl kaydedileceği ve bilgilerin nasıl analiz edileceği kararlaştırılmış olmalıdır ![]() Belli bir zaman sürecinde yalnızca bir kişi gözlenmelidir ![]() Gözlem, amaca uygun olarak yeterli bir zaman süresince yapılmalıdır ![]() Örneğin , birey on beş gün boyunca gözlenmelidir ![]() Bireyin her seferde uzun süre gözlenmesi yerine kısa süreli ve farklı aralıklarla gözlenmesi tercih edilmelidir ![]() Birey kontrollü ve doğal ortamlarda gözlenebilmelidir ![]() Birey bir bütün olarak gözlenmelidir, ancak bir kritik davranış gözlenecekse bu davranış bireyin bütünlüğü içinde gözlenmelidir ![]() Gözlem sonuçları olduğu gibi yorum ve değerlendirmeye katılmadan kaydedilmelidir ![]() Birey gözlendiğinin farkına varmamalıdır ![]() ![]() Araya zaman girince gözlemci bazı gözlemlerini unutabilir ![]() ![]() Gözlemci gözlenen bireyin söyledikleriyle birlikte söylediklerine eşlik eden duygu ve davranışlarına dikkat etmelidir ![]() Gözlemler, gözlemci hatalarını en aza indirme amacıyla eğer mümkünse birden çok gözlemci tarafından yapılmalıdır ![]() Gözlemin ne zaman, hangi koşullarda ve durumda yapıldığı mutlaka kaydedilmelidir ![]() ![]() Gözlem tekniği ile elde edilen bilgiler, birey hakkındaki mevcut diğer bilgilerle bir arada değerlendirilmelidir ![]() Birey hakkında elde edilen bilgiler, bireyi etiketlemek amacıyla değil; bireyin bir sorununun çözümüne veya bütün olarak gelişmesine katkı amacıyla kullanılmalıdır ![]() GÖZLEM TEKNİĞİNİN YARARLARI Gözlem, bireyin doğal ortamda gözlenmesine dayandığı için diğer bireyi tanıma teknikleri ile elde edilemeyen orijinal bilgilerin doğrudan elde edilmesine olanak veren bir tekniktir ![]() Gözlem tekniği, bireyin sadece sözlerini değil bu sözlere eşlik eden davranış ve beden dilini de gözlemeye ve böylece bireyin duygu ve düşünce davranışları arasındaki çelişkileri anlamaya olanak sağlayan bir tekniktir ![]() Gözlem bireyin çeşitli gelişim dönemlerindeki bütün halinde gelişmesini izleyerek gelişim özelliklerini karşılaştırmaya en uygun olan bir tekniktir ![]() Gözlem her yaştaki bireyi veya grubu incelemek amacıyla kullanılabilecek bir tekniktir ![]() Gözlem tekniği kullanılması kolay, fazlaca araç gereç kullanılmayı gerektirmeyen maddi bakımdan ekonomik olan bir tekniktir ![]() Gözlem tekniğini uygulamak için özel bir zaman ayırmak, öğrenciyi dersinden, çalışanı işinden alıkoymak söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() GÖZLEMSEL TEKNİKTE BAZI SINIRLILIKLAR 1- Gözlemsel tekniği gözlenen birey, durum veya olayın gözle görülebilen kulakla duyulabilen söz, düşünce ve davranışları hakkında bilgi verir ![]() ![]() ![]() 2- Bir gözlemin nesnelliği ve bilimselliği gözlemcinin önyargılarına, davranışlarına ve duygularını anlama ve algılama gücüne, duygusal kararlılığına, olaylara bakış açısına ya da yaşam felsefesine, davranışlar arsındaki ilişki ve çelişkileri kavrayabilme yeteneğine, gözlem tekniğini uygulama ve sonuçlarını kaydetmedeki becerisine vb ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Okullarda öğretmenler öğrencilerini, yöneticiler diğer çalışanları ve anne-babalar çocuklarını gözlemlemektedirler ![]() ![]() ![]() Bunların başında anekdotlar gözlem listeleri, özel kayıt çizelgeleri, derecelendirme ölçekleri gelmektedir ![]() ![]() Anekdot: (Vak’a kaydı, olay kaydı) Anekdot, gözlem sonuçlarının kaydedilmesi amacıyla geliştirilmiş özel bir formun adıdır ![]() Anekdot, uzman, öğretmen ve yöneticilerin zaman zaman tanık oldukları ve önemli gördükleri iyi ve kusurlu olduğunu düşündükleri öğrenci davranışlarının sürekli objektif ve ayrıntılı şekilde kaydedip saklanmaları tekniğidir ![]() Anekdotlar ayrı ayrı kartlar biçiminde hazırlanacağı gibi, taşınabilir defterler biçiminde de olabilir ![]() ![]() Anekdotlarda, öğrenciye ilişkin tüm gözlemler kaydedilmez ![]() ![]() Bir anekdotta; Gözlemcinin adı, soyadı ve unvanı, Gözlenen öğrencinin adı, soyadı, numarası, sınıfı ve şubesi, Olayın geçtiği yer ve zaman Gözlenen olayın objektif olarak betimlenmesi Gözlemcinin yorumu ve önerisi için ayrılmış kısımların bulunması, Anekdotun amacı: Gözlem listeleri gözlenecek davranış ifadelerini içeren ve gözlemlerin işaretlenme yolu ile kaydedilmesi için kullanılan araçlardır ![]() Özel kayıt çizelgeleri: Öğrencilerin çeşitli alanlara ilişkin özelliklerinin sıralandığı ve bu özelliklerden hangisinin çocukta olup olmadığını belirlemeye yarayan gözleme dayalı araçlardır ![]() Örneğin: “Üstün zihin yeteneği” , “yaratıcı yeteneği” , “liderlik yeteneği” olan veya öğrenme güçlüğü çeken çocukları belirlemek için kayıt çizelgeleri gerekir ![]() Derecelendirme ölçekleri: Gözlem sonuçlarını sayısal verilere dönüştürmeye yarayan araçlardır ![]() Gözlemlerin kayıt edilmesi için kullanılan araçlardan biridir ![]() ![]() ![]() 1- Sayısal Ölçekli 2- Betimsel Ölçekli 3- Karşılaştırmalı 4- Grafik Ölçekli Vak’a incelemesi: Vak’a incelemesi sorunu olan kişiyi bir bütün halinde derinlemesine inceleme demektir ![]() ![]() Vak’a incelemesi bireyin öz geçmişini ve hayat hikayesini kapsadığı gibi bununda ötesinde toplanan bilgilerin analiz ve yorumlarını, sorunların ya da problemlerin giderilmesi için gerekli değerlendirmeleri, önlemleri ve önerileri de kapsamalıdır ![]() Vak’a incelemesi özet olarak şu bilgileri içerir 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 12 ![]() 13 ![]() Vaka incelemesini yapan kişi objektif, açık ve seçik olmak, kişisel yanlılıktan kaçınmak, sayısal verilere dayanmak sayılarla desteklenmeyen gereksiz bilgi vermekten, dayanıksız yorum ve genelleme yapmaktan sakınmak zorundadır ![]() ![]() Sosyometri Sosyometri, bir grubu oluşturan bireylerin sosyal durumunu,birbirleri ile olan ilişki biçimlerini, grup içindeki alt gruplar, kısaca grubun gerçek görünümü ve gurup bütünlüğü hakkında objektif bilgi edinmek için en güvenilir teknik gösterilir Sosyometri belirli bir zamanda bir grubun bütün üyeleri arasında mevcut tüm sosyal ilişkileri ortaya koyması bakımında pratik ve kullanışlı bir yöntem olmakla birlikte bu sosyal ilişkilerin arkasındaki nedenler değerler ve tutumlar hakkında fazla bir ipucu vermez ![]() ![]() Sosyometri uygulamasından güvenilir sonuçlar alabilmek için uyulması gereken kurallar: Sosyometri sonuçları özel ve gizli tutulmalıdır ![]() ![]() Sosyometri uygulaması dostça bir hava içinde hiçbir zorlamaya dayanmadan yapılmalıdır ![]() ![]() Sosyometri uygulamasından önce sınıfta ya da guruptaki üyeler birbirlerini yeterince tanımış olmalıdır ![]() Sosyometri uygulaması aynı sınıf ya da gurupta belirli aralıklarla tekrarlanmalıdır ![]() ![]() Sosyometri uygulamasından elde edilen bilgiler bireylere verilecek psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin programlanmasında dikkate alınmalı, bu bilgiler uygun bir yaklaşım biçimleri içinde bireylerle paylaşılmalıdır ![]() Sosyometri uygulaması yanıt kağıdına tarih, adınız ve soyadınızı açıkça yazınız ![]() Yazdığınız isimleri kimseye göstermeyiniz, kimseyle konuşmayınız ![]() Önce iyi düşününüz sonra yazınız, eğer cevap kağıdına yazabileceğiniz üç arkadaşınızın ismi, yoksa iki, o da yoksa bir kişinin ismini yazınız, hiç kimse yoksa kağıdı boş bırakınız Arkadaşınızın adını ve soyadını yazarken tercihlerinizi derecelere göre yapınız ![]() İstediğiniz arkadaş, o gün sınıfta yoksa onun da adını yazınız ![]() Sosyometri uygulaması sonuçları gizli tutulacaktır ![]() Kimdir-Bu tekniği: Bir sınıf yada grup içindeki sosyal ilişkileri ortaya çıkaran ortaya çıkaran sosyometrik tekniklerden biridir ![]() ![]() Kim bu tekniği uygulanırken bir dizi olumlu ve olumsuz davranışlar sıralanır ![]() ![]() Davranışlar listesi kısa bir açıklama ile her davranışın yanına yeterli bir boşluk bırakılarak teksir edilir ve gruba dağıtılır ![]() ![]() ![]() Kim-Bu tekniği uygulamasının sonuçlarını kolayca yorumlayabilmek için toplanan bilgilerin tablolar halinde özetlenmesi ve bireyin kendini ve başkalarını hangi davranışlarda kaç kez yazdığını sayısal olarak belirlenmesi gerekir ![]() ![]() Görüldüğü gibi Kim-Bu tekniği uygulaması sosyometri uygulaması ile paralellik göstermektedir ![]() ![]() Kimdir-Bu ? tekniği uygulanması örneği: KİMDİR-BU? “Bana arkadaşını söyle sana kim olduğunu söyleyeyim ![]() Sevgili arkadaşlar; Kimdir-Bu? Bulunduğunuz sınıf içinde nasıl tanındığınızı belirtmek amacıyla hazırlanmış bir tekniktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|