07-06-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Gemi Yapımı
Gemi Yapımı
Günümüzde bütün gemileri sınıflandıran ve özelliklerini sürekli denetleyen kuruluşlar vardır Gemiler bu kuruluşların koydukları kurallara uygun olarak yapılmak zorundadır Bunların en önemlisi Lloyd's Register of Shipping'dir Bu kuruluş, İngiltere'de, ABD'de, Japonya'da ve başka birçok ülkede gemi sahipleri, sigortacılar (bak SİGORTA) ve gemi yapımcılarından oluşan kurullarca yönetilir
Gemi yapımcılığı bir montaj sanayisidir Bu, geminin tersanelerde, başka kuruluşlarca üretilmiş çok sayıda parçanın bir araya getirilerek yapılması demektir Tersane genellikle denize açılan bir ırmağın kıyısında kurulur Tekneler kızaklar üzerinde ya da gemiler için özel olarak tasarlanmış havuzlarda yapılır
Gemiler, kesim yerlerini belirlemek için işaretlenmiş (markalanmış), kesilmiş ve kıvrılarak biçimlendirilmiş çelik levha ve çubuklardan yapılır Hazırlanan bu parçalar önyapım (prefabrikasyon) bölümünde bir araya getirilerek geminin kaplama levhaları hazırlanır Geminin gövdesi bölme perdeleriyle ayrılır Bölme perdeleri, gemiyi enine kesen ve su geçirmez bölmelere ayıran sac perdelerdir Bu perdeler hem yükleri bir arada tutar, hem de bir yere çarparak hasara uğrayan geminin batmasını önler Omurga, gemi iskeletinde baştan kıça (önden arkaya) uzanan bütün bir parçadır Gemiye biçim veren postalar omurgaya dik olarak sıralanmıştır Postalar gemi gövdesinin kaburgasını oluşturan eğimli parçalardır Bölme perdelerinin üzerinde güverte kemereleri bulunur Güverteyi örtecek biçimde postalan birleştiren kemereler, boylan geminin eni kadar olan çelik parçalardır Bir gemide birkaç güverte bulunabilir
Kızak denize doğru eğimlidir ve gemi kaydırılarak kıçtan denize indirilir Daha sonra, römorkörlerin yardımıyla donanımının tamamlanacağı yere çekilir Havuz içinde yapılan bir gemiyi yüzdürmek içinse havuz suyla doldurulur Bazı gemiler denize yandan indirilecek biçimde kızaklanır Denize indirildikten sonra gemi donatılır; gemiye gelen ustalar boru ve kabloları bağlar; dekorasyon ve döşeme işlerini tamamlar
Gemi daha sonra kuru havuza alınır; son boyası çekilir, yosun ve midye bağlamasına karşı koruyucu maddelerle kaplanır Gemi artık denemeler için hazırdır Hız, birim yakıt tüketimi (gemi makinelerinin yakıt tüketim hızı), denge durumu gibi birçok bakımdan bir dizi denemeden geçirilir Dümen donanımı, çapası ve magnetik pusulası denenir {bak Pusula) Eğer her şey yolundaysa, gemi sahibince teslim alınır
Herhangi bir büyük sanayi kolunda olduğu gibi, gemi yapım sanayisi de ülke içi ve dışı ekonomik gelişmelerden etkilenir Eğer bir ülkede hükümet, gemilerin ucuza üretilmesi için kendi yapımcılarına büyük parasal destek sağlamaya başlarsa öbür ülkelerdeki yapımcıların durumu tehlikeye girer Onlar da kendi hükümetlerinden yardım alamazlarsa yardım alan şirketler karşısında varlıklarını koruyamayabilirler Eğer, önemli bir yükün, örneğin ham petrolün fiyatı birden yükselirse; dünya petrol tüketimi düşer ve tanker yapımcılığı bundan büyük zarar görür Ekonominin durgunluk dönemlerinde tersaneler kapanır ve çok sayıda kişi işsiz kalır
196773 arasında deniz ticareti iki kat arttı ve ticaret gemileri, özellikle de akaryakıt tankerleri için büyük bir talep artışı oldu İsrail ile Mısır arasında 1973'teki savaştan sonra ise, ham petrol fiyatlarında büyük bir artış görüldü Petrol talebi düşünce, tanker sayısı fazla geldi ve çoğu tanker boş kaldı Ama her yıl 3 milyar ton yükün deniz yoluyla taşındığı düşünülürse, gemi yapımı sanayisinin geleceğinin parlak olduğu söylenebilir
Denizcilerce kullanılan çoğu sözcük, karada yaşayanlara oldukça yabancıdır Örneğin, denizciler için "sol", "iskele"dir; "sağ" ise "sancak" Gemide "arka" denmez "kıç" denir Herhangi bir "duvar", "gemi bölmesi"dir "Halat"a, "palamar" denir "Yanda" olan herhangi bir şey, "kemere yönünde"dir Geminin "kafları her zaman "güverte" diye anılır, "mutfak" da "kuzine"dir "Aborta" teknenin yanaşması, "avara" ise yanaştığı yerden ayrılmasıdır Geminin adından önce gelen SS harfleri buharlı gemi olduğunu; M/V motorlu gemi; VLCC harfleri ise bir ham petrol tankeri olduğunu gösterir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|