![]() |
Şiirdeki Unsurlar Nelerdir? Şiirde Ritmi Ve Ahengi Sağlayan Unsurlar Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Şiirdeki Unsurlar Nelerdir? Şiirde Ritmi Ve Ahengi Sağlayan Unsurlar Nelerdir?Şiirdeki Unsurlar Nelerdir? Şiirde Ritmi Ve Ahengi Sağlayan Unsurlar Nelerdir? Şiirdeki Unsurlar Nelerdir? Şiirde Ritmi Ve Ahengi Sağlayan Unsurlar Nelerdir? ŞİİRDE AHENK (SES VE RİTM) Ahenk: Ahenk kelimesi uyum anlamına gelmektedir ![]() ![]() Şiirde ahenk; ustaca kullanılan ses akışı, söyleyiş, ritm, ölçü ve her türlü ses benzerliğiyle sağlanır ![]() ![]() Şiirde ahengi sağlayan unsurları şöyle sıralayabiliriz: 1) Vurgu: Bir kelimede hecelerden birinin diğerlerine göre daha baskılı, daha kuvvetli söylenmesidir ![]() ![]() ![]() Ör: Gök sarı toprak sarı, çıplak ağaçlar sarı Arkada zincirlenen Toros Dağları 2) Tonlama: Anlatılmak istenen duygu veya düşüncenin daha etkili ifade edilebilmesi için ses tonunu değiştirerek okumaya tonlama denir ![]() ![]() Ör: Bir sarsıntı ![]() ![]() ![]() Geçiyordu araba yola benzer bir sudan ![]() İşte ritim, ortak ölçü ve mısra sonlarındaki ses benzerlikleri ile oluşturulan bir müzikalitedir ![]() Şiirdeki ahenk öğeleri iç içedir ![]() ![]() ![]() 3) Ölçü: Ahengi sağlamak şiire belli bir düzen vermek için şiirlerde çeşitli ölçüler kullanılır ![]() ![]() a) Hece ölçüsü: Şiirdeki tüm dizelerin hecelerinin sayısının eşit olması esasına dayanır ![]() * Hece ölçüsü Türklerin bulduğu bir ölçüdür ![]() * Bilinen en eski Türk şiirlerinde de bu ölçü kullanılmıştır ![]() * 7’li, 8’li, 11’li hece ölçüsü kalıpları en çok kullanılan kalıplardır ![]() Durak: Ölçü kalıpları içerisindeki durma yeridir ![]() ![]() b) Aruz ölçüsü: Dizelerdeki hecelerin açıklık kapalılık esasına bağlı olan bir ölçü sistemidir ![]() ![]() ![]() * Aruz ölçüsünde duraklar sözcükleri bölebilir ![]() O be nim mil / le ti min yıl / dı zı dır par / la ya cak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fe i la tün Fe i la tün Fe i la tün Fe i tün *Aruz vezninde hecelerin kısalığı ve uzunluğu esas olduğu için bazı Türkçe kelimeler kısa olduğu halde vezin gereği uzun okunur; buna imale denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Serbest Ölçü: Herhangi bir sisteme bağlı olmayan ölçüdür ![]() ![]() ![]() 4) Uyak (Kafiye) ve Redif: Uyak: Dize sonlarında bulunan ve görevleri farklı olan ses veya ek benzerlikleridir ![]() Redif: Mısra sonlarında bulunan aynı görevdeki ses, ek ve kelime tekrarlarıdır ![]() Her yalana kanmışım kafiye:’’an’’ Her söze inanmışım redif: ‘’mışım’’ Ben artık sevgiden de Bıkmışım, usanmışım Uyak Çeşitleri a)Yarım Uyak: Sadece bir ünsüzün benzeşmesiyle oluşan kafiyeye yarım uyak denir ![]() Ecel büke belimizi Söyletmeye dilimizi Hasta iken halimizi Soranlara selam olsun b)Tam Uyak:Biri ünlü biri ünsüz olmak üzere iki sesin benzerliğiyle oluşan uyağa tam uyak denir ![]() Ben gideyim yol gitsin,ben gideyim yol gitsin; İki yanımdan aksın bir sel gibi fenerler Tak,tak ayak sesimi aç köpekler işitsin Yolumda bir tak olsun zulmetten taş kemerler c)Zengin Uyak: En az üç sesin benzerliğiyle oluşan uyağa zengin uyak denir ![]() Bir idamlık Ali vardı,asıldı Kaydını düştüler,mühür basıldı Geçti gitti, birkaç günlük fasıldı ![]() d)Cinaslı Uyak:Aynı seslerden oluşan ;fakat farklı anlamları karşılayan kelimelerle yapılan uyağa cinaslı uyak denir ![]() ![]() ![]() Ör: ‘’Kalem böyle çalınmıştır yazıma Yazım kışa uymaz kışım yazıma’’ Bu beyitteki ‘’yazıma’’ sözcüklerinin yazımı aynıdır; ancak birinci dizede kaderime anlamında ikinci dizede ise yaz mevsimi anlamında kullanıldığından cinaslı uyaktır ![]() NOT:Yazımları ve anlamları aynı olan iki sözcük redif;yazımları aynı ancak anlamları farklı olan iki sözcük cinaslı kafiye oluşturur ![]() NOT: Uzun okunan ünlüler iki ses değerinde kabul edilir ![]() Uyak Düzeni(Şeması) ve Çeşitleri Şiirler uyaklanış bakımından üçe ayrılır ![]() a) Düz uyak:Uyaklı kelimeler aaxa veya aaab şeklinde sıralanmışsa buna düz uyak denir ![]() Hiç anılmaz olmuş atalar adı Beşikte bırakmış ana evladı Kırılmış yetimin kolu kanadı Zulüm pençesinden aman kalmamış b) Çapraz uyak: Uyaklı kelimeler abab şeklinde sıralanmışsa buna çapraz uyak denir ![]() Sokaktayım kimsesiz bir sokak ortasında Yürüyorum arkama bakmadan yürüyorum Yolumun karanlığa saplanan noktasında Sanki beni bekleyen bir hayal görüyorum Necip Fazıl Kısakürek c) Sarma uyak: Uyaklı kelimeler abba şeklinde sıralanmışsa buna çapraz uyak denir ![]() En son Bektaş Ağa çöktü diz üstü Titrek elleriyle gererken yayı Her yandan bir merak sardı alayı Ok uçtu,hedefin kalbine düştü d) Mani tipi uyak: Mani tipindeki şiirlerde kullanılan uyak türüdür ![]() ![]() ![]() Dağlarda kar kalmadı Gözlerde fer kalmadı Daha yazacak idim Kağıtta yer kalmadı 5) Aliterasyon ve Asonans: Bir şiirin dizelerinde sürekli aynı ünsüzün tekrarlanmasından oluşan ahenge aliterasyon denir ![]() Bir şiirin dizelerinde sürekli aynı ünlünün tekrarlanmasıyla oluşan ahenge asonans denir ![]() senin kalbiden sürgün oldum ilkin bütün sürgünlüklerim bir bakıma bu sürgünün bir süreği “ ü harfi ile asonans , s harfi ile aliterasyon yapılmıştır ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|