![]() |
Devlet Borç Yönetimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Devlet Borç YönetimiÇagimizin toplumsal politikasinin temel sorunlarindan biri de kuskusuz ücretle ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karsilik devlet bakimindan da ücret ve ücretlerin düzeyi hem sosyal ortami hem de fiyatlari, istihdam hacmini, ekonominin gelisme hizini dogrudan etkileyen bir etkendir ![]() ![]() ![]() ![]() Insan Kaynaklari ve Ücret Yönetimi Günümüzde örgütlerin hedeflerine ulasmak amaci ile kullanmak zorunda olduklari çesitli üretim kaynaklari vardir ![]() ![]() ![]() Isletmelerin temel hedeflerinden biri olan verimlilik, az kaynak kullanimi ile daha çok ve kaliteli hizmet veya ürün üretmektir ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() Günümüzde hizla artan bilgi akisinin kurumlarca ele alinarak etkin ve verimli bir sekilde kullanilmasi ve isgörenlerin gereksinimlerinin karsilanmasi ve bunun sonucunda da verimlilik, ayrica firma basarisinin artmasi etkili bir insan kaynagi yönetimi ile olur ![]() Insan Kaynaklari Yönetimindeki konulardan en hassas olan ücreti ekonomistler, isgörenin bedensel veya zihinsel emegi karsiliginda ödenen bedel olarak tanimlamislardir ![]() ![]() ![]() ![]() Ücret yönetimi, farkli çikar gruplarinin beklentilerini ortak bir noktada kesistiren faaliyetlerin bir sentezi olarak tanimlanabilir ![]() ![]() Ücretlemede belirli ilkelere uymaya, belirli hedefleri gerçeklestirmeye özen gösterilmelidir ![]() ![]() Ücretleme de gözetilecek amaçlar sunlardir (2): • Nitelikli isgörenleri çekme: Ücretler vasifli yeni isgörenleri isletmeye cezbedecek düzeyde olmalidir ![]() ![]() • Mevcut isgörenleri elde tutma: Eldeki isgörenleri isletmede tutmak için ücretlerin rekabet edebilir düzeyde olmasi gerekir ![]() ![]() • Motive edicilik: Ücretler isletmede istenir isgören davranislarini tesvik edici, pekistirici, bu davranis1arin gelecekte gösterilmesini saglayici olmalidir ![]() ![]() ![]() • Örgüt performansinin yükseltilmesi: Verilen ücretliler ile isgücü verimliligi ve sonuçta örgüt performansiyla bir baglanti kurulabilir ![]() ![]() Isletmede personel ücretlerini belirleyen ve etkileyen çok çesitli faktörler rol oynarlar ![]() ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D ![]() ![]() ![]() E ![]() ![]() ![]() ![]() Piyasa ücret arastirmasi sadece isletmeler tarafindan degil, ayni zamanda isçi sendikalarinca da özellikle toplu sözlesmelere dayanak olsun diye yapilabilir ![]() ÜCRET SISTEMLERI Isletmeler; izledikleri insan kaynaklari politikasi, kendi yapisal özellikleri ve geleneklerine göre birbirinden oldukça farkli ücret sistemleri uygularlar ![]() 1 ![]() Yapilan isin miktari, kalitesi, zorluklari, nitelikleri degerlemeye alinmadan sadece isgörenin o isletmede geçirdigi zaman dikkate alinarak kök ücretin saptanmasina denir ![]() ![]() ![]() Bu sistemin pratik olmasi ile birlikte sakincalari da mevcuttur ![]() - Verimliligi ve kaliteyi yükseltmeye özendirici niteligi yoktur ![]() - Çok çalisan ile az çalisan arasindaki farklilik ücrete yansimaz ![]() - Çalisanlari tembellige iten bir nitelik tasir ![]() Kideme dayali ücret sistemi genellikle kamu kuruluslarinda kullanilir ve hizmet sürelerine bagli olarak hesaplanir ![]() Kademeler, hizmet süresine bagli olarak ücret artisini belirleyen ilerleme adimlaridir ![]() ![]() ![]() a) Belli bir derecede belli bir süre çalismis bir kisinin deneyimi ve becerisi artar: Bu deneyimin degerlendirilmesi, hizmetin yararinadir ![]() b) Ayni derecede birakilan ve ücret artisi olmayan bir kimsenin çalisma istegi giderek kaybolur; onun içindir ki, hizmet süresine bagli olarak belli oranlarda ücret artisindan yararlandirilmalidir ![]() c) Ücret artisi, yalnizca derece yükselmesine baglanirsa, alt dereceden üst dereceye yükselme için yapay zorlamalar olabilir ![]() 2 ![]() Günümüzde belki de geçerliligini en çok koruyan ve kullanilan ücret sistemi performansa dayali ücret sistemidir ![]() ![]() ![]() • Performansa dayali ödüllendirmenin performansa bagimli oldugu seklinde net bir mesaj, kurulusta performansa yönelik bir kültürün gelistirilmesine katkida bulunur (6) ![]() • Üstün nitelikli personeli elde tutmaya yardim eder, düsük nitelikli personele ise kendilerini gelistirmeleri, eger gelistiremiyorlarsa ayrilmalari yolunda mesaj iletir ![]() • Çalisanlari motive eder ve basariya endeksler ![]() Performansa dayali ücretin sakincalari ise sunlardir; • Eger performans degerleme sistemi yetersiz ve subjektif ise, ücretlendirme sistemi ile bagdastirilmasi olumsuz sonuçlara yol açabilir ![]() • Maliyeti yüksek bir ücret sistemidir ![]() • Bireysel performans düzeyindeki artisin ne ölçüde isletme performansinda etkili oldugu çogu kez cevaplandirilmasi mümkün olmayan bir tartisma konusu olabilir ![]() • Dikkat nitelige degil, hacim ve hiza yönelebilir ![]() Bir isletmede ücretin performansa dayandirilmasinin birçok yolu vardir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bireysel performans ile ücret arasinda kurulacak iliski ücret artislarinin kisilerin gösterdigi performansa göre belirlenmesi esasina dayanmaktadir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bireysel performansa dayali ücret sistemini kullanan isletmelerde performans degerleme sisteminin oturmus ve saglikli bir sekilde isliyor olmasi bir zorunluluktur ![]() ![]() ![]() Bununla beraber, bireysel basarilarin ödüllendirilmesini, takim çalismasinin önemli oldugu hallerde grup dayanismasini zayiflattigi görüsü de mevcuttur ![]() ![]() Sistemin her asamasinda katilim saglanmali, performans ile ücret arasindaki iliski anlasilir bir sekilde isgörenlere açiklanmalidir ![]() 4 ![]() Günümüzde takim çalismalari isletmelerde en çok dikkati çeken uygulamalar haline gelmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tarz bir sistem, çalisanlar arasinda rekabeti degil, isbirligini, yardimlasmayi tesvik edecegi gibi grup dayanismasi da saglamaktadir ![]() Takim çalismasinin en önemli özelliginden birisi de, Toplam Kalite anlayisi içerisinde yer alan önemli bir unsur olmasidir ![]() ![]() Geleneksel olarak çalisanlar bireysel performanslarina göre ücretlendirilmektedir ![]() ![]() ![]() Ancak bu tarz bir ücret sistemi yapisinda da bazi aksakliklar olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Organizasyon performansina dayali ücret planlari, çalisanlarin isletme ile özdeslesmelerini saglamak ve onlari isbirligine yöneltmek amaciyla olusturulan organizasyon düzeyindeki planlardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kazanç Paylasimi Kazanç paylasimi, isçilerin isletme hedeflerine ulasmasi veya asmasi ile finansal kazançlarin paylasilmasina tam olarak katilmalarini saglamak amaci ile, isletme performansi ve ödüller arasinda net bir iliski kurmaya yönelik bir ücret sistemidir ![]() ![]() Kâra Katilma veya Kar Paylasimi Kuruluslarda iyi iliskilerin ve isçilerin isbirliginin saglanmasi geregine inanan yönetimlerin basvuracagi bir araç olan kâr paylastirma sistemleri, isçilerin, isletmenin kârindan, önceden saptanmis bir orana göre, düzenli ücretlerine ilave olarak pay almalarini saglayan anlasmalardir ![]() ![]() - Pesin Ödeme Plani: Bu planda kâr, belirlendikten sonra isçilere dolaysiz ve pesin olarak dagitilir ![]() - Geciktirilmis Ödeme Plani: Bu planda kâr, isgörene belirli bir süre veya olayi takiben dagitilir (Emeklilik vs ![]() - Karisik Plan: Bu planda ise, kârin bir kismi kisa dönemde para olarak ödenirken, kalan kismi geciktirilmis ödeme planina göre ödenir ![]() Kâra katilma sistemlerinde dagitim, genelde planda hedeflenen amaca göre farklilik göstermektedir ![]() ![]() Planin faydalari su alanlarda ortaya çikmaktadir (12) ![]() • Çalisanlarin ve sendikanin ilgisine açiktir ![]() • Üretimi özendirme niteligi bulunmaktadir ![]() • Çalisanlarda isletmenin bagimsiz parçasi olma inanci yaratmaktadir ![]() • Isletmenin sonuçlariyla ilgilenme ve isletmeye baglanmayi saglamaktadir ![]() • Çalisanlar için uzun süreli güvence saglamaktadir ![]() • Isletmede olumlu ortam yaratmaktadir ![]() • Çalisanlarin isbirligini güçlendirmektedir ![]() Bu sistemde çalisanlara dagitilacak kâr miktari, isletmenin toplam kârinin % 5'i ile % 50'si arasinda degismektedir ![]() ![]() Performans artisinin getirdigi kazançlarin paylasilmasi çalisani ise ve isletmeye daha çok bagladigi gibi, motive de ederek daha fazla çalismalari konusunda tesvik yaratmaktadir ![]() ![]() Sonuç olarak performansa dayali ücret, isletmenin rekabet gücünü ve organizasyonel kaliteyi arttirmaktadir ![]() ![]() ![]() Takim çalismasinin gelistirilmesi açisindan, takim performansina dayali ücret sistemi yararli olmaktadir ![]() ![]() Her türlü olumlu etkisine ragmen, performansa dayali ücret sistemine yöneltilen hakli elestiriler de mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() En basit formunda beceriye dayali ücret sistemi, bir çalisanin baska bir çalisanin yerini doldurmasi için gelistirilmistir ![]() ![]() Yetenege dayali ücretlendirme sistemi pek çok çalisma kosullarindaki verimlilik, kalite, müsteri hizmeti ve diger organizasyonel performans indikatörleri için geleneksel ücretlendirme sistemi ile bugünkü gelismeler arasinda bag kuran, birlestiren bir yaklasim olarak tanimlanabilir ![]() Sistemin ücret artisina esas aldigi beceri veya yetenek kavrami üzerinde durmak gerekirse; Bu iki kavram arasinda aynen bir uyusma literatürde tanimlanmamakla birlikte her ikisinin de bireysel ve kanitlanabilir (ölçülebilir) olmasi gerekmektedir ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Beceri kavrami teknik ya da alan becerilerinden, yetenek ise yetki ve kisisel becerilerden söz etmektedir ![]() Beceriler, çalisanlari issizlige karsi koruma ölçütü saglamakla birlikte, onlara yüksek kazançlar elde etme firsati yaratir ![]() ![]() • Rapor Hazirlama • Bilgi Teknolojilerini Kullanma • Belirli Bir Amaca Yönelik Okuma • Literatür Tarama • Planlama Yapma • Isabetli Tahminlerde Bulunma • Çalismayi Organize Etme • Verileri Yorumlama • Mantiksal Düsünme • Bütçe Hazirlama • Baskalarini Egitebilme • Sözlü Iletisim • Hedef Belirleyebilme • Karar Verme Yetenege dayali ücret sistemini adapte etmek için dört önemli neden öne sürülmüstür ![]() - Artan çiktilar karsisinda daha yalin bir is gücü ve daha az gözetimle üretim verimliligini artirma ve gelistirme ihtiyaci ![]() - Devamsizlik, vardiya degisimi ve üretim darbogazini asabilmek için var olan is gücünün daha yararli ve esnek yapilma ihtiyaci ![]() - Toplam Kalite yöntemi geregi Yeni teknolojiyi destekleme ihtiyaci, - Çalisanlar için daha genis olanaklar saglayan, is alanini genisleten, grup çalismasini artiran daha yüksek seviyeli taahhüt ve kapsam kurma ihtiyaci ![]() Beceriye dayali ücret yeni ücret modelinin bir parçasidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ücret artislari üç çesit beceriye baglidir: a) Yatay Beceriler: Bir isin yapilabilmesi için gerekli minimum yeteneklerin belirli bir dönem sonunda vazifeye dahil edilmesidir ![]() b) Düsey Beceriler: Düsey beceriler daha yüksek derecede becerileri kazanmaya dayanir ![]() c) Derin Beceriler: Derin beceriler de ayni ise bagli özellestirilmis sahalarda yüksek bir beceri elde etmeye dayanir ![]() Bu model, çalisanlari becerisi olmayan, yari becerili, becerili diye siniflandiran ve bu beceri farkliliklarini ücret ödemelerine yansitan bir yapi üstüne kurulmustur ![]() Yetenege dayali ücretlendirmenin uygulanmasinda bir takim potansiyel risklerle karsilasilabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iyi olusturulmamis yetenege dayali ücretlendirme sistemi, kullanilmayan yeteneklere ya da isle ilgili olmayan yeteneklere ödeme yapmaya götürebilir ![]() Sisteme karsi yetersiz yönetim kararlari; Kisa dönemdeki problemlere katlanmadaki isteksizlik; Organizasyonel faydalari dengeleyerek yarar saglayamadan is maliyetlerini artiran zayif, iyi dizayn edilmemis sistem planlari; Yetenege dayali ücretlendirme sistemine dahil olan ve olmayan isçiler arasindaki çatismalar; Isçilerin ve gözlemcilerin yetersiz egitimi; Anlamli yeteneklerin ücret artisina etkisinde yönetimin etkisiz kalmasi, önemli sorun alanlarindandir ![]() Sonuç olarak, beceriye dayali ücretleme sistemi, isgören motivasyonu açisindan önem tasimaktadir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sistem üstünlükleri ve faydalarinin yaninda bazi olumsuzluklari da barindirabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Yetkinlik, belirli bir is ortaminda (bir görev, rol, fonksiyon ya da organizasyonun tamami) mükemmel performansi tanimlayan bir davranis setidir ![]() ![]() • Isgücü beklentilerinin ve standartlarinin netlestirilmesi, • Bireylerin, takimlarin ve yöneticilerin, organizasyonun stratejileri ile uyumlandirilmasi, • Performansin gelistirilmesinde, yetki ve sorumluluklarin yaratilmasi ile koç-takim üyesi ve çalisanlar arasinda uyumun saglanmasi ![]() • Adil ve odaklanmis degerlendirme ve ücretlendirme kararlarinin olusturulmasi ![]() Bir yetkinlik modeli, belirli bir rolde mükemmel performans için gerekli olan temel davranislari içeren ve genellikle yetkinlik olarak tanimlanan bir dizi basari faktörüdür ![]() ![]() Her yetkinlik kisa bir tanim ve bir dizi temel davranis göstergesi ile ifade edilir ![]() Yetkinlik: Müsteri Hizmetlerine Uygunluk Tanim ve Davranislar: Müsterinin beklentilerine arti deger yaratacak sekilde yanit vermek ve belirgin bir ölçüde müsteri tatmini saglamak ![]() • Iç ve dis müsteriler ile bunlarin beklentileri konusunda derin bir algilamaya sahip olmak ![]() • Müsterinin beklentilerini karsilamak üzere uygun kaynaklari harekete geçirmek ![]() • Müsteri tatmini konusunda bireysel sorumluluk üstlenmek (Örnegin; arti deger yaratacak iliskilere odaklanmak) ![]() • Açik ve direkt iletisim becerilerini kullanarak, müsterinin güvenini kazanmak (Örnegin; etkin dinleme becerilerini kullanmak, zamaninda geri bildirim saglamak gibi) ![]() • Müsterileri, kendileri için önemli olan unsurlara en yüksek önceligin verildigi konusunda ikna etmek ![]() Diger taraftan, "temel" beceri ve bilgiler, bir baska anlatimla, verilen görevin tamamlanmasi, telefona cevap verme, rapor yazma gibi normalde beklenen performans özellikleri, bir ise ait görevler ya da tek bir bireyin basarisina katki saglayan kisilik özellikleri; yetkinlik kavramina dahil degildir ![]() Yetkinlikler, sadece mükemmel performansi ortaya çikaran davranislar içerirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumda Insan Kaynaklari Yönetiminde hedeflenen sonuçlari elde edebilmek için "yetkinlik" konusuna bugünden yatirim yapmak kaçinilmaz görülmektedir ![]() ![]() Görünüs itibariyle Yetkinlik bazli yönetim (Compentencies Based Management), çalisanlarin ücretlendirme, degerlendirme, gelistirme ve ödüllendirmelerini içeren geleneksel toplum yönetimi programlarina benzer ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() CBM'de ilk adim organizasyonel yetenek analizlerini yürütmektir ![]() ![]() Yetkinlik bazli ücret kavrami yeni oturmaya baslamis bir kavramdir ![]() ![]() ![]() Günümüzde bazi organizasyonlar beceriye dayali ücret yerine yetkinlik bazli ücreti kullanmaya baslamislardir ![]() ![]() ![]() Yetkinlik bazli ücret, bir isletmeden digerine çok önemli farkliliklar tasir ![]() • Uzay arastirmalari yapan bir sirket, ögrenmeye dayali yetkinlik bazli ücret ile isgören istihdam etmektedir ![]() ![]() • Imalat sektöründe yer alan bir firma, yetkinlik tanimlarini planlama üzerine yapmislardir ![]() Çalisanlar, arasinda en iyi, en uygulanabilir plani gerçeklestiren en yüksek ücreti almaktadir ![]() • Bir elektrik sirketi ise, çalisanlarini 30'dan fazla yetkinlige tabi tutmaktadir ![]() ![]() ![]() Günümüzde yeni uygulanmaya baslayan bir sistem olmasi nedeni ile anlasilamayan ve eksik oldugu düsünülen yönleri de bulunmaktadir ![]() ![]() Iste bütün bu sorulara verilecek cevaplar, bilgi çalisani ile üretim çalisani arasindaki farkliligi ortaya koyacaktir ![]() 8 ![]() En eski ve en yaygin sistemdir ![]() ![]() ![]() Bu sistemde isgören ücretini, saat basina, gündelik haftalik veya aylik seklinde alir ![]() ![]() ![]() ![]() Asagidaki özelliklere sahip islerde kullanilmaktadir: a) Is miktarinin isçinin çabasina ve müdahalesine bagli olmadigi isler, b) Is miktarinin saglikli biçimde saptanmadigi, saptanmasinin zor oldugu veya masrafli oldugu isler, c) Sürat yerine özen istemeyen isler, d) Isgörenin veriminin ölçülemedigi isler, e) Çalisma kosullarinda önceden kestirilemeyen nedenlerle, fazla gecikmelerin ve duruslarin söz konusu oldugu durumlarda ![]() Ücret geliri (Ü), çalisilan süre (Ç) ile zaman birimi için belirlenen ücret miktari (m) çarpimi ile elde edilir ![]() * Ü= ÇxM Üretim miktarina (n) dersek, * Ü/n= (ÇxM) / (n) ifadesi bize birim isgücü maliyetini verir ![]() Zaman esasina dayali ücret sistemi ile isgöreni ise motive etmek daha zordur ![]() ![]() ![]() Bu sistemde, isgörenin, isin yapilmasi gereken zamanda isinin basinda olmasi ve o isi iyi veya kötü yapmasi isgörenin ücreti hak etmesi için gerekli olan nedendir ![]() ![]() Zaman ücretinin baslica yararlarini ve zararlarini asagidaki gibi siralamamiz mümkündür ![]() Yararlari; 1- Isgörene ödenecek ücreti hesaplamak basittir ![]() 2- Sistemin anlasilmasi ve uygulanmasi kolaydir ![]() 3- Sistemin olusturulmasi için karmasik sürelere ihtiyaç yoktur ![]() 4- Isçi-isveren arasinda anlasmazlik yaratacak bir sistem degildir ![]() 5- Çok masrafli bir sistem degildir ![]() Sakincalari; 1- Verimlilik sorun olmaktadir ![]() ![]() 2- Ücretlerin hesaplanmasinda kabiliyet ve basari göz önüne alinmaz ![]() 3- Isgören denetim masraflari olusabilir ![]() 4- Birim üretim isçilik maliyetlerinin önceden tespit edilmesi daha zordur ![]() Bazi kaynaklar, zaman esasina göre ücret sistemini 3'e ayirmislardir ![]() 1- Temel Zaman Ücret Sistemi: Isgörene ödenecek ücret, bir zaman birimi esas alinarak saptanir ![]() 2- Ölçülmüs Is Miktarina Göre Günlük Ücret: Sistem, bir zaman dilimi içindeki üretim hedeflerinin önceden belirleyerek, bu üretimi geçeklestirebilecegi fikrini isgörene kabul ettirmek, öngörülen üretim hedefini psikolojik bir baski araci olarak kullanarak isgören çabasini belirli bir üretim miktarini gerçeklestirme çevresinde düzenli tutmak amacina yönelmistir (16) ![]() 3- Degisken Günlük Ücret: Bu sistemde iki ücret seviyesi mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Özendirici ücret sistemleri, isgörenin ücreti ve ücret gelirini dogrudan etkileyen ve özellikle isgörenin ücret tatminine ulasmasinda önemli yeri ve payi bulunan sistemlerdir ![]() Bir baska görüse göre, isletmelerde istihdam edilen isgörenin bireysel çalisma sonuçlarini dikkate alarak isgörene ödeme yapan, özendirici ücret sistemleri, isgörenin ücreti ile verimliligi arasinda dogrudan iliski kurarlar (17) ![]() Isgörenin çalisma sonuçlarini arttirmaya yönelik özendirici sistemlerin disinda, isletmenin çalisma sonuçlarini artirmayi amaçlayan özendirici ücret sistemleri de mevcuttur ![]() En basit anlatimla, özendirici ücret sistemlerinin temel amacini, üretim maliyetlerini düsürmek, isletme ve isgören verimliliginin artirilmasi ile isletme kârliligina katkida bulunmak olarak belirtebiliriz ![]() Özendirici ücret sistemi uygulamalari ile isçileri, normal performansindan daha iyi bir performans göstermek için çalismaya isteklendirme ve üstün performans gösterenleri ödüllendirme olanagi yaratilmaktadir ![]() Özendirici ücret sistemlerinin Teknolojik açidan, Örgütsel açidan, Isgören açisindan, Maliyet açisindan, Gözetim ve yönetim açisindan, Ekonomik kararlar açisindan açidan önemi mevcuttur ![]() Tesvik edici ücret sistemleri ile ulasilmak istenen 3 temel amaç vardir (18) ![]() a) Ortalama çalisma hizini ve isçilerin etkenligini artirma ![]() b) Çalisma yöntemlerini gelistirmek, c) Isbirligini ve ortak çikar duygusunu gelistirmek ![]() Uygulamada tesvik edici ücret sistemlerinin isçilerin ortalama çalisma hizlarini ve etkinliklerini artirma amaci ile kullanilmasina rastlanmaktadir ![]() ![]() A-Maddi Amaçlar: -Üretimin arttirilmasi -Üretim maliyetlerinin azaltilmasi -Ürün kalitesinin arttirilmasi -Makine ve teçhizattan maksimum yararlanma ![]() B- Maddi Olmayan Amaçlar: -Isçinin ise ilgisini çekme -Isgücü devrini azaltma -Ise devami artirma -Denetim sorumlulugunu azaltma -Grup çalismasini artirma ![]() Bunlarin disinda, isletme yönetimi tarafindan belirlenmis baska amaçlar da olabilir ![]() ![]() Özendirici ücret sistemlerinin yararlari oldugu kadar sakincalari da mevcuttur ![]() • Yararlari: * Verimi artirir ![]() * Denetime yardimci olur ![]() * Bos zamani azaltir ![]() * Çalisma kosullarinin gelismesine yardimci olur ![]() * Çalisani ödüllendirerek, motivasyon saglar ![]() • Sakincalari: * Ücret farkliliklari yaratir ![]() * Farkli prim dagitimi, gerginlik yaratabilir ![]() * Her isin standardini belirlemek kolay degildir ![]() * Kisiler arasi rekabet, tatsiz bir boyut kazanabilir ![]() SONUÇ Ücret yönetimi, sirketlerin ve çalisanlarin en duyarli oldugu konularin basinda gelmektedir ![]() ![]() Hem isverenler hem de isgörenler arasinda hassas bir konu olmasi nedeni ile isletmelerin adil bir ücret sistemini kurmasi, uygulamasi ve çalisanlarina bu sistemi anlatmalari gerekmektedir ![]() ![]() Konuya emek açisindan bakildiginda ücret emegin degerli olup, isverene sundugu hizmet karsisinda bireyi yasamini devam ettirmek için gereksinim duydugu mal ve hizmeti satin alabilme gücüdür ![]() Buna göre isletmelerde ücret yapisinin kurulmasinda ve yönetilmesinde temel ögeler olan; IS, ISGÖREN, ISLETME VE ÜCRET DÜZEYI arasindaki optimal iliskiyi saglayacak birim ise "Insan Kaynaklari Yönetimi" olarak karsimiza çikmaktadir ![]() Burada önemli olan, isveren-isgören dengesinin saglanmasi ve karsilikli çikarlarin ortak bir noktada kesismesidir ![]() ![]() DIPNOTLAR ve YARARLANILAN KAYNAKLAR 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|