|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
akımlar, anlatımı, edebi, hakkında |
![]() |
Edebi Akımlar Nedir? Edebi Akımlar Hakkında, Edebi Akımlar Anlatımı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Akımlar Nedir? Edebi Akımlar Hakkında, Edebi Akımlar AnlatımıAvrupada edebi akımlar başlamadan önce, iki önemli düşünce ve sanat anlayışı vardı: Hümanizm ve Rönesansçılık HÜMANİZM: * İnsana değer vermek esastır ![]() * Tabiatı Tanrı yaratmıştır düşüncesi kabul edilmiştir ![]() * İnsanı sevip onu yüceltme ![]() * Dante bu düşüncenin temsilcisidir ![]() RÖNESANSÇILAR: * Hem hümanizmin getirdiklerin hem de16 ![]() ![]() * Özgürlük düşüncesini geliştirirler ![]() * Petrarca, Montaigne, Bocan, Cervantes, Shakspeare bu dönemde eser verirler ![]() KLASİSİZM * 17 ![]() ![]() * Akla ve sağduyuya değer verirler ![]() * İnsandaki tabiata, insanların iç dünyasına saygı göstermek esastır, * Konularını eski Yunan ve Latin edebiyatından alırlar ![]() * Kahramanları seçkin kişilerdir ![]() ![]() * Önemli olan konu değil konunun işleniş biçimidir * Dil, üslup kusursuz bir şekilde işlenmiştir ![]() ![]() * Sanat için sanat görüşünü savunurlar ![]() * Sanatçı eserde kendini gizler ![]() * Tiyatroda üç birlik kuralına uyulur ![]() * Bu akımın en önemli temsilcileri: Moliere ,Corneille, Racine, La Fontaine, La Bruyere, Daniel Defoe * Türk edebiyatında ise Şinasi ve Ahmet Vefik Paşa �dır ![]() ROMANTİZM * Fransa�da 1830 yıllarında klasizme tepki olarak doğmuştur ![]() * Klasik edebiyatın kural ve şekilleri bırakılır ![]() * Konular eski Yunan ve Latin edebiyatı yerine Hıristiyanlıktan tarihten ve günlük yaşamından alınır ![]() * Akıl yerine duygulara ve hayallere önem verirler ![]() * Sanatçılar kendi eserlerinin kişiliklerini gizlemezler ![]() * Sanat toplum içindir görüşünü benimsemişlerdir ![]() * Tabiat önemlidir ![]() ![]() * Konular işlenirken iyi, kötü, doğru, yanlış gibi karşıtlıklardan yararlanırlar ![]() * Üç birlik kuralı terk edilir ![]() * Temsilcileri: J ![]() ![]() * Türk edebiyatında ise Namık Kemal, A ![]() ![]() ![]() REALİZM * 19 ![]() ![]() * Konu gerçekten alınır ![]() * Kişilerin ruhi davranışlarını etkileyen onların kişiliklerini çizen çevre ve ortamın tanıtılmasına önem verilir ![]() * Betimlemeler yazarın gözüyle yapılmaz kahramanın gözüyle yapılır ![]() * His ve hayale kapılmadan toplum gerçeklerini olduğu gibi yansıtır ![]() * Sanat için sanat görüşünü savunurlar ![]() * Hikâye ve Romanda uygulanır ![]() * Temsilcileri: Honero De Balzac, Stendhal, Gustave Flubert, Tolstoy, Dostoyevski, Ernest Hemingvay, Steinbeck * Türk edebiyatında ise; Recaizade Mahmut, Nabizade Nazım Yakup Kadri, R ![]() NATÜRALİZM * Determinizm anlayışını romana getiren bu akım 19 ![]() ![]() * Determinizme göre tabiat olaylarında aynı sebepler aynı sonucu doğurur ![]() ![]() * Toplum büyük bir laboratuar, insan deney konusu, sanatçı da bilgin sayıldı ![]() * İnsan kişiliğini anlatabilmek için soya çekim yasalarından ve toplum biliminden yararlandılar ![]() * Romanlarda kahramanların portreleri ince ayrıntılarına kadar verilir ![]() * Yazar eserde kişiliğini gizler ![]() * Gözlem ve tasvir önemlidir ![]() * Eserlerinde hayatı bütün yönüyle anlatırlar ![]() * Bedenden ayrı bir ruh yoktur ![]() * Dil her seviyedeki insanın anlayabileceği bir düzeyde tutulmuştur * Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eserler verilmiştir ![]() * Temsilcileri: Emile Zola, Goncoutr Kardeşler, Guy De Maupassent, Alphonse Daudet * Türk edebiyatında ise; H ![]() PARNASİZM * Romantik şiir anlayışı ile Fransa da ortaya çıkmıştır ![]() * Doğal güzelliğe ve dış görünüşe büyük önem verir ![]() * Sanat sanat içindir ilkesini savunmuştur ![]() * Nesneleri dış görünüşünü aktarmışlardır ![]() * Kelimeler seçilerek kullanılır ![]() ![]() * Kafiye ve Redife önem verilir ![]() * Romantizm�de bırakılan eski Yunan ve Latin kültürüne dönüşmüştür ![]() * Temsilcileri: Th ![]() * Türk edebiyatında ise; Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin, Yahya Kemal SEMBOLİZM * 19 ![]() ![]() * Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün değildir ![]() ![]() * Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan sembolistler yaşatmaya çalışırlar ![]() * Şiirde anlam açıklığından kaçındılar ![]() * Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir ![]() * Şiirde alaca karanlık üzüntü ve ay ışığı, gün doğumu, gün batımı gibi belli belirsiz varlıklar görüntüleri yansıtırlar ![]() * Şiirde musiki her şeyden önce musiki ilkesini savundular ![]() * Sanat için sanat anlayışına bağlılardır ![]() * Dil herkesin anlayacağı seviyede değil oldukça ağırdır * Temsilcileri: Baudelaire, P ![]() ![]() * Türk edebiyatında ise; Ahmet Haşim, A ![]() SÜRREALİZM (GERÇEK ÜSTÜCÜLÜK) * Kelime anlamı "gerçek üstüncülük" demek olan bu akım 1924�te Fransa�da çıkmıştır ![]() * Sürrealistler Sigmund Freud�un etkisinde kalmışlardır ![]() * Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar ![]() * Hipnotize edilmiş insanlara şiir söylettiler ![]() * Akıl ve mantık değersizdir ![]() ![]() * Temsilcileri: Breton Aragon, Paul Eluard * Türk edebiyatında ise; Orhan Veli ve arkadaşları, Cemal Süreyya, İlhan Berk (II ![]() FÜTÜRİZM * Geleceği makineleştiren sanattır ![]() * 20 ![]() ![]() ![]() * Geçmişin sanat değerlerini bırakmalı ve yeni anlatım biçimleri bulmalı ![]() * Makinalaşma çalışmaları kutsallığı savunulmalıdır ![]() * Temsilcileri: Marinetti ve Mayatovski * Türk edebiyatında ise: Nazım Hikmet EGZİSTANSİYALİZM ( VAR OLUŞÇULUK) * Var olmayı her şeyden önce görenlerdir ![]() ![]() * İnsan kendi değerlerini kendi oluşturabileceğini bilmelidir ![]() * İnsan bütünüyle özgür olmalıdır ![]() * Temsilcileri: J ![]() ![]() DADAİZM * Kelimeleri rasgele kullanmak suretiyle oluşan şiirlere denir ![]() * Dil ve estetik kurallarını yıkma ![]() * Şiir gelişimini güzel seçilmiş kâğıt üzerine dizilmesiyle yazılır ![]() * Temsilcileri: Tristan Zara, L ![]() |
![]() |
![]() |
|