![]() |
Vergi Usul Kanunu Tebliği Düzenlemeleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Vergi Usul Kanunu Tebliği Düzenlemeleri08 ![]() ![]() 1- Reçetelerin Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmesi zorunlu belgeler kapsamından çıkartılması Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 257’nci maddesinin Maliye Bakanlığı’na verdiği yetkiye dayanılarak 1 Haziran 1989 tarihinden itibaren 191 Seri Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile özel muayenehane, özel poliklinik, özel hastane sahibi veya buralarda çalışan hekimlerce (diş hekimi dahil) özel muayene ve tedaviler için düzenlenen reçeteler Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlenmesi zorunlu belgeler kapsamına alınmıştı ve anılan reçetelerin sadece defterdarlıklarla anlaşmalı matbaalara bastırılarak kullanılması zorunluluğu getirilmiş ve reçetelerde bulunması gereken asgari bilgiler gösterilmişti ![]() Öte yandan, 336 Seri Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin 2 numaralaı bölümü ile de 1 Ağustos 2004 tarihinden itibaren yukarıda adı geçenler tarafından düzenlenecek reçetelerde, 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun’un 72’nci maddesine istinaden tutulan protokol defterindeki protokol numarasına da yer verilmesi zorunlu hale getirilmişti ![]() 08 ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Sağlık hizmeti sunucuları ile optisyenlik müesseselerinin SGK’ya düzenledikleri faturalarda süre Bilindiği üzere; Vergi Usul Kanunu’nun 231’inci maddesi hükmüne göre fatura malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenlenmek zorundadır ![]() ![]() Bu kez 418 Seri Nolu Tebliğ ile sağlık sektöründe faaliyet gösteren ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme/protokol imzalayan sağlık hizmeti sunucuları ile optisyenlik müesseselerinin çalışanlar, emekliler ve bunların bakmakla yükümlü oldukları kişilere verdikleri sağlık hizmetleri nedeniyle adı geçen kuruma ay sonunda tek bir fatura düzenleyebilmeleri uygun bulunmuştur ![]() 3- Amortisman listesine yeni eklenen iktisadi kıymetler Bilindiği gibi mükelleflerce 1/1/2004 tarihinden itibaren aktife alınan amortismana tabi iktisadi kıymetler 339, 365, 389, 399 ve 406 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu genel tebliğleri ile değişik 333 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin ekinde yer alan “Amortisman Listesi”nde belirtilen faydalı ömürleri dikkate alınmak suretiyle amortismana tabi tutulmaktadır ![]() ![]() ![]() 4- Bakır ve bakır alaşımlarından ekstrüzyon ve soğuk çekme kalıplarına amortisman ayrılmaması 418 Seri Nolu Tebliğ’de açıklandığı üzere, 213 sayılı Kanun’un 313’üncü maddesi hükmüne göre, bir iktisadi kıymetin amortismana tabi tutulabilmesi için, işletmede bir yıldan fazla kullanılması, yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunması ve işletmenin aktifinde kayıtlı bulunması gerekmektedir ![]() ![]() 5- Ba ve Bs formlarıyla ilgili yapılan değişiklikler Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını “Form Ba” ile mal ve hizmet satışlarını ise “Form Bs” ile Maliye Bakanlığı’na bildirim zorunlulukları bulunmaktadır ![]() İflas eden mükellefler için bildirim yükümlülüğü iflasın açıldığı tarihi ihtiva eden dönemden sonra sona erecektir ![]() ![]() İthalat işlemlerinin form Ba ile bildirilmesinde gümrük giriş beyannamesinin kapanış tarihi, ihracat işlemlerinin form Bs ile bildirilmesinde ise, fiili ihracatın gerçekleştiği tarih dikkate alınacaktır ![]() Serbest bölgelerde faaliyette bulunan mükelleflerin yurt içiyle yaptıkları alış-satış işlemlerinin bildirilmesinde; gümrük giriş veya çıkış beyannamesi düzenlenmesi hallerinde bu beyannamelerin kapanma tarihleri ve tutarları, gümrük giriş veya çıkış beyannamesi düzenlenmemesi durumlarında ise serbest bölge işlem formu tarihi ve tutarı dikkate alınacaktır ![]() İthalat işlemlerinin form Ba ile bildirilmesinde tutar alanına; Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 21’inci maddesi gereğince gümrük vergisi tarhına esas olan kıymet, malın gümrük vergisinden muaf olması durumunda ise katma değer vergisi matrahını oluşturan katma değer vergisi hariç bedel yazılacaktır ![]() ![]() Bildirim formlarında alıcı veya satıcının vergi kimlik numarası, ithalat işlemlerinde “1111111111”, ihracat işlemlerinde ise “2222222222” olarak kodlanacaktır ![]() Serbest bölgelerden yapılan mal ve/veya hizmet alım-satım işlemlerinin bildirilmesinde; serbest bölgede faaliyette bulunan mükelleflerin Türkiye’deki merkez veya şubelerinden de alım-satım yapılması hallerinde, Türkiye’den yapılan alım-satım işlemleri ile serbest bölgedeki şubeden yapılan alım-satım işlemleri ayrı satırlar şeklinde bildirilecektir ![]() ![]() 6- Fazla ve yersiz olarak tahsil edilmiş vergilerin mükellefe iadesinde faiz verilmesi Bilindiği üzere, 213 sayılı Kanun’un 112’nci maddesinin dördüncü fıkrasında “Fazla veya yersiz olarak tahsil edilen veya vergi kanunları uyarınca iadesi gereken vergilerin, ilgili mevzuatı gereğince mükellef tarafından tamamlanması gereken bilgi ve belgelerin tamamlandığı tarihi takip eden üç ay içinde iade edilmemesi halinde, bu tutarlara üç aylık sürenin sonundan itibaren düzeltme fişinin mükellefe tebliğ edildiği tarihe kadar geçen süre için aynı dönemde 6183 sayılı Kanun’a göre belirlenen tecil faizi oranında hesaplanan faiz, 120’nci madde hükümlerine göre red ve iadesi gereken vergi ile birlikte mükellefe ödenir ![]() ![]() ![]() Yapılan düzenlemelere göre, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında olan vergi, resim ve harçlar ile bunlara bağlı olarak hesaplanan gecikme faizi, gecikme zammı ve pişmanlık zammının, ayrıca vergi cezalarının 112’nci maddenin dördüncü fıkrasına göre iade edilmesi sırasında mükelleflere faiz ödenmesi söz konusu olacaktır ![]() ![]() Buna göre, 213 sayılı Kanun’un 116’ncı maddesinde tarif edilen, 117 ile 118’inci maddelerinde de sayılan vergi hataları sebebiyle mükelleflerden fazla veya yersiz tahsil edilen vergilerin iadesinde 112’nci maddenin dördüncü fıkrasına göre faiz hesaplanması gerekmekte olup, faiz hesaplanmasına dair yeni durum aşağıdaki gibi olacaktır: Değişiklikten önceki hükme göre, fazla veya yersiz olarak tahsil edilen vergilerin, ilgili mevzuatı gereğince mükellef tarafından tamamlanması gereken bilgi ve belgelerin tamamlandığı tarihi takip eden üç ay içinde iade edilmemesi halinde, bu vergilerin üç aylık sürenin sonundan itibaren düzeltme fişinin mükellefe tebliğ edildiği tarihe kadar geçen süre için aynı dönemde 6183 sayılı Kanun’a göre belirlenen tecil faizi oranında hesaplanan faizi ile birlikte iade edilmesi icap etmekteydi ![]() ![]() Diğer taraftan, fazla veya yersiz tahsil edilen vergilerin iade edilebilmesi için varsa gerekli bilgi ve belgelerin tamamlanması ve vergi dairesine verilecek dilekçeye ilave edilmesi icap etmektedir ![]() ![]() ![]() Yukarıda açıklanan yeni yasal düzenleme 15/6/2012 tarihinden itibaren yürürlüğe girdiğinden, bu tarihten sonra fazla veya yersiz olarak tahsil edilmiş olup da iadesi söz konusu olan vergiler için tatbik edilecektir ![]() Kaynak: 418 Seri Nolu Vergi Usul Kanunu Tebliği düzenlemeleri - Akif AKARCA / Dr ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|