| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| hava, havacılık, sırasında, tarihisavaş, taşıtları | 
|  | Havacılık Tarihi-Savaş Sırasında Hava Taşıtları |  | 
|  07-08-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Havacılık Tarihi-Savaş Sırasında Hava TaşıtlarıHavacılık Tarihi-Savaş Sırasında Hava Taşıtları 191014 arasında sivil uçaklar başlıca spor gösteri uçuşları ve eğitim alanlarında kullanılırdı  Ama kısa zamanda uçakların askeri alanda da yararlı olabilecekleri anlaşıldı  Ordu ve donanmada özel havacılık birimleri oluşturuldu  O dönemde eğilim, askeri uçakları keşif amacıyla kullanma yönündeydi  Ama bomba atmak, makineli tüfek yerleştirmek gibi denemeler de yapıldı  191112 yıllarında Kuzey Afrika'daki Trablusgarp Savaşı'nda İtalyanlar uçakları Osmanlı ordusuna karşı keşif ve bombardıman için kullandılar  1914'te i  Dünya Savaşı'nın başlamasıyla, her iki taraf da uçakların düşman mevzileri üzerinde keşif uçuşları yapmakta çok elverişli olduğunu fark etti  Uçakları silahlandırmak için çeşitli yollar denendi ve havada karşılaşan düşman pilotlar arasında çatışmalar başladı  Ama, hava savaşının yaşamsal öneminin kavranabilmesi için bir sürenin daha geçmesi gerekti  Bu konuda ilk adımı Almanlar attı  Tasarımını Hollandalı Anthony Fokker'ın yaptığı tek kanatlı El avcı uçağını ürettiler  El'e yerleştirilmiş sabit bir makineli tüfek öndeki çekici pervanenin kanatları arasından, bu kanatlara vurmadan ateş edebilecek bir biçimde donatılmıştı  Böylece El İtilaf Devletleri'nin uçaklarına karşı önemli bir üstünlük sağladı  Bu üstünlüğü, İngiliz yapımı itici pervaneli de Havilland D  H  2 ve Farnborough F  E  2B'ler ile çekici pervaneli, Fransız yapımı Nieuport 17 ve İngiliz yapımı Sopvvith Pup gibi özel avcı uçakları geliştirilinceye kadar korudu  Göklere egemen olma mücadelesi bütün savaş boyunca sürdü  Her iki taraf da giderek daha çok sayıda ve daha nitelikli avcı uçakları yaptı  Çift ya da tek kanatlı olarak üretilen bu uçaklar, genellikle iki sabit makineli tüfekle donatılmış tek kişilik uçaklardı  En yüksek hızları saatte 225 km dolayındaydı ve 300 beygir gücüne ulaşan motorları vardı  Tasarımları, temelde, hava çarpışmaları düşünülerek yapılmıştı; ama, yer hedeflerinin bombardımanında da yararlı oldular  İlk büyük uçak Ruslar'ın 1913 yapımı, dört motorlu ve çift kanatlı Sikorski İlya Mourometz uçağıydı  1918'e gelindiğinde, ağırlıkları 13 tona ulaşan, dört motorlu bombardıman uçakları yapılmıştı  Almanlar'ın Gotha ve İngilizler'in Handley Page 0/400 uçakları gibi, ağırlıkları 4,57 ton arasında değişen daha küçük bombardıman uçakları da vardı  Seyir hızları saatte 100110 km olan bu uçaklar 2  000 kg bombayı yaklaşık 650 km uzağa taşıyabiliyordu  Almanlar bombardımanlarda zeplin güdümlü balonlarından da yararlandılar  Zeplinler çok yanıcı bir gaz olan hidrojenle dolduruldukları için vurulduklarında alevler içinde kalıyor ve kolayca düşürülebiliyordu  Bu anlaşılınca Almanlar zeplinden vazgeçti ve büyük bombardıman uçakları geliştirdiler  İngilizler, bombardıman uçaklarından düşman fabrikalarına saldırmak için yararlanabileceklerini görerek, özel bombardıman filoları oluşturdular  1918'de de İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri'ni kurdular  İngiltere deniz uçaklarının ve uçak gemilerinin geliştirilmesinde de önemli bir rol oynadı  Denizlerde keşif uçuşları için kullanılan güdümlü balonların en basiti omurgasız güdümlü balondu  İngiltere çok motorlu, büyük deniz uçakları yapmaya, uçak gemilerinin geliştirilmesine çalıştı ve uçakların inip kalkabildikleri, baştan kıça düz güverteli uçak gemileri yaptı  Ne var ki, yapımı savaşın sonlarına rastlayan bu gemiler savaşta etkin görev alamadı  I  Dünya Savaşı sırasında kullanılan önden pervaneli, çift kanatlı uçaklar tahtadan yapılıyor ve üzeri keten bezle kaplanıyordu  Almanya'da ahşap ya da alüminyum alaşımı kaplamalı, daha dayanıklı tek kanatlı uçaklar da geliştirildi ve birkaç kez kullanıldı  Fokker'in tek kanatlı uçaklarının kanatlan tahtadan, tüp biçimli gövdeleri ise çelikten yapılmıştı  Kıvrımlı bir yüzeyi olan, bütünüyle metalden yapılmış Hugo Junkers tasarımları da farklı bir örnektir  Claudius Dornier ve Adolf Rohrbach'ın düzleştirilmiş gergin yüzeyli metal ve daha modern uçakları da gelişme aşamasındaydı  Bunlar 1930'ların tek kanatlı uçaklarına örnek oldu {bak  Hava Kuvvetleri)   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |