![]() |
Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İle |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İleTÜRK EDEBİYATI TÜRK EDEBİYATI’NIN BÖLÜMLERİ Türk Edebiyatı’nı ,tarih boyunca yaşanan kültür değişmelerine bağlı olarak üç ana bö-lümde inceliyoruz: I ![]() II ![]() III ![]() I ![]() Türk’ler, İslam’dan önce “Şamanizm, Maniheizm , Budizm” gibi dinlerin etkisiyle bir edebiyat oluşturmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KOŞUK “Sığır denilen sürek avları sırasında söylenen lirik doğa şiirleridir ![]() ![]() ![]() ![]() SAGU “Yuğ” adı verilen cenaze törenlerinde söylenen bu şiirler, Halk Edebiyatı’ndaki ağıtların en eski biçimleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAV Günümüzdeki atasözlerinin ilk örnekleri olan özlü sözlerdir ![]() ![]() ![]() DESTAN İslam öncesi sözlü edebiyatın en yaygın şiir türüdür ![]() ![]() ![]() Bütün destanlar, şu ortak özelliklere sahiptir: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Destanlar, oluşum biçimlerine göre üçe ayrılır: 1 ![]() Önce bir şair tarafından söylenen, zamanla şairi unutularak anonimleşen destanlardır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Doğal destandan temel farkı, anonim nitelik taşımamasıdır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bir ulusa özgü destanların birleştirilerek tek destan haline getirilmesine denir ![]() ![]() TÜRK DESTANLARI Köktürk (Göktürk) Destanı : Birbirini tamamlayan Ergenekon Destanı ve Bozkurt Destanı’ ndan oluşur ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Türk yazılı edebiyatının ilk örnekleri Orhun Yazıtları’dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köktürk Yazıtları’nda, Köktürk tarihi konu edinilir ![]() ![]() ![]() Türk yazılı edebiyatı, Uygurlar devrinde daha da gelişmiştir ![]() ![]() II ![]() Türkler, X ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KUTADGU BİLİG Eserin adı “mutluluk veren bilgi” anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN Ü LUGAT-İT TÜRK Eserin adı, “Türk Dili’nin toplu(genel) Sözlüğü” anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ATABETÜ’L-HAKAYIK Eserin adı “gerçeklerin eşiği” anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN-I HİKMET Ahmet Yesevi tarafından XII ![]() ![]() ![]() ![]() İSLAMİ TÜRK EDEBİYATI’NIN BÖLÜMLENMESİ A ![]() XIII ![]() ![]() konular bakımından Arap ve Fars edebiyatlarının etkisi altındadır ![]() ![]() Divan Edebiyatı, “Kuruluş Dönemi” denilen XIII-XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATI’NIN TEMEL ÖZELLİKLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() BAŞLICA NAZIM BİÇİMLERİ GAZEL Arap Edebiyatı’ndan alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KASİDE Arap Edebiyatı’ndan alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() f ![]() ![]() ![]() Daha sonra, Tanzimat döneminde de kaside nazım biçimi kullanılmış;ama kasidenin hem konularında, hem biçiminde değişiklik yapılmıştır ![]() Kasideler, konularına göre dörde ayrılır: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() MESNEVİ Divan Edebiyatı’na Fars Edebiyatı’ndan geçmiş olup uzun manzum öykülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ŞARKI Divan Edebiyatı’nda XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RUBAİ Tek dörtlükten oluşan, “AABA” uyak düzeniyle ve aruzun özel kalıplarıyla yazılan; aşk, hayat, insan gibi konuları ve felsefi düşünceleri işleyen bir nazım içimidir ![]() ![]() ![]() TERKİB-İ BEND “Bend” adı verilen bölümlerden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TERCİ-İ BEND Konu ve biçim bakımından terkib-i bende benzer ![]() ![]() MURABBA Dörtlüklerden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() MÜSTEZAT Bir manzumenin uzun dizelerinden sonra kısa dizeler getirilmesiyle oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BAŞLICA DİVAN ŞAİRLERİ HOCA DEHHANİ XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEVLANA XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ŞEYHİ XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SÜLEYMAN ÇELEBİ XV ![]() ![]() ![]() ![]() ALİ ŞİR NEVAİ Çağatay Edebiyatı’nın XV ![]() ![]() ![]() ![]() BAKİ XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FUZULİ XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NEFİ XVII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ŞEYH GALİP XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATI’NDA DÜZYAZI Divan, şiire ağırlık veren bir edebiyattır ![]() ![]() Divan Edebiyatı’nda düzyazılar, yazılış amacı ve dil tutumu dikkate alınarak üçe ayrılır: 1 ![]() Söz ustalığı göstermek amacıyla yazılır ![]() ![]() 2 ![]() Yer yer ağır ve süslü, yer yer sade bir dille yazılan düzyazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Dil ve anlatım ustalığının değil, ele alınan konunun önem taşıdığı düzyazı türüdür ![]() ![]() ![]() B ![]() Halk Edebiyatı, sözlü edebiyatın uzantısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() HALK EDEBİYATI’NIN TEMEL ÖZELLİKLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() BAŞLICA NAZIM BİÇİMLERİ Halk şiirindeki nazım biçimlerini iki ana öbekte inceliyoruz ![]() 1 ![]() Maniler, anonim, lirik şiirlerdir,”AABA” uyak düzeniyle, 7’li hece ölçüsünün 4-3 durağıyla söylenir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Koşma tipi nazım biçimlerinin kalıplaşmış bir yapısı vardır ![]() ![]() ![]() KOŞMA Kısa, lirik şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() DESTAN Biri, sözlü gelenekte evrenin ve insanın oluşumunu, toplumu derinden etkileyen olayları olağanüstülükler katarak anlatan uzun manzum öyküler; öteki Halk Edebiyatı’nda bir nazım biçimi olmak üzere iki ayrı destan vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SEMAİ Uyaklanışı koşmaya benzer ![]() ![]() ![]() VARSAĞI Uyak düzeni ve ölçüsü semai gibidir; ancak ezgisinin niteliği ve konusu ondan farklıdır ![]() ![]() ![]() TÜRKÜ Hece ölçüsünün türlü kalıplarıyla söylenen ezgili, anonim şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İLAHİ VE NEFES Din ve tasavvuf konularının işlendiği şiirlere “ilahi” denir ![]() ![]() Bunlar herhangi bir tarikatın görüşlerini yansıtmaz; konuyu genel olarak ele alır ![]() İlahilerin Bektaşi tekkelerinde söylenenlerine “nefes”, Alevi anlayışına bağlı olanlarına ise “deme” adı verilir ![]() İlahi, nefes ve demeler, bestelenerek söylenir ![]() BAŞLICA NAZIM TÜRLERİ Halk şiirleri, konularına göre türlere ayrılır ![]() GÜZELLEME Sevgi üstüne söylenen şiirlerdir ![]() ![]() KOÇAKLAMA Konusu yiğitlik,kahramanlık, kavga ve savaş olan şirlerdir ![]() TAŞLAMA Bir kişiyi ya da toplumdaki bir aksaklığı yermek amacıyla söylenen şiirlere bu ad verilir ![]() AĞIT Sözlü Türk Edebiyatı’ndaki saguların Halk Edebiyatı’nda aldığı biçimdir ![]() ![]() ![]() ![]() MUAMMA Kapalı bir biçimde anlatılan bir olayın ya da bilginin okuyucu tarafından anlaşılmasını, bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasını isteyen bir tür manzum bilmecedir ![]() NASİHAT Bir şey öğretmek,bir düşüncenin yayılmasına çalışmak gibi amaçlarla söylenen didaktik şiirlerdir ![]() NOT “Destan, ilahi, nefes ve deme”, hem birer nazım biçimi, hem de tür olarak değerlendi-rilir ![]() HALK ŞAİRLERİNİN GRUPLANDIRILMASI Halk şairleri, halk şiirinin yerleşmiş kurallarına bağlı kalmakla birlikte, türlü kültürel ne-denlerle dil, anlatım, ölçü kullanımı bakımından farklı yönelişler içine girebilmektedirler ![]() ![]() 1 ![]() Bir yere bağlı kalmadan gezerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Osmanlılar zamanında askerlik, hayat boyu süren bir meslekti ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Hayatları köylerde, kasabalarda geçer ![]() ![]() 4 ![]() Genellikle Divan Edebiyatı’nın etkisinde kalırlar ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Tekkelerde yetiştikleri, din ve tasavvuf konusunda eğitim gördükleri için, dilleri, göçebe, yeniçeri ve köylü şairlere göre bazen daha ağırdır ![]() ![]() ![]() HALK ÖYKÜLERİ Halk öyküleri, destanların zamanla biçim ve öz değişimine uğramaları sonunda ortaya çık-mış sözlü eserlerdir ![]() ![]() 1 ![]() Destanlardaki olağanüstülük gibi bazı özellikleri koruyan halk öyküleridir XIII ![]() ![]() ![]() 2 ![]() İki sevgilinin aşkını, bunların kavuşmasını önleyen engellerle mücadelesini anlatan öykü-ler olup en tanınmışları Kerem ile Aslı, Emrah ile Selvi, Asuman ile Zeycan ,Aşık Ga-rip ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() İslamiyet’in yayılmasına katkıları olan kişilerin hayatlarını ve mücadelelerini temel alan öykülerdir ![]() ![]() ![]() BAŞLICA HALK ŞAİRLERİ YUNUS EMRE XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlahi türü şiirlerinde Halk Edebiyatı’nın geleneklerine bağlı kalmıştır ![]() ![]() ![]() HACI BAYRAM VELİ XIV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KÖROĞLU XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PİR SULTAN ABDAL XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KARACAOĞLAN Hayatı hakkında kesin bilgilere sahip olmadığımız Karacaoğlan’ın XVI ya da XVII ![]() ![]() ![]() ![]() DADALOĞLU XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İle |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İleAŞIK VEYSEL XX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI 1850 yıllarından günümüze kadar sürer ![]() ![]() ![]() ![]() s1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Şinasi:Gazeteci ,şair ve yazardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namık Kemal:Gür sesli vatan şairi,dava ve sanat adamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri:Şiirler,Tiyatroları:Vatan Yahut Silistre,Gülnihal,Akif Bey,Kara Bela,Zavallı Çoçuk,Romanları :İntibah,Cezmi,Biyografileriev-i İstila ,Kanişe,Eleştiri:Tahrib-i Hara-bat,Takip ![]() Ziya Paşa: Tanzimatçılar içinde eskiye en fazla bağlı kalanlardandır ![]() ![]() Eserleri : Divan, Terkib-i Bend, Zafername(hiciv), Harabat(şiir antolojisi), Veraset Mek-tupları(Makale) ![]() Ahmet Mithat Efendi:İlgi çekici, eğlendirici roman ve hikayeler yazdı ![]() ![]() ![]() Eserleri: Letaif-i Rivayet(28 hikaye) , Romanları: Hasan Mellah, Felatun Beyle Rakım E-fendi, Henüz 17 Yaşında, Yeniçeriler, Karnaval ![]() ![]() ![]() Ahmet Vefik Paşa: Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük temsilicisidir ![]() ![]() Eserleri: Lehçe-i Osmani, Şecere-i Türk, Moliere’den Zor Nikah, Meraki, Azarya, Zoraki Takip ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Recaizade Mahmut Ekrem : Edebiyat kuramcısı ve şiir eleştirmenidir ![]() ![]() Eserleri:Araba Sevdası(ilk gerçekçi roman), Çok Bilen Çok Yanılır(tiyatro) Zemzeme I-II-III(şiir) ![]() ![]() ![]() Samipaşazade Sezai: Roman ve hikayecidir ![]() ![]() Eserleri: Sergüzeşt, Küçük Şeyler(ilk edebi romandır) ![]() Şemsettin Sami: Türk edebiyatında ilk romanı yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri : Kemusül Alam , Kamus-i Türki , çeviri: Sefiller ![]() 2- Servet-i Fünun Edebiyatı: Servet-i Fünun edebiyat dergisinin çıkışı (1896) ve kapanışı (1901) arasında sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() Bilhassa Fransız edebiyatında , çağdışı olan Sembolizm, Parnasizm’le ilgilenmişlerdir ![]() ![]() ![]() Bu dönemde kuralsız nazım biçimleri benimsenmiştir ![]() ![]() ![]() Bu edebiyatta roman ve hikaye, şiirden daha güçlüdür ![]() ![]() ![]() Konu bütünlüğüne önem verilmiştir ![]() ![]() ![]() Önemli Temsilcileri Tevfik Fikret:Bireyci duyguları ,tabiatı , yaşanmış hayat sahnelerini işleyen romantik-lirik şiirler yazdı ![]() ![]() ![]() Eserleri:Rübab-ı Şikeste, Haluk’un Defteri Şermin ![]() Cenap Şehabettin : Yeniliklerde öncüdür ![]() ![]() Eserleri : evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harb, Nesr-i Sulh ![]() Halit Ziya Uşaklıgil : Türk edebiyatının ilk büyük romancısıdır ![]() ![]() ![]() Eserleri: Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar, Hikaye:İhtiyar Dost, Kadın Peçesi ![]() ![]() ![]() 3- 20 ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() Başlıca Bölümleri: a) Fecr-i Ati Edebiyatı : (1909) Servet-i Fünun’dan sonra Batı’yla dil, edebiyat ,bilim alanlarında sıkı bağlar kura-caklarını ileri sürdüler ; fakat pek bir şey yapamadılar ![]() ![]() Ahmet Haşim: Bireyci öz şiirin ustalarındandır ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şiir:Göl Saatleri, Piyale, Düzyazı: Bize göre, Frankfurt Seyahatnamesi, Gurabahane-i Laklakan ![]() b) Milli Edebiyat Akımı: (1910-1923):Ömer Seyfettin , Ziya Gökalp ve Ali Canip Yöntem’in Genç Kalemler dergi-sindeki bildirileri, akımın başlangıcıdır ![]() Milli konulara, toplum ve yurt sorunlarına eğilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önemli Temsilcileri: Öncüleri : Mehmet Emin Yurdakul :Yurdumuzun acı gerçeklerini şiirimize ilk defa yansıtmıştır ![]() ![]() Eserleri: Türkçe Şiirler, Türk Sazı ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp: Türk halkının folklor ve tarihini yazdı, araştırdı ![]() ![]() Eserleri : Düzyazı : Türkleşmek-İslamlaşmak-Muasırlaşmak ,Türkçülüğün Esasları,Şiir: Kızılelma, Altın Işık ![]() Ömer Seyfettin :Bizde Maupassant tarzı hikayenin klasik değeri sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Bomba, Beyaz Lale, Yalnız Efe ![]() ![]() ![]() Diğer Şair ve Yazarlar: Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlı, Halide Edip Adıvar, Refik Halit Karay , Reşat Nu-ri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Falih Rıfkı Atay ![]() Beş Hececiler: Milli Edebiyat döneminde beş şair, hece ölçüsünü kuvvetle benimsediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-1940) : Bu dönemde tam anlamıyla yerli ve sade bir dil kullanıldı ![]() ![]() ![]() Önemli Temsilcileri: Ahmet Kutsi Tecer: Anadolu halk motiflerini işlediği duygulu ve memleketçi şiirleriyle ta-nındı ![]() Eserleri : Şiirler, Köşebaşı(tiyatro) Ahmet Hamdi Tanpınar: sembolizm havası içinde soyut şiirin ve psikolojik roman, hikaye türlerinin ustasıdır ![]() Eserleri: Şiirler, Hikaye: Abdullah Efendinin Rüyaları, Roman: Huzur, Deneme : Beş Şe-hir ![]() Ahmet Muhip Dranas: Baudolaire (Bodler) sembolizmini Türk halk şiiriyle kaynaştırdı ![]() Eserleri :Şiirler, Tiyatro: Gölgeler ![]() ![]() ![]() Cahit Sıtkı Tarancı : Yaşamanın ve aşkın güzelliğini, ölümün üstünlüğünü vurguladı ![]() ![]() Eserleri: Şiir:Otuz Beş Yaş , Düşten Güzel , Sonrası ![]() Yedi Meşaleciler: 1928’de Yedi Meşale adlı bir kitapta yedi sanatçı birleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Osman Saba : Yedi Meşalecilerin şiire en sadık olanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şiir: Sebil ve Güvercinler ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Döneminin Diğer Şairleri: Kemalettin Kamu, Ö ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Dönemi Yazarları: Memduh Şevket Esendal:Tuhaf inançları, cahilliğin ve insan huylarının yarattığı sonuçları işler ![]() ![]() ![]() Hikayeleri: Otlakçı, Bizim Nesibe ![]() ![]() ![]() ![]() Abdülhak Şinasi Hisar:İzlenimci roman yazdı ![]() ![]() ![]() Eserleri: Fahim Bey ve Biz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peyami Sefa: Türk edebiyatında psikolojik roma türünün ustasıdır ![]() Eserleri : Dokuzuncu Hariciye Koğuşu , Matmazel Noralya’nın Koltuğu ![]() ![]() ![]() Sait Faik Abasıyanık: Konuşur gibi canlı bir İstanbul Türkçe’siyle yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Hikaye: Semaver, Son Kuşlar, Lüzumsuz Adam ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İle |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı Tüm Bölümleri İled) 1940’tan Sonraki Yeni Türk Edebiyatı: Bu dönemi yaratan etmenler: Köyden kente göç, tarımda makinalaşmanın yarattığı so-runlar, toprak kavgaları, işçi-patron çekişmeleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem şiirlerinde ölçü, kafiye yok sayıldı;serbest şiir egemen oldu ![]() ![]() Bu Dönemde Başlıca Edebi Hareketler: 1) Garipçiler(1 ![]() Onlara göre şiir, her yerde görülen basit şeyleri anlatmalıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil, sürekli bir özleşme ve arınma çabasındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En çok görülen temalar: yaşama sevinci, tabiat sevgisi, çocukluğa dönüş, ölüm, insan sevgisi, aşk ![]() Bu akımın Öncüleri: Orhan Veli Kanık: Hareketin en güçlüsüdür ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şiir: Garip, Vazgeçemediğim, Destan Gibi , Yenisi ,Karşı, Çeviri ve Uyarla-ma:Lafonten Masalları , Nasrettin Hoca Hikayeleri ![]() Oktay Rıfat Horozcu: Her kitabında Garipçi,toplumcu, bireyci, gerçeküstücü oldu ![]() Eserleri: Şiir: Teknenin Ölümü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) İkinci Yeni Hareketi: Orhan Veli’nin açtığı çığır, taklitçilerin elinde tükenmeye yüz tutmuş,yıpranmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3)1940’tan Sonra Yeni Tür Edebiyatında Bağımsız Şairler: Bedri Rahmi Eyüboğlu: Şiirlerinde halk türkü ve deyişleri fazla yer tutar ![]() Eserleri: Şiir:Karadut ![]() ![]() ![]() Fazıl Hüsnü Dağlarca: Kolay anlaşılmayan, anlamsızca yakın şiirler yazmıştır ![]() ![]() Eserleri: Şiir:Çocuk ve Allah , Toprak Ana ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Behçet Necatigil: Şiirleri ev, aile , yakın çevre üçgeninde geçer ;içe dönük ve karamsar-dır ![]() Eserleri: Şiir: Eski Toprak, , Yaz dönemi ![]() ![]() ![]() Cahit Külebi: Yurt şiirlerinde , tabiatın yoksunluğuyla, insanın bahtsızlığını iç içe işledi ![]() ![]() Eserleri: Yeşeren Otlar, Yangın ![]() ![]() ![]() Necati Cumalı: Kişisel temaları , gündelik hayat ve dünya durumlarını işledi ![]() ![]() Eserleri: Şiir: Yağmurlu Deniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) 1940’tan Sonraki Türk Edebiyatında Roman ve Hikayede Sosyal (toplum-sal)Gerçekçiler: Bu akım ; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma faydalı olmak istiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önemli Temsilcileri: Kemal Tahir: Konularını cezaevi yaşantılarından , Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya menkıbe-lerinden aldı ![]() ![]() Eserleri: Roman:Yorgun Savaşçı,Devlet Ana ![]() ![]() ![]() Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı ![]() ![]() Eserleri :Roman: Murtaza, Hanımın Çiftliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşar Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille yazdı ![]() ![]() ![]() Eserleri: Roman:İnce Memet, Yer Demir Gök Bakır, Teneke ![]() ![]() ![]() Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır ![]() Eserleri: Roman: Yılanların Öcü, Tırpan, Kara Ahmet Destanı ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Bağımsız Yazarlar: Halikarnas Balıkçısı(Cevdet Şakir Kabaağaçlı): Konularını daima Ege ve Akdeniz kıyıların-dan çıkardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: Hikaye: Merhaba Akdeniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haldun Taner: Gücünü gözlem, mizah ve yergiden alan hikayeleriyle tanındı ![]() ![]() Eserleri: Hikaye: Şişhane’ye Yağmur yağıyordu, On İkiye Bir Var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarık Buğra: Tek adamın dengesiz, bazen alaycı, bazen acılı tedirginliğini ele alır ![]() Eserleri:Roman:Küçük Ağa , İbişin Rüyası ![]() ![]() ![]() Diğer Bağımsız Yazarlar: Samet Ağaoğlu, Oktay Akbal, Selim İleri , Cengiz Dağcı, Füruzan, Orhan Pamuk ![]() 6)Tiyatro: Vedat Nedim Tör (kör), Turgut Özakman (duvarların ötesi, Sarı Pınar), Güngör Dilmen (Midas’ın Kulakları ) , Sermet Çağan (Ayak Bacak Fabrikası) , Cevat Fehmi Başkut (Paydos, Buzlar Çözülmeden, Harputta Bir Amerikalı) Deneme ve Eleştiri: Nurullah Ataç : Deneme, eleştiri yazdı ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri:Günlerin Getirdiği, Okuruma Mektuplar ![]() ![]() ![]() Suut Kemal Yetkin: Edebiyatın çeşitli konularında özlü ve açık bir anlatımla yazdı ![]() Eserleri : denemeler, Edebiyat Konuşmaları ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|