![]() |
Çocuk Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi)Ders:Sosyal Bilgiler Ünite:Sosyal Bilgiler Öğreniyorum Konu:Çocuk Hakları Çocuk hakları Çocuk kavramı konusunda tarihsel sürece baktığımızda dünya genelinde büyük değişimlerin yaşandığını görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu konudaki en büyük adım da bu konuda devrim sayılabilecek olan çocuk hakları sözleşmesidir ![]() ![]() Çocuk haklarına dair sözleşme 2 Eylül 1990 tarihinde uluslararası yasa statüsüne kavuşmasından bugüne kadar dünya üzerinde Amerika, Birleşik Devletleri ve Somali olmak üzere 2 ülke dışında dünyadaki tüm ülkelerce imzalanmış ve tarihteki en yaygın kabul gören ve onaylanan insan hakları belgesi özelliğini kazanmıştır ![]() Bugün dünya çocuklarının % 96’sı çocuk haklarını korumak için yasal yükümlülük altına giren ülkelerde yaşamaktadır ![]() ![]() ![]() Ancak gözlemler imzacı ülkeler içerisinde Birleşmiş Milletlere rapor yollayan 43 ülkeden 14’ünün sözleşme ilkelerini kendi anayasalarına uyarladıklarını göstermektedir ![]() ![]() ![]() Dünya ülkelerinin çocuk haklarıyla ilgili uygulamalarına baktığımızda çarpıcı örneklerle karşılaşmaktayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'deki tabloya baktığımızda ise şu tabloyu görmekteyiz; Türkiye Birleşmiş Milletler Genel Merkezinde 29-30 Eylül tarihleri arasında toplanan "Çocuklar için Dünya Zirvesinde" ilk kez imzaya açılan Çocuk Hakları Sözleşmesini toplantıda bulunan dönemin Cumhurbaşkanı Turgut Özal'ın imzalamasıyla sözleşmeye ilk imza koyan devletler içinde yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlaşmanın 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonraki bölümlerde genel başlıklar altında ilgili maddelerin nelerle ilgili olduğu anlatılmıştır ![]() Genel Prensipler: a) Fark gözetmeme (Madde 2) b) Çocuğun yüksek yararı (Madde 3) c) Yaşama, hayatta kalma ve gelişme hakkı (Madde 6) d) Çocuğun görüşlerine saygı (Madde 12) Sivil Haklar Ve Özgürlükler: a) Adı ve milliyeti (Madde 7) b) Kimliğin korunması (Madde 8) c) İfade özgürlüğü (Madde 13) d) Doğru bilgiye ulaşma (Madde 17) e) Düşünce, vicdan ve din özgürlüğü (Madde 14) f) Barışçıl toplantı yapma ve örgütlenme özgürlüğü (Madde15) g) Gizliliğin (Kişiselliğin) korunması (Madde 16) h) İşkence veya diğer zulüm, insanlık dışı ve alçaltıcı muamele ve cezalara maruz kalmama hakkı (Madde 37 (a)) Aile Çevresi Ve Alternatif Bakım: a) Ebeveyn rehberliği (Madde 5) b) Ebeveynin sorumlulukları (Madde 18, Parag ![]() c) Ebeveynden ayırma (Madde 9) d) Ailenin yeniden birleştirilmesi (Madde 10) e) Çocuk için nafakanın iyileştirilmesi (Madde 27, Paraf ![]() f) Çocuğun aile ortamından yoksun bırakılması (Madde 20) g) Evlatlık edinme (Madde 21) h) Kanuna aykırı nakletme ve geriye döndürme (Madde 11) i) Fiziksel ve psikolojik iyileştirme ve sosyal bütünlük bakımından (topluma kazandırma) istismar ve ihmal (Madde 39) j) Yerleştirilenlerin periyodik kontrolü (Madde 25) Temel Sağlık Ve Refah: a) Hayatın devamı ve gelişim (Madde 6, Parag ![]() b) Özürlü çocuklar (Madde 23) c) Sağlık ve sağlık hizmetleri (Madde 24) d) Sosyal güvenlik ve çocuk bakım servisleri ile olanakları (Madde ![]() e) Yaşam standardı (Madde 27, parag ![]() Eğitim, Boş Vakti Değerlendirme Ve Kültürel Etkinlikler: a) Mesleki eğitim ve rehberlik içeren eğitim (Madde 28) b) Eğitimin amaçları (Madde 29) c) Boş vakti değerlendirme, eğlence ve kültürel etkinlikler (Madde 31) Özel Koruma Önlemleri: a) Tehlike içindeki çocuklar i) Mülteci çocuklar (Madde 22) ii) Fiziksel ve psikolojik iyileştirme ve sosyal bütünleşmede (topluma kazandırma) (Madde39), silahlı çatışma içindeki çocuklar (Madde 38) b) Kanun ile çatışan çocuklar i) Çocuk yargılamasının yöntemi (Madde 40) ii) Özgürlüğünden yoksun bırakılan çocuklar-her türlü tutuklama, hapse atma veya koruma evlerine yerleştirme, (Madde 37 (b), (c), ve (d) ) iii) Gençlerin mahkum edilmesi-özellikle ölüm cezasının yasaklanması ve hapishanede tutulması ![]() iv) Fiziksel ve psikolojik iyileştirme ve sosyal bütünleşme (topluma kazandırma) (Madde 39) c) İstismar edilme durumundaki çocuklar-fiziksel ve psikolojik iyileştirme ve sosyal bütünleşmeyi (topluma kazandırma) sağlama (Madde 39) i) Çocuk işçiliğini içeren ekonomik sömürü (Madde 32) ii) İlaç (uyuşturucu) bağımlılığı (Madde 33) iii) Cinsel istismar ve kötüye kullanma (Madde 34) iv) Diğer çeşitli istismarlar (Madde 36) v) Satışı, trafiği ve kaçırma (Madde 35) d) Bir azınlık veya bir yerli grup içindeki çocuklar (Madde 30) Temel iki kavramın altının çizilmesi gerektiği özellikle çocuk hakları sözleşmesinden sonra ortaya çıkmıştır ![]() 1- Çocuğun birey olarak var olduğu ve hakları bulunduğu, 2- Çocuğun yararları ilkesinin temel ilke olarak değerlendirilmesi gerekliliği, Çocuk haklarını yasal ve manevi haklar olarak iki grupta incelemekte fayda vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk Haklarını şu alt başlıklarda incelemek mümkündür ![]() 1- Refah hakları: Bu haklar bütün çocukların beslenme, tıbbi hizmet ve barınma ve eğitim gereksinimlerini sağlar ![]() 2- Korumacı haklar: Çocukları yetersiz ilgiden, ev içindeki ihmal, fiziksel ya da duygusal istismardan ya da başka herhangi bir tehlikeden koruyacak haklarla ilgilidir ![]() ![]() 3-Yetişkin hakları: Şu anda yetişkinlerin tek başlarına sahip oldukları haklara, çocuklarında sahip olmaları gerektiğini söylemektedir ![]() ![]() ![]() 4- Ana-babalara karşı haklar: Çocukların reşitlik yaşına ulaşmadan önce, ana-babaları karşısında daha fazla bağımsızlık sahibi olmaları gerektiğini ifade eder ![]() ![]() Çocuk hakları konusunda korumacı ve özgürleştirici eğilimler olmak üzere iki temel yaklaşımın olduğu görülmektedir ![]() ![]() ![]() Türkiye'de çocuk hukuku ile ilgili gelişmelerin başlangıcı 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern hukuk sistemlerinde çocukların korunması, çocuğunda bir şahsiyet yani insan olarak sevgiye ve şefkate layık olması ve birlik yani çocuğun, toplumun, milletin, devletin bir parçasını oluşturması ve kamu yararına korunması fikrine dayanır ![]() Memleketimizde ise uzun yıllar sosyal yardım ve bunun içinde çocuğun korunması dini kurumlar tarafından gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyetle birlikte, Türk Medeni Kanunuyla çocukların haklarına ilişkin hükümler düzenlenmiş ve daha sonraları ise çıkarılan özel kanunlarla medeni kanundaki haklar tamamlanmaya çalışılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlkeleri: 1) Hiç bir çocuk ırk, din, dil, politik ve başka inançları, kendisinin ya da ailesinin serveti, mezhebi dolayısıyla ayrı tutulamaz ![]() 2) Her çocuk özel korunma ve ilgi görecek, hür ve haysiyet gözeten şartlar altında çocuklara zihin, vücut yapısı ve moral bakımından gelişmeleri için imkan ve fırsatlar hazırlanacak, kanunla güvence altına alınacaktır ![]() ![]() 3) Her çocuk doğduğu andan başlayarak ad ve milliyet sahibi olmaya hak kazanacaktır ![]() 4) Her çocuk sosyal sigorta ve gerekli sağlık yardımından faydalanmaya doğumundan başlayarak hak kazanacaktır ![]() 5) Özürlü çocuklar özel bakım ve eğitim göreceklerdir ![]() 6) Her çocuk sevgi ve şefkate muhtaçtır ![]() ![]() 7) Her çocuk eğitim görmelidir ![]() ![]() 8) Sosyal yardım ve koruma konularında çocuk öncelik almalıdır ![]() 9) Çocuk ihmal, zulüm ve sömürülmekten korunmalıdır ![]() 10) Çocuk ırk, din ve insanlar arasında ayrılık yaratan başka baskılarla karşılaşmaktan uzak tutulmalıdır ![]() Sözleşmenin Yapısı: Sözleşme bir başlangıçla, üç bölümden oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Sözleşmenin "başlangıç" kısmı ele aldığında, sözleşmenin dayandığı esaslar şu şekilde tespit edilmektedir: *Dünyada özgürlük, barış ve adaletin temeli olan, bütün insanların doğuştan insan haysiyetine sahip olmaları ile eşitliğin ve hakların devredilmez niteliği ![]() *İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile Uluslararası İnsan Hakları Sözleşmesinin "herkesin hak ve özgürlüklerden, özellikle ırk, renk, cinsiyet, dil ve din, siyasi ya da öteki inançlarla, toplumsal ya da ulusal kökenler, zenginlik veya doğuştan ya da başka bir durumdan kaynaklanan ayrımlar dahil hiç bir ayrım gözetmeksizin yararlanacağına" dair temel ilkesi ![]() *İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin "bütün çocukların özel bakım ve yardıma hakkı olduğuna" dair ilkesi ![]() *Çocukların büyümeleri ve esenlikleri için doğal ortam olan ailenin, toplum içindeki işlerini tam olarak yerine getirebilmesi için gerekli yardım ve koruma görmesinin zorunlu olduğu gerçeği ![]() *Çocuğun, kişiliğinin uyumlu bir biçimde gelişmesi için bir aile ortamında, mutluluk, sevgi ve anlayış havası içinde büyümesi ihtiyacı ![]() *Çocuğun toplum içinde kişiliğine özgü bir yaşam sürebilmesi için hazırlanması, barış, saygınlık, hoşgörü, özgürlük, eşitlik ve dayanışma düşüncesi içinde yetiştirilmesi düşüncesi ![]() *Çocuğa özel bir koruma sağlanması gereksinimini belirten, 1959 tarihinde kabul edilmiş olan çocuk hakları beyannamesi ile diğer uluslararası belgelerde yer alan ilkeler ![]() Sözleşme, çocuklara yönelik tutum ve davranışlara ilişkin evrensel standartları derleyip, tek bir hukuki metinde toplayan ve bağlayıcı olan ilk belge olma özelliğini taşımaktadır ![]() ![]() Sözleşmenin Çocuklara Tanıdığı Haklar: Genel olarak insan hakları ile bağlantılı bütün haklar çocuklara tanınmıştır ![]() Bu haklar; 1) Hangi yaşta olursa olsun bütün insan varlıklarına tanınan hakları, işkenceye karşı koruma, bir isim ve tabiiyet edinme vb ![]() ![]() 2) Çocuklara ilişkin olarak, genel anlamda bütün insanlara uygulanabilecek standartların yükselmesine yönelmiştir ![]() 3) Yalnızca çocuklarla veya onlarla ilgili konuları, örneğin, evlat edinme, ilkokul eğitimi, ana-babalarla ilişkileri ele alır ![]() İkinci bölüm, sözleşmenin etkili bir şekilde uygulanmasına ilişkin hükümler içermektedir ![]() Sözleşme, çocukların yaşam ve gelişimleri açısından gerekli temel koşullar üzerinde varılan bir uzlaşmayı yansıtmaktadır ![]() Çocuk Hakları Sözleşmesinin Önemli Maddeleri İle İlgili Durum Saptaması Madde 1 ![]() Sözleşmenin ilk maddesi çocuğun tanımını yapmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan yola çıkılarak Türkiye'deki duruma göz attığımızda kanunen 18 yaşına kadar çocuk olarak kabul ettiğimiz rüşt yaşı yani ergen olma yaşını 18 olarak belirlememiz kanunlarımızın çocuk hakları ile uyumlu olduğunu göstermektedir ![]() Türk kanunlarına göre çocukluğun başlangıcına göz attığımızda M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka ülkelerin kanunlarına göz attığımızda Arjantin kendi kanunlarına göre çocuk döllenmenin olduğu andan başlayarak çocuk kavramını kabul etmektedir ![]() İngiltere’de çocuk ancak canlı bir doğumdan sonra çocuk olarak kabul edilir olarak bu maddeyi yorumlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk tanımlamasında Türk hukuku fiili ehliyet kavramının önemini vurgulamıştır ![]() ![]() MK md 14 e göre kişinin farik ve mümeyyiz ya da başka söyleyişle sezgin ve reşit ile kısıtlı olmaması gerekir Türk Ceza Kanunu 11-15 yaş arası çocukların yaptıkları olayın ne olduğunu bilip bilmemeleri, sonuçlarından haberdar olup olmamaları açısından bakılarak suçtan sorumlu olup olmadıkları araştırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Umumi hıfzısıhha kanunları (UHK)173 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tıbbi yardım alma konusunda çocuk durumu anlayabilir yaşa geldikten sonra ebeveyn izninden bağımsız davranabilir denilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zorunlu eğitim ve çalışma yaşı da birbirleriyle bağlantılı ve çocuk haklarıyla ilgili önemli kriterlerdir ![]() ![]() Cinsel ilişkiye rıza yaşı da çok önemli bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cezai sorumluluk yaşı da ülkeden ülkeye değişmekte ve küçük yaşlarda cezai ehliyetin var olduğu görülmektedir ![]() ![]() Kanunlarımız birçok alanda çocukluk yaşını 0-18 arasında değerlendirerek erişkinlerden farklı yaklaşımlara yer vermiş ve bu konuya titizlik göstermesine karşın buna tezat olan en önemli olayın Devlet Güvenlik Mahkemelerinde Anayasanın 143 ![]() ![]() ![]() Madde 3 ![]() Bu madde çocuğun yüksek yararı temel ilkesini vurgulayan bir maddedir ![]() ![]() ![]() Çocuğu ilgilendiren ve kapsayan her işlemde çocuğun yüksek yararının gözetilmesi temel ilke olup çocuğa önceliğin verildiği, çocuk dostu toplumların oluşturulması temel prensiptir ![]() ![]() *Ebeveynden ayrılma: Çocuk isteği dışında anne-babasından ayrılmamalı, ayrı tutulmamalıdır ![]() ![]() *Ebeveyn sorumlulukları: Her iki ebeveynin çocuğun en iyi şekilde yetiştirilmesi sorumlulukları vardır ![]() *Çocuğun aile ortamından mecbur kalmadıkça, özel koşullar çocuğa zarar verecek durum oluşmadıkça alınmaması, aile ortamında kalması gerekmektedir ![]() Çocukların korunması için devletin gerekli tedbirleri alacağı söylenmekteyse de bugün Türkiye'nin temel sorunlarından birisi olan Korunmaya Muhtaç Çocukların durumu her geçen gün daha dramatik bir boyuta dönüşmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokak çocukları bu grup içerisinde en çok gündemde olan grubu oluştururken bu konuyla ilgili problemin büyüklüğü ve çözüm yolları için herhangi bir somut planlamanın olmadığı görülmektedir ![]() Özürlü çocuklar için de daha oluşturulmuş veri tabanının bile bulunmadığı ve özürlülere yönelik ancak çok kısıtlı çalışmaların yapıldığı izlenmektedir ![]() Yasal sorunları olan çocuklar için bugüne değin ancak 4 çocuk mahkemesinin işlerliğe geçirilmesi de çocuğun yüksek yararları ile çelişmektedir ![]() Çocuğun yüksek yararları içerisindeki en temel konulardan birisi olan eğitim konusunda da çözüm modeli olarak hazırlanan 8 yıllık eğitimde bile sorunların çözülemediği ve eğitime geçilemediği izlenmektedir ![]() Geleneksel disiplin yöntemi olan dayağın Tedip kanunun olarak isimlendirebileceğimiz T ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda verilen rakamsal veriler çok açık bir şekilde devletin çocuğun yüksek yararı ilkesine uygun davranamadığını, yeterli kaynağı oluşturamadığını ve planlamayı yapamadığını ortaya koymaktadır ![]() Madde 6 ![]() Her çocuk temel yaşam hakkına sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nikaragua’nın da raporunda belirttiği gibi kız çocuklarının küçük yaşta evlendirilmeleri ve doğum yapmaları hem çocuk-annenin hem de bebeğin sağlığını tehlikeye atmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun yaşamı sürdürme ve gelişme hakkı ile ilgili en önemli kriterlerden birisi de nüfus planlamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşam hakkı anne karnında döllenme ile başlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun yaşama hakkı güvenceye alınmış olmasına karşın T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklara ve hamile kadınlara ölüm cezasının verilmemesi gerekliliği de söylenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk intiharları da dikkati çeken bir konudur ![]() ![]() Madde 7 ![]() Çocuk, doğuştan itibaren bir isim alma hakkına sahiptir ![]() ![]() Çocuk doğar doğmaz resmi hüviyet sahibi olmalı yani nüfus kütüğüne kaydı yapılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nüfus kanunu 4m/2f maddesi ek madde 1'e göre de yetiştirme yurtları, bakım evleri ve benzeri yerlerin sorumluları da burada yaşayan çocukların nüfus kayıtlarından sorumludurlar, İşlemleri tamamlamak zorundadırlar ![]() ![]() Kayıtların doğum anında yapılması en iyi çözüm olarak gözükmekte bunlarla ilgili tedbirlerin bir an önce Sağlık Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı ile birlikte alınmalıdır ![]() Çocuğun ismini Medeni Kanunun 264 ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun isim konulması konusundaki temel ölçü çocuğun kişisel ve toplumsal ilişkilerinde onurunun korunmasıdır, bunun dışındaki sınırlamalara yer verilmemelidir ![]() Çocuğun doğar doğmaz nüfusa kaydedilmesinin çocukların varlığının resmen kabulü ve istatistiklere girerek çocuk politikalarının oluşturulmasında bilimsel dayanağa sahip olunması için gerekliliği Madagaskar, Filipinler ve Nepal’in raporlarında belirtilmektedir ![]() ![]() Kayıtların tutulması aynı şekilde çocuklarla ilgili resmi politikaların saptanmasında önemli rol oynayan verilerin sağlıklı oluşmasını da engeller ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kosta Rika doğumların % 97’sinin hastanede olduğunu bu açıdan her hastanede bir nüfus kayıt bürosu açtığını, ayrıca çocuğun parmak izinin de alındığını raporunda belirtmektedir ![]() Andorra, Kuveyt, Liechtenstein, Maldiv adaları, Monako, Singapur, Tayland, Tunus ve İngiltere bu maddeye çekince koymuşlardır ![]() Madde 8 ![]() Bu maddede çocuğun kimliğinin korunmasından bahsedilmektedir ![]() ![]() Bu madde özellikle Arjantin’de 1970-80’lerde yaşanan Cunta döneminde çok sayıda bebeğin, çocuğun kaybolması üzerine ortaya çıkmıştır ![]() ![]() Burada kimlik hakkının korunmasında nüfus memurlarının ana-babanın isteğini yerine getirmemeleri, din konusunda nüfus kağıdında yazılacak kısımları kısıtlamalar getirmeleri önemli sorunlar olarak gözükmektedir ![]() Cinsiyet yazılımında kadınların nüfus kağıdının ilgili bölümüne kız, bakire, kadın, dul gibi kavramların yazılması da önemli bir sorun olarak gündeme gelmektedir ![]() ![]() Kimlik sadece nüfus cüzdanını kapsamamaktadır ![]() ![]() Çocukların kimliksiz kalmaması için gayrı meşru çocukların annelerin velayet haklarının doğuştan anneye ait olmasına dair medeni kanunda ilgili değişikliklerin yapılması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun milliyetini ve ismini koruması önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 9 ![]() Bu madde hem çocukların ebeveynlerinden hem de ebeveynlerin çocuktan ayrılma olgusundan bahsetmektedir ![]() ![]() Bu maddede çocuğun rızası olmadıkça aile yanından ayrılmaması gerekliliğini ancak çocuğun yüksek yararı için çocuğa zarar veren bazı durumlarda çocuğun aile yanından alınabileceğini belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun yüksek yararına aykırılığı belirlenmediği sürece çocuk, kendi ana-babasıyla birlikte yaşama hakkına sahiptir ![]() ![]() Ailenin yetersizliği durumlarında devletin işlevsel olamadığı gözlenmektedir ![]() ![]() Bununla ilgili düzenlemeler Medeni kanun 273 ![]() ![]() ![]() ![]() Kanunda bunun yürütülmesiyle ilgili madde olmasına karşın en büyük sorunlardan birisi pratikte burada yaşanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun ebeveyni göremediği durumlarda bu madde kapsamına girmektedir ![]() ![]() ![]() Hastanede yatan çocuklarda da ebeveynlerin çocuklarıyla birlikte kalabilmesi çocukların iyileşmesinde temel etkenler arasındadır ![]() ![]() Annesi hapishanede olan çocuk için de durum bir çıkmaz olarak gözükmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak en kötü durum göç eden ailelerde görülmektedir ![]() ![]() ![]() Çocuğun aileden ayrılmasının çocuğun yararı için en iyisi olacağının düşünüldüğü durumlarda bunun mutlaka hukuksal dayanağı olmalı , bu durumun mahkeme kararı ile kesinleşmesi gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Mahkemenin çocuğun aileden ayrılması kararını verirken mutlaka ilgili tüm tarafları da dinlemesi gerekmektedir ![]() ![]() Madde 11 ![]() Bu madde çocukların yasadışı yollardan ülke dışına çıkarılıp geri döndürülmesi halleriyle mücadele etmesini düzenlemektedir ![]() ![]() Burada ülke dışına kaçırma söz konusu olduğundan iki ülke arasında problemler olduğunda ülkeler arası sözleşmeler geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocuk Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Hakları (Sosyal Bilgiler Dersi)Madde 13 ![]() Sözleşmenin bu maddesine göre çocuk, ülke sınırlarına bağlı olmaksızın görüşlerini ifade etme, bilgi edinme, sahip olduğu görüşleri ve edindiği bilgileri başkalarına aktarma hakkına sahiptir ![]() Çocuk kendisini ilgilendiren her konuda söz ve karar sahibi olmalı, karar süreçlerine katılım hakkı olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasanın 25 ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların görüşünün alınması ile ilgili uygulamalarda Almanya raporunda bu konuda bilinçlendirme kampanyalarının gerekliliğini vurgulamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu maddeye Avusturya ve Belçika benzer sebeplerle çekince koymuşlar ve yapılacak yayınların kanunlarla çelişmemesi gerektiğini söylemişlerdir ![]() Madde 16 ![]() Bu maddede çocukların özel, aile ve ev içi yaşamları ile kurdukları iletişime yönelik dış müdahalelerden, iftira ve haksız suçlamalardan korunma hakları olduğu anlatılmaktadır ![]() Buradaki en önemli problem çocukların izinsiz olarak her türlü durumda kamuoyuna afişe olmaları ve kimliklerinin açıklanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok önemli bir başka konu da kız çocuklarına yönelik uygulanan bekaret kontrolüdür ![]() ![]() ![]() Basın konusunda çocuklarla ilgili haber ve yorumlarda özellikle çocukların yargılanmalarında çocukların teşhirini önleyen yasal düzenlemeler bulunmasına karşın medyada sürekli olarak özellikle kurban, mağdur durumdaki çocuklara yer verildiği gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu maddenin temelinde ailede özellikle okullarda ve yurtlarda özel yaşamın korunması yer almaktadır ![]() ![]() Norveç bu maddeyle ilgili olarak raporunda zorunlu din dersine girme ya da ebeveyn kararı ile din dersine girme kararının çocuğun özel yaşamına karışma olduğunu,devletlerin buna dikkat etmeleri gerektiğini söylemektedir ![]() ![]() ![]() Çocuk Hakları Komisyonu suça itilmiş çocuklarda özel yaşama dikkat kuralının çiğnendiğini belirtmekte, çocuğun isminin saklanması gerektiği ve fotoğrafının çekilmemesi gerektiğini söylemektedir ![]() ![]() ![]() Madde 17 ![]() Bu madde çocukların doğru bilinçlenmesi, gerekli bilgilere ulaşması ile ilgilidir ![]() ![]() 1117 sayılı küçükleri muzur neşriyattan koruma kanununda 18 yaşından küçüklerin maneviyatı üzerinde muzur etki yapacak süreli ve süreli olmayan eserlere sınırlamalar getirilir ![]() Radyo ve televizyonların kuruluş ve yayınları hakkında 3984 sayılı kanunun yayın ilkelerini kapsayan 2 ![]() ![]() Sinema, video ve müzik eserlerinin denetlenmesi ile ilgili yönetmelikte küçükleri korumaya yönelik 12 ![]() ![]() Radyo ve televizyon kuruluşları reklam ve yayın ilkeleri ve şekilleri ile reklam gelirlerine ait paylarının ödenmesi hakkındaki yönetmeliğin 579 maddesi çocuklara kendilerinin doğrudan kullanılmayacakları veya yararlanmayacakları ürün ve hizmetlerin reklamlarında, reklam mesajı iletme görevi verilemez, onların fiziksel ve ruhsal gelişimlerine zarar verecek hususlar bulunamaz ![]() Reklamlarda çocuklar yetişkin dil, davranış, giysilerle makyaj ve görüntülerle yer alamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Haber bültenleri, güncel programlar ve çocuk programları alt yazı, logo ve çerçeveler kullanmak suretiyle reklam yerleştirilemez ifadesi yer almaktadır ![]() Türkiye ayrıca sınır ötesi televizyon sözleşmesini 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk haklarının medyada yer alması ile ilgili olarak Portekiz özellikle kırsal kesimlerdeki çocukların medyadaki bilgilerden yeterli olarak yararlanamadığını raporunda belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 19 ![]() Bu madde çocuk istismarı, ihmali ve önlenmesi ile ilgilidir ![]() ![]() Çocuk istismarı ile ilgili ülke genelinde hiçbir verinin bulunmaması devletin bu konuya verdiği önemi göstermesi açısından önemli bir saptama olarak gözükmektedir ![]() ![]() Özellikle geleneksel disiplin yöntemi olarak dayağın ülkemizde kabul görmesine bağlı olarak dayak günlük yaşamda sıklıkla çocuğa yönelik olan şiddet olarak vardır ![]() ![]() Öğretmen ve Müdürlerin disiplin kurulu yerine geçerek çocuğu cezalandırmaları ve bu cezaları da şiddet yöntemleri kullanarak gerçekleştirdikleri görülmektedir ![]() ![]() Tüm bunlar velayetin bir hak olmaktan çıkarılması ve İsviçre ve Alman Kanunlarında olduğu gibi bir görev haline dönüştürülmesi ![]() ![]() Çocuklara yönelik şiddetin önlenmesi çok boyutlu bir olay olarak gözükmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk hakları komisyonu görüşünde eşin karısını dövmesi yasak olduğu düşünüldüğünde neden çocuğun dövülmesi kavramında belli düzeye kadar onaylanabilir gibi yaklaşımlar olduğunu sorgulamakta ve dayağın cezalandırma amacıyla da olsa kesinlikle yasaklanması gerektiğini söylemektedir ![]() Arjantin raporunda ülkelerin kanunlarında aile-içi dayağın kesin önlenmesine yönelik maddelerin yer alması gerektiğini belirtmektedir ![]() ![]() ![]() Uruguay, Romanya, Hong-Kong, Ürdün raporlarında istismarı çocuklara yönelik şiddetin saptanmasında araştırmaların çok önemli olduğunu belirtmekte ve araştırma yapılmasının önemi vurgulanmaktadır ![]() ![]() ![]() Madde 24 ![]() Bu madde çocuğun sağlık hakkı ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre her gün dünyada 40 ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun sağlık hakkı ile ilgili olan bu maddede ülkemiz için dikkati çeken boyut genel olarak ancak nüfusun % 50’sinin sosyal güvence altında olmaları nedeniyle çocukların hasta olmaları durumunda sağlık hizmetinden yararlanabilen kesiminde ancak bu oranda olduklarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de bebek ölümlerinde düşüş görülmekte ama bu oranın kent ve kırsal kesim arasında çok farklı olduğu dikkati çekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeşil alanların azalmasına bağlı olarak çocuklarda hava kirliliği ve trafik yoğunluğundan kaynaklanan kurşun zehirlenmesi olguları hızla artış göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Aşılanma oranlarına baktığımızda 1 yaşından önce tüm aşılarını tamamlayan çocukların oranı % 60 ![]() ![]() ![]() Panama raporunda istatistiklerin bölgelere göre değiştiğini söylemektedir ![]() ![]() ![]() Ülkeler raporlarında sağlık düzeylerinin toplumlardaki bölgeler ve belli kesimlerde örneğin özürlülerde, kız çocuklarında, mültecilerde, kırsal bölgelerde farklılıklar gösterdiklerini İngiltere, Portekiz; Çin Yugoslavya ve Nijerya raporlarında belirtmektedirler ![]() Dünyada 5 yaş altı ölümlerin 1990’a göre 1/3 azaltılması yani 1000 canlı doğumda 50-70’e indirilmesi, 2015’de 1000’de 35‘e düşürülmesi Dünya sağlık Örgütü tarafından hedeflenmektedir ![]() ![]() ![]() Sağlık sisteminin iyileştirilmesi çocuklara yönelik hizmet verilmesi için doktorlar kadar diğer sağlık personeline de eğitim verilmesi gerektiği belirtilmekte, aile planlaması başta olmak üzere aile eğitimi ve diğer konulardaki eğitimin çok belirleyici olduğu Pakistan, Sudan, Honduras, Madagaskar, Jamaika ve Nikaragua’nın raporlarında anlatılmaktadır ![]() Anne sütü ile beslenmede çok önemli bir kavramdır ve Çin 2000 yılına kadar anne sütü ile beslenmenin % 80’e ulaştırılması hedeflenmiştir ![]() ![]() Kore’de kazalar çocuklar için ilk ölüm sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() Aile planlaması konusunda çok başarılı çalışmalar yapmış olan Finlandiya raporunda 18 yaş grubunda iki kat, 16 yaş grubunda 3 kat kontraseptif kullanımının arttığını belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk hakları komisyonu raporunda 28 Afrika ülkesinde kadınların, genç kızların sünnet ismi verilen genital organlarının kesilmesi işleminin yapıldığını anlatmaktadır ![]() ![]() Madde 32 ![]() Bu maddede çocuğun sağlığı, eğitimi ve gelişmesi açısından tehlike teşkil eden işçilere karşı korunma hakkına sahip olduğunu belirtmektedir ![]() ![]() Ekonomik istismara uğrayan çocuklarla ilgili bu madde de çalışan çocuklarla ilgili sorunlar irdelenmektedir ![]() ![]() ![]() Uluslararası çalışma örgütünün araştırmalarına göre 5-14 yaşları arasında en az 120 milyon çalışan çocuk ve 250 milyon kadar da ikinci aktivite olarak çalışan çocuk bulunmaktadır ![]() Türkiye'de çalışan çocuklarla ilgili hukuksal düzenlemeler Anayasa, 1475 sayılı iş kanunu ve 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitim kanununda yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye ILO (Uluslararası Çalışanlar Sözleşmesi) taraf olmakla birlikte 7 maddeyi onaylamış, 19 tanesini ise onaylamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Pakistan raporunda 10-14 yaş arası çocukların % 12 si sağlıksız koşullardaki işyerlerinde çalışmakta olduğunu bildirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nepal raporunda çalışan çocukların % 86 sının tarım ve ev işlerinde çalıştığını, % 6 sının servislerde, % 3 ünün tekstil sektöründe, % 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 33 ![]() Bu madde çocukların uyuşturucu ve psikotrop madde kullanımından; bu tür maddelerin üretimine ve kaçakçılığına alet olmaktan korunma hakları olduğundan bahsetmektedir ![]() Uyuşturucu kullanımı ile ilgili bu maddede Türkiye'nin durumuna göz attığımızda ilk dikkati çeken boyut her geçen gün artan uyuşturucu kullanımıdır ![]() ![]() Ayrıca bir başka konu uçucu madde bağımlığıdır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|