|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| akımlar, anlatımı, edebi, hakkında |
Edebi Akımlar Nedir? Edebi Akımlar Hakkında, Edebi Akımlar Anlatımı |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebi Akımlar Nedir? Edebi Akımlar Hakkında, Edebi Akımlar AnlatımıAvrupada edebi akımlar başlamadan önce, iki önemli düşünce ve sanat anlayışı vardı: Hümanizm ve Rönesansçılık HÜMANİZM: * İnsana değer vermek esastır * Tabiatı Tanrı yaratmıştır düşüncesi kabul edilmiştir ![]() * İnsanı sevip onu yüceltme ![]() * Dante bu düşüncenin temsilcisidir RÖNESANSÇILAR: * Hem hümanizmin getirdiklerin hem de16 yy bilim ve akılcılığını benimsemişlerdir * Özgürlük düşüncesini geliştirirler * Petrarca, Montaigne, Bocan, Cervantes, Shakspeare bu dönemde eser verirler KLASİSİZM * 17 yy ortalarında Fransa�da ortaya çıkan edebiyat akımıdır * Akla ve sağduyuya değer verirler * İnsandaki tabiata, insanların iç dünyasına saygı göstermek esastır, * Konularını eski Yunan ve Latin edebiyatından alırlar * Kahramanları seçkin kişilerdir Sıradan insanlara eserlerinde yer vermezler * Önemli olan konu değil konunun işleniş biçimidir * Dil, üslup kusursuz bir şekilde işlenmiştir Dil açık, yalın ve soyludur![]() * Sanat için sanat görüşünü savunurlar * Sanatçı eserde kendini gizler ![]() * Tiyatroda üç birlik kuralına uyulur (olay, zaman, mekân)* Bu akımın en önemli temsilcileri: Moliere ,Corneille, Racine, La Fontaine, La Bruyere, Daniel Defoe * Türk edebiyatında ise Şinasi ve Ahmet Vefik Paşa �dır ROMANTİZM * Fransa�da 1830 yıllarında klasizme tepki olarak doğmuştur * Klasik edebiyatın kural ve şekilleri bırakılır * Konular eski Yunan ve Latin edebiyatı yerine Hıristiyanlıktan tarihten ve günlük yaşamından alınır ![]() * Akıl yerine duygulara ve hayallere önem verirler * Sanatçılar kendi eserlerinin kişiliklerini gizlemezler * Sanat toplum içindir görüşünü benimsemişlerdir * Tabiat önemlidir Gözlem ve tasvire önem verilir * Konular işlenirken iyi, kötü, doğru, yanlış gibi karşıtlıklardan yararlanırlar * Üç birlik kuralı terk edilir * Temsilcileri: J J Rousseau, Voltaire, Victor Hugo, Goethe, Schiller, Chateaubriand, George Sand* Türk edebiyatında ise Namık Kemal, A Hamit Tarhan, A Mithat Efendi![]() REALİZM * 19 yy�ın ikinci yarısında Fransa�da romantizme tepki olarak doğmuştur * Konu gerçekten alınır Olay ve kişiler yaşanan ve yaşayan kişilerin benzerleridir * Kişilerin ruhi davranışlarını etkileyen onların kişiliklerini çizen çevre ve ortamın tanıtılmasına önem verilir * Betimlemeler yazarın gözüyle yapılmaz kahramanın gözüyle yapılır * His ve hayale kapılmadan toplum gerçeklerini olduğu gibi yansıtır * Sanat için sanat görüşünü savunurlar * Hikâye ve Romanda uygulanır * Temsilcileri: Honero De Balzac, Stendhal, Gustave Flubert, Tolstoy, Dostoyevski, Ernest Hemingvay, Steinbeck * Türk edebiyatında ise; Recaizade Mahmut, Nabizade Nazım Yakup Kadri, R Halit KarayNATÜRALİZM * Determinizm anlayışını romana getiren bu akım 19 asrın ikinci yarısında Fransa�da ortaya çıkmıştır * Determinizme göre tabiat olaylarında aynı sebepler aynı sonucu doğurur Natüralistler, Determinizmi topluma ve insan uyguladılar![]() * Toplum büyük bir laboratuar, insan deney konusu, sanatçı da bilgin sayıldı ![]() * İnsan kişiliğini anlatabilmek için soya çekim yasalarından ve toplum biliminden yararlandılar * Romanlarda kahramanların portreleri ince ayrıntılarına kadar verilir * Yazar eserde kişiliğini gizler ![]() * Gözlem ve tasvir önemlidir * Eserlerinde hayatı bütün yönüyle anlatırlar * Bedenden ayrı bir ruh yoktur * Dil her seviyedeki insanın anlayabileceği bir düzeyde tutulmuştur * Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eserler verilmiştir * Temsilcileri: Emile Zola, Goncoutr Kardeşler, Guy De Maupassent, Alphonse Daudet * Türk edebiyatında ise; H Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım, Beşir Fuat PARNASİZM * Romantik şiir anlayışı ile Fransa da ortaya çıkmıştır * Doğal güzelliğe ve dış görünüşe büyük önem verir * Sanat sanat içindir ilkesini savunmuştur ![]() * Nesneleri dış görünüşünü aktarmışlardır * Kelimeler seçilerek kullanılır Kelimelerin sıralayışı ve ahenk önemlidir * Kafiye ve Redife önem verilir * Romantizm�de bırakılan eski Yunan ve Latin kültürüne dönüşmüştür ![]() * Temsilcileri: Th Gauthier, Theodore Debanvaille, Francois Coppee* Türk edebiyatında ise; Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin, Yahya Kemal SEMBOLİZM * 19 yy�ın son çeyreğinde ortaya çıkmıştır![]() * Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün değildir Nesneler değişerek anlatılabilir * Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan sembolistler yaşatmaya çalışırlar ![]() * Şiirde anlam açıklığından kaçındılar * Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir * Şiirde alaca karanlık üzüntü ve ay ışığı, gün doğumu, gün batımı gibi belli belirsiz varlıklar görüntüleri yansıtırlar * Şiirde musiki her şeyden önce musiki ilkesini savundular * Sanat için sanat anlayışına bağlılardır * Dil herkesin anlayacağı seviyede değil oldukça ağırdır * Temsilcileri: Baudelaire, P Verlaine, A Rimbaud * Türk edebiyatında ise; Ahmet Haşim, A Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, biraz da Cenap SahabettinSÜRREALİZM (GERÇEK ÜSTÜCÜLÜK) * Kelime anlamı "gerçek üstüncülük" demek olan bu akım 1924�te Fransa�da çıkmıştır * Sürrealistler Sigmund Freud�un etkisinde kalmışlardır * Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar * Hipnotize edilmiş insanlara şiir söylettiler * Akıl ve mantık değersizdir İnsanı yönlendiren İçgüdü, bilinçaltıdır demişlerdir * Temsilcileri: Breton Aragon, Paul Eluard * Türk edebiyatında ise; Orhan Veli ve arkadaşları, Cemal Süreyya, İlhan Berk (II Yeniciler)FÜTÜRİZM * Geleceği makineleştiren sanattır * 20 yy başında Marinetti tarafından kurulmuştur * Geçmişin sanat değerlerini bırakmalı ve yeni anlatım biçimleri bulmalı * Makinalaşma çalışmaları kutsallığı savunulmalıdır * Temsilcileri: Marinetti ve Mayatovski * Türk edebiyatında ise: Nazım Hikmet EGZİSTANSİYALİZM ( VAR OLUŞÇULUK) * Var olmayı her şeyden önce görenlerdir Bu akıma var oluşçuluk da denir * İnsan kendi değerlerini kendi oluşturabileceğini bilmelidir * İnsan bütünüyle özgür olmalıdır * Temsilcileri: J Paul Sartre, Simon de Beauvoir, A Camus DADAİZM * Kelimeleri rasgele kullanmak suretiyle oluşan şiirlere denir * Dil ve estetik kurallarını yıkma * Şiir gelişimini güzel seçilmiş kâğıt üzerine dizilmesiyle yazılır * Temsilcileri: Tristan Zara, L Aragon, Paul Elaud
|
|
|
|