Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
abdesti, alınması, alınır, durumlarda, gereken, haller, namaz, tekrar

Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller



Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller
Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller
Kurana göre abdest!

ABDEST VE BOY ABDESTİ(GUSÜL)

Kuran’da abdest, sadece ve sadece namazın bir şartı olarak anlatılır Ayrıca camiye girerken, Kuran okurken, namaz dışındaki her hangi bir ibadet için abdestin, ve de boy abdestinin (gusül) alınmasına ihtiyaç yoktur Kuran’da abdest ve boy abdesti birazdan vereceğimiz iki ayette geçer Bu iki ayet dışında Kuran’da abdest ve boy abdesti ile ilgili hiçbir ayet yoktur Yani abdest ve boy abdestinin ne yapmamız için gerektiği, ne zaman gerektiği, su olmazsa ne yapılacağı sadece bu iki ayetten anlaşılacaktır

Ey iman edenler! Namaza kalktığınızda; Yıkayınız: yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi Sıvazlayınız: başınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı Eğer cünüp iseniz temizlenin Eğer hasta veya yolculukta iseniz, veya biriniz ayak yolundan geldi ise, ya da kadınlara dokunduysanız, ve de su bulamamışsanız: Temiz bir toprakla yüzünüzü ve ellerinizi sıvazlayın Allah size zorluk çıkarmak istemez Allah sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimetini tamamlamak istiyor Umulur ki; şükredersiniz

5- Maide Suresi 6

Ey iman edenler! Sarhoş iken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iken de -yolculuk hali müstesna- yıkanıncaya (gusül edinceye, boy abdesti alıncaya) kadar namaza yaklaşmayın Eğer hasta veya yolculuktaysanız, biriniz ayak yolundan gelmiş, yahut kadınlara dokunmuş da su bulamamışsanız, temiz bir toprakla teyemmüm edin: Yüzlerinizi ve ellerinizi sıvazlayın Allah affedici, bağışlayıcıdır

4- Nisa Suresi 43

Şimdi sorularımızı sorup bu iki ayete göre cevap verelim:

1) Abdest ve Boy Abdesti Niçin Lazımdır?

Ayetlerden açıkça anlaşılıyor ki; abdest de, boy abdesti de bir tek namaz için lazımdır 5-Maide Suresi 6 ayetin başında abdestin namaz için alınması gerektiği söylenir 4-Nisa Suresi 43 ayette de cünüp olanın yıkanmadan namaz kılamayacağı anlatılır

2) Abdest Ne Zaman Alınır?

İki ayetin de son kısımlarına dikkat ederseniz, bize suyun gerekli olup da suyu bulamadığımız hallerde ne yapmamız gerektiği açıklanır Suyun bize gerekli olduğunun açıklandığı hal ile, abdesti neyin bozduğu da açıklanmıştır Burada “ayak yolundan geldiğinizde” diye çevirdiğimiz ifade bize abdestin ayak yolundan gelince alınması gerektiğini göstermektedir “Ayak yolu” diye çevirdiğimiz kelimenin Arapça’sı “gait”tir Arapça bu kelime “çukur yer” anlamında olup, “ayak yolu, tuvalet” kelimelerine karşılık gelmektedir(Kelimeyi “tuvalet” diye çevirmedik çünkü; “tuvalet” günümüzde küçük ve büyük tuvalet dışında başka amaçlarla da kullanılan bir yerdir Oysa “ayak yolu” ile kastedilen yer, sırf bu iş için kullanılır) Yani abdestin çukur yerlere yapılanlardan sonra alınması gerekmektedir Bunun dışında tarif edilen hiçbir şeyle, ne kanın akması, ne deve eti yenmesi abdesti bozmaz Ayetten abdesti neyin bozduğu açıktır Kişiler “ayak yolunda”, çukur olan yere ne yapıyorsa abdesti o bozar

3) Boy Abdesti (Gusül) Ne Zaman Alınır?

“Abdest” ve “boy abdesti” Farsça’dan Türkçe’ye geçen kelimelerdir Kuran’da geçmezler “Boy abdesti” diye kastettiğimiz Kuran’da geçen cünüp olunca gerekli olan yıkanmadır “Gusül” zaten Arapça “yıkanma” demek olduğu için “boy abdesti” yerine Türkçe “gusül” veya “gusül abdesti” diyenler olmuştur Suyun gerekli olduğu diğer halin iki ayette de “kadınlara dokunma” olduğu söylenir(Arapça’da da Türkçe gibi deyimler vardır Türkçe’de de “kadınlarla beraber olma” “aynı odada yalnız kalma” anlamında değil “cinsel ilişkiye girme” anlamında kullanılır “Kadınlara dokunma” ifadesi de Arapça’daki aynı manaya gelen bir deyimdir) Yani boy abdesti kadınlarla cinsel beraberlikten sonra alınır Zaten cünüp olunduğunda boy abdesti alındığını söylemiştik Cünüplük, “cenb” kökünden türemiştir Bu kelimenin kökünde “yakında olma, beraberlik” manaları vardır Buna göre “cenabet” terimi beraberliğin en ileri seviyesi olan birleşmenin sonucuna ad olmuştur Ayetin içinden boy abdestinin ne zaman alınması gerektiğine dair vardığımız sonucu “cünüp” kelimesinin manası da doğrulamaktadır Cinsel bir birleşme dışında, şu şu hallerde boy abdesti almanın vacip (farzla sünnet arası, farza yakın uygulama) veya sünnet olması da Kuran’da yoktur İsteyen istediği zaman, rahat ettiği zaman boy abdesti alır, fakat Kuran’dan çıkmayan bir hüküm ne farz, ne vacip, ne sünnet, ne de her hangi başka bir başlıkla kimseye yüklenemez 5-Maide Suresi 101 ayetinde açıklanmayan her şeyin affedildiği söylenmektedir Bu yüzden Kuran’da açıklanmayan her hususta serbest olduğumuz dışında hiç kimse bu açıklanmayanlara ilave bir cevap aramasın

4) Abdest Nasıl Alınır?

5-Maide Suresi 6 ayetin başında abdesti nasıl almamız gerektiği anlatılır Bu anlatımda “yıkayın” fiilinin ardından “yüz ve dirseklere kadar elleri” ifadesi geçer, “sıvazlayın” fiilinin ardından da “baş ve topuklara kadar ayakları” ifadesi geçer Biri size “yıkayın banyoyu ve mutfağı, silin salonu ve antreyi” derse ne anlarsınız, antrenin yıkanması gerektiğini mi yoksa silinmesi gerektiğini mi? Herkes antrenin silinmesi gerektiğini anlar Fakat Sünni mezhepten olanların hepsi ne hikmetse “sıvazlayın” fiilinden sonra geçen “ayakların” sıvanması yerine “yıkanması” gerektiğini savunmuşlardır O zaman ayetteki bu ifade neden “yıkayın” Fiilinden sonra geçmiyor? Ayette yukarıdan aşağı yapılacağının söylendiğini, sıvazlamanın ara izah olduğunu ve bir tek başın sıvazlanması gerektiğini söylemek de mümkün değildir Çünkü ayette önce yüz ve ellerden bahsediliyor, sonra başa çıkılıp, sonra aşağı ayaklara iniliyor Bu yüzden ayakları topuklara kadar sıvazlamayı “yıkayın” fiiline göndermenin hiçbir mantığı yoktur Bu düşünce uydurma Sünni hadislerinden türemiştir Oysa Şiiler’deki bir çok hadise göre ayaklar elle sıvazlanır Amacımız hadisleri hadislerle çürütmek değil, fakat Kuran’ı yeterli görmeyenlerin hadiste bile keyŞ davrandıklarını göstermektir Süleyman Ateş birçok sahabenin de ayaklarını sıvazlamayla yetindiğini belirttikten sonra ayetin Arapça’sından anlaşılanı şöyle açıklar: “Yüce Allah abdestte vücudun iki temel uzvunun yıkanmasını emretmiştir ki; bunlar yüz ve kollardır İki uç uzvun da sıvazlanmasını emretmiştir ki; bunlar da baş ve ayaklardır Yıkayınız Fiilinden sonra iki tümleç getirmiştir Bunlar yüz ve ellerdir Demek ki yüz ve eller yıkanacaktır Sıvazlayınız Fiilinden sonra da iki tümleç getirmiştir, bunlar da baş ile ayaklardır Demek ki bunlar da sıvazlanacak uzuvlardır Ayette bu manayı son derece güçlendiren ince bir nokta vardır Kuran-ı Kerim’de her kelime birbiriyle son derece uyumlu ve mütenasiptir Şimdi “yıkayınız” Fiilinden sonra gelen iki tümleçten ilki nasıl tek bir uzvu, ikincisi iki uzvu (yani iki eli) gösteriyorsa, “sıvazlayınız” Fiilinden sonra gelen iki tümleçten de birincisi bir tek uzvu, ikincisi iki uzvu (iki ayağı) göstermektedir“ (Süleyman Ateş, Kuran Ansiklopedisi, 1 cilt, Abdest bahsi)

Kısacası abdestte yüz ve dirseklere kadar eller yıkanır, baş ve topuklara kadar ayaklar sıvazlanır, ayrıca da bir şey gerekmez İsteyen ağzını ve burnunu çalkalar, üç parmakla ensesini sıvazlar, ayaklarını topuklarıyla birlikte yıkar, her uzvunu yıkayışta Arapça dualar okur Fakat bunları yapan bilsin ki bunların abdestle alakası yoktur Abdesti Allah, Kuran’da açıklamıştır ve bunlar o açıklamada yoktur

5) Boy Abdesti Nasıl Alınır?

Boy abdestinin cünüp iken alınması gerektiğini daha önce söylemiştik Cünüpken ne yapmamız gerektiği iki kelime ile anlatılır 5-Maide Suresi’nde “tahare” kelimesi “temizlenmek”, 4-Nisa Suresi’ndeki “gasâle” kelimesi “yıkanmak” demektir Boy abdesti için şuradan şuraya kadar yıkanın, ağzınızı, burnunuzu üçer kez çalkalayın, toplu iğne başı kadar kuru yer bırakmayın, sağ omzunuzdan başlayarak üçer kez su dökün ifadeleri geçmez Böyle sınırlamalar olmadığından “gasâle” kelimesinden sadece “yıkanmak” anlaşılır

“Tahare” kelimesi ile de bu yıkanma işleminde kirlerden arınmanın önemi anlaşılır Bunu yerine getiren boy abdesti almış olur Bir anne beş yaşındaki çocuğuna “Yıkan” dese, o çocuk bunu anlayıp yıkanır Oysa koskoca adamlara “Yıkan” deniyor, fakat onlar “Nasıl yıkanıcam? Toplu iğne başı kadar kuru yer kalırsa ne olur? Önce hangi omuzuma su dökücem?” diye sorup Allah’ın ayetini anlamıyorlar Üstelik bu anlamamanın kendi anlayışsızlıklarından kaynaklandığını da anlamıyorlar Bir de Allah’ın kitabını eksik ilan edip, bu garip soruların açıklandığı kitapları dinin tam ve eksiksiz kaynağıymış gibi rehber ediniyorlar

6) Su Bulunamazsa Ne Yapılır?

Normalde bir insanın su bulamama ihtimali çok azdır Kuran’ın bu durumu açıklaması Kuran’ın gereğinde nasıl tüm detayları verdiğinin bir delilidir Tüm bu durumlarda kişi suyun eksikliğini temiz bir toprağa teyemmüm ederek giderir Temiz toprağa eller sürülerek yıkanamayan yüz ve eller sıvazlanır Böylece namaza hazırlık suyun olmadığı zaman da sağlanmış olur

Her iki ayetin de sonunda geçen Allah’ın bize güçlük çıkarmak istemediğine, bağışlayıcılığına, affediciliğine dair ifadeleri abdesti ve boy abdestini bir sürü gereksiz detaylar ve zorluklara boğanlar lütfen tekrar okusunlar(kurandaki din sitesinden alintidir)


Alıntı Yaparak Cevapla

Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller

Eski 09-11-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namaz Abdesti Hangi Durumlarda Tekrar Alınır? Namaz Abdesti Alınması Gereken Haller



Aşağıdaki hallerin her biri abdesti bozar:

1) Önden veya arkadan kan, irin, meni, sidik, gaita (necaset) gibi bir pisliğin veya herhangi bir sıvının çıkması, abdest ve gusülde yıkanması farz olan yere kadar taşmasa bile, abdesti bozar
2) Arka taraftan yel çıkması
3) Ağızdan ve burundan, ön ile arkadan başka, herhangi bir organdan sıvı halinde kan çıkması Şöyle ki: Akıcı bir halde ağızdan çıkan kan, tükürükten fazla veya ona eşit ise, abdesti bozar, değilse, bozmaz Bu renginden anlaşılır Diğer yerlerden çıkan kan ise, çıkış yerinden yanlarına taşınca abdesti bozar İğne ucu gibi çıkıp da yerinde kalan kan damlası abdeste engel olmaz El veya parmak ile silinmesi de zarar vermez Yaradan çıkan irin ve sarı sular da hüküm bakımından aynıdır
Vücuttaki kabarcıklardan çıkan saf su da, sahih görüşe göre, kan hükmündedir Diğer bir görüşe göre böyle bir suyun çıkması abdesti bozmaz Bu görüşe uyulduğu takdirde, çiçek ve uyuz hastalıklarına tutulmuş olanlar için bir kolaylık vardır Zaruret halinde bu görüşle amel etmekte bir sakınca olmadığı, İmam Hulüvanî'den nakledilmiştir
(Şafiîlere göre, önden ve arkadan başka diğer herhangi bir yerden gelen kan, irin ve sarı su sebebiyle abdest bozulmaz)
4) Ağız dolusu kusmak Şöyle ki: Kolaylıkla yutulamayacak kadar ağızdan yemek, su ve safra gibi şeylerin gelmesi abdesti bozar Bu maddeler bir mecliste azar azar gelip de bir ağız dolusu miktarına ulaşmış olsalar yine hüküm aynıdır Abdest bozulur Bu, İmam Ebû Yusuf'a göredir İmam Muhammed'e göre, kusuntu başka başka meclislerde gelse bile, sebeb aynı olduğu takdirde yine abdest bozulmuş olur
5) Az veya çok bir zaman bayılmak, çıldırmak, yürürken irade dışında sallanacak şekilde sarhoş olmak Bu sarhoşluk bir zorlama sonucu olsa, yine hüküm değişmez
6) Rükulu ve secdeli bir namazda iken mükellef bir insanın kasden veya sehven (yanılarak) uyku halinde olmaksızın, yanındakiler işitecek kadar kahkaha ile gülmesi, hem abdestini, hem de namazını bozar Çocuğun veya uyuyanın kahkaha ile gülmeleri, sadece namazı bozar; abdesti bozmaz
7) Çocuk doğurmak Çocuğun doğması ile kan görülmese bile abdest yine bozulur
8) Erkeğin hanımı ile aşırı derecede oynaşması da abdesti bozar Kendilerinden bir sıvı çıksın veya çıkmasın hüküm aynıdır Fakat Muhammed'e göre, bu durumda mezî gibi bir yaşlık çıkmadıkça abdest bozulmuş olmaz
9) Erkeğin tenasül organına kaybolacak şekilde tıkanmış olan bir pamuğun, üzerinde ıslaklık olmasa bile, sonradan dışarıya çıkmış olması veya çıkarılması abdesti bozar Yine bu organa tıkanmış olan ve bir kısmı dışarda kalan pamuğa sidiğin sirayet etmiş olması da abdesti bozar İç kısımdaki yaşlık abdeste zarar vermez Ancak pamuk dışarıya çıkıp düşerse, o zaman abdest bozulur Çünkü az bir ıslaklık pamukta bulunmuş demektir
10) Kadının tenasül organı içine veya dışına tıkanan bez veya pamuğun yaş olarak dışarıya çıkması veya çıkarılması abdesti bozar Şöyle ki: Bu organın dış kısmına tıkanan pamuğun iç tarafı ıslanmış olunca, abdest bozulmuş olur Pamuğun dışına ıslaklığın geçmesi şart değildir Fakat bu organın iç kısmına tıkanan pamuğun dışarısına kadar yaşlık gelmedikçe, abdest bozulmaz
11) Yan üstü yatarak, bağdaş kurarak, dirseklere dayanarak, ayakları yan taraftan çıkarıp oturarak, namaz dışında secde haline geçerek uyumak abdesti bozar Yine oturur vaziyette uyurken yere düşmese bile, kıçı yerden kesilip yükselmiş olsa abdesti bozulur
12) Çıplak hayvan üzerinde yokuş çıkarken uyumak Ancak düz yolda veya yokuştan aşağıya doğru inerken hayvan üzerinde uyumak abdesti bozmaz Palanlı ve eğerli hayvan üzerinde, hangi şekilde olursa olsun uyumak zarar vermez
13) Teyemmüm etmiş olan bir kimsenin abdest alabileceği bir suyu görmesi ile abdesti bozulmuş olur
14) Özür sahibi olanlar için namaz vaktinin çıkmış olması99 maddeye bakınız
Alıntı

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.