![]() |
Kompozisyon Nasıl Yazılır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kompozisyon Nasıl Yazılır?ANLATIM VE ANLATIMA HAZIRLIK AŞAMALARI 1) Anlatım:Herhangi bir konu üzerinde konuşurken veya bir konu üzerine yazarken, belli bir gayeyi gerçekleştirmek isteriz ![]() ![]() ![]() 2) ANLATIMA HAZIRLIK: ?Ancak yazıya geçmiş düşüncenin değeri vardır; geri kalanlar boş çırpınmalardan, rüzgârın alıp götürdüğü bir saatlik hayâllerden başka bir şey değildir ![]() Neyi, niçin ve nasıl anlatmak gerektiği üzerinde düşünmeden konuşmak ve yazmak tutarlı olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Herhangi bir anlatımı gerçekleştirmek için hazırlık aşamasında bilgi toplamak, deneyimlerimizi topladığımız bilgilerle zenginleştirmek, düşüncelerimizi gruplandırmak, anlatım için seçilecek türün okuyucu ve dinleyici üzerindeki etkisini belirlemek gerekir ![]() Anlatıma hazırlık aşamasında bilgi toplamak için okumalı, araştırmalı, not almalı, özet çıkarmalı ve mümkünse gözlem yapmalıyız ![]() Araştırılan konuyla ilgili her türlü kitap, dergi, gazete, ansiklopedi kaynak olarak kullanılabilir ![]() ![]() ![]() Anlatıma kalkışmadan önce şu üç sorunun cevaplarının farkında olmalıyız: Neyi anlatacağız? Niçin anlatacağız? Nasıl anlatacağız? Unutulmamalıdır ki bir anlatımda bireysel zevk ve anlayışlar anlatımı hazırlamada etkendir ![]() ![]() Dipnot Koyma:Yazıda geçen herhangi bir söz ya da sözcükle ilgili olarak sayfa altına konan aydınlatıcı, ek bilgiler içeren ya da kaynak belirten açıklamaya dipnot denir ![]() ![]() ![]() ![]() Dipnot Koymanın Amaçları: Yazıda savunulan görüş ve düşüncelerin doğrulunu desteklemek, Bilgilerin kaynağını göstererek, yazanın katkısını ortaya koymak, Bilgilerin doğruluk ve güvenirliği ile ilgili olarak okuyucuya deneyim imkânı vermek, İlgili konularda yazmak isteyenlere başvuru imkânı sağlamak ![]() Metinde Yapı:Her yazı kendi düzeni, teması ve ifade biçimiyle kendi içinde anlamı olan organik bir birliktir ![]() Metinde yer alan kelimeler, kelime grupları ve cümleler anlatım bütünlüğünün oluşmasını sağlayan öğelerdir ![]() ![]() Seçilen sözcükler, kullanılan ifadeler, hedef kitleye ve metnin yazılış amacına uygun olmak durumundadır ![]() ![]() Metinlerde özelden genele gidilebileceği gibi genelden özele de gidilebilir ![]() ![]() ![]() Gözlem:Ayrıntıları fark etmeyi sağlar ![]() ![]() Gözlemlerin etkin olduğu anlatımlarda görsel öğeler öne çıkarılarak betimlemeler yapılır, akla ve düşünceye hitap eden anlatımlarda ise açıklamalı ve tartışmacı bir anlatım yapılır ![]() Özet Çıkarma:Bir yazıyı ya da yapıtı anlamını yitirmeden belli bir oranda daraltıp küçültmeye denir ![]() Özetleme, okunan bir yapıtın bellekte rastgele kalan ayrıntıları olmadığı gibi, yapıtın kimi yerlerinden gelişigüzel alınmış cümleler topluluğu da değildir ![]() ![]() Not: Anlatıma hazırlık aşamasında bilgi toplamak, deneyimlerimizi topladığımız bilgilerle zenginleştirmek, düşüncelerimizi gruplandırmak, anlatım türünün okuyucu ve dinleyici üzerindeki etkisini belirlemek gerekir ![]() ![]() Başarılı bir anlatımı gerçekleştirmek için; 1) İyi bir gözlemci olunmalıdır ![]() 2) Düşünmeye önem verilmelidir ![]() ?Yazar genel olarak iyi budur, kötü şudur diyecek olursa sorumluluğunu unutmuş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Okumaya önem verilmelidir ![]() ?Kurnaz insanlar okumayı küçümserler, basit insanlar ona hayran olurlar; akıllı insanlar ondan yararlanırlar? (Bacon) 4) Zengin ve sağlam bir dil hazinesine sahip olunmalıdır ![]() 5) Duygular ve hayaller geliştirilmelidir ![]() Bir olay yoktur İç içedir olaylar Bir olay; içinde adamlar? Bir adam; içinde olaylar Öykü mü? Kendini yazarken romanlaşır ![]() Bir bitki, bir fidan, bir ağaç, Kendini yaşarken ormanlaşır ![]() (Özdemir Asaf) 6) Özgünlüğün peşinde koşulmalıdır ![]() Bugüne kadar resim sanatı alanında Yapılagelmiş olanları inceleyeceğime Kendini bütün dünyaya kabul ettirmişler Arasında beni en çok saranlarını ayırarak Onlara kendi aramalarımı, denemelerimi Katacağıma Alışılagelmiş, basmakalıp, hazırlop Klişeleşmiş çiğnene çiğnene tadı tuzu Kalmamış hiçbir şeyi tekrarlamayacağıma Elimden çıkan her çizgiye Her lekeye Her renge Her beneğe Kendi aklımı Kendi tecrübemi Kendi tasamı Kendi ömrümü yüreğimi basacağıma Aldığım nefes, içtiğim su, bastığım toprak Gözüm, kulağım, burnum, Elim, belim, dilim, derim üstüne Yemin ederim Yeminimi bozduğum gün Buradan giderim (Bedri Rahmi?nin atölyesinin girişinde asılı yemin) 3) Anlatımda Tema ve Konu: ?İnsanın cümlelerine egemen olabilmesi için konusuna egemen olması gerekir?(Lloyd George) ?Siz konuyu anlamadıkça, onu başkasına anlatamazsınız ![]() Konu: Her yapıtın bir temeli her fikrin bir dayanağı varsa, her yazının da mutlaka bir konusu vardır ![]() ![]() Üzerinde söz söylenen, fikir yürütülen, yazı yazılan herhangi bir olay, düşünce veya duruma denir ![]() Üzerinde söz söylenilen ve yazı yazılabilen her nesne, her düşünce, her duygu, her olay konudur ![]() ![]() ![]() ![]() Her yazım ve anlatımın temeli konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konu seçiminde göz önünde bulundurulacak özellikler şunlardır: Kişi, konu seçerken bildiği ya da ilgi duyduğu, araştırma yapabileceği konuyu seçmelidir ![]() Konu, geliştirmeye uygun olmalıdır ![]() Konu, bilimsel gerçeklerle çelişmemelidir ![]() Konu, türlü yorumlara yol açmayacak kadar inandırıcı ve açık olmalıdır ![]() Tema:Şiirde meydana getirilen duygu, düşünce ve hayale denir ![]() ![]() Bir sanat eserinin merkezinde yer alan temel duygu ve düşünce demektir ![]() ![]() ![]() Bir eserin teması, onun konusu değildir ![]() ![]() Ölümün konu edildiği bir eserde ?ölüm karşısında duyulan hüzün?, bu eserin teması olarak ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() Tema bütün sanat dallarının ortak terimlerinden biridir ![]() İnançlar ve kültürel değerler, herhangi bir temanın farklı toplumlarda, hatta aynı toplumda bile değişik biçimlerde ele alınmasına neden olur ![]() ![]() Tema bir eserde, insandaki beyin gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir eserin değerini konusu değil teması belirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazarın konuya bakış açısı, konuyu değerlendirmedeki yaklaşımı eserdeki temayı oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() Eserin bütününe hâkim olan bir tema, iyi işlenmek kaydıyla, eserin sağlam bir kompozisyon kazanmasında etkili olabilir ![]() Tema soyuttur ve soyutluğun derecesi edebî şahsiyetin özellikleriyle yakından ilgilidir ![]() ![]() Bir edebî eser veya metin, birden fazla temadan meydana gelebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Ana Fikir:Okuyucuya iletilmek istenen düşüncedir ![]() ![]() Edebî eserlerde temaya bağlı olarak geliştirilen tutum ve varılan sonuçtur ![]() ![]() ![]() Edebî bir eserin tezi, bu örnekte görüldüğü gibi hüküm bildirir ![]() ![]() ![]() Tezli roman gibi edebî eserlerde ise yazar, bir düşüncenin okurlarca paylaşılmasını, daha da önemlisi benimsenmesini istediği için tezini açık ifade etmeye çalışır ![]() Öğretici (didaktik) eserlerde de teze büyük önem verilir ![]() ![]() Ana fikir, yazıda okuyucuya verilmek istenen temel düşünce veya amaçtır ![]() ![]() ![]() ![]() Konuyu tek kelime ile de ifade etmek mümkün olabilir ancak ana fikir için bir hüküm cümlesi kurmak zorundayız ![]() ![]() ![]() ![]() Yazıda amacımızı belirlerken yani ana fikrimizi yansıtırken birtakım dayanaklara da ihtiyaç duyarız ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Konu: ?Hürriyet ağacı çabuk büyür ![]() ![]() Ana fikir: Hürriyet, kişinin ve toplumun temel karakteridir ![]() Yardımcı fikirler: 1) Toplum ancak hürriyet sayesinde ayakta durabilir ![]() 2) Bilim sadece hürriyetin bulunduğu çevrede gelişir ![]() 3) Toplumun ahlâk düzeyi hürriyet ortamında korunur ![]() 4) İnsan olmanın gerçek değeri hürriyetle anlaşılır ![]() 5) Değişik türden düşünceler yalnızca hür toplumlarda gelişir ![]() Dikkat edilecek olursa, her fikir ana fikre bağlı olmak zorundadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|