![]() |
Müzik Notaları Nasıl Bulunmuştur |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Müzik Notaları Nasıl BulunmuşturMüzik notaları nasıl bulunmuştur Müzik notaları nasıl bulunmuştur? Müzikteki matematiksel gizemi keşfederek yazıya dökmenin ilk temeli Pisagor (Pythagoras, M ![]() ![]() ![]() okul sıralarından o meşhur dik üçgen teoremi ile hatırlarız ama Pisagor günümüzde ulaştığımız bilim seviyesinin babasıdır ![]() gelişmiş bütün çalışmaları bir disiplin altında toplamış, geometri, aritmetik, astronomi, coğrafya, müzik ve tabiat bilgisi olarak ayrı ayrı bilim dalları yaratmıştır ![]() Pisagor bilimi, bilim için düşünüyor, bilimin uygulamaları onu ilgilendirmiyordu ![]() Bu nedenle 'bilgi seven' anlamındaki 'filozof sözcüğünü ilk olarak o kullanmıştır ![]() Pisagor tüm evrenin sayılar ve aralarındaki ilişkilere göre kurulduğuna inanıyordu ![]() Pisagor'un müziğin içindeki matematiği bir demirci dükkanının önünden geçerken keşfettiği rivayet edilir ![]() aletlere göre değişik sesler çıkarması Pisagor'un ilgisini çekmiş, dükkanı kapattırarak ustaya çeşitli aletler kullandırmış, çıkan sesleri incelemiş ve kayıtlar almış ![]() Batı müziği 9 ![]() ![]() yoluyla kuşaktan kuşağa aktarılıyor, bu arada değişime uğruyor, zamanla unutulabiliyordu ![]() ![]() ![]() Arezzo'lu Guido'nun (Gui d'Arezzo) notalama sisteminin seslerin yüksekliğini kesin olarak belirtmeye başlamasıyla büyük bir ilerleme kaydedildi ![]() ![]() notaların üzerine dizildiği beş çizgiden oluşan "porte"nin kullanılmasıyla notaların yüksekliği (do, re, mi, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() biçimde belirlenebilir hale geldi ![]() Aslında müziğin dört parametresi vardır: Yükseklik, süre, şiddet ve tını ![]() Bunlardan ilk ikisi zamanla genel kabul gören bir takım işaretler sayesinde kağıt üzerine dökülebilmiş, şiddet ve tını ise notanın yanında ek kelimelerle belirtilmişler ve kısmen de yoruma açık bırakılmışlardır ![]() Çeşitli sesleri belirtmek ve bunların birbirlerine karışmasını önlemek için sesleri temsil eden notalara özel isimler verildi ![]() ![]() Almanca'da ise notalar harflerle gösterildi(C=do, D=re, E=mi, F=fa, G=sol, A=la, B=si-ing ![]() ![]() ![]() Nota isimlerinden 'do'nun önceki ismi 'ut' idi ![]() notaları sırayla söylerken tutukluk yaptırdığından 12 ![]() değiştirildi ![]() ![]() 'Si' hariç diğer notaların isim babası Gui d'Arezzo'dur ![]() lohannes Battista ilahesindeki mısraların birinci hecelerinden alarak takmıştır ![]() Yedinci notanın adı uzun zaman 'B' olarak kalmış, sonradan 13 ![]() lohannes kelimelerinin baş harflerinden meydana gelen 'si' adını almıştır ![]() Notalamanın keşfi ve gelişimi müzik pratiğine olağanüstü bir gelişme ortamı yaratmıştır ![]() uzamasına hem de çeşitli dönemlere ve ülkelere ait notalanmış eserlerin katılmasıyla repertuarın zenginleşmesine ve çeşitlenmesine imkan vermiştir ![]() Nota sayesinde bir müzisyen bilmediği bir müzik parçasını icra edebilmek için tek başına yeterli bir hale gelmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
|