![]() |
Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Türk Musikisinde MakamlarTürk Musikisinde Makamlar Musıkimizde 500 civarında makam yapılmış olup ancak bunlardan pek azı günümüzde kullanılmaktadır ![]() ![]() Burada 54 adet makamı anlatmadan önce makamların nasıl sınıflandırıldığını göstermeye çalışacağım ![]() ![]() ![]() Türk Musıkisinde kullanılan makamlar 3 ana başlıkta toplanır ![]() A) Basit Makamlar B) Göçürülmüş Makamlar ( Şed Makamlar ) C) Birleşik Makamlar ( Mürekkep Makamlar ) ![]() A) Basit Makamlar; Bir tam dörtlü ve bir tam beşliden meydana gelen dizileri vardır ![]() ![]() ![]() 1) Çargah Makamı 2) Buselik Makamı 3) Rast Makamı 4) Uşşak Makamı 5) Hicaz Makamı 6) Uzzal Makamı 7) Hümayun Makamı 8) Zirgüleli Hicaz Makamı 9) Neva Makamı 10) Hüseyni Makamı 11) Karcığar Makamı 12) Basit Suzinak Makamı 13) Kürdi Makamı -------------------------------------------------------------------------------- 1) ÇARGAH MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() ![]() Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye Dizinin Seyri : Çargah Makami, çikici bir diziye sahip oldugundan, seyre genellikle durak sesi civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Agir yapili bir makam oldugundan fazla kullanilmamistir ![]() ![]() 2) BUSELİK MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() ![]() Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Buselik beşlisine Kürdi dörtlüsü eklenirse dizi yukarıdaki gibi olur ![]() ![]() Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Artık İkili - Küçük Mücennep Buselik beşlisine Hicaz dörtlüsü eklenirse dizi yukarıdaki gibi olur ![]() Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan makam dizileri genellikle güçlü sesi civarindan seyre baslar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Buselik Makami da Çargah Makami gibi donanimda hiçbir ariza almaz ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Bana bir aşk masalından şarkılar söyle (Erol Sayan) * Bir akşam son defa seni görmeden (Mustafa Seyran) * Geceleyin bir ses böler uykumu (Şekip Ayhan Özışık) * Gözümde özleyiş, gönlümde acı (Selahattin İnal) * Saçlarıma ak düştü, sana ad bulamadım (Sadettin Kaynak)
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde Makamlar3) RAST MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep Dizinin Seyri : Çikici seyre sahip olan Rast Makaminin seyrine durak sesi civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Rast Makami dizisindeki yedinci ses Evç perdesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Açılan bir gül gibi, gir kalbe gönül gibi (Dramalı Hasan) * Ay gülsün ufuktan sana, sen bak ona gül de (İsmail Baha Sürelsan) * Aylar geçiyor, sen bana hala geleceksin (Selahattin Pınar) * Belki bir sabah geleceksin, lakin vakit geçmiş olacak (Şekip Ayhan Özışık) * Bilmem ki nedendir bana sen hor bakıyorsun (Selanik'li Ahmet Efendi) * Bir gönül vardı bende, henüz aşkı tatmamış (Ferit Sıdal) * Gelse o şuh meclise, naz ü tegafül eylese (Hafız Post) * Gönlümün ezhar içinde gül gibi dildarı var (Fehmi Tokay) * Ne sevincin ömrü varmış, ne gün gören çok yaşarmış (Mehmet Ilgın) * Nihansın dideden ey mest-i nazım (Hacı Faik Bey) * Yine bir gül-nihal, aldı bu gönlümü (Dede Efendi) 4) UŞŞAK MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Dizinin Seyri : Çikici diziye sahip oldugundan seyre durak perdesi civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Ussak Makami dizisinin ikinci sesi olan Segah perdesi, donanimda gösterildigi gibi bir koma olarak icra edilmez ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Akşam oldu hüzünlendim ben yine (Semahat Özdenses) * Anar ömrümce gönül, giden sevgilileri (Şükrü Yunar) * Bir çapkın elinde oyuncak oldum (Yesari Asım Arsoy) * Bir gönül hikayesi anlatırdı gözlerin (Zeki Müren) * Bir güneş bahtıma birgün doğacaktır sanırım (Osman Nihat Akın) * Bir tatlı tebessümün bin vuslata bedeldir (Zeki Müren) * Cana rakibi handan edersin (Giriftzen Asım Bey) * Dalında solarken akşamın gülü (Arif Sami Toker) * Gamzedeyim deva bulmam (Kemani Tatyos Efendi) * Mehtaplı gecelerde hep seni andım (Sevim Şengül) * Sönmez artık yüreğimde yanan bu sonsuz ateş (Kadri Şençalar) ) HİCAZ MAKAMI “Hicaz” denince dört ayri isimde, ortak özellikleri çok olan dört ayri basit makam anlasilir ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan Hicaz Makaminin seyrine genellikle güçlü sesi olan Neva perdesinden baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Hicaz Makami dizisi, alt ve üst taraftan genisleme yapar ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Acaba şen misin, kederin var mı (Bimen Şen) * Açık bırak pencereyi, örtme perdeyi bu gece (Şekip Ayhan Özışık) * Adalardan bir yar gelir bizlere (Yesari Asım Arsoy) * Ağlar gezerim sahili, sanki benimlesin (Alaeddin Yavaşça) * Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek (Selahattin Pınar) * Artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok (Alaeddin Yavaşça) * Ben gamlı hazan sense bahar (Melahat Pars) * Bir bahar akşamı rastladım size (Selahattin Pınar) * Bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde (Yusuf Nalkesen) * Çatılmış kaşlarınla kime düşman gibisin (Yusuf Nalkesen) * Değdi saçlarıma bahar gülleri (Azeri Bekirof) * Dilşad olacak diye kaç yıl avuttu felek (Avni Anıl) * Enginde yavaş yavaş (Sadettin Kaynak) * Gittin de bıraktın beni aylarca kederde (Münir Nurettin Selçuk) * Gönül penceresinden ansızın bakıp geçtin (Muzaffer İlkar) * Gülünce gözlerinin içi gülüyor (İrfan Özbakır) * Kader, kime şikayet edeyim seni, bilemem (Avni Anıl) * Madem ki gidiyorsun bırakıp burda beni (Muzaffer İlkar) * Söyleyemem derdimi kimseye, derman olmasın diye (Şükrü Tunar) * Yalancının birine kapıldı kaldı gönül (Necdet Tokatlıoğlu) |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde Makamlar6) UZZAL MAKAMI “Hicaz” denince dört ayri isimde, ortak özellikleri çok olan dört ayri basit makam anlasilir ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan Uzzal Makaminin seyrine genellikle güçlü sesi olan Hüseyni perdesinden baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Uzzal Makami dizisi, üst taraftan Muhayyer üzerinde Buselik’li olarak genisleme yapar ![]() ![]() 7) HÜMAYUN MAKAMI “Hicaz” denince dört ayri isimde, ortak özellikleri çok olan dört ayri basit makam anlasilir ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan Hümayun Makaminin seyrine de Hicaz Makaminda oldugu gibi genellikle güçlü sesi olan Neva perdesinden baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- 8) ZİRGÜLELİ HİCAZ MAKAMI “Hicaz” denince dört ayri isimde, ortak özellikleri çok olan dört ayri basit makam anlasilir ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Dizinin Seyri : Zirgüleli Hicaz Makami, özellikle yeden perdesinin degisik olmasi nedeniyle diger Hicaz Ailesi Makamlardan farklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Zirgüleli Hicaz Makaminin donanimina sadece Si bakiye bemol ve Do bakiye diyez yazilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9) NEVA MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Dizinin Seyri : Genellikle güçlü sesi olan Neva perdesi civarindan seyre baslanir ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Neva Makami fazla parlak bir makam degildir ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde Makamlar10) HÜSEYNİ MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı seyre sahip olan Hüseyni Makamının seyrine genellikle güçlüsü olan Hüseyni perdesinden başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamın Özelliği: Hüseyni Makamının en büyük özelliği çok yaygın oluşudur ![]() ![]() 11) KARCIGAR MAKAMI -------------------------------------------------------------------------------- a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Küçük Mücennep - Artık İkili - Küçük Mücennep - Tam Dizinin Seyri: Seyre, güçlüsü olan Neva perdesi civarından başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamın özelliği: Yukarıda izah ettiğim gibi Gerdaniye perdesi üzerinde bir Buselik beşlisi yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() 12) BASİT SUZİNAK MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Küçük Mücennep - Artık İkili - Küçük Mücennep Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan Basit Suzinak Makaminin seyrine güçlü sesi olan Neva perdesinden baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Makamin Özelligi: Basit Suzinak Makami, basit makamlarin bir çoguna benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- 13) KÜRDİ MAKAMI a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() f ![]() Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Dizinin Seyri : Kürdi makamı, ağır yapılı bir makam olduğu için az kullanılmış makamlardan biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Bir sevda geldi başıma (Arif Sami Toker) * Dudağımda izin hala dururken (Hüseyin Erbay) * İlkbahara bekle beni demiştin (Talat Er) -------------------------------------------------------------------------------- Kürdi Makamıyla Basit Makamları tamamlamış olduk ![]() ![]() 14) Bayati Makamı 15) Muhayyer Makamı 16) Tahir Makamı 17) Şehnaz Buselik Makamı |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde Makamlar14) BAYATİ MAKAMI Uşşak Makamının aynı olan bu makam, sadece seyrinin değişik olması dolayısıyla Uşşak Makamından ayrılır ![]() Uşşak Makamının çıkıcı olan seyrine karşılık Bayati Makamının seyri inici - çıkıcıdır ![]() ![]() Bayati Makamı dizisi, Yerinde Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir ![]() Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Bu makamdaki bazı şarkılar: * Benzemez kimse sana, tavrına hayran olayım (Fehmi Tokay) * Kalbim yine üzgün, seni andım da derinden (Selahattin Pınar) * Seni ne çok sevdiğimi söylesem de bilemezsin (Erol Sayan) Bayati Saz Semai -------------------------------------------------------------------------------- 15) MUHAYYER MAKAMI Hüseyni Makamının inici şekli Muhayyer Makamıdır ![]() Muhayyer Makamı, inici diziye sahip olduğundan alt taraftan hiç genişleme yapmaz ![]() ![]() ![]() Bu makamdaki bazı şarkılar: * Batan gün kana benziyor (Sadettin Kaynak) * Çile bülbülüm çile (Sadettin Kaynak) * Her halinle her şeyinle güzelsin (Erol Sayan) * İltimas etmeye yare varırız (Hacı Arif Bey) * Karadır şu bahtım kara (Neşet Ertaş) 16) TAHİR MAKAMI Neva Makamının inici şekli Tahir Makamıdır ![]() Tahir Makamının dizisi, Yerinde Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde bir Rast beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir ![]() Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam Bu makamdaki bazı şarkılar: * Bahçenizde bir gül olsam koklar mısın gülümden (Şükrü Tunar) * Dizlerine kapansam, kana kana ağlasam (Sadettin Kaynak) * Hasta gönlüm ağladıkça gönlüme derman mı var (İsmail Demirkıran) * Şu dağlardan ne turnalar geçmiştir (Zeki Duygulu) 17) ŞEHNAZ BUSELİK MAKAMI Buselik Makamının inici şekli Şehnaz Buselik Makamıdır ![]() Şehnaz Buselik Makamı dizisi, Yerinde Buselik beşlisine Hüseyni perdesi üzerinde Bir Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir ![]() Bu makamdaki bazı şarkılar: * Bir nev-cihandır, serv-i revandır (Zekai Dede) * Küçüksu'da gördüm seni (Tanburi Mustafa Çavuş) Bir ses veya tam ses dendiğinde iki nota arasındaki ses anlatılır ![]() ![]() ![]() ![]() Müzik sesleri; (Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si) olmak üzere 7 notadan oluşmuştur ![]() Batı müziğinde bir tam ses aralığı ikiye bölünmüş ve bunlara sadece "Diyez" ve "Bemol" adı verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde MakamlarB) Göçürülmüş Makamlar ( Şed Makamlar ) Bir makamı, kalıbını bozmadan asıl yerinden başka bir yere götürmek, o makamın şeddini yapmaktır ![]() ![]() ![]() İsimlendirilmiş ve halen kullanılmakta olan şed makamlar 14 tanedir ![]() 18) Acemaşiran Makamı 19) Mahur Makamı 20) Sultaniyegah Makamı 21) Nihavend Makamı 22) Kürdilihicazkar Makamı 23) Zirgüleli Suzinak Makamı 24) Şedaraban Makamı 25) Evcara Makamı 26) Hicazkar Makamı 27) Suz-i dil Makamı 28) Ruhnevaz Makamı 29) Ferahnüma Makamı 30) Aşkefza Makamı 31) Heftgah Makamı -------------------------------------------------------------------------------- 18) ACEMAŞİRAN MAKAMI Acemasiran Makami, Çargah Makami dizisinin Acemasiran perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() Dizinin genislemesi, Acem perdesi üzerinde Çargah beslisi seklinde yapilir ![]() Dizinin Seyri: Inici bir seyre sahip olan Acemasiran Makaminin seyrine Acem perdesi civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acemasiran dizisi seslerinde fazlaca dolasilan bu makamda, kalis sesleri olan Acem, Çargah ve Dügah perdelerinde sikça duruslar yapilir ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Bir teselli beklerim gönlümdeki bin yareye (Şerif İçli) * Gel ey denizin nazlı kızı nuş-i şerab et (Aleko Bacanos) * Gönlüm düşüyor çırpınarak (İsmail Baha Sürelsan) * Gönül sana tapalı, kapın bana kapalı (Sadettin Kaynak) * Nideyim bilmem elinden senin (Sadettin Kaynak) 19) MAHUR MAKAMI Mahur Makamı, Çargah Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Rast perdesinde Çargah beslisi ve Neva perdesinde Çargah dörtlüsü halinde meydana gelen Mahur Makami dizisi, tiz durak (Gerdaniye) üzerinde Çargah beslisi halinde genisler ![]() Dizinin Seyri: Mahur Makaminin seyrine Gerdaniye perdesi veya civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() Çargah dörtlüsü ile Neva perdesine inilerek asma kalis gösterilir ![]() ![]() ![]() Hüseyni perdesinde Buselik, Çargah perdesinde Çargah ve Dügah perdesinde Hüseyni’li kalislar da yapilabilir ![]() Dizinin seslerinde gezinilerek, Çargah beslisinin sesleri ile Rast perdesinde karar verilir ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Aşıka Bağdat sorulmaz (Münir Nurettin Selçuk) * Bahar pembe beyaz olur (Neveser Kökdeş) * Ben güzele güzel demem (Sadettin Kaynak) * Beyoğlu'nda gezersin (Neyzen Rıza Efendi) * Bu sevda ne tatlı, ne tatlı yalan (Şükrü Şenozan) * Bu son şarkımda sen varsın (Muzaffer İlkar) * Çek küreği güzelim, uzanalım Göksu'ya (Arif Sami Toker) * Hicranı açmıştır sinede yare (Sadi Hoşses) * Hoş geldin gönül bahçeme bahar gözlüm (Selahattin İçli) * Petek petek bal gibisin (Erol Sayan) * Şarkımı senin için yazdığımı bilseydin (İrfan Özbakır) * Şimdi bahara erdim (Alaeddin Yavaşça) 20) SULTANIYEGAH MAKAMI -------------------------------------------------------------------------------- Sultaniyegah Makami, Buselik Makami dizisinin Yegah perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() ![]() d ![]() e ![]() Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Artık İkili - Küçük Mücennep Sultaniyegah Makami, Neva perdesi üzerinde Buselik dizisi halinde genisler ![]() Dizinin Seyri: Inici bir seyre sahip olan Sultaniyegah Makaminin seyrine genellikle tiz durak civarindan baslanir ![]() ![]() ![]() ![]() Neva perdesinden asagi dogru Hümayun’lu veya Kürdi’li inisler yapilarak Dügah perdesinde kalis yapilir ![]() Karara dogru Buselik beslisinin sesleri kullanilarak inilir ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Al sazını sen sevdiceğim (Bimen Şen) * Biz Çamlıca'nın üç gülüyüz (Yesari Asım Arsoy) * Biz Heybeli'de her gece mehtaba çıkardık (Yesari Asım Arsoy) * Bu hülyalar diyarında (Münir Nurettin Selçuk) * Sen şarkı söylediğin zaman (Münir Nurettin Selçuk) * Sevildin sanma, coşup aldanma (Arif Sami Toker) |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Türk Musikisinde Makamlar |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Türk Musikisinde Makamlar21) NİHAVEND MAKAMI Nihavend Makamı, Buselik Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() Tam - Bakiye - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Nihavent Makamı dizisi hem alt hem de üst taraftan genişleme yapar ![]() ![]() Nihavent Makamı, Türk Musıkisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan biridir ![]() ![]() Dizinin Seyri: İnici - çıkıcı seyre sahip olan Nihavent Makamının seyrine genellikle orta seslerden başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Ağlamakla, inlemekle ömrüm gelip geçiyor (Sadi Hoşses) * Ahımı hicranımı sakladım gizli tuttum (Selahattin İnal) * Aşka gönül vermem, aşka inanmam (Baki Çallıoğlu) * Aşkımın ilk baharı, ilk heyecanım benim (Arif Sami Toker) * Aşkın susuz bağında pınar gibi çağlarım (Sadettin Kaynak) * Aşk nedir, nasıldır, bilen var mı (Avni Anıl) * Ayrıldı gönül şimdi yine bir tek eşinden (Zeki Duygulu) * Ayrılmak ne kadar zor, unutulmak çok acı (Ekrem Güyer) * Bahar bitti güz bitti, artık bülbül ötmüyor (Sadettin Kaynak) * Bahar geldi gül açıldı, ruhuma neşe saçıldı (Teoman Alpay) * Bakmıyor çeşm-i siyeh feryade (Hacı Arif Bey) * Bekledim de gelmedin, sevdiğimi bilmedin (Yesari Asım Arsoy) * Benim gönlüm sarhoştur yıldızların altında (Kaptanızade Ali Rıza Bey) * Biraz kül biraz duman, o benim işte (Avni Anıl) * Bir demet yasemen, aşkımın tek hatırası (Zeki Müren) * Bir ihtimal daha var, o da ölmek mi dersin (Osman Nihat Akın) * Bu gün yine gönlümün bahçesinde gezindim (Emin Ongan) * Doymadım sana, ağlarım ah ederek yana yana (Nevzat Akay) * Ellerim böyle boş, boş mu kalacaktı (Şekip Ayhan Özışık) * Gizli aşk bu, söyleyemem, derdimi hiç kimseye (Zeynettin Maraş) * Gök yüzünde yalnız gezen yıldızlar (Teoman Alpay) * Güzel bir göz, beni attı, bu derin sevdaya (Osman Nihat Akın) * İçimde nice uzun yılların özlemi var (Avni Anıl) * İnleyen nağmeler ruhumu sardı (Zeynettin Maraş) * Kalbe dolan o ilk bakış, unutulmaz unutulmaz (Erol Sayan) * Körfezdeki dalgın suya bir bak, göreceksin (Osman Nihat Akın) * Leylakları sünbülleri, soldurdun gonca gülleri (Zekai Tunca) * Mihrabım diyerek sana yüz vurdum (Avni Anıl) * Mümkün mü unutmak güzelim, neydi o akşam (Rakım Elkutlu) * Ne dert kalır ne hüzün, bir sudur akar zaman (Sadettin Kaynak) * Sevil neşelen, sevme yanarsın (Sadettin Öktenay) * Şarkılar seni söyler, dillerde nağme adın (Muzaffer İlkar) * Unutturamaz seni hiç bir şey, unutulsam da ben (Ekrem Güyer) * Yine bu yıl Ada sensiz içime hiç sinmedi (Osman Nihat Akın) * Yok başka yerin (Kalamış) (Münir Nurettin Selçuk) 22) KÜRDİLİHİCAZKAR MAKAMI Kürdilihicazkar Makamı, Kürdi Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam Not: Kürdilihicazkar Makamını ilk kez bulan ve kullanan bestekarımız Hacı Arif Bey'dir ![]() ![]() Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Kürdilihicazkar Makamının seyrine genellikle tiz durak sesi olan Gerdaniye perdesinden başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Aşkım Yeniköy sahili deryasını sardı (Yesari Asım Arsoy) * Avuçlarımda hala sıcaklığın var inan (Yusuf Nalkesen) * Bahar çiçek çiçek gelince güzel (Zekai Tunca) * Başka söz söylemem aşktan yana ben ( (Alaeddin Yavaşça) * Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın (Münir Nurettin Selçuk) * Bir kendi gibi zalimi sevmiş yanıyormuş (Lemi Atlı) * Bir sabah bakacaksın ki birtanem ben yokum (Selahattin İçli) * Bitmez tükenmez bu dert, ömür diyorlar buna (Selahattin İçli) * Bu akşam bütün meyhanelerini dolaştım İstanbul'un (Avni Anıl) * Bu ateşi sen yaktın içime, gel de sen söndür (Necdet Tokatlıoğlu) * Çamlar arasından süzülürken mehtap (Muzaffer İlkar) * Çiçek nedir görmeden bozkırlara dalmışsan (Selahattin İçli) * Dertleri zevk edindim, bende neşe ne arar (Selahattin İnal) * Geçmesin günümüz sevgilim yasla (Alaeddin Yavaşça) * Gel sen bize akşam, yine mehtap görünsün (Muzaffer İlkar) * Her tel saçı bir ter dudağın değdiği yerdir (Kaptanızade Ali Rıza Bey) * Hüzün zaman zaman deli dalgalarla gelir (Selahattin İçli) * Muntazır teşrifine hazır kayık (Hacı Arif Bey) * Ne demiştin niçin caydın sözünden (Selahattin Pınar) * Ne o bensiz edebilir, ne temelli gidebilir ( Yusuf Nalkesen) * Nereden sevdim o zalim kadını (Selahattin Pınar) * Ne senin aşkına muhtaç, ne esirin olacağım ( Muzaffer İlkar) * Ömrümce o saf aşkını kalbimde yaşatsam (Yesari Asım Arsoy) * Öyle dudak büküp hor gözle bakma (Avni Anıl) * Saymadım kaç yıl oldu sen ellerin olalı ( Yusuf Nalkesen) * Seni ben ellerin olsun diye mi sevdim (Baki Duyarlar) * Sevmek acı bir arzu derler, sevilmiyor sevenler (Avni Anıl) * Söyle naz mı bu kaş çatış (Yusuf Nalkesen) * Şarap mahzende yıllanır, aşkın kalbimde yıllanıyor (Sadi Hoşses) * Yıldızlara baktırdım fallarda çıkmıyorsun (Zekai Tunca) * Yıldızlı semalardaki haşmet ne güzel şey (Sadi Hoşses) * Zil, şal ve gül (Endülüs'te raks) (Münir Nurettin Selçuk) 23) ZİRGÜLELİ SUZİNAK MAKAMI Zirgüleli Suzinak Makamı, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() Dizinin Seyri: Zirgüleli Suzinak Makmının seyrine Neva perdesi civarından başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Ayrı düştüm sevgilimden, dünya bana dar oldu (Yesari Asım Arsoy) * Benim yarem gibi yare bulunmaz (Latif Ağa) * Dokunma kalbime zira çok incedir kırılır (Gavsi Baykara) * Ellere uzaktan bak, bana yakın gel (Osman Nihat Akın) * Gülüp geçtin ben ağlarken, şimdi sitemin niye (Muzaffer İlkar) * Ne müşkülmüş seni sevmek, sana yar olmak (Osman Nihat Akın) * Şimdi uzaklardasın, gönül hicranla doldu (Zeki Müren) -------------------------------------------------------------------------------- 24) ŞEDARABAN (ŞEDD-İ ARABAN) MAKAMI Şedaraban Makamı, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Yegah perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir ![]() a ![]() b ![]() c ![]() d ![]() e ![]() Dizinin Seyri: İnici bir makam olan Şedaraban Makamının seyrine genellikle Neva perdesi civarından başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu Makamdaki Bazı Şarkılar: * Bade-i vuslat içilsin, kase-i fağfurdan (Faize Ergin) * Gecemiz kapkara, saki sun elin nur olsun (Sadettin Kaynak) * Gönlümü mest eyledin (Cevdet Çağla) |
![]() |
![]() |
|