![]() |
Yönetimin Kavrami |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yönetimin KavramiTEZ ÖZETİ Rekabetin hızla arttığı, teknolojinin hızla ilerlediği günümüzde, herşey süratle değişmektedir ![]() ![]() ![]() Yönetici geliştirmenin verimlilik üzerindeki etkisini konu alan bu araştırmanın birinci bölümünde, genel olarak kavram ve kapsamı açıklanmıştır ![]() Ikinci bölümde ise verimlilik ve verimliliği etkileyen unsurlar ele alınmıştır ![]() Üçüncü bölümde ise yönetici ve verimlilik geliştirme sürecine değinilmişir ![]() ![]() Dördüncü böülümde ise yönetici geliştirme ve verimliliği artırma çabaları, yönetici eğitim yöntemlerine değinilmiştir ![]() Yönetici geliştirmenin verimlilik üzerindeki etkisinin yadsınamaz bir gerçek olduğu, gelişen insanın geliştiren insan olacağı düşüncesinde hareketle, yönetici geliştirmenin verimlilik üzerindeki etkisini konu edinmiş olan bu araştırma, verimliliği artırmak için insan kaynağına daha fazla yatırım yapmanın gereğini ortaya koymakta ve bunun özel bir faaliyet olarak değil değişimi de dile getirmektedir ![]() İÇİNDEKİLER SAYFA 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ŞEKİL LİSTELERİ Şekil 1 ![]() Şekil 2 ![]() Şekil 3 ![]() Şekil 4 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Yönetimin ne olduğu ile ilgili birçok tanımlar yapılmasına karşın yönetimin üzerinde az çok görüş birliğine varılan tanımı,"işletmeciliğin ilk ve genel işlevinin adı yönetimdir ![]() ![]() ![]() Başka bir tanımlamaya göre,belli amaçlara ulaşmak için başta insanlar olmak üzere maddi kaynakları ve uygulatma süreçlerinin toplamıdır şeklinde tanımlanmaktadır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bir faaliyet veya şüreç olarak yönetimin başlıca özelliklerine kısaca değinecek olursak; Amaç Özelliği:Yönetim bir veya birden fazla amaçları gerçekleştirmeye yöneliktir ![]() İşbölümü ve Uzmanlaşma:Yönetim grup ekonomisinden en iyi şekilde yararlanmayı ,diğer bir deyimle herkesin herşeyi yapması yerine her insanın bilgi,yetenek ve tecrübesi doğrultusunda en iyi yapacağı şeyleri yapmasını ve bu işbölümü çerçevesinde belirli işleri ekonomik şekilde yapacak biçimde uzmanlaşmasını sağlar ![]() Yaratıcılık Özelliği:Yönetimde etkililiği ve verimliliği sürekli yükseltmek mümkün olduğuna göre yöneticilerin yaratıcılığı motive etmeleri gerekir ![]() Grup Niteliği:Yönetimde birden çok kişiye ihtiyaç vardır ![]() ![]() Bilim ve Sanat Olma Özelliği:Yönetim kendineözgü teori,yaklaşım,model ve kavramları olduğu için bilimdir ![]() ![]() İletişim Özelliği:Yönetim,yönetici ve yönetilenler arasında ahenk ve uyumu,kurulan düzenin işleyişini sağlamak için haberleşme kanallarının kurulmasını öngören temel bir faktördür ![]() 1 ![]() ![]() Yönetici kavramının çeşitli tanımları yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Farklı bir tanımlama daise yönetici birey olarak,örgütlerde tek veya daha fazla kişinin iş performansından sorumlu olan birey olarak, örgütlerde tek veya daha fazla kişinin iş performansından sorumlu olan birey olarak tanımlanmaktadır ![]() Yönetici mesleğinin içerdigi tek bir evrensel olgu vardır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Yönetici yüklendiği görev ve taşıdığı sorumluluklar gereği bir takım niteliklere ve özelliklere sahip olmalıdır ![]() ![]() Buradan hareketle günümüz yöneticisinin sahip olması gereken özellikler üç grupta incelenebilir ![]() Yöneticinin Entellektüel Özellikleri " Genel Kültür " Mantıklılık " Analiz Ruhu " Sentez Ruhu " Sezgi Gücü " Hayal Gücü " Düşünceleri açık ve seçik ifade edebilme yeteneği ![]() Bu nitelik ve özellikler yöneticiyi çevresindeki insanları etlileme, onlara yol gösterme, düşünce ve kararlarını kabul ettirerek yönlendirme becerisini sağlayacaktır ![]() Yöneticinin Karakterine İlişkin Özellikleri " Akıl ile duygu arası denge " Dikkatlilik " Girişkenlik " Hafıza gücü " Dinamiklik " Azim ve sebatkarlık " Tertiplilik ve düzenlilik " Yöntemlilik " Süratlilik " Ciddilik Yöneticinin Sosyal Özellikleri " Dış görünüşünü, giyim kuşamı ile çevresinden kabul görmelidir ![]() " Gruba hitap edebilecek nitelikte olmalıdır ![]() " İş yaparken uyulması gereken iyi alışkanlıkların yerleşmesine çalışmalı, kötü alışkanlıklarla mücadele edebilmelidir ![]() " Kendisi ile beraber çalışacak her insandan yararlanmayı bilmeli ve onlarla işbirliği edebilmelidir ![]() " Bilgi tecrübe, adalet, güven, özel hayatındaki dikkatlilik ile çevresinde etkili otorite sahibi ve ikna gücü olan birkimse olarak tanınmalıdır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bir yöneticinin işi, kuruluşun karşı karşıya olduğu sorunlara karşı çözüm üretmekle başlamalı ve geleceği yönetebilecek şekilde devam etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Yüklendikleri sorumlulukları en iyi şekilde yerine getirebilmek için yöneticilerin genel anlamda bir takım becerilere sahip olması gerekmektedir ![]() " Teknik Beceri " Beşeri Beceri " Mental Beceri 1 ![]() ![]() ![]() " Global Ölçekte Düşünme " Global Stratejist Olma " Vizyon Kazandırma " Global Ölçekte Yaratıcı Olma " Global Çevrede Değişimi Belirleme ve Gerçekleştirme " Problem Çözme ve Hızlı Karar Verme " Self ve Örgütsel Motivasyon " Zamanı Etkin Kullanma ve Yönetme " Rekabete Açık Olma ve Engelleyici Olmama 1 ![]() ![]() Organizasyonun çeşitli tanımlamaları yapılmıştır ![]() ![]() Organizasyon kavramı bir yapı, iskelet, önceden planlanmış ilişkiler topluluğu anlamına gelmektedir ![]() ![]() Organizasyon, toplumdaki diğer varlıklar arasında bir sosyal sistem olarak da tanımlanmaktadır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() İşletme yönetiminin başında bulunan yönetici, organizasyonda yer alan diğer kişileri çalışmasını sağlayarak, yönlendirerek, işletmeyi amacına ulaştıracağına göre, kendisiyle birlikte çalışan kişilerin tutumlarını, davranışlarını, isteklerini ve bunlar üzerinde ki işletme içi ve işletme dişı etkileri göz önünde bulundurmak zorundadır ![]() Organizasyonda görev almış kişilerin beklentileri üzerinde, herşeyden önce o insanların bağlı bulunduğu kültürel çevrenin ve ortamın önemli etkisi vardır ![]() ![]() ![]() İnsanları etki altında bulunduran, maddi olmayan çeşitli faktörler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar akılları kadar duygularınında etkisi altındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan işçilerin özel dertleriyle uğraşarak sır saklamasını bilen uzman dert dinleyicilerin işletmede bulundurulması yoluna gidilmelidir ![]() 2 ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Verimliliğin kalkınma ve gelişme üzerindeki rölü bugün herkes tarafından kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verimlilik aynı zamanda sonuçlarla, bu sonucu elde etmek için harcanan zaman arasındaki ilişki olarak da tanımlanabilir ![]() ![]() Görülüyor ki, literatürde verimlilikle ilgili çeşitli tanımlamalara rastlamak mümkündür ![]() ![]() Şekil 1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Sosyal ve ekonomik gelişme sırasında, çok az şey verimliliğin arttırılmasından daha önemlidir ![]() ![]() Verimliliği etkileyen çeşitli değişkenler ve etmenler arasındaki ilişki basitçe Şekil 2' de görülebilir ![]() Şekil 2 ![]() Verimlilik artışı, yaşam standartlarında doğrudan artış sağlar ![]() ![]() Verimliliği önemli hale getiren nedenler kişiler, işletmeler ve ülkeler açısından ele alınabilir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Verimlilik konusuna işletme açısından bakılacak olursa, denilebilir ki verimlilik çok daha fazla önem arzetmektedir ![]() İşletmenin amacı kar elde etmek olduğuna göre, karında işletmenin verimliliğine bağlı olması bu önemi ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Verimlilik bir sektörün veya bir işletmenin ekonomik anlamda büyüme ve gelişme düzeyinin tespitinde en nesnel ölçütlerden birisi olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() İşletmelerde büyüme ve gelişmenin en önemli göstergelerinden biri olan verimlilik, çıktı değerinin girdi değerinden daha yüksek kılınması olarak tanımlandığından, daha bilinçli kullanma yoluyla daha az girdi ile aynı miktarda veya daha çok çıktının elde edilmesi üretim maliyetinin etkili bir kontrolünü de gerçekleştirir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Verimlilik, genel olarak bir üretim yada hizmet sisteminin ürettiği çıktı ile bu çıktıyı yaratmak için kullanılan girdi arasındaki ilişkidir ![]() ![]() Bütün ekonomik ve sosyal sistemlerde yaygın evrensel bir kavram olan verimlilik her bir üretim unsurunun etkili kullanım derecesidir ![]() ![]() İşletmeler ve birey açısından verimlilik nasıl başarıya ulaşmanın bir aracıyla ülkeler açısından da verimlilik siyasal ve sosyal yönden bir saygınlık ve prestij sayılmaktadır ![]() ![]() Verimlilik artışında üretime katılan ve üretim aşamasından sonra ortaya çıkan unsurlara bağlı olarak şu unsurlar etkilidir ![]() " Emek unsuru " Makine ve teçhizatın randımanı " Örgüt ve yönetim unsuru " İşletmenin büyüklüğü ve kuruluş yeri " İşletmenin çalışma kapasitesi " Pazarlama imkanları " Ekonomik şartlar ve enflasyon " Diğer unsurlar 3 ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Çağımız her şeyi ile bir yönetim çağıdır ![]() ![]() ![]() Öyleyse yapılacak iş, bu sorunları en aza indirerek, ortadan kalkmasını sağlayacak modern ve çağdaş düşünceye sahip yeni bir yönetici kadrosunun yetiştirilmesinin (geliştirilmesinin) sağlanması olacaktır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Geliştirme kavramı geleceğe yönelik bir kavram olarak, literatürde çoğu zaman eğitim ve yetiştirme kavramlarıyla aynı anlamda kullanılmakla birlikte, bazen farklı anlamlarda kullanılmakta bazen de belirli ölçülerde ortak anlama sahip bulunmaktadır ![]() Gelişme kavramı; belirli bir amacı gerçekleştirmek ve kısa vadeli olmak yerine, yöneticiyi organizasyonda değişim yapacak (change agent) bir eleman olarak ele alarak, onun organizasyonun iç yapı ve işleyişini, toplum içindeki yerini, kendi rolünü daha iyi görebilme ve yapabilmesi için yetiştirilme ve eğitilmesini ifade etmektedir ![]() ![]() Geliştirmenin genel amacı; yönetici durumunda olan veya olacak kişilere planlama, örgütleme, yöneltme, düzenleştirme, denetim ve yönetimini temel işlevleri hakkında gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması olduğu söylenebilir ![]() Teknik yetenek (beceri);belirli bir alan ile ilgili uzmanlık bilgisini ve analiz yeteneğini ve bu alana ilişkin analız araç ve tekniklerini kullanabilme becerisini kapsamaktadır ![]() ![]() Beşeri maharet (insancıl beceri); insanlarla çalışabilmeyi ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() Kavramsal yetenek işletmeyi bir bütün olarak görülebilmeyi, organizasyonun çeşitli fonksiyonları arasındaki karşılıklı bağlılığı ve birisindeki bir değişmenin diğerlerini nasıl etkilediğini görebilmeyi, tek tek işletme birimleri ile endüstri kolu ve toplum ile siyasal, sosyal ve ekonomik güçler arasındaki ilişkileri görebilmeyi ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() Geliştirme kavramıyla ilgili bu açıklamadan sonra geliştirme ve geliştirme ile ilgili olan dört temel noktadan söz etmek gerekmektedir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Eğitim bireyin davranışta kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme süreci olarak tanımlanmaktadır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yönetici yetiştirme olarak adlandırılan faaliyetler bir organizasyondaki işleri yapabilecek personeli temin etmeyi amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Örgüt geliştirme bir bütün olarak organizasyonun performansını geliştirmeyi amaçlamaktadır ![]() ![]() Tipik bir örgüt geliştirme programı genellikle aşağıdaki safhaları içerir: " Sorunların belirlenmesi, " Önceliklerin belirlenmesi, " Bu sorunlarla ilgili bilgi ve veri toplanması ve paylaşılması, " Ortak planlama yapılması, " Alternatiflerin uygulanması, " Sonuçların izlenmesi, Örgüt geliştirme programları genellikle organizasyon içinden veya dışından gelen ve değişimin ortaya çıkmasını sağlayacak bir kimseye (lidere) ihtiyaç gösterirler ![]() Örgüt geliştirme programları başarısız işletmelerde olduğu kadar başarılı işletmelerde de uygulanmaktadır ![]() ![]() " Durumsallık anlayışına dayanan organizasyon dizaynı, " Duyarlılık eğitimi (sensitivity training) " Kişisel danışmanlık, " İş zenginleştirme, " Amaçlara göre yönetim, " Sosyo - teknik anlayışa dayanan karar merkezleri oluşturma, " Ekip oluşturma (team building), " Departmanlararası (bölümler arası)ilişkileri geliştirme ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yönetici geliştirme olarak adlandırılan faaliyet, kapsam itibariyle yönetici yetiştirmeden farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetici geliştirme, yöneticiyi yönetmek durumunda olduğu sosyal sistemin özellikleri, sorunları, baskı kaynakları vb ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() W ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lakin, verimlilikteki artışın otomasyon, ekip ruhu, işin zenginleştirilmesi, ve amaçlara göre yönetim gibi önem verilen kavramlara göre değiştiğini kabıl etmektedir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Her işletme ve yönetici, kendi alanında verimliliği nasıl artırabileceği konusunda bir karar verebilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi elemanlar almak ve gelişme ortamı yaratmak: Larkin'e göre hiçbir kuruluş, elemanlarında kendilerini geliştirme gayreti yoksa, verimli biçimde çalışamaz demektir ![]() Verimliliği ölçmek: Yönetim verimlilikle ilgili etkin ölçekler geliştirmekte yavaş hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() Ücretlerin tatmin edici olması: Larkin, ücret konusunu tüm sistem için olmasa bile, verimlilik için temel bir etken olarak görmektedir ![]() ![]() ![]() Kaynak:İjlal Tekçe, İş etütünün verimlilik artışına etkileri ve bir uygulama, Yüksek lisans tezi ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Verimliliğin "saat başına harcanan emek karşılığı elde edilen çıktı" şeklindeki yaygın tanımı da dahil olmak üzere, her türlü tanım, insan etkeninin önemi vurgulanmaktadır ![]() ![]() Bu Elton Mayo ve arkadaşları tarafından Western Electric Firmasında gerçekleştirilen deneyler sonucu, iş görenler arası ilişkilerin derecesi, moral düzeyi, ortak amaçlar yada çıkarlar yönünde bir işletme veya gruba bağlı olmak gibi faktörlerin çalışanların verimliliğini artırmada, yani insanın sosyal bir varlık olarak tüm yönleri ile ele alınmasıyla birlikte değişmeye başlamıştır ![]() Gerçekten insan davranışlarını kökenine indikçe, onu işe yöneltmeye, çalışmaya, özendirmeye ve verimlilik sağlamaya olanak vardır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Endüstride gelişmiş uluslar da verimliliğin artırabilmenin giderek zor olduğunu kabul etmektedir ![]() ![]() Verimlilikteki durgunluk ile işgörenlerin tatminsizliğinin birbiriyle ilgili olduğu açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Organizasyonları verimli kılan bir ortam yaratabilmek için neler yapılabileceğine geçmeden önce, verimli organizasyonların özelliklerini tanımlamak gerekmektedir ![]() ![]() Profesör Walton, bu çalışmalardan yararlanarak verimli bir çalışma ortamı yaratan özellikleri aşağıdaki biçimde sıralanmıştır ![]() " Ücret yeterli ve adildir ![]() " Çalışma ortamı güvenli ve sağlıklıdır ![]() " Çalışanların öz becerilerini kullanma, işlerinde yararlanmak için yeni bilgi ve beceriler edinme olanağı sağlar ve ilerleyebilme fırsatları verir ![]() " Çalışanlara sorunlarını çözümleme ve plan yapma suretiyle öz geliştirme olanağı sağlar ![]() " Organizasyon, çalışanların özel yaşantılarına saygı gösterir, işiyle ilgili sorunlarını duyurabilme imkanı sağlar ve ödüllendirmeyi adil olarak gerçekleştirir ![]() " İş, çalışanların fazla zamanını almaz ve ya yaşantısının diğer yönünde kendisine gerekli olan enerjiyi kullanmaz ![]() ![]() " Kuruluş, örneğin atık maddelerin akıtılmasında, istihdam ve gelişme politikasında ve ürünlerin güvenirliğinde topluma karşı sorumluluk taşıyarak davranır ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Organizasyonun verimliliğe katkısı genellikle şu yollarla sağlan maya çalışılmaktadır ![]() Birleştirilmiş destekleme fonksiyonları ve bağımsız iş grupları: İş, bir oparatör ve grup liderinden oluşmuş gruplar tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() Grup üyeleri, görev değiştirmeyi ve paylaşmayı kendi arasındaki bir anlaşmaya göre istedikleri gibi yapmaktadırlar ![]() Teşvik edici iş dağılımı: Görevlerin çeşitliliği her çalışanın işini genişletir, hiçbir işgören belirli bir görevi sürekli yapmak veya sıradan görevleryapmak biçiminde sınıflandırılmamıştır ![]() ![]() İş hareketliliği ve yönetim için ödüllendirme : Bütün işler ( farklı beceriler gerektirdiği halde ) eşit biçimde teşvik edici olarak düzenlendiğinden, sadece tek bir iş sınıflandırması vardır ![]() ![]() ![]() Yardımcı liderlik: Klasik anlamda şefler yoktur ![]() ![]() ![]() Grupta karar verme bilgisi: Yönetim için gerekli olan verilen genellikle sadece şeflere ve üst yöneticilere verilir ![]() ![]() ![]() Kendi kendini yönetim: Bu, işyerinde işgörenlerin yönetim kurallarını, yönetim kademesinde yer alarak belirlemeleri sonucu oluşmakta ve belirlenmesine dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() Uygun fiziksel yerleşim: İşletmenin planında yöneticilere ayrılmış otopark, ayrı girişler ve bürolar vb ![]() ![]() ![]() ![]() Katılımın var olduğu bir yönetim: İşin kalitesi ve verimlilik konusundaki sosyoteknik yaklaşım işgörenlerin işe ait sorunları çözümleme ve karar verme konularında katılımına önem verir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Çalışanların, sorun çözümleme ve karar verme konularına katılımları ve dolayısıyla yönetimde yer almaları büyük ölçüde organizasyonun yapısına dayanır ![]() ![]() ![]() İş zenginleşmesi, yöneticilerin randımanlarının işgörenlerin işlerinde duydukları tatmin ile bağlantılı olduğu fikrine dayanmaktadır ![]() Yale Üniversitesi'nden J ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşanmış psikolojik olgular: İş tatminine ve yöneticilerin randımanlarına yönelik olgulardır ![]() ![]() ![]() Temel boyutlar: Çalışanların psikolojik olguları yaşamasına yol açacak özelliklerdir ![]() Tamamlayıcı kavramlar: İşin temel boyutları gerçekleştirebilmek için gereken hareket basamaklarıdır ![]() Tüm stratejinin aşamaları arasındaki ilişkinin bir görünümünü aşağıdaki tablo 1'de ayrıntılı olarak görülebilir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() İnsan, verimliliği artırmanın en önemli aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak: Alan C ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek kaliteli insan gücünün özelliklerini tanımlamak için birçok girişimde bulunulmuştur ![]() ![]() Yüksek kaliteli işgücü de kendini üretken davranışla gösterirki bu üretken davranış karmaşık fakat yeterince ayırt edilebilen aşağıdaki kişisel ve örgütsel özelliklerin bileşimlerinin bir sonucudur ![]() -İş tutumları -Bilgi ve beceriler -Fırsatlar İşgününü daha verimli yapabilmek için bu üç özelliği uyumlu ve dengeli bir biçimde etkilemek gerekmektedir ![]() İnsan kaynaklarının üç ana bileşeninin gelişmesinden ve gerçekleşmesinden sorumlu olan iyi bir yönetim, mevcut insan gücünün etkili bir şekilde kullanımında bir dönüm noktasıdır ![]() ![]() ![]() " Yönetimin rolü " Güdüleme " Katılım " Eğitim " İş örgütleme, çalışma koşulları ve atölye düzeyinde verimlilik artırma teknikleri ![]() 4 ![]() 4 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Yöneticilerin geliştirilmesi Drucker'a göre: "Sadece" terfi edebilecek kişiler'le kısıtlı üst yönetimde açılabilecek yerlere "hazır yedek" bulma amaçlı bir terfi planlaması olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İşletmeler yegane yaratıcı kaynak olan beşeri güç gereksinmelerini karşılamak amacıyla düzenli olarak yönetici eğitim ve geliştirme faaliyetlerinde bulunmak durumundadırlar ![]() ![]() İnsanların yönetrilmesi çok yönlü, zor bir iş olup geniş çapta yetenek ister, yeteneksiz bir kişinin iyi bir yönetici olabilmsi bir nokyada olanaksızdır ![]() ![]() ![]() ![]() Geliştirme veya yetiştirmenin genel amacının, yönetici durumunda olan veya olacak kişilere, planlama, örgütleme, yöneltme, düzenleştirme ve denetleme vb ![]() ![]() Çoğu kez yöneticiler işletme amaçlarına göre bir program içeriğinde yerleştirildiklerinde işletmenin verimli bir biçimde çalışıp ,gelişmesine katkıları büyük olacaktır ![]() ![]() Buna göre işletmelerde yönetici yetiştirilmesinin başlıca amaçlarının şunlar olduğunu söyeyebiliriz ![]() -İşletmelerde artan yönetici gereksinmesinin karşılanması -Yöneticilerin şimdiki ve gelecekteki işlerinde başarılı olabilmeleri -Verimlilik artışına katkı 4 ![]() ![]() Yönetici geliştirmenin birçok yol ve yönetimi olmakla birlikte yönetici geliştirmenin ilkelerinden birinci ilkesi bütün grubun geliştirilmesi,ikincş ise dinamikliktir ![]() ![]() Bütün grubun geliştirilmesi Geliştirme kuruluştaki bütün yöneticileri ve yönetici adaylarını kapsamalıdır ![]() ![]() Dinamiklik Yöneticilerin geliştirilmesi mekanik değişmeye bağlı statik (durağan)bir eylem olarak kalmamak,dinamik ve niteliksel olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Yarının sevk ve idarecilerini yetiştirip - geliştirmek, özel bir faaliyet sayılmayacak kadar büyük ve önemlidir ![]() ![]() ![]() Yinede yarının sevk ve idarecilerinin geliştirilmesi bir yan ürün olarak bakılamayacak kadar önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() İş hayatındaki her sevk ve idarecinin öz geliştirmeyi doğru ya da yanlış yönlendirme, ilerletme ya da boğma fırsatları vardır ![]() ![]() ![]() İlk görev kişisel oyutludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İnsanlar içinde yer aldıkları organizasyonda mutlu olmak isterler ![]() ![]() ![]() Bu nedenle geliştirme davranışında önemli bir unsur olarak insanları neyin motive ettiğini anlamak ve onları mutlu kılacak unsurlara önem vermek gerekmektedir ![]() " Özendirici olmak ve başarıları ödüllendirmek " Bilgiyi paylaşmak " Yöneticilerin kendi kendilerini yetiştirme ve geliştirmelerine önem vermek " Geliştirme davranışında bulunurken tek bir yöntem üzerinde ısrarcı olmamak " İşle kaynaştırılmış yöntemlere ağırlık vermek " Çalışma zamanlarında esneklik sağlayabilmek, işletme dışındaki geliştirme programlarına katılma fırsatı verme 4 ![]() ![]() ![]() İşletmeler hayatta kalabilmenin yanı sıra ilerlemek, gelişmek ve dinamizmlerini korumak için çeşitli faaliyetlerde bulunurlar ![]() ![]() " Eğitim ihtiyaçlarının saptanması ve bu doğrultuda eğitim programlarının uygulanması " Personele kendini geliştirme ve yetiştirme olanağı sağlama " Terfi ettirme " Her yardıncıya üstünün kendisi hakkına ne düşündüğünü öğrenmesini sağlar ![]() " Üslerin yardımcılarını daha iyi tanımalarını ve iş ilişkilerini geliştirmelerini sağlar ![]() " Üstlerin yardıncılarını nasıl değerlendirdiği hakkında (ciddi - hoşgörülü) genel müdürlüğü bilgi sağlar ![]() 4 ![]() ![]() Verimliliği arttırma çabalarında içinde birçok unsurun önemli bir yeri vardır ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Örgütsel verimliliği arttırmak öncelikle yöneticilerin sorumluluğunda olduğundan bu çalışma yönetim düzeyinde başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöneticinin rolü iki alanı içerir: İş ve bu işin örgütleme ve uygulama biçimi İşçiler ve çalıştıkları ortam ve diğer bir deyişle, üretken bir çalışma için fırsatların sağlanması ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Bir örgütün yapısı onun performansına olumlu katkıda bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Yönetim biçimleri üzerinde son yapılan çalışmaların çoğu katılımcı, çalışanlara odaklı yöntemlerin verimliliği arttırmada etkili olduğunu ve bu demokratik yönetim biçiminin, otoriter yönetim biçimine göre daha yüksek verimlilik sağladığını saptamıştır ![]() Çalışma koşulları ve ortamla beraber işçilerin güdülenmesini sağlayacak eğitim ve gelişme yolu ile verimli işçi çabalarını maksimize etmek için yönetimin yeterli olanağı vardır ve aynı zamanda bunlar yönetsel sorumluluklardır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İşletme düzeyinde bir güdüleme sistemi genelolarak bazı önemli ilkelere dayandırılmalıdır ![]() Bir güven ortamı yaratılmalı, yönetim ve çalışanlar arasında iki tarafında kaygı ve düşüncelerini özgürce açıklayabileceği iki yönlü bir iletişimi sağlamalı, çalışanların önerilerine ve sorunlarına olumlu yanıt vermelidir ![]() Verimliliği arttırma planları adı altında bütün işçilere güven vermelidir ![]() Performansı temel ölçüt olarak alıp, ayrım yapmaksızın çalışanları terfi ettirecek isdihdam ve ilerle sağlayacak eşit fırsatlar yaratmalıdır ![]() Güvenli çalışma koşulları ve uygun mesleki hizmetleri sağlayarak, tüm çalışanların güvenlik ve refahlarını korumalıdır ![]() İş başı eğitim olanakları ve mesleki gelişme programları sağlayarak, çalışanların beceri ve yeteneklerini artırmalıdır ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İş örgütleme, işletme düzeyinde verimliliği artırmak için çok güçlü bir yöntemdir ![]() ![]() ![]() Genel olarak iş örgütleme yaklaşımlarının ve yöntemlerinin tümü iki ana grupta sınıflandırılabilir ![]() -Çalışma zamanının yeniden yapılandırılması -İşin kendisinin yeniden yapılandırılması Çalışma Zamanı Çalışma zamanını içeren iş örgütleme yöntemleri, esnek zamanlı sistemlerde olduğu gibi , çalışma koşulları ve çalışma yaşam kalitesinden günlük çalışma zamanına kadar değişen göndermeleri içerir ![]() ![]() Yarı Zamanlı Çalışma:Gelişmekte olan ve endüstrileşmiş bazı ülkelerde hem işçilere hem işverenlere fayda sağlayan en uygun çalışma biçimi olduğundan, yarı zamanlı çalışma bir çok işletme tarafından tercih edilmektedir ![]() " Devamsızlıkları, en yoğun ticari saatleri tatil dönemlerini, iş kalıplarında değişimleri dengelemesi, " Bölünmüş vardiyalardan ve aykırı saatlerden kaynaklanan karşılıkların en aza indirilmesi, " Tam gün çalışan yerler için bir işgücü kaynağının sağlanması, " Yeni mezunların iş yaşamıyla tanışması, " Gelecekteki terfiler için eğitilmiş ve kararlı bir işçiler havuzunun oluşturulması ![]() İş Paylaşımı : Tam günlük işin iki veyadaha fazla kişi arasında bölüşülmesidir ve büyük bir yaygınlık kazanmıştır ![]() ![]() ![]() Daha Kısa Haftalık Çalışma Süresi: Tüm dünyada, birçok sendika tarafından uğruna mücadele yürütülan bir korkudur ![]() Daha Uzun Tatil Süresi: İş örgütlemede başka bir stratejidirve işçiler tarafından kabul edilenidir ![]() Esnek Zaman : Birçok durumlarda yalnızca verimliliği artırmada değil çalışma ortamı üzerinde olumlu bir etki yaratır ![]() ![]() Şekil3: İşin Yeniden Yapılandırılması İşin yeniden yapılandırılması, hem verimliliği hem de iş doyumunu arttırmaya yönelik iş örgütleme metotlarının bir diğer önemli grubunu oluşturur ![]() ![]() ![]() İşin Yeniden Yapılandırma Biçimi İşin Yeniden Yapılandırılması İş genişletme (yatay değişimleri) İş zenginleştirme (dikey değişimleri) Görev süresinin İş rotasyonu veya Görev çeşidinin ve Bölüm ve fabrika artırılması ![]() Benzer başka ürün çeşitlerinin sorumluluklarının fazla katılma görevlerin eklenmesi artırılması ![]() ![]() Kaynak: Joseph Prokopenko, Vermlilik Yönetimi Ankara ILO MPM Yay ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İnsan ancak yeterli bir eğitim,öğretim ve gelişmeden sonra deeğerli bir kaynak ve en önemli verimlilik etmeni olur ![]() ![]() Verimliliği artırma programlarının tasarımı aşamasında göz önünde bulundurulması gereken bazı kilit noktaları belirlemek yararlıdır ![]() Bu bağlamda üç önemli soru göz önünde bulundurulmalıdır: " Hangi insanların geliştirileceği: Yöneticiler, teknik elemenlar, işgörenler " Gelişimin ne biçimde olacağı: Eğitim ve öğretim " Ne öğretileceği: Verimlilik bilinci, anlayışı ve becerileri İnsan gücü eğitim düzeyinin yükselmesi ve bileşimindeki değişmeler sonucu, daha dinamik, etkin ve verimli olacaktır ![]() Şekil 4: İnsan Kaynağının Gelişiminin Üç Boyutlu Matriksi Kaynak:Joseph Prokopenko ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Bütün yukarıda anılanlar verimliliği artırma potansiyeline sahip olduğu halde, uygulamalarda çeşitli ve önemli problemlerle karşılaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan faktörünün önem kazanmasına neden olan gelişme 1924 - 1927 yılları arasında Şikago'da Western Electrik Company'de Elton Mayo'nun sorumluluğu altında yapılan Hawthorne araştırmalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan unsuru öteki üretim faktörlerinden çok farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() " Emek verimliliğinin kolay ölçülmesi " Emek faktörünün bütün faktörlerle ilgisi oluşu " Asıl amaç olan insanın daha mutlu olabilmesiyle verimliliği arasındaki ilişkidir Verimlilik artışında sadece insanı sosyal bir varkıl olarak görmenin yanısıra ona yatırım yapmanın gereği de ortaya çıkmış, bu nedenle çok çeşitli olmakla birlikte temelde personel eğitim ve geliştirme çalışmaları uygulanmaya başlamıştır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yönetimin Kavrami |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yönetimin Kavrami5 ![]() Rekabetin hızla arttığı, teknolojinin hızla ilerlediği günümüzde işletmelerin bu değişime ayak uydurabilmesi, daha verimli olabilmeleri nitelikli işgücüne sahip olmanın yanısıra, yatırımlarını, çabalarını ve beklentilerini geleceğe yönelik oluşturmayı da gerekli kılmaktadır ![]() ![]() Bütün gelişme ve yenileşmenin temelinde ise eğitim yatmaktadır ![]() ![]() ![]() Yönetici geliştirmenin verimlilik üaerindeki etkisine ilişkin yapmış olduğumuz bu araştırma verimlilik artışı üzerinde geliştirme faaliyetlerinin daha etkin rol oynadığı, gelişen insanın geliştiren insan olacağı savını bir kez daha ortaya koyması bakımından anlamlı bir sonuçtur ![]() ![]() Bu araştırma genel kapsam itibarıyla ele alındığında kişinin kendisini geliştirmek istemesinin yada personelinin daha verimli olabilmesi için öncelikle para ve zaman bakınımdan yönetici geliştirme faaliyetlerine ağırlık vermeleri gereğini ortaya koymakla birlikte elde edilen veriler doğrultusunda yçnetici geliştirme faaliyetlerinin verimlilik artışı sağlamak için yapıldığı da çıkan sonuçlar doğrultusunda belirlenmiştir ![]() Yönetici geliştirme faaliyeti verimlilik artışı üzeride kendini, özellikle kişiler bilgi ve becerilerin artırması şeklinde yada yönetsel yeteneklerine yaptığı katkı veya meydana gelen olumlu değişmeler sayesinde, kişinin planlama, kara verme, kişiler arasındaki ilişkilerinde iyileşme meydana gelmesi sonucunda, kişinin verimliliği artmakta ve verimliliği artan kişi organizasyonunda verimlilik artışı üzerinde etkin rol oynamaktadır ![]() Yönetici geliştirme faaliyetinin verimlilik üzerindeki etkisi yadsınamaz bir gerçektir ![]() ![]() Son olarak bu araştırma ile ilgili olarak söyleyebileceğimiz bir noktada yönetici geliştirmenin keyfi bir davranış olamadığı yönetici geliştirmenin planlı ve programlı bir biçimde, işletmeden ayrılacakların yerine ya da terfi edeceklerin yerine hazır adam bulma değil, yöneticilerin organizasyon yapısında değişma meydana getirebilecek şekilde geliştirilmesi doğrultusunda eğitilmesi gereğini ortaya koyması gerçeğidir ![]() KAYNAKLAR Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, İst, İ ![]() ![]() ![]() ![]() 2 Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, 3 ![]() ![]() ![]() 3 Ali Akdemir, İşletme Bilimine Giriş, s161 4 İlhan Cemalcılar vd ![]() 5 Joseph Prokopenko, Verimlilik Yönetimi,Ankara ![]() 6 Murat Yercan, Canan Abay ![]() ![]() Politikasının Verimlilik Üzerine Etkileri"Ankara,1 ![]() ![]() ![]() 7 Vasfi Haftacı ![]() ![]() 8 Kazım Köroğlu ![]() 9 Ali Akdemir, İşletmelerarası Teknoloji İşbilirliği Stratejilerinin Verimlilik Artırma Boyutları"1 ![]() ![]() 10 Alan C ![]() ![]() ¹ Sinan Artan"İşletmelerde Artan Yönetici Gereksinmesi ve Yönetici Yetiştirilmesi Sorunu" Eskişehir İTİA Dergisi Cilt:13 Sayı2 Haziran 1977 s,87 12 Drucker ![]() ![]() ![]() 13 Zeyyat Sabuncuoğlu ![]() ![]() ![]() 14Cihangir Akın 1İşçi İşveren İlişkilerinin Verimliliğe Etkisi ve Japon Örneği 2 Verimlilik Kongresi Ankara MPM Yay 1994 s ![]() 15 Ayşe Can Baysal Çalışma Yaşamında İnsan İST İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YARARLANILAN TEZLER İlhami Fındıkçı, Bilgi Toplumunda Yöneticilerde Kendini Geliştirme,(Doktora Tezi,İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uğur Örmen,Tükenmişlik Duygusu ve Yöneticiler Üzerine Bir Uygulama,Marmara Üni ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|