![]() |
Tüketici Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tüketici Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi)Ders:Sosyal Bilgiler Ünite:Sosyal Bilgiler Öğreniyorum Konu:Tüketici Hakları TÜKETİCİ HAKLARI 15 Mart 1962 tarihinde, ilk defa ABD Başkanı Kennedy’nin Amerikan Kongresinde tüketici haklarını resmen dile getirmesi ve kabul etmesi nedeniyle, “15 Mart”, 1983 yılından beri “Dünya Tüketici Hakları Günü” olarak kutlanmaktadır ![]() Bu vesile ile, 1995 yılında kanunlaşan “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”un öngördüğü temel hükümlere kısaca değinmek isteriz ![]() AYIPLI MAL “Ayıplı mal ve hizmet” nedir? 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Ayıplı mal alan tüketici 15 gün içinde “iade hakkı”nı kullanarak şunları isteyebilir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Hemen fark edilemeyecek gizli ayıplarda 15 günlük iade hakkı süresi 2 yıl olarak kabul edilmiştir ![]() ![]() Üzerinde "özürlü" yazısı bulunan veya ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mallar için iade hakkı söz konusu değildir ![]() ![]() Ayıplı mal ve yol açtığı zarar nedeniyle, satıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı, tüketiciye karşı müştereken ve müteselsilen sorumludurlar ![]() ![]() Ayıplı mal nedeniyle tüketicinin dava açma hakkı 2 yılda zamanaşımına uğrar ![]() ![]() ETİKET Tüketicilere sunulan mal ve hizmetlerin ambalajları üzerinde ve kapıya asılan tarifelerde "Menşei, Cins ve Fiyat" bilgilerinin konulması şart ![]() ![]() GARANTİ BELGESİ Sanayi malı üreten ya da ithal eden firmalar, ürünleri için en az bir yıl garanti vermek zorundalar ![]() ![]() Bazı parçaları garanti kapsamında tutup, bazılarını garanti dışında bırakamazlar ![]() Satıcılar da, üreticilerin düzenlediği bu garanti belgesini tüketicilerine vermek zorunda ![]() ![]() ![]() Yetkili servis, tamir için bırakılan cıhazı en fazla 30 gün içinde onarmak zorunda ![]() ![]() ![]() Garanti kapsamındaki bir cihaz, aynı arızayı iki kez ya da farklı arızaları dört kez peş peşe tekrarlarsa, üretici firma o ürünü ücretsiz degiştirmek zorunda ![]() Bu haklarınızı kaybetmek istemiyorsanız sanayi ürünlerinin onarımını mutlaka yetkili servislere yaptırmanız gerekiyor ![]() ![]() Garanti kapsamındaki bir ürün için nakliye, montaj, servis, bakım ve arıza için hiç bir bedel ödememeniz gerekiyor ![]() TAKSİTLİ SATIŞLAR Taksitle aldığınız bir ürün için borçlandığınız toplam miktarı veya birden fazla taksidi önceden ödeyebilirsiniz ![]() ![]() Satıcı, taksit şartlarını içeren sözleşmenin bir kopyasını size vermek zorunda ![]() ![]() Ayrıca, sözleşmede bildirilen mal ve hizmetin toplam şatış fiyatı hiçbir şekilde arttırılamaz ![]() KAPIDAN PAZARLAMALAR Kapıdan kapıya pazarlama yapan kuruluşlardan satın alacağınız ürünleri 7 gün DENEME VE KIYASLAMA hakkına sahipsiniz ![]() ![]() ![]() 7 gün içerisinde firmaya ihtarname çekmediğiniz taktirde ürünü KABUL etmiş sayılıyorsunuz ![]() Bu hakkınızı kaybetmek istemiyorsanız, satıcının size imzalatmış olduğu sözleşmenin üzerindeki TARİHE dikkat edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TÜKETİCİ KREDİLERİ Banka ya da finans kuruluşlarından kullandığınız tüketici kredisi için mutlaka sözlesmenin bir kopyasını alın ![]() ![]() ![]() Borcunuzun tamamını ya da bir kısmını önceden ödemek isterseniz, banka gerekli faiz ve komisyon indirimi yapmak zorunda ![]() KAMPANYALI SATIŞ Kampanyada aldığınız ürünü satıcı zamanında teslim etmek zorunda ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|