| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| başkalarının, büyülü, günleri, hayatı’nın, yönetmeninin | 
|  | Başkalarının Hayatı’nın Yönetmeninin Büyülü Günleri |  | 
|  06-28-2009 | #1 | 
| 
[KAPLAN]
 |   Başkalarının Hayatı’nın Yönetmeninin Büyülü GünleriOxford eğitimli Alman yazar-yönetmen Florian Henckel von Donnersmarck, BAŞKALARININ HAYATI Mart 2006’da Almanya’da gösterilmeye başlandığından beri büyülü bir hayat yaşıyor  Film Bavarian Film Ödülleri’nde En İyi Film, En İyi Aktör ve En İyi Senaryo’yu aldıktan sonra aynı ödülleri bir de Avrupa Film Ödülleri’nde kazandı  Aynı zamanda da bu kadar başarılı filmin olduğu bir senede En İyi Yabancı Film Oscarı’nın en güçlü adayı oldu  80’li yıllarda Doğu Almanya’daki baskıcı rejimi anlatan film, devletin gizli istihbarat örgütü STASI tarafından izlenen sanatçıların ve farklı görüşlü insanların zorlu yaşamlarını gösteriyor  Yaratıcılıklarını sergilemek için düşünce özgürlüğüne ihtiyacı olan sanatçı ve düşünürlerin evleri mikrofonlarla dinleniyor  BAŞKALARININ HAYATI, bir oyun yazarı ve aktris eşinin evini dinlerken gittikçe onların hayatlarını anlamaya ve hissetmeye başlayan bir STASI ajanının öyküsü  Munich Film Okulu’ndayken bir ders için senaryo fikri bulması gereken yönetmenin aklına Rus ihtilalci Maxim Gorky’nin “Beethoven’ın Appassionata’sını dinleyemiyorum çünkü aklımda o müzik varken devrim için öldürmem gereken insanlara dokunamam” sözü gelmiş  Ya “Lenin Appassionata’yı dinlemek zorunda kalsaydı ne olurdu acaba?” diye düşünmüş  O sırada da aklında başkalarının evini dinleyen bir adamın görüntüsü oluşmuş  “O devlet hakkında hain planlar duymayı bekliyor ama onun yerine onu çok etkileyen güzel bir müzik dinlemek zorunda kalıyor  İşte o an bütün hikaye yerine oturmuştu  Elimde büyük bir şey olduğunu biliyordum  STASI ajanları başkalarının hayatı hakkında her şeyi biliyor olmak hakkında ne hissediyordu?” “Ortada dramatik bir yapı vardı, filmin önemli noktalarını biliyordum  Ve farkındaydım ki çok araştırma yapmam gerekecek  ” Henckel von Donnersmarck bunun üzerine bir buçuk yıl boyunca Doğu Almanya’yı ve Devlet Bakanlığı’nı araştırdı  Çocukken annesiyle beraber Doğu Almanya’yı ziyaret etmişti  Ailenin bir bölümü orada oturuyordu  STASI’nin kontrol ettiği sınırı geçerken üstünün arandığını ve ne kadar korktuğunu hatırlıyor  Bir de Doğu Almanların Batılılarla konuşurken görünmekten ne kadar korktuğunu  “Onları tehlikeye soktuğumuzun farkındaydık  Sadece 20 sene önceydi  Bana bir çocuk olarak büyüklerin her zaman da kontrolü ellerinde bulundurmadıklarını, bazen onların da korkabildiklerini göstermişti  Neler olduğunu hissediyordum  Herkes özel hayatına karışılmasının nasıl bir his olduğunu bilir  Ama filmde tüm detayların yüzde yüz doğru olmasını istedim  ” Bunun için Henckel von Donnersmarck filmi çekmeden evvel senaryosunu birçok Doğu Alman yazarına göstermiş  38 günde çekilen filmde ünlü Doğu Alman aktörü Ulrich Mühe başkalarının hayatını dinlerken öğrendiği ilişki, sanat, sevgi kavramları ile hayal kırıklığı, yozlaşma, güç ve ihanet hikayeleri sonucunda değişen bir STASI ajanını oynuyor  Ulrich Mühe kendi hakkında STASI tarafından tutulmuş raporu ilk isteyen Doğu Almanlardan  Ona verilen rapor tam 500 sayfaymış ve ta liseden itibaren her anı STASI tarafından izleniyormuş  “Büyük bir yıldız olacağını o bilmeden evvel onlar biliyordu  ” diyor Henckel von Donnersmarck  “Askerliğini yaparken onu Berlin Duvarı’na dikmişler ve yaklaşanı vurmasını söylemişler  Mide ülseri yüzünden yere yığılmış  Onu tedavi etmişler, bırakmışlar ve tehdit etmişler  Meşhur bir aktris olan kendi karısının bir STASI ajanı olduğunu öğrenmiş  Bu rolü oynamak onun için kendi geçmişini keşfetmek gibi bir şeydi  ” Henckel von Donnersmarck’ın araştırmaları hak ettikleri yeri sonunda buldu  Die Welt yazarı Biermann şöyle yazdı: “Bazen bir sanat eseri bir belgeselden daha fazla gerçeklik hissi barındırabilir, çünkü bu his hem filmi yapanlara hem de seyreden seyircilerin sıkılmamalarına bağlıdır  ” BAŞKALARININ HAYATI Mart 2006’dan beri ağızdan ağza dolaşarak hitleşti  Henckel von Donnersmarck ise kendi bunu istemese de geçmişle barışmanın bir sembolüne dönüştü  Ona filmi seyreden insanlardan geçmişi ve acılarını anlatan mektuplar yağmış  Gelecekte Henckel von Donnersmarck başka birçok yönetmenin yaptığı hatayı işlemek istemiyor  “Şu anda daha yüksek bütçeli bir işin altına girip kendi özgürlüğümden ödün vermek istemiyorum  ” diyor, mükemmeliyetçi yönü yüzünden her detay üzerine uğraştığını ve bazen bir sahneyi 15 kere çektiğini ekleyerek    Bir daha yazmak için masa başına oturduğunda “tam bir sessizliğe” ihtiyacı olduğunu söylüyor  Ama tabi Henckel von Donnersmarck kendi odasına kapanmadan önce bol bol Oscar gürültüsü duyacak gibi gözüküyor  (Hollywood Reporter’da çıkan Anne Thompson tarafından yazılmış haberden/röportajdan çevrilmiştir  ) | 
|   | 
|  | 
|  |