|  | Ebrunun Yapılması |  | 
|  07-04-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Ebrunun YapılmasıEbrunun Yapılması Ebrunun yapılışı oldukça zevkli ve sabır isteyen bir iştir  Önce uygun bir kâğıt seçmek gerekir  Çünkü her kâğıda ebru yapılmaz  Kâğıt, boyayı iyice emecek nitelikte ve dayanıklı olmalıdır  Eskiden hattatlar (güzel yazı ustaları) yazı yazmak için yüzeyine "ahar" denen özel karışımlı (nişasta ve yumurta akı) bir sıvı sürülen ve bu yüzden "aharlı" denilen kâğıt türünü yeğlerlerdi  Ebrucular ise bu tür kâğıtlar boyayı iyi emmediği için "aharsız" da denen ham kâğıt kullanırlardı   Ebru yapmak için genellikle dikdörtgen biçiminde, büyükçe ve yayvan bir tekne gerekir  Geven denilen otun gövdesinden elde edilen ve beyaz renkli bir tür zamk olan kitre, belli bir oranda, suyla bir kabın içinde karıştırılır  Kitre yerine salep, keten tohumu, ayva çekirdeği, gazyağı gibi birçok değişik madde de kullanılmaktadır  Kitre ile yapılan bu karışım 12 saat kadar bekletilir ve zaman zaman karıştırılır  Kitre bu süre sonunda erir ve karışım boza kıvamını alır  Daha sonra küçük fincanlarda ebru için boya hazırlanır  Bu amaçla kullanılacak boya çok ince toz haline getirilmeli ve suda eriyip dağılmayan bitkisel ve kimyasal boyalardan olmamalıdır  Fincanda su ile iyice karıştırılarak sıvılaştırılan boyalara ayrıca iki kahve kaşığı taze sığır ödü katılır  Bu işlemin amacı iyice ezilmiş boyanın dibe çökmeden yüzeyde kalmasını sağlamaktır  Bu biçimde hazırlanan değişik renkteki boyalar özel tekneye boşaltılmış olan boza kıvamındaki sıvının yüzüne serpilir  Yüzeyde birikintiler halinde kalan bu boyalar daha sonra tahta bir çubukla karıştırıldığında ya da yayıldığında şaşırtıcı ve ilginç desenler ortaya çıkar  Ayrıca hazırlayanın isteğine göre belli desenler de elde edilebilir  Bu desenlerin üzerine yatırılan özel kâğıt, 510 saniye sonra, iki ucundan tutularak kaydırmadan ve  oynatmadan, kitap sayfası açar gibi bir yana doğru kaldırılır  Kâğıt, boyalı tarafı üste gelmek üzere uygun bir yere serilerek kurutulur  Böylece ortaya binlerce ayrıntı ve renk taşıyan desenler çıkar  Eğer, bu desenlerin arasına bir yazı ya da herhangi bir çiçek motifi yerleştirilmek istenirse, başka bir yöntem uygulanır  Yazı ya da motif, bir kâğıda yazılır ya da çizilir  Keskin bir araçla kenarları kesilip kalıp çıkartılır ve ebru kâğıdına zayıf bir yapıştırıcı ile yapıştırılır  Kâğıdın, yapıştırılan desenin bulunduğu yüzeyi yukarıda anlatıldığı gibi teknenin içine yatırılır  Elde edilen ebru kuruduktan sonra, hafifçe yapıştırılmış olan bölüm sökülünce yazı ya da motiflerin yerleri boş kalır  Bu yöntem hattat ve ebru ustası Necmeddin Okyay (18831976) tarafından bulunduğu için bu yöntemle yapılan ebrulara "Necmeddin Ebrusu" denir  Ebrunun "battal ebru", "taraklı ebru", "çiçekli ebru" gibi daha birçok türü vardır  Ebru ciltçilikte ve hattatlıkta çok kullanılırdı  Bazen elde edilen ilginç ve güzel desenler bir tablo görünümünde olduğu için bu amaçla da kullanıldığı oldu  Türkler'den Hatip Mehmed Efendi (18  yüzyıl), Şeyh Sadık Efendi (19  yüzyıl), Bekir Efendi (20  yüzyıl başları) gibi çok usta ebru sanatçıları yetişmiştir  Bu sanatın Necmeddin Okyay'dan sonra yetişen son ustaları arasında Mustafa Düzgünman (doğumu 1920) ve Niyazi Sayın (doğumu 1927) özellikle anılabilir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |