![]() |
Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında BilgiKapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi ![]() Poliüretan (PUR)/Polikarbonat (PC) gövde yapısı Sadece 4mm yüksekliğinde Montajı oldukça kolaydır 4 mm kalınlığa kadar cam veya plastik yüzeylerde seviye algılama MinMax-kontrol olanağı PUR-kablolu konnektörler ![]() Paslanmaz çelik gövdeli, Ø2 mm PTFE`den başlayarak Disk formlu ürünler Algılama aralığı amfi üzerinden ayarlanabilir Çeşitli amfilerle kontrol olanağı 3m`den-10m`ye kadar bağlantı kabloları |
![]() |
![]() |
![]() |
Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında BilgiKAPASİTİF SENSÖRLER Kapasitif yaklaşım anahtarı, bir kapasitörün elektrik alanına yaklaşan cismin neden olduğu kapasite değişikliğini algılayan siviçtir ![]() ![]() ![]() Silikon diyafram bir kapasitif algılayıcıda basınçtan elektriğe dönüştürme işleminde kullanılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir basınç algılayıcısının tasarımı yapılırken iyi bir doğrusallık için diyaframın düzgünlüğünün korunması önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında BilgiSENSÖRLER Günümüzde sensörler kullanım alanı sürekli artmaktadır ve çeşitli amaçlara göre sensörler geliştirilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tip sensörler genellikle dönen bir mekanizmanın hızını ve konumunu hesaplamada kullanılırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() İndüktif tip Sensörlerin çoğunun çıkış voltajı sinüs dalgasına yakındır ![]() ![]() ![]() Çıkış voltajı dönüş hızıyla doğru olarak artar ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı durumlar da sensörden çıkan dalgalar osilatörü açmada veya kapamada yada osilasyonu geciktirmede kullanılırlar ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() Osilatör çok yüksek frekans üretir( yaklaşık 4 MHz ) ve sensör sinyali tarafından açılıp kapandıkça kare dalga oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() Isı sensörleri üç ana grupta toplanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Isı transmitterleride yarı iletken ısı sensörlerine benzemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tip sensörlerde; kılavuzlanan ışığın yolu başka bir harici eleman cihaz veya modülatör ile kesilir ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() İç etkileşimli sensörler (İES) fiberin kendi parametrelerinin etkilenmesi ile algılama yapan fiber optik sensör tipidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OTOMOTİVDE KULLANILAN SENSÖRLER 2 ![]() ![]() Bu röle devre açıcı röle ile ECU nun güç kaynağı olarak görev yapar ![]() ![]() Kontak anahtarı ON konumunda iken akım rölenin sarımına doğru akar ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Gaz kelebeği konum sensörü gaz kelebeği gövdesi üzerine monte edilmiştir ![]() ![]() Gaz kelebeği konum müşiri ECU ya iki sinyal gönderir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz kelebeği kapalı konumda iken (tam kapalı konumdan 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz kelebeği (motorun durumuna bağlı olarak) yaklaşık 50˚ veya 60˚ açıldığı zaman, hareketli kontak ucu ile güç kontak ucu temas eder ve tam yük durumu tespit edilmiş olur ![]() Buraya kadar tarif edilen gaz kelebeği konum müşiri motorun rölanti durumunu gösteren IDL kontakları ve ağır yük durumunu gösteren PSV kontakları olmak üzere iki tip müşirdir ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz kelebeği konum sensörü ve ECU Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Rölantide voltaj gaz kelebeği konum müşirinin kontak uçları ve IDL terminali üzerinden ECU nun IDL terminaline tatbik edilir ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hava akış ölçer emme havası hacmini tespit eder ve esas enjeksiyon hacmine karar veren ECU ya bir sinyal gönderir ![]() ![]() Ayrıca, hava-akış ölçerde rölanti karışım ayar vidası, emme havası sıcaklığını tespit eden bir emme havası sıcaklık sensörü, bir yakıt pompası anahtarı, bir sönümleme odası, bir dengeleme levhası ve bir tam-yük tahditi vardır [1] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Silindir içine emilen havanın hacmi gaz kelebeğinin açıklığı ve motor devri tarafından belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Potansiyometrenin ölçme plakası ile birlikte hareketli olan noktası mevcut voltajı tespit eder ve ECU ya bir sinyal gönderir [1] ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Hava akış ölçer ve ECU şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi, Vc sabit bir voltaj değerinde olduğu zaman, çıkış voltajı Vs ölçme plakasının açılma açısıyla doğru orantılı olarak artar ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() ECU emme havası hacmini tespit edebilmek için akü voltajı (UB) ile Vc ve Vs voltajları arasındaki farkı (US) karşılaştırır ![]() Emme havası hacmi= UB/US = VB/(Vc-Vs) [1]2 ![]() ![]() Isı algılama elemanının önemli bir parçası NTC dirençtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Emme havası sıcaklık sensörü ile sensörün ECU ile olan bağlantılarının karakteristikleri su sıcaklık sensörünün karakteristikleriyle temel olarak aynıdır [3] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi2 ![]() ![]() Motorun emdiği havanın, emme manifoldundaki basıncı gerilimle doğru orantılı olarak elektrik geriliminde değişimler meydana getirir ![]() Basınç algılama elemanı iki adet havası boşaltılmış diyafram körüğünden oluşur ve basınç bölmesine yerleştirilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu değişimler, I ![]() ![]() ![]() ![]() Havanın basıncı ve sıcaklığı göz önüne alınarak, havanın yoğunluğu hesaplanır ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() Motor çalışmazken sensör içindeki diyafram, atmosfer basınç değerine bağlı olarak eğilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yükseklik derecesi motor kontrol ünitesi sehven bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sensör bir iç termistör (ısıl direnç) vasıtasıyla soğutma suyu sıcaklığını tespit eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Su sıcaklık müşiri aşağıdaki diyagramda görüldüğü gibi ECUya bağlanmıştır ![]() ![]() Eğer su sıcaklık müşirinin soketi ayrılmış yada arızalanmış ise, ECU soğutma suyu sıcaklığının a ve uygun bir çalışma sıcaklığında ise karışım aşırı zenginleşecektir ve motor boğulacaktır [1] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aracın hız sensörü; elektronik kontrol modülüne aracın hangi hızda seyrettiğini bildiren puls tipi bir input'tur (girdi) ![]() ![]() ![]() ![]() Değişik manyetik alan algılama prensibine göre çalışır ![]() ![]() Tekerlekle beraber tambur dönerken daimi mıknatıs tarafından oluşturulan manyetik alan tamburun girinti ve çıkıntılarından etkilenerek bobin üzerinde tamburun hızına bağlı olarak değişen farklı voltaj üretir ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektronik kontrol modülü, araç hız sensörü giriş sinyali teline 12 voltluk bir sinyal tatbik eder ve bunu izler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Krank milinin üzerindeki bir müşir dişlisinin yardımıyla yapılan bu hız ve Ü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Frekansı motor hızına bağlı olarak değişen alternatif akım voltajı, krank milinin üzerine takılmış olan müşir dişlisi Hall müşirinin üzerinden geçerken üretilir [3] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci ve dördüncü silindirin üst ölü noktası bir diş boşluğu tarafından ÜÖN ya yaklaşık 80˚ kala algılanır ![]() ![]() Kontrol ünitesi 1 ve 4 nolu silindirlerin arasındaki farkı anlayabilmesi için Hall vericisinin sinyaline ihtiyaç duyar ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Eğer motor hız sinyali hatalı olursa sinyalden sonra bir saniye içinde yakıt pompası devre dışı bırakılır [3] ![]() ![]() ![]() Distribütörün içindeki Hall müşirinin diyagram halkası sadece bir tane Hall penceresine sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer Hall müşiri sinyali ile motor hızı müşirinin ÜON sinyali uyuşuyorsa, kontrol ünitesi motorun 1 nolu silindirin ÜÖN ya yaklaşık 80˚ konumunda bulunduğunu algılar [3] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() Hall verici sinyaller sıralandırmalı yakıt enjeksiyonu ve seçmeli silindir vuruntu kontrolü için gereklidir [3] ![]() ![]() ![]() Mümkün olan en iyi motor çalışması ve aynı zamanda bütün çalışma şartlarında yüksek randıman elde edebilmek için ateşleme noktasının mümkün olduğu kadar vuruntu limitine yakın bir şekilde kontrol edilmesi zorunludur [3] ![]() Elektronik ateşleme kontrol sistemi iki temel unsura sahiptir ![]() * Vuruntu senseni filtre ünitesi * Elektronik ateşleme kontrolü vuruntu sensörü Vuruntu sensörü ![]() ![]() ![]() Vuruntu sensörü içerisindeki şönt rezistans, elektronik kontrolün 5 voltunun aşağı çekilmesine neden olur böylece yaklaşık 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vuruntu sensörü filtre ünitesi elektronik kontrol modülü içerisinde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Elektronik kontrol modülü, detanasyon vuruntusunun bulunup bulunmadığını, vuruntunun seviyesini, ve hangi silindirin vuruntuya sebep olduğunu belirleyecektir [3] ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türbin mili devri (TSS) sensörü vites kutusu giriş mili üzerinde vites kutusu gövdesine yerleştirilmiştir [5] ![]() Giriş hızı (türbin mili devri) sensörü bir manyetik çekirdek ve bir bobinden oluşur ![]() ![]() ![]() TSS sensörünün gönderdiği bilgiyi ECU şu işlevler için kullanılır: Vites işlemlerinin kumandası, tork dönüştürücüsü kavraması kaçırması kontrolü ve belirsizlik kontrolü için kullanılır [6] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Yağ sıcaklık sensörü, hidrolik bloğu içerisine yerleştirilmiştir [6] ![]() ![]() ![]() Algılama elemanının önemli bir parçası NTC dirençtir ![]() ![]() ![]() ![]() Sensörün gönderdiği bilgi ECU ya gelerek şu fonksiyonları yerine getirmesini sağlar: - Ana hidrolik hattı basıncını düzenler, - Hava sıcaklığının yüksek olduğu durumlarda şanzımana uygun bir çalışma sağlar [6] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sensör, şanzıman karteri üzerine yerleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() Sensör, ana basınç karşısında şekil alan, karşılıklı iki ölçme kamı ile donatılmıştır ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Çıkış mili devri (OSS) sensörü vites kutusunun diferansiyel içindeki rotor üzerine gelen kısmına yerleştirilmiştir [7] ![]() OSS sensörü, ana hızını, diferansiyel üzerine yerleştirilmiş rotor (tahrik pinyonu) aracılığı ile ölçen endüktif bir sensördür [7] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Vites kolu konum sensörü (TR) vites kutusunun vites milinin üzerine gelen kısmına yerleştirilmiştir [7] ![]() Vites milinin vites kolu kablosu aracılığı ile hareket ettirilmesi durumunda;TR algılayıcısı içinde yer alan sürgülü kontaklar yer değiştirir ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() TR algılayıcısı sinyalleri, aşağıdaki amaçlarla kullanılır: - Vites kolu konumunun belirlenmesi, - Vites kolunun R konumuna getirilmesi durumunda, geri vites lambasının devreye alınması, - Vites kolunun P ve N konumuna getirilmesi durumunda, marş motoruna akım verilmesi [11] ![]() ![]() ![]() Fakir karışım sensörünün yapısı, zirkon di oksit elemanlı tip oksijen sensörü ile temelde aynıdır, ancak kullanımı farklıdır ![]() Şekil 2 ![]() ![]() Zirkondioksit elemanlı fakir karışım sensörü, sıcaklık yükseldiği zaman (6500 C veya daha fazla ) zirkon di oksit elemana bir voltaj tatbik edilerek, sonuçta egzoz gazı içindeki oksijen konsantrasyonu ile doğru orantılı olarak bir akımın geçmesi sağlanmış olur [11] ![]() Bir başka deyişle, hava/ yakıt karışımı zengin olduğu zaman egzoz gazı içinde oksijen olmayacaktır, dolayısıyla zirkon di oksit elemanın içinden hiçbir akım geçişi olmayacaktır ![]() ![]() Fakir karışım sensörü, hava- yakıt oranını belli bir aralıkta tutması temin eder, böylece sürüş kabiliyetinin yanı sıra yakıt ekonomisi de sağlar [11] ![]() Yukarda görüldüğü üzere, sensör içinde zirkon di oksit elemanının sıcaklığını artıran bir de ısıtıcı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Yakıt galerisi ile basınç regülatörü arasına konulmuştur ![]() ![]() Sıcaklık sensörü, yakıt galerisi sıcaklığı standart seviyenin altına düşerse devreyi keser [9] ![]() ![]() Şekil 19 ![]() ![]() Motor sıcakken çalıştırıldığı zaman, sıcaklık sensörü ECU ya bir topraklama sinyali gönderir ![]() ![]() Sıcaklık sensörü galerideki yakıtla doğrudan temas kurmaz ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kapasitif Sensör Nedir? Kapasitif Sensör Resimleri - Kapasitif Sensör Hakkında Bilgi2 ![]() ![]() Turboşarj basınç sensörü turboşarj basıncını (emme manifoldu basıncı)tespit eder ![]() ![]() Eğer turboşarj basıncı anormal bir şekilde yükselirse, motor ECU su motoru korumak için yakıt göndermeyi keser [11] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Oksijen sensörü katalitik konvertörden önce egzoz manifolduna mümkün olduğu kadar yakın bir yere monte edilmiştir [5] ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karışım oranının kontrolü her saniye yapılır ve egzoz gazlarının iyi şekilde yanmış olarak atılmasını ve katalizöre gelen gazların içinde yanmamış gaz oranının en düşük seviyede olmasını sağlar [5] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Sensörün içerisinde bulunan zirkonyum dioksit (ZrO2 seramik madde) çok ince mikro delikli, platinyum tabakasıyla kaplıdır ![]() ![]() ![]() Sadece kurşunsuz benzinle kullanılabilen sensör aslında galvanik bir pildir ![]() ![]() ![]() ![]() Havada, egzozdakinden daha çok oksijen bulunmaktadır ![]() ![]() Egzoz gazındaki oksijen konsantrasyonu dış elektrottaki iyon sayısını ve buna bağlı olarak voltaj miktarını belirlemektedir [2] ![]() Delik büyüklükleri ısıya (2500C) bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Üretilen voltaj her zaman küçük olup 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer üretilen gerilim 450 mVtan büyük ise karışım zengin, küçük ise karışım fakir anlamındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Sensör düşük bir voltaj düzeyi (200mVdan az ) sağlarsa, ECU karışımın fakir olduğunu (λ >> 1 ) algılar ve püskürtülen yakıtın miktarını artırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensöründe çalışması ve görevi oksijen sensörü ile aynıdır ![]() ![]() Egzoz gazı ölçümlerinde alınan değerler ya motor tam soğuduktan sonra ya da motor tamamen ısındıktan sonra alınmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu da demek oluyor ki ilk anda oksijen sensörü yetersiz kalıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() Isıtılmış oksijen sensörüne gelen elektrik sadece ısı rezistansı tarafından kullanılır ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensör bölme duvarının yanında, emme manifoldu akış kontrolü elektrik motorunun tam arkasında yer alır [9] ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() EGR valfi içinde yer alan sensör, valfin herhangi bir andaki konumunu belirler ve güç aktarma kontrol modülüne valfin konumunu bildirir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() EPT sensörü, egzoz gazındaki basıncı ölçen seramik bir direnç transduceridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() EPTnin gönderdiği sinyal ECU tarafından işlenir ve optimum egzoz gazı resirkilasyonunu belirlemek ve ateşleme noktasını düzeltmek için kullanılır [9] ![]() 2 ![]() ![]() EGR valfi içerisinde bulunan sensör, EGR gazının ve EGR sistemindeki arızaları gözlemek ve teşhis etmek için kullanılır [9] ![]() EGR ısı sensörü bir termistörden meydana gelmiştir ve çalışması su sıcaklık sensörü ile emme havası sıcaklık sensörlerine çok benzer ![]() ![]() EGR teknik değerleri EGRT sensöründe sabit bir ısı oluşturacak şekilde tespit edilmiştir ![]() Şekil 2 ![]() ![]() EGR sistemi devrede iken EGR gazının sıcaklığı belli bir seviyenin altında olduğu bu sensör tarafından tespit edildiği zaman, motor ECU su EGR sisteminin arızalı çalıştığına karar verir (EGR valfi düzgün çalışmıyor) ve gösterge panelinde bulunan MOTOR KONTROL ışığını yakarak sürücüyü uyarı [11] ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Hız sensörü değişken, manyetik duyarlılık esasına göre çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() Uyarıcı çevresine açılmış yarık veya kanallar, tekerlek devrine göre belirli bir sinyal frekansının elektronik kontrol ünitesine iletilmesini sağlar ![]() Tekerlekler ve uyarıcı dönerken uyarıcı üzerindeki dişli çıkıntı ve girintileri veya manyetik alanından geçerken, daimi mıknatıs ve girintileri veya manyetik alanından geçerken, daimi mıknatıs üzerinde sarılı bobin, uyarıcının dönüşü ile değişen manyetik olan yoğunluğunu algılar ve üzerinde, frekansı tekerlek devri ile orantılı olan değişken voltajlı gerilim indüklenir ![]() ![]() ![]() ECU nun toplayıp işlediği her bir tekerlek için hız sensörü ile ölçülen tekerlek hızı ECU için yavaşlama veya hızlanma durumunu gösteren sinyaller sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() Tek tekerlek (arka), küçük/ büyük aks ve çift tekerlekli tipler için farklı tekerlek sensörleri kullanılır [8] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Işığa duyarlı rezistör kullanan bir devre şekilde görülmektedir ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Kontrollü frenin başlangıcında pedal hareket mesafesi sensörü, ABS modülünde fren pedalının o andaki pozisyonunu bildirir ![]() Pedal hareket mesafesi sensörünün, anti- blokaj modülasyonu üzerinde hiçbir etkisi yoktur ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sistemde hidrolikten tamamen vazgeçilmiştir ![]() Fren pedalından gelecek olan algılama sistemi hardware (bilgisayar) bölümüne aktarılıyor ve sensörlere gönderilen sinyallerle lastiklerdeki elektro motorlar sayesinde frenleme yapılıyor ![]() Bu fren sisteminde de ABS de bulunan sensörler bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensör bir anahtar görevi görmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensör frenlere basıldığını tespit etmek için kullanılır ![]() ![]() ![]() STP (sensörün gönderdiği sinyal) sinyali esas olarak yakıt kesme esnasındaki motor devrinin kontrolü için kullanılır ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Hidrolik direksiyon sensörü, park etme manevrası esnasında enjeksiyon hesaplayıcısının motor rölanti devrini yükseltmesini sağlar ![]() ![]() Araç hızı 4 km/ h in altında ise hidrolik direksiyon sensörü uyarı sinyali üretmeye başlar ![]() 2 ![]() ![]() Süspansiyon yükseklik sensörü, amortisörlerin içine yerleştirilmiştir ![]() ![]() Klasik süspansiyon sisteminde yükseklik sensörü, bilgisayara tekerleklerin karşılaştığı önemli engebeleri bildirerek, amortisör içindeki supapların açılıp-kapanma miktarının ayarlanmasıyla sertleşmesi sağlanmakta ve yol yüzeyi normale döndüğünde tekrar yumuşatmaktadır [8] ![]() Havalı süspansiyon sistemlerinde yükseklik sensörleri (her tekerlek için ayrı bir sensör), aracın yüksekliğinin düşük seviyede olduğunu ECU ya bildirirler ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensörler direksiyon pozisyonunu bildirmektedir ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensör öndeki araç ile aradaki mesafeyi ölçer ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu sensör bir anahtar gibi çalışır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Kaza durumunda, otomobilde bulunanların güvenliğini artırmak için, kabin içinde sürücü koltuğunun altında bir darbe sensörü mevcuttur [19] ![]() Bu sensör, yakıt besleme pompasını devre dışı bırakarak, yakıt enjeksiyon sisteminden dışarı sızacak yakıt sebebi ile yangın çıkması ihtimalini azaltır ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() Şiddetli bir çarpışma halinde, bilye manyetik kuvvetin etkisinden kurtulur ve yakıt pompasının şasi bağlantısını keserek normalde kapalı olan elektrik devresini açar ![]() ![]() Yakıt pompasının şasi bağlantısını tekrar eski haline döndürmek için koltuk geri çekilir ve sensör üzerine bastırılır ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Yan hava yastıklı araçlarda yandan gelen bir darbeyi hızla algılayabilmek için aracın her iki yanındaki direklerin yakınında, döşeme paneli üzerinde ilave algılayıcılar vardır ![]() Bu yan algılayıcılar (her bir tarafta birer adet); 2 adet çarpışma algılayıcısından, bir mikro işlemciden ve bir hava yastığı modülü ara biriminden oluşur [7] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Yan algılayıcıdaki çarpma algılayıcıları, sürücü hava yastığı da kullanılan algılayıcıların aynısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Her iki algılayıcının verdiği sinyaller mikro işlemci tarafından değerlendirilir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Araçların (hava yastığı bulunanlarda) ön taraflarında, 2 tanesi panjurun alt kısmında (birisi sağ tarafta ve birisi sol tarafta), bir tanesi radyatör şasesine takılmış üç algılayıcıdan (sensörden) oluşan çarpma algılayıcıları mıknatıslı algılayıcıdır [7] ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() Çarpma algılayıcıları, belirlenmiş şiddetteki bir darbe esnasında iki elektrik kontağı arasında köprü kurarlar ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Bu anahtar bir sensör gibi davranarak yakıtın normal veya süper benzin olduğu hakkında motor ECU suna bilgi verir ![]() Motor ECU su değişik oktan sayılarında olan normal ve süper benzin için iki set halinde avans açısı bilgisi ile donatılmıştır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() [size="3"]Bu sensörler silecekleri, yağmur yağdığı zaman otomatik olarak devreye sokmak için ECUya sinyal yollayarak sileceklerin çalışmasını sağlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 2 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|