|  | Fren-Trenlerdeki Havalı Frenler |  | 
|  07-04-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Fren-Trenlerdeki Havalı FrenlerFren-Trenlerdeki Havalı Frenler Eskiden yük trenlerinin yalnızca lokomotiflerinde ve en arka vagonlarında fren bulunurdu  Bu nedenle, aracın durma uzaklığı göz önünde bulundurularak trenlerin çok hızlı gitmesine izin verilmezdi  Oysa etkili bir frenleme için her vagonda fren bulunması, bütün frenlerin aynı anda harekete geçmesi ve makinist kabininden çalıştırılabilmesi gerekir  Bütün bu özellikleri taşıyan ve havayla çalışan mekanik bir freni 1869'da ABD'li George Westinghouse yaptı  Westinghouse sisteminde, lokomotifteki bir hava pompası (kompresör) ana hava deposuna basınçlı hava gönderir  Böylece depodaki havanın basıncı normal atmosfer basıncının 6 katı, yani 6 atmosfer düzeyinde tutulur  Bu basınçlı hava, vagonların altından geçen bir hava borusuyla bütün vagonlara iletilir ve her vagonun altındaki hava deposuna dolar  Bu deponun girişindeki bir vana depoyu aynı zamanda fren silindirine bağlar  Makinist frene bastığı zaman kumanda kabinindeki fren vanası açılır ve hava borusundan kaçan hava borudaki basıncı düşürür  Böylece, vagonlardaki hava depolarında bulunan basınçlı hava basıncı düşmüş olan boruya doğru akarken vananın yönlendirmesiyle fren silindirine gider ve silindirin içindeki pistonu hareket ettirir  Pistonun hareketi fren pabuçlarını tekerleğe bastıran kollan çalıştırır ve tren durur  Trenlerde çok kullanılan başka bir fren tipi de vakumlu frendir  Bu sistemde, fren donanımına bağlı borulardaki hava emilerek içeride bir boşluk (vakum) oluşturulur  Kumanda kabinindeki fren kolu çekilince vana açılır ve içerideki hava boruya dolar; fren silindirine de giren bu hava silindirdeki pistonu yukarı iter  Pistonun hareketi de fren pabuçlarını çalıştıran kolları harekete geçirir  Her iki sistemde de, vagonlardan biri katardan ayrıldığı anda aradaki bağlantı kopacağı için, frenler otomatik olarak çalışır  Havalı frende bunu sağlayan borudaki havanın kaçması, vakumlu frende ise borudaki vakumun ortadan kalkmasıdır  Böylece hem ayrılan vagon, hem tren durur  Trenlerdeki imdat freni de aynı sistemle çalışır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |