![]() |
Türk Tarihinde Tasavvuf Ve Tarikatler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihinde Tasavvuf Ve TarikatlerTÜRK TARİHİNDE ÖNEMLİ TARİKATLER VE KURUCULARI ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bölümde büyük tarikatlerin ve vaktiyle Türkler arasında yaygın olanların pîrlerinin terceme-i hallerini ve bizler için faydalı olan sözlerini zikrederek bu hususta muhtasar bir malumat verilecektir ![]() Tarikat şeyhleri hakkında müridleri tarafından pek çok menkıbevî eserler yazılmış ve neşredilmiştir ![]() ![]() 1-KÂDİRİYYE TARÎKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ABDU'L-KÂDİR GÎLÂNÎ Künyesi Muhyiddin Ebû Muhammed bin Ebi Salih'dir ![]() ![]() Evliyaullahın büyüklerindendir ve Kâdiriyye tarikatinin pîridir ![]() ![]() 470 (1077-78) tarihinde İran'ın Gîlan kasabasında dünyaya gelmiştir ![]() ![]() Kadı Ebû Saîd Mahzûmî'den fıkıh, Ebû Bekr bin el-Muzaffer ile diğer meşhur muhaddislerden hadis dinlemiş, bilahare va'z ve tedrise başlamıştır ![]() ![]() Sonraları Ebû Zekeriyya et-Tebrîzî'den edebiyat okumuştur ![]() ![]() ![]() 528 (1134) tarihinde Ebû Sa'd Medresesi'nde ders verirken, aynı zamanda usûl-i fıkıh ve tasavvufa ait bazı kitaplar yazmıştır ![]() 561 (1166) tarihinde Bağdad'da vefat etmiştir ![]() Abdü'l-Kadir'in telifâtı umumî olarak dinî mevzulara aittir ve ekserisi va'z ve hutbelerden ibarettir: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() [size="2">3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() Eserlerindeki mev'izaların umumî mevzuları şudur ![]() Müridin bir müddet çile devresini geçirerek, dünyadan tamamiyle el çekmesi ve bundan sonra tekrar dünyaya dönüp, ondan haz ve nasibini alarak, başkalarını irşad etmesi ![]() Kadiriyye tarikatinin şubeleri: Esediyye, Ekberiyye, Mukaddesiyye, Garibiyye, Eşrefiyye, Rûmiyye, Yâfiyye, Hamadiyye, Hilâliyye, Hindiyye'dir ![]() 2-YESEVİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HOCA AHMED YESEVÎ Ahmed Yesevî, ilk tahsil yıllarını Yesi'de geçirdikten sonra Maveraünnehr'in büyük İslam merkezi olan Buhara'ya geldi ![]() ![]() Ahmed Yesevî, Buhara'da devrin en ileri gelen alim ve mutasavvıflarından Şeyh Yusuf Hemedanî'ye intisap ederek, onun nüfuzu altında kaldı ve onunla beraber birçok yerleri gezdi ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed Yesevî, Sir-Derya havalisinde, Taşkent ve mülhakatında, Seyhun ötesindeki bozkırlarda büyük bir nüfuz kazandı ![]() Bütün İslam tarikatlerinde mevcut olan bir usul gereğince Ahmed Yesevî de henüz hayatta iken bazı halifelerini çeşitli memleketlere göndermiştir ![]() ![]() [size="2">Bu arada halkın kolayca anlayabileceği tarzda, hece vezni ile ve Türkçe, sofiyane manzumeler yazdı ![]() ![]() ![]() Divan-ı Hikmet adı altında toplanan manzumelerin muhtelif Yesevî dervişlerine ait olduğu üzerinde durulmaktadır ![]() ![]() Manzumeleri bilhassa 4/3= 7 ve 4/4/4= 12 hece vezinleri ile, dörtlükler şeklinde yazılmış, yarım kafiye ve redif kullanılmıştır ![]() ![]() 3-RIFÂİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AHMED RIFÂÎ Bazı müelliflere göre 500 yılının Muharrem'inde (Eylül 1106), diğerlerine göre 512 (1118)'de Basra bölgesinde Hasan köyünde doğmuştur ![]() ![]() ![]() Mansûr, yeğenini Basra'ya göndererek Şafiî alimlerinden olan Ebû'l-Fadl Ali el-Vâsıtî ile dayısı Ebû bekr el-Vâsıtî'den ders okutmuştur ![]() ![]() Ebû'l-Hüdâ'ya göre Ahmed Rıfaî hazretlerinin şu eserleri mevcuttu: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Ahmed Rıfaî önce Mansûr'un yeğeni Hatice ile evlenmiş, onun vefatından sonra Muhammed bin el Kasımiyye'nin kızı Nefise'yi nikahlamıştır ![]() ![]() [size="2">İbn Celal "][/size][size="2">"][/size][size="2">"][/size][size="2">"][/size]Rıfâiyye tarikatinin şubeleri: Haririyye, Keyaliyye, Sayyadiyye, Aziziyye, Cendeliyye, Aclâniyye, Katnâniyye, Fazliyye, Vâsitiyye, Cebertiyye, Zeyniyye, Nûriyye, Mağrûfiyye ![]() 4-MEDYENİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EBÛ MEDYEN ŞUAYB Meşhur Endülüs mutasavvıfı, İşbiliyye civarındaki Cantillana kasabasında doğmuş, 594 (1197-1198) tarihinde vefat etmiş ve Tilemsen yaknıında el-Ubdâd'a defnedilmiştir ![]() Fakir bir aileye mensuptu ![]() ![]() Daha sonra tahsil için Fas'a gitmiş, orada tasavvufa meyletmiş ve Şeyh Ebû Ya'san'dan faydalanmıştır ![]() ![]() Fas'da birkaç senelik ikametten sonra Mekke'ye gitmiş ve rivayete göre orada meşhur Abdü'l-Kadir Gîlanî ile buluşmuştur ![]() ![]() Neşrettiği akideler Sultan Ebû Yusuf, Ya'kûb'u kuşkulandırmış ve Merakeş'e celbedilmiştir ![]() ![]() ![]() İbnü'l-Arabî, Fütûhat-ı Mekkiyye'sinde ondan pekçok bahsetmiş ve birçok hikayeler nakletmiştir ![]() ![]() Ebû Medyen tarafından ta'lim edilen akide Yahya bin Haldûn'a göre onun ekseriya tekrar ettiği şu beyitte hülasa edilmiştir ![]() [size="2">"][/size]Ebû Medyen'in eserleri bazı tasavvufî ve dinî şiirler ile, bir vasiyye ve bir akideden ibarettir ![]() ![]() Medyeniyye tarikatinin şubeleri: Cebertiye, Meymûniyye, Deccâniyye, Ulvâniyye-i Hameviyye ![]() 5-KÜBREVİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NECMÜDDİN KÜBRÂ Kübreviyye veya Zehebiyye tarikatinin kurucusu olup, XII, XIII ![]() ![]() ![]() Sofîliğin gelişmesinde rolü pek büyük olmuştur ![]() ![]() [size="2">Münazara ve mübaheseyi çok sevdiğinden ve her münazarada hasımlarını yendiğinden kendisine, "][/size]Necmüddin Kübrâ 540 (1145) senesinde dünyaya gelmiş, genç yaşta seyahatlere çıkmış ve Mısırda meşhur Şeyh Rûzbihan el-Vezzah el-Mısrî ile tanışmış, onun müridi olmuş ve şeyhinin nezareti altında son derece sıkı riyazet geçirmiştir ![]() ![]() ![]() [size="2">Bir gün İmam Ebu Nasr Hafza'nın Tebriz'de "][/size][size="2">Necmüddin "][/size]Bundan sonra Şeyh Necmüddin Ammar-ı Yasir'e intisap etmiş, onun tavsiyesi üzerine tam bir sofî olabilmek için, İsmail Kasrî'nin mektebine girmiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|