|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
boyama, çizim, doğa, minyatür, sanatında, teknikleri |
![]() |
Minyatür Sanatında Doğa Çizim Ve Boyama Teknikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Minyatür Sanatında Doğa Çizim Ve Boyama Teknikleri——————————————————————- -MiNYATÜR SANATINDA DOĞA ÇiZiM VE BOYAMA TEKNiKLERi; Cahide Keskiner -MİNYATÜR NEDİR? İslam dünyasında resim sanatının temsilcisi olan minyatür, süsleyiciliği yanında kuvvetli bir anlatım gücüne ve kendisine has estetik bir yapıya sahip olarak, asırlar boyu değişik ve çok çeşitli üsluplar altında daima gelişimini sürdürmüştür ![]() Genelde bir kitap resimleme sanatı olarak kabul edilerek, metni açıklayıcı ve destekleyici olarak yapılmaktadır ![]() Minyatürün en büyük özelliği konuyu tam olarak göstermesidir ![]() olması, yapılan eserlerde genellikle derinlik kavramının bulunmaması, minyatür sanatının estetik yapısına uygun olmasındandır ![]() Minyatür sanatındaki düzenlemelerde kullanılan bakış açısı, tepe ve cephe noktalarının tam orta kısmına rastlar ![]() figürler birbirlerini tümü ile kapatmayacak bir şekilde yerleştirilir ![]() Uzaklık görünümü ne boylar, ne de renk ve gölgelerle belirtilir ![]() bazen kişinin önemine göre artar veya eksilir ![]() Yapılan eserlerde mesafe farkı gözetmeksizin bütün detaylar en ince ayrıntısına kadar işlenir ![]() Rengin çoğu kez bir soyutlama aracı olarak, gerçeğe bağlı olmaksızın kullanıldığı görülmektedir ![]() Minyatürlerde, atların mavi veya pembeye, dağların, tepelerin sarı, eflatun, mercan gibi doğa üstü renklerle bezendiği pek çok eser vardır ![]() Doğa düzenlemelerinde, tepeler birbirleri arkasından çıkar ve genellikle ayrı paftalar halinde, farklı renklerde boyanır ![]() Osmanlı minyatürlerinde ufuk hattının da oldukça yüksek olarak tutulduğu gözlenmektedir ![]() sıcak renklerin çarpıcı hakimiyeti dikkati çeker ![]() Çoğunlukla mimarî unsurların yer aldığı düzenlemelerde, aynı çerçeve içinde üç veya dört ayrı yönden bakılarak çizilmiş örneklere de oldukça sık rastlanmaktadır ![]() Minyatürde, doğa düzenlemelerinde genellikle iki ayrı amaç vardır ![]() aslına olduğunca uygun olarak yapılanlardır ![]() Burada ana unsurlar yani ağaç, bitki, dere veya tepelerin tüm detayları ön plana çıkar ve oldukça gerçeği yansıtır ![]() Diğeri ise kompozisyona yardımcı bir unsur olarak yapılır ![]() gösteren bir tören sahnesinde doğa ikinci planda olduğu için burada bir iki ağaç veya bitkinin kullanılması ile yetinilmiştir ![]() unsuru hükümdar ve onun yanında olan kişilerin giyim ve kuşamları olduğu kadar, sahnenin içeriğidir ![]() Kompozisyonda vurgulanacak olan ana nokta bir olayın anlatımıdır ![]() kalır ![]() 16 ![]() ![]() ![]() olarak manzara resminin başka bir konunun yardımcısı olarak kullanılmadığını görürüz ![]() ön plandadır ve minyatürün ana konusudur ![]() şehirlerin ve doğanın en çarpıcı yanları büyük bir gözlemcilikle belirtilmiştir ![]() manzara ile büyük bir uyum sağlar ![]() Çoğu Osmanlı minyatürlerinde, zemin renklerinin değişik tonlarda kullanıldığını görürüz ![]() doğadan oldukça uzak olarak pembe, mavi, eflatun ve altın kullanılarak yapılmıştır ![]() Türk minyatür sanatında gözlem ön plandadır ![]() Fantazi ve soyutlamanın büyük bir uyum içinde kullanıldığı dikkati çeker ![]() doğayı aynen resmetmekten kaçınmış, bu nedenle de Türk İslam minyatürleri kendine özgü bir üsluba sahip olmuştur ![]() Her ne kadar renkler doğanın özgün renk dengesine uyum sağlayacak bir tarzda kullanılsa da, sanatçının engin hayal gücüne paralel bir yorumlama getirilmiştir ![]() çizilmiş olan ağaçların zemin nakışları geometrik bir düzende olabilmektedir ![]() Doğada kullanılan bitkiler, kontürlü olduğu kadar kontürsüz olarak da yapılmış, vurgulama, renklerin tonu veya boyanın kıvamı ile gösterilmiştir ![]() Özellikle ağaçlarda ilk önce zemin renginin atıldığını, sonra degrade, tarama veya noktalama ile koyudan açığa gidecek tarzda tonlanmasının yapıldığını görmekteyiz ![]() işleminden sonra üst detaylar işlenmektedir ![]() iç ve diş mekanların bir arada gösterildiği çizimler, günümüzde yapılan mimarî kesitlerin usul ve kaidelerine oldukça uygun bir benzerlik taşımaktadır ![]() hayal ürünü şekil ve manzaralar yoktur ![]() sanatımızın en büyük özelliklerinden biri de sayfa kenarlarında, iran minyatürlerinde olduðu gibi, ağır tezhibe yer verilmemesidir ![]() Türk sanatkârı gerektiğinde minyatürün dışında kalan sayfa boşluklarına yalnızca halkâri denilen sade ve zarif bir süsleme tarzını uygulamakla yetinmiştir ![]() zerefşan tekniğinin de oldukça sık kullanıldığı görülür ![]() Genellikle tarihî, edebî ve ilmî konuların işlendiği Türk minyatür sanatında, Türkler çoğu kez tarihi yansıtmayı tercih etmişlerdir ![]() seferlerini ve sosyal hayatını gösteren düğün ve şenliklerini anlatan resimli yazmalar, diğer islam ülkelerinde yapılan örneklerinden apayrı bir gerçekçi üslubun meydana getirilmesine neden olmuştur ![]() ![]() Minyatürlü yazma eserlerimizin pek çoğu bugün kıymetli birer tarihî belge özelliği taşır ![]() Zamanın örf ve âdetlerini, giyim ve kuşamını, gelenek ve göreneklerini olduğu kadar, Osmanlı Türk tarihini de bu eserlere bakarak takip etmemiz mümkün olmaktadır ![]() Minyatür yapımında kullanılan boyalar, tezhib sanatında olduğu gibi, madeni oksitler, renk verici taşlar, kök ve toprak boyalardan hazırlanarak elde edilmektedir ![]() Bu renklerin yanında ana madde olarak altın ve gümüş varakların da ezilerek bolca kullanıldığı görülür ![]() insan figürlerinin giyim ve kuşamında olduğu kadar, kapkacak gibi her türlü eşyanşn, altşn veya gümüşle işlenmesi, minyatür sanatının özelliklerinin başında gelmektedir ![]() Altın ve gümüş, zemin rengi olarak da oldukça sık kullanılmıştır ![]() tamamen altın olduğu gibi, deniz ve akarsular gümüştendir ![]() olayların ve gösterilen sahnelerin gerçeğe uygun olmaları için, yazar ve başnakkaşın çoğu kez konuyu iyi bilen kişilerle ortak bir çalışmayı sürdürdüğü, onlardan daima gerekli bilgileri alarak en doğru ve gerçekçi bir şekilde eserlerini tamamladıkları bilinmektedir ![]() aynı amaçla pek çok nakkaş ve şahnâmecinin de hünkar ile birlikte seferlere katıldığı görülür ![]() ![]() MiNYATÜR NASIL YAPILIR? Minyatür işlemine başlarken ilk önce resimlendirilecek olan eserin konusu tespit edilir ![]() anlatımı isteniyorsa, bunun hakkında gerekli olan araştırma yapılarak bilgi toplanır ![]() Bu hazırlık safhasından sonra, işlenecek olan konu bir eskiz kağıdına çizilir ![]() düzeltilerek, noksanları tamamlanır ![]() Aharlı bir kağıt üzerine alınır ![]() bir kaç adet yapılması isteniyorsa, ince ve oldukça mukavim bir kağıdın üzerine çizilen desen çok ince uçlu bir iğne ile, sert bir mukavva üzerinde sık aralıklarla iğnelenerek kalıbı çıkarılır ![]() ağacı kömürü toz haline gelene kadar ezilir ![]() tülbent içinde topak halinde sıkıştırılır ![]() olan kağıdın üzerine konan iğnelenmiş kalıp üzerinden kömür tozu ile geçilerek, desenin boyanacak kısma çıkması sağlanır ![]() ile hatlar sabitleştirilir ![]() bir kürk parçası ile temizlenir ![]() kalem yerine, çok sulu olarak boya kullanılırdı ![]() Minyatürde boyamaya zemin renklerinin vurulması ile başlanır ![]() gümüş kullanılacaksa, ilk önce bunlar sürülür, zermühre denilen bir cins akik taşı ile üzerinden geçilerek parlatılır ![]() özellikle dikkat etmek gerekmektedir ![]() Figürlerin dış kenarları genellikle kendi renginin oldukça koyusu olan bir tonda çizilerek ayrıntıları belirlenir ![]() kullanıldığında, kontür olarak siyah renk tercih edilmiştir ![]() Bundan sonraki safha, sanatçının bütün sabır ve hünerini gösteren bir uğraş kısmıdır ![]() üstü nakışları, iç ve dış mekanda bulunan bütün unsurların detay ve süslemeleri, doğada görülen çiçek, bitki, kaya, ağaç gibi, diğer elemanlar en ince ayrıntılarına kadar işlenir ![]() Minyatür sanatında en ustalık isteyen çalışmaların arasında, portreler önde gelir ![]() Erkeklerin sakal ve bıyıkları, kadınların saçları, kaþları, varsa giysilerindeki kürkler, büyük bir sabır ile ele alınarak, tel tel diyebileceğimiz bir incelikle belirtilir ![]() Minyatürde, tarama, akıtma, noktalama ve tonlama gibi her türlü boyama tekniği kullanılmıştır ![]() Özellikle portre çalışmalarında yüz renklerinin vurulup tamamlanmasından sonra su rötuju denilen bir işlemle arzu edilen renkte bir su, fırça ile yüzün üzerinden geçirilerek bütün çizgi ve noktaların birbirleri ile kaynaşması sağlanır ![]() Minyatüre başlamadan evvel aharsız bir kağıt kullanılacaksa arap zamkı karıştırılmış ince bir üstübeç tabakasının astar mahiyetinde zemine sürülmesinde yarar vardır ![]() Bazı hallerde, astar olarak sulu altın da sürüldüğü görülür ![]() canlı ve net bir görünüm kazanacaktır ![]() Eski ustalar, boyalarını olduğu gibi, kullandıkları bütün aletlerini de kendileri yaparlardı ![]() Özellikle yerine göre, muhtelif incelikte olan fırçalarını hazırlamak da büyük maharet isteyen bir işti ![]() Kontürler ve en ince süslemeler tüy kalem denilen ve kedi tüyünden yapılan gayet ince bir fırça ile işlenmekte olup, bunlar eski kaynakların yazdığına göre, üç aylık kedinin ense tüylerinin güvercin kanadı kamışına geçirilerek hazırlanırdı ![]() Günümüzde bunun yerine ithal malı samur fırçalar kullanılmaktadır ![]() Selçuklu imparatorluğu döneminden itibaren hükümdar saraylarının daima bir nakışhanesi olduğu bilinir ![]() dönemindede devam etmiş, ilk merkezimiz olan Bursa’dan Edirne Sarayı’na, İstanbul’un fethinden sonra da İstanbul Sarayı’nda faaliyetini sürdürmüştür ![]() Nakkaşhanelerde yalnızca hattat ve nakkaşların meydana getirdiği tezhib ve minyatürlü eserler yapılmaz, her türlü süsleme alanlarında kullanılmak üzere belli bir esasa bağlı olarak muhtelif desenler de çizilip hazırlanırdı ![]() saray nakkaşhanelerinde tutulan en doğru yollardan biri de talebenin usta-çırak usulüne göre yetiştirilmesidir ![]() Bir minyatürlü eserin hazırlanması şüphesiz kollektif bir çalışmayı gerektirmektedir ![]() nedenle de genellikle yazar, hattat, katipler, başnakkaş ve nakkaşlar, cetvelkeşler, altın ezen ve kullananlar, tahrir çekenler, cilt ustaları, müzehhibler ve bunların usta ve çırakları gibi hayli geniş bir kadro içinde her sanatkar kendi maharet alanı içinde elinden geleni bütün gayret ve hünerini göstermektedir ![]() ALTIN VARAK iŞLEMi: Altın varak, saf altın parçacığının, iki güderi arasında çekiçle dövüle dövüle, gayet ince tabakalar haline getirilmesidir ![]() Bu tabakalar ezilme işleminden sonra yazma eserlerimizde, fırça ile sürülerek kullanılabilecek bir hal alır ![]() Tezhib ve minyatür sanatlarımızda kullanılan altın varaklar çok çeşitlidir ![]() ayar olanlardır ![]() altın, belirli bir oranda saf altına gümüş katarak elde edildiği için rengi daha açık ve yeşilimtraktır ![]() Rutubetli bir yerde bırakıldığında esmer bir renk alır ve zamanla kararır ![]() bakır katılarak elde edilir ![]() oranı fazla olduğu zaman sürüldüğü zemini yer, kağıdın zamanla parçalanmasına neden olur ![]() Minyatür sanatında gümüş varakların da kullanıldığı görülmektedir ![]() okside olan bir madde olduğu için bir zaman sonra kararır ve ilk sürüldüğü zamanki parlaklığını kaybeder ![]() Yazma eserlerimizde altın ve gümüş, çeşitli tekniklerde kullanılmıştır ![]() olanı en çok tercih edilenidir ![]() yapıştırılarak, serperek veya elekten geçirilerek yapılanları da vardır ![]() Altın varaklar çok ince kağıtlar arasında muhafaza edilir ![]() deste, on destesine tefe denilmektedir ![]() ALTIN EZİLMESİ; Altın varaklar mutlaka arap zamkı ile ezilmelidir ![]() Bu, toz veya likit halinde olabilir ![]() İbrahim Efendi Gülzar-ı Savab adlı eserinde altının süzülmüş saf bal ile de ezilebileceğini söylemektedir ![]() Altın ezmeye başlamadan evvel ellerin sabunla iyice yıkanıp temizlenmesi gerekir ![]() olan tabagın hemen yanında bir bardak klorsuz iyi su bulunmalıdır ![]() zamkından silme bir çay kaşığı kadar alınarak çok temiz, yayvan ve ateşe mukavim porselen bir tabak ortasına konur ![]() çevire ezilerek hamur haline getirilir ![]() sağ elin orta parmak memesine biraz zamktan dokunarak yaprak arasındaki altından bir varak kaldırılarak tabağa alınır ![]() kaybolup hamur haline gelene kadar tabağın tam ortasında tek parmak ile ezilir ![]() işlemi diğer varaklar takip eder ![]() tam ezilmeden üst üste tabağa doldurulmamalı, yavaş yavaş almalıdır ![]() tabağa alındıktan sonra, hamur haline gelen altın, tabağın büyüklüğüne göre bir veya diğer parmakların da yardımı ile ezilmeye devam edilir ![]() hareketine mani olacak bir koyuluk alırsa, birkaç damla su ilave edilir ve gerektiğinde bu işlem her sefer tekrarlanır ![]() Altın ne kadar iyi ezilirse o kadar rengi açılır ve harelenmeye başlar ![]() olmak için, tabağın altınlı olan bir kenarına üç, dört damla su koyup hafifçe karıştırılmalı, tabağı eğerek bunun akışına bakmalı ![]() gibi birbirlerinden ayrılarak akıyorsa henüz ezilmemiştir ![]() görülmez ![]() Altın varakların iyice ezildiğine emin olduktan sonra, temiz su ile altınlı olan parmaklar aynı tabak içinde suyu akıtılarak yıkanır ![]() içindeki altın ve su iyice karıştırılarak daha küçük bir çanağa ince bir tülbentten süzülerek aktarılır ![]() da yapabiliriz ![]() üzerine kabın alabileceği kadar su konur,karıştırılır ve suyun durularak altının dibe çökmesine kadar üzeri kapalı olarak bekletilir ![]() iyi ezilmeyen altın, çanağa yayılmış olarak değil, ortada birikmiş halde toplanır ![]() seviyesine kadar tutunması makbuldür ![]() Ezilmiş olan altın en az 24 saat kadar bekletildikten sonra, süzülür ve hafif bir ısıya tutularak kurutulur ![]() çıkmaması için jelatinli su ile kullanılır ![]() Eski ustalar altının, çanakta sulu haldeyken, ateş üzerinde kaynatılmasında yarar olduğunu, bu taktirde altının her türlü kirden arınarak çok daha parlak olacağını söylemektedirler ![]() Kağıda sürülen altını parlatmaya gelince, bu iki şekilde olur ![]() taşından yapılmış zermühre denen mührelerle, altının üzerine sürülerek yapılır, ya da sürülmüş altın üzerine ince bir saman kağıdı koyarak bunun üzerinden parlatılır ![]() Kağıt üzerinden yapılan bu işlem, altına mat bir görünüm verir ve direk parlatılan altın ile arasında ton farkı yapar ![]() Altın, yeter derecede zamklı olursa parlatırken mühreye bulaşmaz ![]() mühreyi tutar ve iyi parlamaz ![]() Bazen altın üzerinde mühre iyi kaymaz, takılır gibi olur ![]() saçın yağından istifade edebiliriz ![]() da ifrata gitmemek gerekir ![]() bir yağ tabakası ile kaplar ve bu halde altın üzerinde boya ile çalışmak zor olur ![]() Altında kullandığımız jelatin eritildiği zaman çok çabuk bozulduðu için, her seferinde az miktarda yapılmasında fayda vardır ![]() olarak kullanılmamalı, bu taktirde altın kararır ve parlamaz ![]() Ayrıca altın çok iyi ezilmiş olsa dahi, her kullanıştan sonra temiz su ile çalkalayıp süzmekte yararlıdır ![]() Eski müzehhibler, sık sık altın ezmemek için uzun zaman kendilerine yetecek miktarda altını ezip bir hokkada saklar, gerektiğinde bundan bir bıçak ucu ile alınarak kullanılırdı ![]() ALTIN YAPIŞTIRMA; Altın yapıştırmada kullanılan en kuvvetli madde yumurta akıdır ![]() ve döllenmemiş bir yumurtanın akı sarısından ayrılır ![]() şap parçası ile akın uzaması bitip sulanana kadar çırpılır ![]() sonra buna birebir oranında su ilave edilerek karıştırılır ![]() bol miktarda sürülür ![]() Bu işlem başlamadan önce, altın varaktan bir santim kadar daha büyük olan ince ve yumuşak bir kağıda sarı balmumu sürülür ![]() üzerine konup sıvazlanarak, altının bu kağıt üzerine alınması sağlanır ![]() kağıt, kesici kenarları iyice tebeşirlenmiş bir makas ile yapıştırılacak ebatlarda kesilerek yumurta akı sürülen yere ak henüz kurumadan yavaşça konur ![]() yapışmaması içindir ![]() arasında aralıklar kaldığı taktirde, aynı işlem burada da tekrarlanır ![]() Altınla kaplanan zeminin iyice kurumasından sonra, hepsinin üzerinden kalın bir fırça ile bolca yumurta akı geçirilir ![]() matlaşmasına neden olursa da sağlamlaşması açısından çok gereklidir ![]() veya çok koyu olarak hazırlanmış jelatinli su ile de yapıştırılabilir ![]() üzeri kolay boya tutmaz ![]() altının üzerinden tekrar jelatinli bir suyun geçirilmesinde fayda vardır ![]() Her ne şekilde olursa olsun, altın yapıştırıldıktan sonra en az bir hafta tamamen kuruyup kendini çekmesi için bekletilir ![]() işlenmesine başlanır ![]() Minyatür sanatımızın eski örneklerine baktığımızda, sanatkarların yapıştırma altına pek rağbet etmedikleri, genellikle ezip, sürme tekniğini tercih ettikleri görülmektedir ![]() ZEREFŞAN YAPIMI; Zerefşan yapmak için oldukça koyu bir kıvamda jelatinli su hazırlanır ![]() bekletildiğinde pelteleşecek şekilde olmalıdır ![]() Bir çay fincanı suya, jelatin tabakasından beş, altı kare konarak hafif ateşte jelatin tamamen eriyene kadar kaynatılır ![]() ıslattığımızda, birbirlerine değdirdiğimiz zaman hafifçe yapışıyorsa istenilen kıvamdadır ![]() soğuması beklenir ve zerefşanlanacak olan yere kalın bir fırça ile sürülür ![]() beklettiğimiz taktirde, pelteleşecek, ertesi gün kullanma olanağğ olmayacaktır ![]() seferinde taze olarak yapılması gerekmektedir ![]() iri delikli bir tel süzgeç içine altın yaprağından bir kaç tane konur ![]() bir fırça ile eleğin üzerinden hafifçe geçirilir ![]() Fırçayı çok bastırdığımızda altın toplanır, parça parça düşmez ![]() serpilen altın, tamamen kuruduktan sonra üzerinden sıkıca mührelenir ![]() sağlanır ![]() zeminler üzerinde iyi netice vermez ![]() az olan kağıtlar üzerinde mühre kayar ve altın toplanır ![]() ![]() Zerefşan yapımının bir başka şekli de fırça ile olanıdır ![]() ![]() elekten geçen parça altından farklıdır ![]() eski eserlerde, yazı zemini olduğu kadar, yazı üstüne de yapılır ![]() istendiğinde, kâsede ezilmiş olan altın, kalın bir fırça ile alınır ![]() sulu olmamasına dikkat edilmelidir ![]() bir çubuğa vurularak altının zemine noktalar halinde düşmesi sağlanır ![]() büyüklükte olması el maharetine bağlıdır ![]() taktirde kimi büyük, kimi küçük olacağından güzel bir görünüm vermez ![]() bitip, altın kuruduktan sonra üzerinden mühre geçilerek parlatılır ![]() Serpme altın tekniği, gümüş kullanarak da yapılmaktadır ![]() olup karardığından, parlaklığı kaybolur ve boya görünümü alır ![]() KAĞIT VE BOYAMASI; Minyatür sanatımızda kullanılan kağıdın da büyük bir önemi vardır ![]() Menakib-i Hünerverân adlı eserinde, en iyi cins kağıdın ‘Devlet-abadi’ olduğunu ve Semerkant kağıdından aşağısına itibar edilmemesini söylemektedir ![]() Ancak bunların yanında 15 ![]() ![]() ![]() Kağıthane’deki kağıt fabrikasında imal edilen, İstanbuli adlı olanlar da tercih edilenler arasındadır ![]() aharlı ve mührelidirler ![]() açık krem, toz pembe ve süt mavisi renklerinde olanlar benimsenerek kullanılmıştır ![]() daha koyu tonlarda olan kağıtların, minyatürü çevreleyen pervaz süslemelerinde bulunduğu, bir genelleme olmasa dahi dikkati çeker ![]() Aslında beyaz renkte olan kağıtlar, cinsleri ne olursa olsun, bitkisel veya madeni boyalarla boyanmaktadır ![]() olduğu gibi, banyo usulü ile de yapılır ![]() daldırma denir ![]() boyansın, ilk önce, kağıdı şaplı bir suya daldırıp, kurutmakta fayda vardır ![]() Sürme usulü ile kağıt boyamasında, toz boya, mermer üzerinde, bir miktar sirke ile ve destezenk yardımı ile ezilir ![]() yapılarak karıþtırılır ![]() kağıdın üzerine yedire yedire iyice sürülür ![]() Gölgede kurumaya bırakılır ![]() kurumaya başladığında, bir ağırlık altına konarak kağıdın kırışmaması sağlanır ![]() boyamada en güzel tarz banyo usulü olanıdır ![]() Burada ton farkı olmaz ![]() ilk önce, renk veren bitkiler zevke göre seçilir ![]() Ihlamur, çay, safran, kına ve gelincik gibi bitkiler suda iyice kaynatılır ![]() bu suya bir miktar şap ilave edilerek tekrar kaynatılır ![]() suyun içine kağıtlar daldırılarak banyo yaptırılır ![]() Suyun süzülmesi için kağıdın bir köşesinden asılarak kuruması beklenir ![]() özellikle aharlanmamış olan kağıtlar kullanarak yapılmalıdır ![]() ![]() Kağıt boyamasının değişik bir tarzı da, genellikle eski eserlerde kullanılan Akkâse’dir ![]() kağıdın metin kısmı ile kenarda kalan bölümü farklı renklerdedir ![]() istenilen renkte tümü ile boyanır ![]() kısmı sıvı arap zamkı ile kapatılır ve daha farklı bir renkte daldırma usulü ile ikinci defa boyanır ![]() Arap zamkı sürülen yer boya tutmayacağı için, bir sayfada iki değişik rengin yer alması sağlanmış olur ![]() sürerek de açabiliriz ![]() iyi ayarlamak ve sürerken aynı homojenlikte olmasına dikkat etmek gerekir ![]() dalgalı olur ve istenilen neticeyi vermez ![]() Savab adlı eserden alınan bilgilere göre renkler şöyle elde edilir ![]() Badem yaprağı : Altın sarısı ![]() Susam çiçeği : Çimen yeşil ![]() Nohut unu : Nohudi ![]() Susam çiçeği : Güneşte kurutulursa mavi ![]() Gelincik çiçeği : içine bir miktar şap konursa mavi ![]() Cehri : Sarı ![]() Soğan kabuğu : Samani Asfur : Bir beze çıkınlayıp su içinde iken sıkılırsa, önce sarı, devam edildiğinde kırmızı renk çıkar ![]() Mürver yemişi : Mor ![]() Ceviz yaprağı : Kahverengi ![]() Bakkamağacı odunu : Kaynatılıp içine meşe külünün süzülmüş olan suyu ilave edildiğinde, kırmızı renk elde edilir ![]() Menekşe yaprağı ve Mürver çiçeği tohumu : Açık mavi ![]() TERİMLER; Âbâdî : Eskiden kullanılan bir kağıt
adı ![]() ![]() Hindistan’da Devlet-âbâd şehrinde yapıldığı için bu ad verilmiştir ![]() ve parlak bir kağıttır ![]() Âhar : Nişasta, yumurta akı, nişadır, kitre, arap zamkı, şap, pirinç gibi maddelerden yapılan bir sıvı ![]() kullanılır ![]() emiciliğini alır ve ona parlak bir görünüm verir ![]() Akkâse : Bir kağıdın orta ve kenar kısımlarının değişik renkte boyanması ![]() Altın cetvel : Yazma eserlerin metinlerinin çevresine çekilen altın cetvel ![]() Altın tabağı : Altın varakların ezildiği büyük boy tabak ![]() tabak da denir ![]() kullanıldığı ateşe dayanıklı küçük tabaklara da bu ad verilir ![]() Altın tozu : Altın tozundan yapılmış rıh ![]() Çoğunlukla fermanlarda yazı altı süslemesi olarak da kullanılır ![]() Altın varak : Altın levhaların çekiçle dövülerek çok ince bir hale getirilmiş şekli ![]() kullanıldığı gibi, yapıştırılarak ve eleklerden serpilerek de kullanılır ![]() Battal : Bir kağıt cinsi ![]() Bezeme : Süsleme ![]() Billûr mühre : Camdan yapılan mühre ![]() Genellikle kağıtların cilalanmasında kullanılır ![]() Cetvel : Yazma kitaplarda ve levhalarda orta bölümle kenarı ayırmak için kullanılan çizgiler ![]() Bunlar altın olduğu gibi değişik renklerden de olabilmektedir ![]() Cetvelkeş : Cetvel çeken sanatçı ![]() Kalemkeş de denir ![]() Cilbend : Yazma eserlerin korunması için kullanılan kutu ![]() Cild : Yazma eserlerin korunması için dış kısımlarına yapılan kaplar ![]() Cönk : Dikdörtgen şeklinde uzunlamasına açılan genellikle şiir mecmualarına verilen ad ![]() Çakmak mühre : Her iki tarafından tutularak kullanılan agaçtan yapılmış merdane biçiminde mühre ![]() Ellerin arasında kalan kısma sert bir taş yerleştirilmiştir ![]() batırıp çıkarma işlemi ![]() Çift âharlı : Üzerine birkaç kat âhar sürülmüş kağıt ![]() Defe : Yüz adetlik altın varak paketi ![]() Destezenk : Boya ezmek için kullanılan alet ![]() Devlet âbadi : İpekten yapılan kağıtların bir çeşidi ![]() Dip taşı : Altın varak yapanların üstünde altın dövdükleri mermer taş ![]() Ebrû : Su yüzeyine serpilen boyaların, kağıda alınarak boyama şekli ![]() El yazması : Elle yazılan kitaplara verilen ad ![]() Filigran : Eski kağıtların dokusunda bulunan ancak ışığa tutulduğu zaman görülen yazı veya şekiller ![]() Frenk kağıdı : Avrupadan gelen kağıtlara verilen ad ![]() Gümüş : Altın gibi varak haline getirilir ![]() Özellikle minyatürler de nehir veya denizlerin boyanmasında kullanılır ![]() Halkâr : Yalnız altınla yapılan bir süsleme tarzı ![]() Hattat : Hat yazan sanatçı ![]() Hurde nakış : Minyatür ![]() İbda : Yaratma ![]() ![]() kadar yapılmamış olan bir şeyi yapma ![]() İcâzetnâme : İlimde ve yazıda öğrenimini bitirenlere verilen belge ![]() Kalem fırça : Müzehhiplerin kullandığı tek tüylü ince fırça ![]() Kıl kalem : Minyatür sanatkarlarının ince çizgiler çizmek için kullandıkları fırça ![]() Kontür : Bir rengin etrafına çekilen çizgi ![]() ![]() Kuzu : Ana cetvelin kenarına çekilen ince çizgi ![]() Kuzulu cetvel : Kalın cetvelin kenarlarına çekilen ince çizgi ![]() dıþ kenarlarına çekilirse çift kuzulu cetvel denir ![]() Lâl : Kırmızı mürekkep Minyatür : El yazmasý kitaplarý süslemek için metindeki olaylarý anlatan bir tür resimlere verilen ad ![]() Motif : Bir tablonun, bir figürün veyahut herhangi bir resmin esasýný teþkil eden þekil ve unsur ![]() Murakka : Birçok kaðýt tabakalarýný üst üste yapýþtýrarak elde edilen mukavva ![]() Mühre : Kaðýtlar aherlendikten sonra cilalamak amacý ile kullanýlan veya ezilerek sürülen altýný parlatmaya yarayan taþ ![]() Müzehhib : Tezhip yapan sanatçý ![]() olursa müzehhibe denir ![]() Nakýþ : Eskiden boyalý resimlere verilen isim ![]() Nakýþhâne : Nakýþ yapýlan yer ![]() ![]() Nakkaþ : Yazmalara nakýþ ve resim yapan sanatkar ![]() Nigâr : Eskiden insan resmi yerine kullanýlan Farsçca bir kelime ![]() Nigârhane : Resim yapanlarýn çalýþtýklarý yer ![]() ![]() Ressam : Resim yapan sanatkar ![]() Sývama altýn : Kat kat sürülen altýn ![]() Silkme : Bir yazý veya resmi kaðýda çizdikten sonra bunu iðneleyerek kalýbýný çýkarýp üzerinden kömür tozu ile geçmek ![]() Silkme kalýbý : Ýðne ile delinerek hazýrlanmýþ desen kaðýdý ![]() Silkme tozu : Silkme iþinde kullanýlan söðüt kömürünün tozu ![]() Saz yolu : Fýrça maharetini gösteren bir betimleme tarzý ![]() Sultanî kaðýt : Eskiden ipekten yapýlan çok iyi bir cins kaðýt ![]() Þebih : Ýnsan resmi ![]() Þebih yazmak : Ýnsan resmi yapmak ![]() Þükûfe : Farsça çiçek demektir ![]() Þikâf : Altýn boya ile birlikte kullanýlarak yapýlan bir süsleme ![]() Tahrir : Bir motifin veya objenin kenarýna çekilen çizgi ![]() Tasvir : Resim Temellük kaydý : Bir yazma eserin kime ait olduðunu veya kitaplýðý bildiren yazý ![]() Tezhib : Yazma eserlerin süsleme iþi ![]() Tezyinat : Süsleme, bezeme ![]() Týrnak mühre : Sivri uçlu kalem þeklindeki mühreye verilen ad ![]() Damar mühresi de denilmektedir ![]() Toz varak : Altýn tozundan yapýlma varak ![]() Uhra : Minyatürde desen çizerken kullanýlan kiremit rengi boya ![]() Varak : Yaprak, tabaka ![]() Varak altın : Altın varak ![]() Varakçı : Altın varak hazırlayan usta ![]() Vassal : Dağılmış el yazması kitapları tamir eden usta ![]() Yastık : Yaprak halindeki altının bıçakla üstünde kesildiği altlık ![]() Yeşil altın : Altının gümüşle karışımından oluşan şekli ![]() Zerdûzan : Altın işleyenler ![]() Zerefşan : Altın serpme ile yapılan süsleme ![]() Zerender-zer : Sarı altın üzerine yeşil altın ile yapılan süsleme tarzı ![]() Zerendûd : Sıvama altın sürülmesine verilen ad ![]() Zernişan : irili ufaklı altın parçacıklarıyla süslenmiş kağıt ![]() Zernüvis : Altın ile nakış yapan usta ![]() Zervarak : Âharlı kağıtların üzerine serpme altın yapılmış olanlar ![]() Zırnık : Sarı mürekkep ![]() ALİ, GELİBOLULU, Menakib-i Hünerverân, İstanbul 1926 ![]() AND, METİN, OsmanlI Tasvir Sanatları ![]() Minyatür, İstanbul 2002 ![]() AND, METİN, Osmanlı şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara 1982 ![]() AND, METİN, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul 1998 ![]() ARSEVEN, CELAL ESAD, Sanat Ansiklopedisi I-5, İstanbul 1943-1952 ![]() ATASOY, NURHAN - ÇAÐMAN, FİLİZ, Turkish Miniature Painting, İstanbul 1974 ![]() ATASOY, NURHAN, 1582 Surname-i Hümayun - Düğün Kitabı, İstanbul 1997 ![]() ATASOY, NURHAN, Otağı-Hümayun, Osmanlı Çadırları, İstanbul 2000 ![]() ATIL, ESİN, Levni ve Surnamesi, Bir Osmanlı şenliğinin Öyküsü, Koçbank, İstanbul 1999 ![]() ÇAÐMAN, FİLİZ - TANINDI, ZEREN, Topkapı Saray Museum - Islamic miniature Painting, İstanbul 1979 ![]() IREPOÐLU, GÜL, LEVNİ: Nakış-Þiir-Renk, İstanbul 1999 ![]() NEFES-ZADE, SEYYİD İBRAHİM, Gülzâr-ı Savab, İstanbul 1939 ![]() ÖZEN, MİNE ESİNER, Yazma Kitap Sanatları Sözlüğü, Ýstanbul 1985 ![]() PAKALIN, M ![]() Sözlüğü, 1-3 Ýstanbul 1946-1955 ![]() RENDA, GÜNSEL, Osmanlı Minyatür Sanatı, Promete Kültür Dizisi, İstanbul 2001 ![]() RENDA, GÜNSEL, Batılılaşma Dönemi Türk Resim Sanatı (1700-1859) Ankara 1977 ![]() ÜNVER, SÜHEYL, Ressam Levnî: Hayatı ve Eserleri, İstanbul 1940 ![]() ÜNVER, SÜHEYL, Ressam Nigâri: Hayatı ve Eserleri, İstanbul 1946 ![]() ÜNVER, SÜHEYL, Ressam Nakşî: Hayatı ve Eserleri, İstanbul 1949 ![]() ÜNVER, SÜHEYL, Geçmiş Yüzyıllarda Kıyafet Resimlerimiz, Ankara 1958 ![]() YAZR, MAHMUD BEDREDDİN, Medeniyet Aleminde YazI ve İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli, Ankara 2981 ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Minyatür Sanatında Doğa Çizim Ve Boyama Teknikleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Minyatür Sanatında Doğa Çizim Ve Boyama Teknikleri![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|