Divan Edebiyatı Düzyazı Biçimleri |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Divan Edebiyatı Düzyazı Biçimleriarih - Vakayiname Tarih, geçmişteki belli bir dönemi anlatan, resmi niteliği olmayan yapıtlardır Vakayiname ise Osmanlı Devleti'nin resmi tarihidir Tarih yazarına "müverrih", vakayiname yazarına da "vakanüvis" denir Silahtar Mehmet Ağa'nın "Tarih", "vakanüvis" göreviyle sarayda uzun süre çalışan Naima'nın "Naima Tarihi", Peçevi'nin "Peçevi Tarihi" adlı yapıtları bu türlerin başarılı örnekleri arasında yer alır Divan Edebiyatı'nda tarih türünde epey eser verilmiştir Bunların önemlileri şunlardır:
Ünlü kişilerin yaşamöykülerinin toplandığı yapıtlardır Biyografinin Divan edebiyatındaki karşılığıdır, ilk tezkire örneği, Ali Şir Nevai'nin, şairlerin yaşamlarını anlattığı "Mecalisü'n Nefais" adlı yapıtıdır Latifi'nin şairlerin yaşamını anlattığı "Tezkiretü'ş Şuara" adlı yapıtı süslü nesir örneğidir Sinan Paşa'nın "Tezkiretü'l Evliya" adlı yapıtı da evliyaların yaşamlarının yer aldığı bir tezkiredir Anadolu'daki en önemli örnek Sehi Bey'in Heşt Behişt Tezkiresi'dir (Sekiz Cennet)Ayrıca bakınız-> Tezkire Seyahatname Yazarların gezip gördükleri yerlerden edindikleri izlenim ve bilgileri aktardıkları yapıtlardır Amaç, gezilen yerlerin doğal güzelliklerini, toplumsal yaşamlarını, gelenek ve göreneklerini tanıtmaktır Evliya Çelebi'nin "Seyahatname" adlı yapıtı bu türün en önemli örneklerinden biridir Şeydi Ali Reis'in "Miratü'l Memalik"i hem bir seyahatname hem de bir anıdır![]() Ayrıca bakınız-> Seyahatname Sefaretname Osmanlı elçilerinin, bulundukları ülkelere ait bilgileri ve izlenimlerini içeren ve gezi yazısına benzeyen yapıtlardır Yirmisekiz Çelebi Mehmet'in "Paris Sefaretnamesi" adlı yapıtı bu türün başarılı bir örneğidir![]() Siyasetname Devlet adamlarına yöneticilikle ilgili bilgiler veren yapıtlardır Edebiyatımızda bu türün ilk örneği Yusuf Has Hacib'in mesnevi tarzındaki "Kutadgu Bilig" adlı yapıtıdır Ayrıca Nizamülmülk'ün "Siyasetname", Lütfi Paşa'nın "Asafname" adlı yapıtları bu türün başarılı örneklerindendir![]() Münşeat (Mektup) Mektuplardan veya çeşitli konulardaki süslü nesir örneği olan düzyazılardan oluşan yapıtlardır Nabi'nin özel-resmi mektuplarından ve değişik yazılarından oluşan "Münşeat" adlı yapıtı bu türün başarılı örneklerindendir Divan Edebiyatı'nda pek yaygın değildir En bilinen örnek Fuzuli'nin Şikayetname'sidir![]() Siyer Hz Muhammed'in; hayatını anlatan yapıtlardır Bu yapıtlarda Hz Muhammed'in; dünyaya gelişi, peygamberliği, Miraç olayı, Hicret olayı, savaşları, mucizeleri ve vefatı derin bir heyecanla dile getirilir Edebiyatımızda bu türün ilk örneği, Erzurumlu Darir'in "Siretü'n Nebi" adlı yapıtıdır (14 yüzyıl) Düzyazı-şiir karışımı bir eserdir![]() Surname Şehzadelerin sünnet düğünleri ve "kadın sultan"ların düğün törenleriyle ilgili eserlerdir Manzum (genellikle kaside biçiminde) olanları da vardır![]() Şehrengiz Bir şehrin (bazen insanlarının ve özellikle kadınlarının özellikleri de katılarak) güzelliklerinin anlatıldığı eserlerdir Manzum da olabilir![]() Gazavatname Gaza (din uğruna savaşların anlatıldığı manzum veya düzyazılı eserlerdir Yükselme Devri'nde çok yazılmış, sonraları azalmıştır![]() Habname Görülen bir rüya anlatılıyormuş gibi, bir olay ya da kişi hakkında görüşlerin söylenmesi biçiminde yazılır Manzum da olabilir Veysi'nin (17 yüzyıl) Habname'si bu türün en önemli örneğidir Habnameler eleştiri ve yergi içerir![]() ÖNEMLİ DİVAN NESRİ SANATÇILARI SİNAN PAŞA (15 yüzyıl) İstanbul'un ilk kadısı Hızır Bey'in oğludur Müderrislik (medrese hocalığı) ve çeşitli devlet görevleri yapmıştır Matematik ve felsefe ile de uğraşmış, tasavvufa gönül vermiştir Şiirleri de vardır Ama o süslü nesrin ilk temsilcisi sayılır En önemli eseri tasavvufi düşüncelerin işlendiği Tazarrunamedir Maarifname ve Tezkiretü'l-Evliya diğer önemli eserleridir![]() ÂŞIKPAŞAZÂDE (15 yüzyıl) Şair Ahmet Paşa'nın torunudur Tarih yazarı olarak ün yapmıştır Sade bir dili vardır En önemli eseri Tevarih-i Al-i Osman (Osmanlı Tarihi) dir![]() SEHİ BEY (16 yüzyıl) Heşt Behişt adlı şuara tezkiresi ile tanınmıştır Bu eserinde 200 kadar şair hakkında, sade bir dille, bilgi verir![]() SEYDİ ALİ REİS (16 yüzyıl) Şair ve yazardır; ama asıl ününü denizcilikte yapmıştır Osmanlı donanma komutanlarındandır Çıktığı Hindistan seferinde donanmasını Hint Okyanusu'ndaki fırtınada kaybedip karadan ülkeye dönmüştür Sade bir dili vardır Hatta halk ozanları tarzında şiirler yazmış, bazı eserlerinde Nevai Türkçesini (Çağatay Türkçesi) kullanmıştır En önemli eseri Mir'atü'l-Memalik adını taşır Hint seferi sırasında yaşadıklarını anlatır Bir diğer eseri, o zamana göre önemli denizcilik bilgilerini içeren Kitabü'l-Muhit'tir![]() PİRİ REİS (16 yüzyıl)Ünlü Türk denizcisidir Kitab-ı Bahriye adlı denizcilik kitabı ve buna eklediği haritalarla tanınır![]() FERİDUN BEY (16 yüzyıl) Feridun Bey Münşeatı adıyla tanınan bir eserin sahibidir Eser Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan III Murat zamanına kadar bazı önemli olaylarla, padişahlarla ilgili bilgi ve belgeleri içeren bir derlemedir Şiirler de yazan Feridun Bey'in bir divanı ile birkaç düzyazı eseri vardır![]() KÂTİP ÇELEBİ (17 yüzyıl) Asıl adı Mustafa'dır Hacı Halife diye de anılır Çeşitli devlet görevlerinde bulunmuş, seferlere katılmıştır Tarih, coğrafya, biyografi, bibliyografi, otobiyografi; ahlak, tasavvuf, eğitim, düşünce, toplum yapısı, tıp, etnoloji gibi, tür ve konularla ilgili geniş bilgisi olan bir kişidir Süslü nesir akımına kapılmamış, topluma yararlı olmak için sade dili tercih etmiştir Önemli eserleri şunlardır:
yüzyıl) Seyahatname yazarıdır Sade ve doğal, hatta yer yer özensiz ve serbest bir dili vardır Özel olarak ve resmi görevlerle Osmanlı ülkelerinin pek çok yerini ve İran'dan Avusturya'ya kadar bazı dış ülkeleri dolaşmış, gördüklerini, yaşadıklarını anlatmış On ciltlik Evliya Çelebi Seyahatnamesi; tarih, coğrafya, sosyoloji, folklor, hukuk, etnoloji gibi alanlar için de kaynaktır![]() NÂİMA (1655-1716) Asıl adı Mustafa Naima'dır "Naima Tarihi" adıyla anılan (Asıl adı: Ravzatü'l-Hüseyin fi Hülasa-i Ahbar-ı Hafikayn ) eseri, daha önce yazılmış eserlerden de yararlanılarak hazırlanmış, 1591-1659 yılları arasını kapsayan bir Osmanlı Tarihi'dir Çağına göre sade sayılabilecek üslubu ve hazırlanış biçimiyle önem taşır![]() YİRMİSEKİZ ÇELEBİ MEHMET (18 Yüzyıl) Osmanlı Devleti'nin Avrupa'ya gönderdiği sürekli elçilerden ikincisidir Padişah III Ahmet'e sunduğu Sefaretname'si ile tanınır Fransa'da gördüğü yenilikleri anlatmıştır
|
|
|
|