|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
adler, alfred, avusturyalı, kişilikbilimci, ruhbilimci |
![]() |
Alfred Adler - Avusturyalı Ruhbilimci Ve Kişilikbilimci |
![]() |
![]() |
#1 |
[KAPLAN]
|
![]() Alfred Adler - Avusturyalı Ruhbilimci Ve KişilikbilimciAlfred Adler Avusturyalı ruhbilimci ve kişilikbilimcidir (Viyana, 1870 - Aberdeen, İskoçya, 1937) ![]() Freud'un ilk öğrencilerinden olan Alfred Adler, hocasının geliştirdiği psikanaliz yönteminin "bilinçaltının işlevi", "nevrozların nedenleri arasında çocukluğun ve ruhsal çatışmaların önemi", "kişiliğin oluşması" gibi temel kavramlarını benimsedi ![]() Ama 1911'den başlayarak Freud'un görüşlerinden ayrıldı ve nevrozun yalnızca cinsel açıdan açıklanmasına, içgüdülerin libidoya indirgenmesine karşı çıktı ![]() ![]() Aşağılık duygusu ve ödünlenmesi ![]() Adler'in en büyük, en verimli buluşu, organik bir eksiklikten doğan aşağılık duygusunun ödünlenmesi (başka dilek, istek ve davranışlarla giderilmesi) kavramıdır ![]() ![]() İnsan türü her şeye karşın, bu duruma iyi kötü karşı koyabilmişse, bunun nedeni ödünleme yoluyla, doğaya egemen olmasını sağlayan zihinsel ve ahlaksal niteliklerini geliştirmiş olmasıdır (burada söz konusu olan ruhsal düzlemdir) ![]() Aynı olay, insanın bireysel yaşamında da ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Üstelik, aşağılık duygusu çocuğun aile ya da toplum içindeki durumundan kaynaklanabilir (erkek ya da kız, büyük ya da küçük olma, vb ![]() ![]() Her ne olursa olsun, çocukluk, çok küçük yaşlarda ortaya çıkan şiddetli bir aşağılık duygusuyla nitelenir ![]() Kendini değerlendirme ve yaşam çigisi Çocuk bu aşağılık duygusunu ödünlemeyle, "kişilik duygusunu yüceltmeyle", yani kesin bir amaca yönelmiş bir dizi davranış biçimiyle düzeltecektir ![]() ![]() Yetişkinler üstünde etkili olma; çekici olma; kurnazlık; özür dileme; hastalığa sığınma ya da tersine, kendini kabaca ve bencil bir biçimde kabul ettirmeye çalışma ![]() Bu davranışlar, bireyin bütün öbür etkinliklerinin bağlı olduğu "yaşam çizgisi"ni oluşturur ![]() Birey önce çocukluk, sonra da yetişkinlik evresinde, kendine bazı düşsel amaçlar belirleyerek, kendini ya kendisi için ya da bağlı olduğu topluluk için değer taşıyan bir örnek kişiyle özdeşleştirerek bu "yaşam çizgisinin gerçekleşmesini kolaylaştırır ![]() Her bireyin davranışına temel olan bu "yönlendirici düşsel amaçlar", ruhbilimci için, bireyin kişiliğini çözmeye yarayan birer anahtar oluşturur ![]() ![]() Ama hiç kimse bundan uzun süre tad almaz ve yaşam bireye, benliğini sınaması için yeni olanaklar sunar ![]() Güçlü olma isteği ve toplumsal duygu Cinsel başarı duygusunun da içinde yer aldığı güçlü olma isteği, her insanda karşıt bir duyguyla çatışır: Evrensel geçerliliği ve kesin işlevi olan toplumsal duygu ![]() ![]() Her bireyin yaşam çizgisi içinde, güçlü olma isteği ile toplumsal duyguyu uzlaştırma biçimi, onun kişiliğini belirleyecek ve bu kişiliği tanımasını sağlayacaktır ![]() ![]() Batı'daki eğitimi, güçlü olma isteğini toplumsal duygu zararına geliştirdiği için eleştiren Adler'e göre, eğitimcinin bütün çabaları bu iki duyguyu dengelemeye yönelik olmalıdır ![]() Freudcular tarafından şiddetle eleştirilmesine karşın, Adler'in görüşleri çağdaş ruhbilim açısından kesin bir katkı sayılır, hattâ bu görüşlerin Freud'un yaklaşımını tamamladığı, ileri sürülür ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|