10-09-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Agresif Çocuklarla Yaşam
Yaşam devam ederken gün içinde hangi yaştan olursak olalım birçok duyguyu yaşarız Bunların bir kısmı sevgi, hoşlanma, eğlenme gibi ?pozitif? kabul edilen bir kısmı ise nefret, kıskançlık, kızgınlık ve korku gibi ?negatif? veya olumsuz görülen duygulardır Aslında tüm duygularımız birtakım olayların doğal sonucu olarak doğarlar ve bizi doğru-yanlış, iyi-kötü yapmazlar Burada asıl önemli olan nokta ne hissettiğimizden çok bunları nasıl yansıttığımızdır Bu durum sadece biz yetişkinlerin dünyasında yaşanmaz Örneğin, bebekler hoşlanmadıkları veya olumsuz buldukları durumlarla karşılaştıklarında ağlayarak reaksiyon verirken, 2-3 yaş çocukları bağırarak veya vurarak tepkilerini ortaya koyarlar Bu yaşlarda öfke patlamaları doğru yönlendirilmeyen çocuklar ileride ciddi anlamda sorunlar yaşayabilirler Bu sebeple, en erken dönemlerden itibaren çocuğun verdiği saldırgan tepkilerin nedenleri anlaşılmalı ve onları yetiştirirken bazı noktalara dikkat etmelidir
Dikkat edilecek ilk nokta, öfke patlamaları olan çocuğun içinde bulunduğu ev ortamının nasıl olduğudur Anne ve babanın sorunları saldırgan bir şekilde ele aldıkları bir ortamda onun da bu yolu öğrenmesi kaçınılmazdır Böyle bir durumda anne ve babanın bireysel tutumları üzerinde yoğunlaşması gerekir Bunun yanı sıra, hayatında son dönemlerde oluşan; yakın bulduğu birinin ölümü, kardeşin olması, taşınma vs gibi bir takım değişikliklerde çocuğun agresif davranışlarını arttırabilir Bu noktaların üzerinde durduktan sonra, bazı çocukların da yukarıda saydığımız temel sebepler olmaksızın diğerlerine göre olaylara ani tepkiler verebildiğini görmekteyiz Saldırgan ve agresif tepkiler aile içinde zaman zaman kabul edilse de okul yaşantısıyla beraber sorunlar oluşturmaya başlar Öncelikle sınıfta etiketlenen çocuk zamanla okulda da kötü bir ün sahibi olur Arkadaşları tarafından dışlanan, öğretmenleri tarafından yaka silkinen çocuk da bir süre sonra bu durumla başa çıkmak için değişik davranışlar geliştirir; genellikle ya okula ilgisini kaybedip buradan soğur ya da okulun kabadayısı haline gelir Bu noktadan sonra değişim daha zor olacağından baştan bazı önlemler almak gereklidir
* Öfkesini kontrol etmekte zorlanan çocuğunuzla duygular hakkında etraflıca konuşun İnsanların hangi duyguları hissettiğini, hangi olaylara nasıl tepkiler verdiklerini çevreden örneklerle paylaşın Bu sohbet esnasında ?kızgınlık? duygusunun hangi öfkeli davranışlara sebep olduğunu ve bunun insanların hayatında nasıl olumsuz durumlara yol açtığını ayrıntılarıyla konuşun
* İletişim becerileri zayıf olan çocuklar, kendilerini ifade ederken zorlandıklarında agresifleşirler Bu sebeple ona kendini ifade etmesi için değişik ortam ve durumlar yaratın Olaylar hakkında konuşurken küçük yaşlardan itibaren etkili konuşma yollarını öğretin Örneğin, ?ben____ hissediyorum, çünkü sen___________ yaptın ve şimdi senden_____ yapmanı istiyorum? gibi
* İletişim becerilerinin yanı sıra karşılaştığı problemleri çözme becerisi zayıf olan çocuklar herhangi bir sorunla karşılaştığına paniğe kapılıp öfkeli davranışlar sergilerler Bunun için; başınızdan geçen ufak problemlerden onun yaş dönemine uygun olanlarını anlatıp beraber çözüm yolları oluşturabilirsiniz Ayrıca, bir oyunmuş gibi hayali durumlar yaratıp (örnek:iki kişide elma yemek istiyor ama bir elma var ne yapabilirler?) sonrasında beraberce çözümler oluşturabilirsiniz
* Öfkeli veya saldırgan bir davranışını ödüllendirmemeye özen göstermelisiniz Örneğin alışveriş merkezinde istediği alınmadı diye ağlayıp çevreye vuran bir çocuğun durması için sonunda istediğinin yapılması onun bu yolu öğrenmesine sebep olacaktır
* Sorunlarla ilgili başa çıkmak için ona analitik düşünmesini öğretmelisiniz Karşısına çıkan problemle ilgili karşısındakine vurmak, dinlememek, bahaneler üretmek yerine önce var olan sorunu tanımlamalı, karşısındakine değil soruna odaklanmalı ve yapacağı davranışların sorumluluğunu almasını öğrenmelidir
* İletişime geçtiği insanın, sözsüz hareketlerinden ne hissettiğini okumayı başarabilirse onları daha iyi anlayacaktır Bu tip çalışmaları evde yaparken televizyonun sesini kısıp şimdi ?ne hissediyor? oyunu oynamak veya gazetelerdeki büyük resimlerdeki yüz ifadelerinden ?ne oldu da ne hissediyor? oynamak etkili olacaktır
* Grup halinde oynanabilecek oyunlar veya yapılacak sporlara katılmasını desteklemek gereklidir Kazanmak veya kaybetmek grubun tamamına mal olacağından buradaki davranışları sorunları çözmeye yönelik olacaktır
|
|
|