![]() |
Tarihi Çağlara Ayırmanın Amacı Nedir? Tarihi Çağlara Ayırmanın Önemi Ve Amacı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tarihi Çağlara Ayırmanın Amacı Nedir? Tarihi Çağlara Ayırmanın Önemi Ve AmacıTarihi Çağlara Ayırmanın Amacı Nedir? Tarihi Çağlara Ayırmanın Önemi Ve Amacı Tarihi Çağlara Ayırmanın Amacı Nedir? Tarihi Çağlara Ayırmanın Önemi Ve Amacı Tarihi olayların incelenmesini kolaylaştır*maktır ![]() Tarihin Çağlara Ayrılarak İncelenmesi Geçmiş, geleceğe yön verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paradigma: Dünyaya nasıl bakılması gerektiği konusunda bir takım önerme ve tezler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sistemler nasıl bir gelecek tasarımı yapmışlarsa, geçmişi ona göre yazarlar ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() Liberal Tarih Anlayışının Çağ Sınıflaması: Belirli olayları dönüm noktası olarak alır ![]() İLKÇAĞ -3000/ 476 => Batı Roma İmparatorluğu’nun yıkılışı ORTAÇAĞ 476 /1453 => İstanbul’un Fethi – Rönesans YENİÇAĞ 1453-1789 => Fransız İhtilâli YAKINÇAĞ 1789- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çağ sınıflamasının gerek bizim, gerekse insanlık tarihi açısından açıklayıcılığı tartışılabilir ![]() İlkçağ -220-MS 1071 (Göçebelik-hayvancılık) Ortaçağ 1071-1839 (Yerleşiklik, tarım, köylülük) Yeniçağ 1839-1908 (Çağdaşlaşma çabaları) Yakınçağ 1908- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Roma İmparatorluğu’nun yıkılışının batılılar için anlamı olabilir ama sözkonusu olan tüm insanlık tarihini bilimsel olarak açıklamak ise “Batı Roma’nın yıkılışının Pigmeler, Amazon yerlileri, Peştunlar ya da Tatarlar için nasıl bir dönüşüme yol açtığını açıklamak” zorunluluğu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihsel Materyalizmin Çağ Sınıflaması: Marksçı tasnif ezen ve ezilen sınıflar arasındaki mücadele sonucu çağın değiştiği tezine dayanır ![]() ![]() İLKEL TOPLUM (Komünal - Sınıfsız) KÖLECİ TOPLUM (Efendi-Köle) FEODAL TOPLUM (Ağalık, derebey-serf, maraba) KAPİTALİST TOPLUM (Burjuvazi-proletarya) Sosyalist Toplum (Ütopya – Ülkü) Komünist (Sınıfsız) Toplum (Ütopya-Ülkü) Bu açıklama da öncekine göre daha açıklayıcı olsa bile genelleme yapmada yine sıkıntılar taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Paradigma: Üç Dalga Kuramı: Temel üretim araçlarındaki (üretim teknolojisindeki) değişme, toplumları, kültürleri baştan aşağı değiştirir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşıma göre; İLK TOPLUM (İlkel yaşam, avcılık ve toplayıcılık) TARIM TOPLUMU (I ![]() ![]() SANAYİ TOPLUMU (II ![]() ![]() BİLİŞİM TOPLUMU (III ![]() ? Hangi sınıflama daha açıklayıcıdır ? Hangi sınıflama ufkumuzu açar *! Geleceğe yönelik önemli ipuçları da bulunduğundan okullarda bu paradigmanın kavratılması öğrencilerin kafalarını daha netleştirebilir mi? İlköğretim okullarındaki “tarih şeritleri”ni artık değiştirmek gerekmiyor mu? Aşağıda Toffler’in üç dalga yaklaşımı ele alınmakta ve tarihsel sınıflama yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() Ekonomi: Avcılık, toplayıcılık, balıkçılık Yaşama biçimi: Göçebelik, küçük gruplar, aşiretler Önderler: Büyücüler, Şamanlar, Kâhinler, aşiret şefleri İşbölümü: Kadın-Erkek Eğitim: Yaygın eğitim, ailede ve çevrede Enerji: İnsan enerjisi İletişim: İşaretler ve konuşma İnsanlık bu koşullarda yaşayıp giderken, muhtemelen ateşin bulunuşunun da etkisiyle karasaban keşfedilmiştir ![]() ![]() ![]() II ![]() (Geleneksel Toplum) Karasabanın bulunuşuyla başlar ![]() (-6000) Ekonomi: Takas ekonomisi Temel üretim etkeni: Toprak Temel yerleşim birimi: Köy Yaşama biçimi: Yerleşik yaşam (tek tanrılı dinlerin yayılması, geleneklerin ortaya çıkışı) Dünya görüşü: Geleneklerin belirlediği durağanlık İdeoloji: Teosantrik, ümmetçilik, erkek egemen düşünüş ![]() Önder: Din adamları, ulema, aristokratlar (doğumdan kazanılan yetki) Eğitim: Yaygın eğitim, dinsel örgün eğitim (isteğe bağlı) seçkinlerle sınırlı formal eğitim İşbölümü: Soylular, Askerler, Köleler ve Serfler (maraba) Değerler: Dindarlık (tasavvuf), namus (=kadın) Aile tipi: Geniş aile (çok eşlilik), kadının itilmişliği Güvence: Aile Enerji: Doğal (insan, hayvan, rüzgâr) İletişim: Söz ve Yazı III ![]() Sanayi Toplumu (Modern Toplum) Buharlı makinenin icadı ile başlar ![]() (1750-1950) Reform, Rönesans ve Aydınlanma Felsefesinin birikimi sonucu ortaya çıkmıştır ![]() ![]() Ekonomi: Para ekonomisi, ulusal pazar, sermaye birikimi, fiziki sermaye, Temel üretim etkeni: Sanayi, emek yoğun üretimden teknoloji yoğun üretime geçiş Temel yerleşim birimi: Kent Yaşama biçimi: Kentlileşme Dünya görüşü: Aydınlanma, akılcılık, bilimsellik (pozitivist), laiklik, ulus devlet İdeoloji: Kapitalist ve sosyalist temsili demokrasi, güçlü merkeziyetçilik Önder: Bilginler, örgüt (sendika, dernek, parti) liderleri Eğitim: Yetişkinlikte tamamlanan kitle eğitimi (zorunlu) İşbölümü: Kapitalistler, İşçiler, hizmet sektörleri, bilimsel işbölümü (bürokrasi), uzmanlaşma Değerler: Değişme ve yenileşme, rekabet, tasavvufun ayak bağı olması, laiklik, ulusçuluk, eşitlik, özgürlük, insan hakları, temsili demokrasi, kalkınma, rekabet, verimlilik, tutumluluk Aile tipi: Çekirdek aile, kadın haklarında gelişmeler, güvence; aile ve sigorta Güvence: Aile ve sigorta Enerji: Petrol, kömür Öncü Bilim: Fizik, kimya İletişim: Basın, televizyon Sorunlar: Büyük savaşlar, işsizlik, grevler, dikta rejimleri (faşizm, komünizm), yabancılaşma, bunalım, hazcılık, sınıflar arası farkın büyümesi, terör Yukarıdaki değişme ve gelişmelerin genel adı “modernleşme” olarak da bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() Bilgisayarın bulunuşuyla başlar ![]() Mekanik düşünceden kuantum düşünce ve teknolojisine geçiş (Kuantum Fiziği) önemli bir belirleyicidir ![]() Ekonomi: Bilgi ekonomisi, Temel üretim etkeni: İnsan sermayesi (bilgi), Üretim araçları: Robotlar ve nanoteknoloji Yaşama biçimi: Kentli, aykırı yaşam biçimleri Dünya görüşü: Büyük anlatıların çöküşü, çokkültürlülük, postpozitivizm, küreselleşme, sermayenin küreselleşmesine karşı ulusçuluk İdeoloji: Önder: Bilginler, felsefeciler, sanatçılar Eğitim: Kitle eğitimi (zorunlu), yaşam boyu eğitim (zorunlu) İşbölümü: Bilişimciler, medya, hizmet sektörleri, adhokrasi, teleiş, Değerler: Hızlı değişme, rekabet, eşitlik, özgürlük, bireyin hakları, zaman, yaratıcılık, işbirliği, özdenetim, hazcılık, ahlak, çevrecilik, kalite, özgerçekleştirim, ademi merkeziyetçi yönetim, doğrudan demokrasi (sanal demokrasi) Aile tipi: Çekirdek ailenin parçalanması ya da daha güçlenmesi, kadın egemen düşüncenin ağırlığı, Enerji: Doğal (güneş, rüzgâr), nükleer İletişim: Elektronik ağ Öncü Bilim: Kuantum elektroniği, moleküler biyoloji, çevre bilimleri Sorunlar: Gelecek şoku, değer bunalımı, terör, insanlar arası eşitsizlik, sermayenin küreselleşmesi Sonuç Türkiye’de her üç toplum kendi değerleriyle bir arada yaşamaktadır ![]() Tarım toplumundan sanayi toplumunu yaşamadan bilişim toplumuna atlanılmaz ![]() |
![]() |
![]() |
|