![]() |
Tarım Arabaları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarım ArabalarıÖNSÖZ Tarım ve Sanayi ürünleri, üretildikleri yerde kaldıkları sürece kıymetleri çoğu zaman belirli bir sınırı geçmemektedir ![]() ![]() ![]() Bu çalışmada tarımsal faaliyetlerde çok yaygın olarak kullanılan çift dingilli dört tonluk tarım arabası projelendirilmiştir ![]() Bu çalışma sırasında değerli görüş ve katkılarıyla bize yardımcı olan sayın hocamız Prof ![]() ![]() ![]() 1-GİRİŞ: Bilindiği gibi taşıma, bir materyalin dayandığı yüzeyden alınarak yer değiştirmesini sağlamaktır ![]() ![]() ![]() Tarihi süreç çerçevesinde onbinlerce yıldan beri insanın karşılaştığı en önemli problemlerden birisi taşıma işi olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonraki gelişme döneminde tekerlek keşfedilmiş ve kullanılmaya başlanmıştır ![]() ![]() Bu araştırma ve geliştirme çabalarının son aşamasında yani günümüzde artık kendi motorlu ve ayrıca motorlu araçlarla çekilebilen taşıma araçları geliştirilmiş ve uygulamaya konulmuştur ![]() 2- TARIMSAL TAŞIMACILIK İLE İLGİLİ ÖZELLİKLER Tarım işletmesinde; tohumun tarlaya, ürünün tarladan işletme merkezine, pazara, değirmene taşınması, akaryakıtın işletme merkezine getirilmesi, gübrenin tarlaya götürülmesi, hayvansal ürünlerin ve yemlerin taşınması, işçilerin tarlaya getirilip götürülmesi vb ![]() ![]() Günümüzde motorize olmuş işletmelerde bütün bu taşıma işleri traktörün arkasına bağlanan araba ile yapılmaktadır ![]() ![]() Genelde tarım işletmelerinde traktörün kullanılma zamanının % 63’ünü taşıma işleri almaktadır ![]() ![]() ![]() 3- TARIM ARABASININ TANIMI Tarım arabası tarım işletmelerinin taşıma hizmetlerinde kullanılan hareket şekli yönetmeliklerle sınırlandırılmış bulunun araçtır ![]() ![]() ![]() 4- TARIM ARABALARININ SINIFLANDIRILMASI Tarım arabaları TS 585’e göre sınıflandırılmıştır ![]() Buna göre tarım arabaları; A ![]() 1 ![]() Faydalı yükleri (ton): 2, 2 ![]() 2 ![]() Faydalı yükleri (ton): 2, 2 ![]() B ![]() 1 ![]() a ![]() b ![]() c ![]() 2 ![]() 5- TARIM ARABALARININ ÖZELİKLERİ 5 ![]() Yüksek taşıma kapasiteleri için daha elverişlidir ![]() Tarlada kolayca tesbit edilebilir ![]() El ile manevra yaptırması kolaydır ![]() Traktörün askı düzenine kolayca bağlanabilir ![]() İki veya daha fazla tarım arabasının arka arkaya bağlanarak bir traktör tarafından çekilmesi olanağı vardır ![]() Küçük ve orta kapasitelilerinin yan kapakları çıkarılır ![]() Daha büyük dönme alanına ihtiyacı vardır ![]() Traktörle manevra yapmaya özellikle geri gidişlerde zorluk gösterir ![]() PROJE RAPORU TAŞITIN Cinsi: : 4 tonluk çift akslı tarım arabası AĞIRLIKLAR Azami Yüklü Ağırlık : 5494 kg ![]() Net Boş Ağırlık : 1494 kg ![]() İstiap Haddi : 4000 kg ![]() Azami Dingil Ağırlığı : 2834 kg ![]() Ön Dingil Kapasitesi : 3000 kg ![]() Arka Dingil Kapasitesi : 3000 kg ![]() Yüklü Ön Dingil Ağırlık : 2660 kg ![]() Yüklü Arka Dingil Ağırlığı : 2834 kg ![]() Ön Dingil Boş Ağırlığı : 820 kg ![]() Arka Dingil Boş Ağırlığı : 674 kg ![]() LASTİKLER Adedi : 4 Ebadı : 7 ![]() Kat Adedi : 10 BOYUTLAR Azami Uzunluk : 5440 mm ![]() Azami Genişlik : 2010 mm ![]() Azami Yükseklik : 1760 mm ![]() Kasa ön ucu ile ön dingil arası mesafe : 650 mm ![]() Kasa arka ucu ile arka dingil arası mesafe: 850 mm ![]() Dingiller arası mesafe : 2500 mm ![]() Yukarda özellikleri belirtilen araç, Karayolları Trafik Kanunu araçların imal, tadil montajı hakkındaki yönetmelikte belirtilen teknik şartlara uygun olarak imal edilmiştir ![]() AZAMİ YÜKLÜ AĞIRLIĞIN TAYİNİ İmalatı yapılan araç 4000 kg ![]() ![]() Araç iki dingilli olup her dingilde ikişer adet 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1500 x 4 = 6000 Kg ![]() ![]() Araç motorsuzdur ![]() ![]() ![]() ![]() Net ağırlık + İstiap haddi = AYA = 1494 + 4000 = 5494 kg ![]() ![]() Azami Yüklü Ağırlık 5494 kg ![]() ![]() İSTİAP HADDİ : İstiap haddi = Azami Yüklü Ağırlık – Net Boş Ağırlık IH = 5494 – 1494 = 4000 kg ![]() DİNGİL YÜKLERİNİN KONTROL HESABI L L/2 L/2 D E IH a l b İH = 4000 kg ![]() L = 4000 mm ![]() b = 850 mm ![]() a = 650 mm ![]() l = 2500 mm ![]() D = 1350 mm ![]() E = 1150 mm ![]() Ön Boş Ağırlık: 820 kg ![]() Arka Boş Ağırlık : 674 kg ![]() Net Ağırlık : 1494 kg ![]() Ön ve arka ağırlıklara göre moment alınır ve boş ağırlıklar ilave edilirse dingil yükleri bulunur ![]() IH x E 4000 x 1150 Pön = ----------------- = -------------------- = 1840 kg ![]() l 2500 Pön = 1840 kg ![]() Pön Yük = Pön + Pön Boş = 1840 + 820 = 2660 kg ![]() ![]() IH x E 4000 x 1350 Parka = ------------ = -------------------- = 2160 kg ![]() l 2500 Parka = 2160 kg ![]() Parka Yük = Parka + Parka Boş = 2160 + 674 = 2834 < 3000 kg ![]() Dingil yükleri lastik kapasitelerinden küçüktür ![]() ŞASİ MUKAVEMET HESABI Çerçeveyi meydana getiren kirişler birbirlerinden bağımsız değildirler ![]() ![]() Çerçevenin mukavemeti için genel olarak sadece boyuna kirişlerin kontrolü yeterli olacaktır ![]() ![]() ![]() Boyuna kirişin yükleme durumu ve geometrik durumları L a l b L = 4000 mm ![]() a = 650 mm ![]() l = 2500 mm ![]() b = 850 mm ![]() Boş Ağırlık GB = 1494 kg ![]() İstiap Haddi G = 4000 kg ![]() Azami Yüklü Ağırlık GTA = 5494 kg ![]() Tek kiriş için hesaplanacak değerler; G = 4000 kg ![]() %25 aşırı yük % 25 G = 1000 kg ![]() GB = Boş Ağırlık = 1494 kg ![]() + GTA = 6494 kg ![]() 2P1 Yaylanmayan Kütle 330 kg ![]() 2P2 6164 Kg ![]() Bir kirişe gelen dinamik yük; P = nd x P2 nd = 1,4 darbe faktörü (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) 2P2 = 6164 ise P2 = 3082 kg ![]() P = 1,4 x 3082 = 4314 kg ![]() ![]() P 4314 q = -------- = ----------- = 10,78 kg/ cm L 400 A – B MESNETLERİNE GELEN MESNET KUVVETLERİ q A = -------- [ (a + l )2 – b2 ] 2 l 10,78 A = --------- [(65 + 250 )2 – 852 ] = 1983 kg ![]() 2 x 250 B = P – A ‘dan B = 4314 – 1983 = 2331 kg ![]() Şasi üzerindeki moment dağılımı ile ilgili önemli noktalara ait önemli koordinatlar bulunursa 1 1 Xc = --------- [(a + l)2 – b2] = ----------- [ ( 65 + 250 )2 – 852 ] 2 ![]() Xc = 184 cm ![]() X01 = Xc + Ö Xc2 – 2 x a x Xc = 284 cm ![]() X02 = Xc - Ö Xc2 – 2 x a x Xc = 84 cm ![]() Yatak noktalarındaki momentler q x a2 10 ![]() Ma = ----------- = --------------- = 22772 kgcm ![]() 2 2 q x b2 10 ![]() Mb = ----------- = --------------- = 38942 kgcm ![]() 2 Yatak noktaları arasındaki kritik moment Xc dedir ![]() A2 19832 Mc = ----------- - A x a = ------------- - 1983 x 65 = 53493 kgcm ![]() ![]() 2q 2 x 10,78 İki adet çerçeve profili olarak NPU malzeme seçildiği için NP 12 U için WX = 60,7 cm3 alınır ![]() ![]() ![]() sEm ![]() ![]() MC(MAX) 53493 WX ![]() sMAX 1260 Wx < W120 42,45 cm3< 60,7 cm3 Şasi uygundur ![]() L a l b Ma = 22772 Mb = 38942 Mc = 53493 1282,3 kg ![]() ![]() 700,7 kg ![]() 1414,7kg ![]() DİNGİL MUKAVEMET HESABI Dingilin mukavemet yönünden en kritik kesiti yastıkların bulunduğu kesittir ![]() ![]() ![]() Dingil yükü şasiden gelen yük ile (tekerleklerde dahil öz ağırlığının toplamın eşittir ![]() GTA 5494 PS = -------- = --------- = 1373 kg ![]() 4 4 Dingil yükünün hesabında aşırı yüklenmeye karşıda kontrol edilecektir ![]() ![]() P2 = Ps - P1 = 1373 – 525 = 848 kg ![]() Tekerleklerdeki Sevk Kuvveti (S); Y = 0,6 Max ![]() S = Y x PS = 0,6 x 1373 @ 824 kg ![]() ![]() Çevre Kuvveti (T); T = Y x PS = 0,6 x 1373 @ 824 kg ![]() a G L T PS PS PS , S, T, kuvvetleri altında zorlanan dingil yastığın bulunduğu yerden bağlanan serbest bir kiriş gibidir ![]() Dingilin eğilmeye karşı kontrolü Mep = PS x a = 1373 x 25,5 = 35011 kgcm ![]() PS kuvvetinin sebep olduğu eğilme momenti RLastik= 7,5 x 2 + 16 = 31 inc ![]() ![]() ![]() Mes = S x r = 1373 x 40 = 54920 kgcm ![]() Dingili buran momentin değeri Md = T x r = 824 x 40 = 32960 Eğilme momentinin bileşkesi ME =ÖMep2 + Mes2 = Ö 350112 + 549202 = 65130 kgcm ![]() Mukayese eğilme momenti MM = 0,35 x ME + 0,65 x Ö Mep2 + (b x Ms)2 MM = 0,35 x 65130 + 0,65 x Ö 651302 + (0,9 x 54920)2 @ 75940 kgcm ![]() En büyük gerilme MM smax ![]() W Dingil malzemesi kare borudur ![]() ![]() ![]() 70 70 W = a3 / 6 = 73 / 6 @ 57 cm3 C 34 dingil malzemesi sEM ![]() ![]() 2550 sem ![]() 1,5 MM 75940 W = ---------- = --------------- = 44,6 cm3 sem ![]() 44,6 cm3 < 57 cm3 Dingil emniyetlidir ![]() FİREN SİSTEMİNİN HESABI Frenleme esnasında römorktan traktöre gelen atalet kuvvetlerinin traktörü savurmasını önlemek ve traktörün kolay yönetilebilirliğini bozmamak için tarım römorku frenlenmelidir ![]() Tarım römorklarında genellikle mekanik etkili iç yanak freni kullanılır ![]() Tarım römorkunda çeki çatalına bağlı olarak çalışan otomatik ( Çarpma freni ) düzeni vardır ![]() Fren sistemi: Ön dingilde iki tekerde fren mevcuttur ![]() TS ![]() ![]() Wt x a 6494 x 2,5 FF = ---------- = -------------------- = 827 kg ![]() g x z 9,81 x 2 Frenleme momenti; Mf = FF x R = 827 x 40 = 33080 kgcm ![]() Tekerlek sürtünme direnci Kumlu yolda m= 0,10 alınırsa; (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) Wt 6164 FÇ = µ x -------- = 0,10 ---------- = 308,2 kg ![]() Z 2 FÇ < FF de frenlenen tekerlek bloke olur ![]() Şase yolda µ = 0,50olduğuna göre; (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) 6164 FÇ = 0,50 --------- = 1541 kg ![]() 2 Balata yüzey hesabı µ = 0,50 alındığında FÇ = 1541 kg ![]() ![]() ![]() FÇ 1541 Sb = ----------- = ----------- = 96,3 cm2 ![]() Fb x 2 8 x 2 Kullanılan balata yüzey genişliği 6 cm ![]() ![]() ![]() 2 x p x R 2 x 3,14 x 30 Lb = -------------- x 145 = ------------------ x 145 = 38 cm ![]() 360 2 x 360 Kullanılan balata yüzeyi S1b = C x Lb = 6 x 38 = 228 cm2 228 ------- = 2,4 kat daha büyüktür ![]() 96,3 MAKAS HESABI L / 2 h b L = Yay boyu = 100 cm ![]() h = Yay kalınlığı = 7 mm ![]() b = Yay genişliği = 60 mm ![]() n = Yay yaprak adeti = 12 adet ![]() (Wt x 1,25) x KÇ x KY 5494 x 1,25 x 2 x 1,07 Pmax ![]() ![]() 4 4 KÇ : Çarpma Katsayısı (2,0) (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) KY : yaprak yay sayısı ve yağlama durumuna göre sürtünme yüklenmesi @ %7 (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) L : Yay uzunluğu = 100 cm ![]() Pmax ![]() Mmax ![]() ![]() 4 4 smax ![]() Emniyetli gerilme; sem ![]() Kmalz ![]() ![]() (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) Mmax ![]() W = --------- = ----------- = 66,36 cm3 sem ![]() b x (h x n)2 6 x (0,7 x 12)2 WM = ---------------- = -------------------- = 70,56 cm3 b 6 WM > W Makaslar emniyetlidir ![]() ÇEKİ OKU HESABI Çeki oku traktörle römork arasındaki bağlantıyı sağlayan bir elemandır ![]() ![]() ![]() Çeki okunun mukavemet hesapları Çeki oku değişken yüke göre hesap edilir ![]() Gt x Gta Gt: Traktör ağırlığı 2500 kg ![]() D = ---------------- Gta: Römork azami yüklü ağırlığı 5494 kg ![]() Gt + Gta 2500 x 5494 D = ------------------- = 1718 kg ![]() 2500 + 5494 L3 L1 L2 A 100 Çeki okunun çeki ve basıya ait kontrolü Çeki okunun sabit yüke göre kontrolü; Bu durumda gerilme nd x D x L1 nd: 1,4 darbe faktörü (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma AA = ----------------- ve İletim Tekniği, ADANA-1995) 2 x sA x L2 D: 1718 kg ![]() L1: 1625 mm L2: 1245 mm ![]() AA = 2,57 cm2 L3: 1800 mm ![]() Kullanılan 65 x 42 U profilin kesit alanı 9,03 cm2 dir ![]() ![]() ![]() AA < A 2,57cm3 < 9,03 cm2 Çeki okunun iki yönlü yüke kontrolü Bu durumda gerilme 0,6 x D x L1 sa = ------------------ = 74,49 kg ![]() 2 x A x L2 sBem ![]() ![]() sa < s Bem ![]() Çeki okunun burulmaya göre hesabı Deney ve tecrübeler göstermiş ki kötü şartlar altında çeki okuna gelen kuvvet D kuvvetinin iki katına çıkabilmektedir ![]() Çeki okundaki adsal (burulma) gerilme D L1 sba = --------- x --------- A L2 Müsaade edilen burulma gerilmesi çeliğin cinsine ve narinlik derecesine göre değişir ![]() 1718 162,5 sba = -------- x -------- = 248 kg ![]() 9,03 124,5 sba < s Bem ![]() ![]() NP 65 U nun atalet yan çapları tablolardan alınır ![]() lX = 2,52 cm lY= 1,25 cm ![]() ![]() ![]() B x H3 – b x h3 4,2 X 6,53 - 3,75 X 5,13 Ix = -------------------- = ----------------------------------- = 47,8 cm4 12 12 Ix 47,8 lX = -------- = ----------- = 18,96 lx 2,52 Ç ![]() ![]() ![]() Burulmaya karşı emniyetlidir ![]() B H = 6,5 cm ![]() h = 5,1 cm ![]() H y B = 4,2 cm ![]() h b = 3,75cm ![]() x b sbem ![]() n = ---------- = ------------ = 3,22 kat daha emniyetlidir ![]() sba 248 Çeki gözü hesabı Çeki gözünün zorlanması konstriksiyona bağlıdır ![]() ![]() nd x D sO = ----------- AO Bağlantısına göre gerçek çeki kuvvetine göre kontrol edilmesi gerekir ![]() p x d2 AO = ------------ d = 5,5 cm ![]() 4 nd : 1,4 (DELİGÖNÜL, Fahri, Taşıma ve İletim Tekniği, ADANA-1995) D: 1718 kg ![]() p x 5,52 AO = ----------- = 23,7 cm2 4 1,4 x 1718 sO = --------------- = 101,4 kg ![]() 23,7 Ç ![]() ![]() sOem > sO 610 kg ![]() ![]() Göz ve mafsallardaki demirlerin kesilmeye karşı kontrolü Özek demirindeki adsal gerilme 2 x D tgo = ------------- < tDem ![]() ![]() p x d22 d1 = 3 cm ![]() 2 x 1718 tgo = ------------- = 68 kg ![]() p x 42 Mafsaldaki kayma gerilmesi D L1 1718 178,45 tmo = ----------- x -------- = ------------- x ------------ = 61,3 kg ![]() p x d12 L2 3,14 x 32 176,9 61,3 kg ![]() ![]() Çeki oku yay hesabı Uzunlamasına ekseni doğrultusunda bir P kuvveti ile çekilen veya basılan yay burulmaya zorlanır ![]() Yayın üzerine etkiyen değişken yükün değeri P1, bu yükün altındaki esneme: 8 x P1 x D3 x n GTA a f = ------------------ den P1 = ----------- x --------- D4 x G g 2 D P1 d GTA = 1494 kg ![]() g = 9,81 kg ![]() a = 2,5 m / sn2 1494 2,5 P1 = ---------- x -------- = 190 kg ![]() 9,81 2 D = Yuvarlanma çapı 55 mm ![]() d = Yay çapı 10 mm ![]() n = Sarım sayısı 8 adet L = Yay boyu 240 mm ![]() G = Yay kayma gerilmesi modülü 8,3 x 103 kg ![]() 8 x 190 x 553 x 8 f = ------------------------- = 24,37 mm ![]() 104 x 8,3 x 103 Yayın maksimum yüke dayanımı 8 x p x D 8 x 190 x 55 t = ------------------ = ------------------ = 26,62 kg ![]() p x d3 3,14 x 103 Tel çapına bağlı olarak tEM ![]() ![]() ![]() t < tEM ![]() ![]() ![]() RULMAN HESABI P/2 F Tekerlek çiftine binen yük tek aks kapasitesinin yarısı kadardır ![]() ![]() P = 3000 / 2 = 1500 kg ![]() A kuvvet çifti ile F eksenal yükünü birlikte karşılamak üzere eş değer bilye yükleri İç bilya: P1 = 2,1 x P P1 = 2,1 x 1500 = 3150 kg ![]() Dış bilya: P2 = 1,6 x P P2 = 1,6 x 1500 = 2400 kg ![]() ![]() Hem radyal hem de eksenal yükleri karşılaması için konik makaralı yataklar kullanılacaktır ![]() Yukarıdaki hesaplanan eşdeğer yükleri karşılayacak şekilde rulman kataloglarından aşağıdaki rulmanlar seçilmiştir ![]() İç rulman = 32211 Dış rulman = 32208 |
![]() |
![]() |
|