|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bölgesinde, bölgesinin, marmara, nelerdir, sanatları, yapılan |
![]() |
Marmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El Sanatları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Marmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El SanatlarıMarmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El Sanatları Marmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El Sanatları Marmara Bölgesi İlleri El Sanatları El Sanatları Geçmişten yansıyanlar İnsanoğlunun çağlar boyunca izlediği gelişim süreci incelendiğinde ortaya çıkan el sanatlarının hep bir ihtiyacı karşılamak üzere üretildiği sonucuna varılır ![]() Anadolu topraklarında üretilen el sanatları için de bu durum geçerlidir ![]() ![]() ![]() Bir ulusun kültür değerlerini en iyi yansıtan öğeler olan el sanatları asırlar boyu toplumların sanat anlayışlarını ve yaşam tarzlarını aktarmada etkin bir rol oynamıştır ![]() ![]() İnsan topluluklarının ürettikleri ürünlerin el sanatları içinde değerlendirilebilmesi için; estetik değerler taşıması o topluluğun duygu ve düşüncelerini yansıtabilmesi maddi karşılığı olmadan üretilmiş olması eser halinde ortaya çıkışından sonra çevresinde bir takım gelenek ve görenekler meydana getirmiş olması gerekir ![]() Anadolu birçok uygarlığa beşiklik ettiği ve bu uygarlıkların kültür varlıklarını yeni bir sentez içinde sürdürerek her köşesinde yaşatmakta ve bu nedenle Anadolu el sanatlarının kökleri çok eskilere gitmektedir ![]() Ağaç İşleri Oymacılığı Barınma gereğinden doğan mimari bölgelerin coğrafi koşullarına göre biçimlenmiş çeşitlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaç işçiliğinde kullanılan malzeme daha çok ceviz elma armut sedir abanoz ve gül ağacıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akyazı İlçemizde ağaç işlerinde geçme tekniği kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maket Taraklı Evleri Yörede yer alan sekseni aşkın koruma altına alınmış Osmanlı Dönemi Türk Mimarisi’nin en güzel örnekleri olan evlerin son dönemde maketleri Sıtkı ve Naim BULUNTEKİN kardeşlerce üretilmektedir ![]() Kaşıkçılık Taraklı İlçesi’nde yüzyıllardan bu yana sürdürülen çok yaygın geleneksel bir el sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kaşık Evi/Odası” kaşık yapımı için evlerin bitişiğine 15 metre yüksekliğinde ve 3m_ genişliğinde kaşık odaları yapılır ![]() ![]() ![]() Kaşık yapımında çeşitli bıçak ve keskiler kullanılır ![]() ![]() Birinci safha: Ağaç iki kaşık boyunda tomsak halinde kesilir ![]() ![]() ![]() İkinci safha: Nacakla baş ve sap kısımları düzeltilir ![]() ![]() Üçüncü safha: Kaşık yapımı için özel olarak yapılmış “kaşık tezi” üzerinde keserle ağız kısmının içi oyulur ![]() ![]() Dördüncü safha: Özel olarak yapılmış bıçakla sapı ve arkası düzeltilir ![]() Beşinci safha: Kaşığın içi “iğdi” denen özel bıçakla keser izleri düzeltilip inceltilir ![]() ![]() Altıncı safha: Törpü ile kaşığın dışı düzeltilerek bıçak izleri kaybedilir ![]() Yedinci safha: Bu aşamada kaşık zımparalanıp yün veya keçe ile perdahlanır ![]() ![]() Kaşık yapımında şimşir ve kayın ağacı kullanılır ![]() ![]() Kaşık odalarında kaşığın yanında kepçe şekerlik çerezlik ve çeşitli hayvan figürleri (at deve kartal fil) de yapılır ![]() ![]() ![]() Tarakçılık Taraklı’ nın geleneksel el sanatlarından olan “tarakçılık” günümüzde 80-90 yıl öncesine kadar Taraklı Çarşısı’nda 2-3 dükkanda yapılmaktaymış ![]() ![]() ![]() Yörede tarak; Şimşir Gürgen Armut ve iyi cins Ceviz ağacından yapılırmış ![]() ![]() ![]() Semercilik Sakarya'da 30-40 yıl öncesine kadar “At” ve “Eşek” gibi hayvanların binek ve yük taşıyıcı olarak önemli bir yeri vardı ![]() ![]() ![]() Önceden şehir içerisinde her çeşit yük taşımacılığı da “Eşeklerle” ya da “At Arabaları” ile yapılırdı ![]() ![]() ![]() Yük ve binek hayvanı olarak kullanılan at eşek ve katır gibi hayvanların taşıyacaklar yükün hayvanın sırtına zarar vermemesi için ağaç iskelet üzerine deri ile keçe arası kamış otları ile doldurulup sarılarak dikilen semer çok özen isteyen bir sanat dalıdır ![]() ![]() Taraklı Geyve ve Pamukova ilçelerinde eski geleneksel anlayışla (usta-çırak ilişkisiyle) yetişmiş birkaç usta tarafından halen sürdürülen semer yapımı; günümüzde turistik amaç kapsamında minyatür biçimde de üretilmektedir ![]() Süpürgecilik 93 Harbi sırasında (1877-1878 yıllarında) başta Balkanlar ve Rumeli’nden gelen Muhacirler (göçmenler) tarafından yöreye taşınmış bir geleneksel el sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçmişte küçük dükkanlarda süpürge üreten esnafı bugün daha modern bir üretim tekniğiyle belli alanlarda (Eski garajlar ve Ticaret Borsası içindeki bölgede) üretim yapmaktadır ![]() Geleneksel süpürge üretiminde; tarladan toplanan süpürge telleri süpürge yapımına uygun uzunlukta kesilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakarya’ya üretilen farklı ebat ve özellikteki süpürgeler yurt içi ve dışında alıcı bulmaktadır ![]() Sepetçilik Günümüzde işlevini henüz kaybetmeyen sepetçilik atalardan öğrenildiği gibi halen; saz söğüt ceviz ve fındık dallarından örülerek yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle Sapanca Kestanelik Mevkii Adapazarı-Abalı ve Geyve’de meyve sepeti çamaşır sepeti ekmeklik gazetelik masa sandalye ve abajur gibi birbirinden farklı çeşitleri de içeren ürünler yöremizde yapılmaktadır ![]() ![]() Başlıca ustaları: Yaşar Kurt Seyit Ali Karaçoban Hasan Göncel Selim İpek Mustafa Tunç Remziye Gülüm Yaşar Gülüm Mustafa Karaçoban Abdullah Bakır Salih Bakır Ali Doğulu Dursun İldiz Zekeriya Tunç Demir Tunç ve Bekir Çubuk ![]() Hasırcılık Hasır zembil diye de adlandırılan bu geleneksel ürün suyun ve sazlığın bol olduğu Sapanca ve Adapazarı-Abalı çevresinde günümüzde Romanlar tarafından üretilmektedir ![]() Çömlekçilik Yörede Roma ve Bizanslılar dönemi kalıntılarda çok sayıda çömlek bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Yılın 8 ayı faaliyet gösteren bu atölyede "Aralık Ocak Şubat Mart" aylarında çalışmazlar ![]() ![]() Yapılışı ve Çeşitleri:Çevreden alınan çamur çamur yalağına koyulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasbi Uluç ve Süleyman Kurtanoğlu ilerlemiş yaşlarına rağmen çömlekçilik yapmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Sıcak demircilik Altay Orhon ve Yenisey dolaylarında yapılan kazılarda Türk maden işçiliğinin en eski örnekleri bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlimizde bu el sanatının en güzel örneklerine Taraklı İlçesi Yenidoğan (İğdelik) Mahallesi’nde yaşayan Abdallarda rastlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakırcılık İnsanoğlunun bakırı bulması ve işlemesini öğrenmesi ile Bakır Çağı'nı (Kalkolitik Çağ M ![]() ![]() ![]() ![]() İlimizde bakırcılık sanatı 1960'lı yıllara kadar önemini korumuş “Uzun Çarşı”daki dükkanlarda çok sayıda usta tarafından sürdürülmüştür ![]() ![]() 0 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün Orhan Camii’nin yanında “Bakırcılar İçi” adlı sokakta günümüzde de yaşatılmaya çalışılan bir geleneksel el sanatıdır ![]() ![]() Bastonculuk Tamamen el emeği göz nuru olan ve başta Taraklı Akyazı ilçeleri ve Kayalar Memduhiye Köyü’nde olmak üzere yaşatılan bastonculuk özellikle Akyazı’da yapılan geçme ağaçlı ve çok motifli baston çeşitleri ile Kayalar Memduhiye Köyü’nde biçim ve işleme zenginliği bakımından nitelikli bir biçimde baston üretimi yapılmaktadır ![]() Hammadesinin tamamı ya da büyük bir bölümü ağaçtan imal edilen bu bastonlarda Yılan baş Kurtbaş atbaşı Balıkbaşı Kartal başı ve Arslan başı gibi motifler yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaç bu ustaların elinde ağaç olmaktan çıkmakta bir hanım parmağına dolanan iplik misali her defasında “bir benzeri daha olmayan“ bastonlar üretilmektedir ![]() ![]() ![]() Pabuççuluk İlimizde ayakkabıcılığın tarihçesi çok eskilere dayanmakla birlikte günümüzde modern atölye ve fabrikaların açılması sonucu değişen üretim teknikleri karşısında bu geleneksel sanat dalı yok olmaya yüz tutmuştur ![]() Eskiden tabakhaneden hayvan derileri alınan ve işlenen ve de daha ziyade mest yemeni türü ayakkabı yapımı yörede yaygınmış ![]() ![]() Günümüz adıyla ayakkabıcılık diye anılan bu geleneksel el sanatı teknolojinin etkisiyle modern teknoloji ile üretime geçse de Adapazarı-Uzun Çarşı’da ve Taraklı’da halen geleneksel el sanatı olarak yaşatılmaya çalışılmaktadır ![]() Yorgancılık Özellikle Balkan Muhacirleri ve Karadeniz’den yöreye göç edenler tarafından ilde etkin ve geleneksel olarak yürütülen yorgancılık ürünleri Türkiye’nin bir çok yerine satılmakta ve rağbet görmektedir ![]() İşlemeler Dokuma sanatı ile çok kaynaşmış olan işleme kumaşın ve nakış ipliğinin cinsine göre çeşitlenir ![]() ![]() ![]() Bir yüzlü olanlar “hesap işi” adını alır ![]() ![]() ![]() ![]() İki yüzlü işlemelerde ise işlenecek bezemelerin desenleri dokumalara çizilerek yapılır ![]() ![]() Türk el işlemeleri; işlendikleri yer ve bölgelere göre de adlandırılırlar ![]() ![]() İşlemeler mendil peçete başörtüsü (çevre) havlu seccade terlik yatak örtüsü Kur’an kılıfı kuşak peşkir ile kadın ve erkek giysilerinin çeşitli yerlerinde kullanılır ![]() Çevreler; işlemeler arasında önemli bir yer tutmaktadır ![]() ![]() ![]() İnce işlerde çok renkli nakışlarda kumaşın rengi olarak genellikle beyaz tercih edilir ![]() ![]() ![]() Geometrik desenler hayvan figürleri stilize edilmiş bitkisel formlar işleme sanatında genellikle desen olarak kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Sakarya işlemeleri günlük ihtiyacı karşılayan en küçüğünden en büyüğüne kadar her türlü eşyaya uygulanabilir ![]() ![]() El sanatlarımızın zarif örneklerinden olan oyalar; süslemek süslenmek amacından başka taşıdıkları anlamlarla bir iletişim aracı olarak da kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() İlimizde işlemeler eski önemini kaybederek çeyiz sandıklarında varlığını korumaya çalışmaktadır ![]() ![]() ![]() Eskiden beri sürdürülen el işlemeciliği yöre kadınlarının becerilerini beğenilerini yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazmalar; pamuklu kumaşlar üzerine boya fırça ve tahta kalıpla çizilerek veya basılarak yapılan bir el sanatı dalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazmalarda en fazla dört renk kullanılır ![]() ![]() Yaşlılar ve dullar genellikle az çiçekli içi boş ve siyah yazma gençler ise açık renkli ve çok çiçekli yazmaları tercih ederler ![]() ![]() ![]() Oyalar; ince örgüler sınıfında yer alan kumaşlara kenar süsü olarak işlenen süslemek ve süslenmek ihtiyacı ile yapılan el sanatlarımızın zarif örneklerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İğne oyacılığı genellikle danenin çevresini süsleyen bir sanat olarak gelişmiştir ![]() ![]() ![]() Oyalar da renklerine ve motiflerine göre çeşitli anlamlar taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenecek kızların çeyizine konulmak üzere hazırlanan bu geleneksel el işleri; bugün geçim kaynağı olarak da üretilmektedir ![]() ![]() ![]() Çorap ve Eldivenler Geleneksel giysilerimizin içinde çorap ve eldivenin önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bitki hayvan insan figürleri geometrik şekiller ile yazı ve simgeler çoraplardaki motifleri oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınların erkeklerin evlilerin dulların bekarların genç ve yaşlıların çoraplarındaki motifler ve dolayısıyla verdiği mesajlar farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çorapta kullanılan malzeme istenirse boyanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kumaş Dokumacılığı Dokumacılık konusunda belirleyici etken olan iklim şartları ve ihtiyaçlar farklı kültürlerde farklı malzemeyle dokumanın yapılmasına neden olmuştur ![]() ![]() ![]() Dokumalar; kalın-ince ya da kumaşlar- yaygılar olarak ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() Dokumada kullanılan ipler bitkilerden (pamuk keten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu’da yapılan kirkitli dokumalarda motifleri; geometrik desenler bitki motifleri stilize edilmiş hayvan figürleri ile küfi yazılar oluşturur ![]() ![]() ![]() Sakarya’da “düzen” adı verilen tezgahlarda çoğunlukla keten-pamuk karışımlı olarak veya Kandıra Bezi’nden dokuma günümüzde birkaç kişi tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Taraklı İlçesinde ise dokumacılık çok eski tarihlere dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kilim Dokumacılığı Kilim iki iplik sistemine dayanılarak yapılan tersi ve düzü aynı olan havsız bir dokumadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu kilimlerinde motifler parça parça işlenir ![]() ![]() ![]() Kilimde ne kadar çok ilik bulunursa kilimin yapısı o ölçüde zayıflar ![]() ![]() ![]() İlimizde yerle-yerleşik Manavlar tarafından kök boya ve saf yün ipliklerle dokunan kilimlerin adları; “Nakışlı” “Yeni Dünya” “Sofralı” “Çubuklu” “Dik Ağaç” “Aykırı Ağaç” “Parmaklı” “Halı Kilim” “Yeşilli” ve “Küpçü” isimleriyle anılmaktadır ![]() Mutafçılık/Keçecilik Bugün Taraklı’da yaşayan ve nadirde olsa bu işi zaman zaman yapan iki-üç usta vardır ![]() ![]() ![]() Saraçlık “Kösele” denilen kalın deri ve ince deri ile hayvan koşum takımları kemer silah kılıfı mermi kılıfı çanta gibi avcı gereçlerinin yapıldığı sanata saraçlık bu işle uğraşanlara da saraç denilmektedir ![]() ![]() Atçılık At’a verilen önem dolayısıyla Saraçlığın eski Türk sanatları arasında önemli bir yeri vardır ![]() ![]() Saraçlıkta kullanılan kalın deriler düz kösele sabunlu kösele yağlı köseleve glase (kundura derisi-ince deri) olmak üzere dört sınıfa ayrılır ![]() ![]() Kaba işlerde tosun (öküz) ve manda derisi ince işlerde dana derisi (glase deri) kullanılmaktadır ![]() ![]() Bel kemeri eğer livan başlığı üzengi takımları sabunlu kösele ve düz kösele ile yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Modern tarım aletlerinin yaygılaşması nedeniyle tarlada olsun harmanda olsun artık önceden atla görülen işler traktörle yapıldığından bu mesleğe rağbet azalmaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Marmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El Sanatları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Marmara Bölgesi'nde Yapılan El Sanatları Nelerdir? Marmara Bölgesi'nin El SanatlarıMarmara Bölgesi İlleri El Sanatları El Sanatları Geçmişten yansıyanlar İnsanoğlunun çağlar boyunca izlediği gelişim süreci incelendiğinde ortaya çıkan el sanatlarının hep bir ihtiyacı karşılamak üzere üretildiği sonucuna varılır ![]() Anadolu topraklarında üretilen el sanatları için de bu durum geçerlidir ![]() ![]() ![]() Bir ulusun kültür değerlerini en iyi yansıtan öğeler olan el sanatları asırlar boyu toplumların sanat anlayışlarını ve yaşam tarzlarını aktarmada etkin bir rol oynamıştır ![]() ![]() İnsan topluluklarının ürettikleri ürünlerin el sanatları içinde değerlendirilebilmesi için; estetik değerler taşıması o topluluğun duygu ve düşüncelerini yansıtabilmesi maddi karşılığı olmadan üretilmiş olması eser halinde ortaya çıkışından sonra çevresinde bir takım gelenek ve görenekler meydana getirmiş olması gerekir ![]() Anadolu birçok uygarlığa beşiklik ettiği ve bu uygarlıkların kültür varlıklarını yeni bir sentez içinde sürdürerek her köşesinde yaşatmakta ve bu nedenle Anadolu el sanatlarının kökleri çok eskilere gitmektedir ![]() Ağaç İşleri Oymacılığı Barınma gereğinden doğan mimari bölgelerin coğrafi koşullarına göre biçimlenmiş çeşitlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaç işçiliğinde kullanılan malzeme daha çok ceviz elma armut sedir abanoz ve gül ağacıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akyazı İlçemizde ağaç işlerinde geçme tekniği kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maket Taraklı Evleri Yörede yer alan sekseni aşkın koruma altına alınmış Osmanlı Dönemi Türk Mimarisi’nin en güzel örnekleri olan evlerin son dönemde maketleri Sıtkı ve Naim BULUNTEKİN kardeşlerce üretilmektedir ![]() Kaşıkçılık Taraklı İlçesi’nde yüzyıllardan bu yana sürdürülen çok yaygın geleneksel bir el sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kaşık Evi/Odası” kaşık yapımı için evlerin bitişiğine 15 metre yüksekliğinde ve 3m_ genişliğinde kaşık odaları yapılır ![]() ![]() ![]() Kaşık yapımında çeşitli bıçak ve keskiler kullanılır ![]() ![]() Birinci safha: Ağaç iki kaşık boyunda tomsak halinde kesilir ![]() ![]() ![]() İkinci safha: Nacakla baş ve sap kısımları düzeltilir ![]() ![]() Üçüncü safha: Kaşık yapımı için özel olarak yapılmış “kaşık tezi” üzerinde keserle ağız kısmının içi oyulur ![]() ![]() Dördüncü safha: Özel olarak yapılmış bıçakla sapı ve arkası düzeltilir ![]() Beşinci safha: Kaşığın içi “iğdi” denen özel bıçakla keser izleri düzeltilip inceltilir ![]() ![]() Altıncı safha: Törpü ile kaşığın dışı düzeltilerek bıçak izleri kaybedilir ![]() Yedinci safha: Bu aşamada kaşık zımparalanıp yün veya keçe ile perdahlanır ![]() ![]() Kaşık yapımında şimşir ve kayın ağacı kullanılır ![]() ![]() Kaşık odalarında kaşığın yanında kepçe şekerlik çerezlik ve çeşitli hayvan figürleri (at deve kartal fil) de yapılır ![]() ![]() ![]() Tarakçılık Taraklı’ nın geleneksel el sanatlarından olan “tarakçılık” günümüzde 80-90 yıl öncesine kadar Taraklı Çarşısı’nda 2-3 dükkanda yapılmaktaymış ![]() ![]() ![]() Yörede tarak; Şimşir Gürgen Armut ve iyi cins Ceviz ağacından yapılırmış ![]() ![]() ![]() Semercilik Sakarya'da 30-40 yıl öncesine kadar “At” ve “Eşek” gibi hayvanların binek ve yük taşıyıcı olarak önemli bir yeri vardı ![]() ![]() ![]() Önceden şehir içerisinde her çeşit yük taşımacılığı da “Eşeklerle” ya da “At Arabaları” ile yapılırdı ![]() ![]() ![]() Yük ve binek hayvanı olarak kullanılan at eşek ve katır gibi hayvanların taşıyacaklar yükün hayvanın sırtına zarar vermemesi için ağaç iskelet üzerine deri ile keçe arası kamış otları ile doldurulup sarılarak dikilen semer çok özen isteyen bir sanat dalıdır ![]() ![]() Taraklı Geyve ve Pamukova ilçelerinde eski geleneksel anlayışla (usta-çırak ilişkisiyle) yetişmiş birkaç usta tarafından halen sürdürülen semer yapımı; günümüzde turistik amaç kapsamında minyatür biçimde de üretilmektedir ![]() Süpürgecilik 93 Harbi sırasında (1877-1878 yıllarında) başta Balkanlar ve Rumeli’nden gelen Muhacirler (göçmenler) tarafından yöreye taşınmış bir geleneksel el sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçmişte küçük dükkanlarda süpürge üreten esnafı bugün daha modern bir üretim tekniğiyle belli alanlarda (Eski garajlar ve Ticaret Borsası içindeki bölgede) üretim yapmaktadır ![]() Geleneksel süpürge üretiminde; tarladan toplanan süpürge telleri süpürge yapımına uygun uzunlukta kesilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sakarya’ya üretilen farklı ebat ve özellikteki süpürgeler yurt içi ve dışında alıcı bulmaktadır ![]() Sepetçilik Günümüzde işlevini henüz kaybetmeyen sepetçilik atalardan öğrenildiği gibi halen; saz söğüt ceviz ve fındık dallarından örülerek yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle Sapanca Kestanelik Mevkii Adapazarı-Abalı ve Geyve’de meyve sepeti çamaşır sepeti ekmeklik gazetelik masa sandalye ve abajur gibi birbirinden farklı çeşitleri de içeren ürünler yöremizde yapılmaktadır ![]() ![]() Başlıca ustaları: Yaşar Kurt Seyit Ali Karaçoban Hasan Göncel Selim İpek Mustafa Tunç Remziye Gülüm Yaşar Gülüm Mustafa Karaçoban Abdullah Bakır Salih Bakır Ali Doğulu Dursun İldiz Zekeriya Tunç Demir Tunç ve Bekir Çubuk ![]() Hasırcılık Hasır zembil diye de adlandırılan bu geleneksel ürün suyun ve sazlığın bol olduğu Sapanca ve Adapazarı-Abalı çevresinde günümüzde Romanlar tarafından üretilmektedir ![]() Çömlekçilik Yörede Roma ve Bizanslılar dönemi kalıntılarda çok sayıda çömlek bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Yılın 8 ayı faaliyet gösteren bu atölyede "Aralık Ocak Şubat Mart" aylarında çalışmazlar ![]() ![]() Yapılışı ve Çeşitleri:Çevreden alınan çamur çamur yalağına koyulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasbi Uluç ve Süleyman Kurtanoğlu ilerlemiş yaşlarına rağmen çömlekçilik yapmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Sıcak demircilik Altay Orhon ve Yenisey dolaylarında yapılan kazılarda Türk maden işçiliğinin en eski örnekleri bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlimizde bu el sanatının en güzel örneklerine Taraklı İlçesi Yenidoğan (İğdelik) Mahallesi’nde yaşayan Abdallarda rastlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bakırcılık İnsanoğlunun bakırı bulması ve işlemesini öğrenmesi ile Bakır Çağı'nı (Kalkolitik Çağ M ![]() ![]() ![]() ![]() İlimizde bakırcılık sanatı 1960'lı yıllara kadar önemini korumuş “Uzun Çarşı”daki dükkanlarda çok sayıda usta tarafından sürdürülmüştür ![]() ![]() 0 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün Orhan Camii’nin yanında “Bakırcılar İçi” adlı sokakta günümüzde de yaşatılmaya çalışılan bir geleneksel el sanatıdır ![]() ![]() Bastonculuk Tamamen el emeği göz nuru olan ve başta Taraklı Akyazı ilçeleri ve Kayalar Memduhiye Köyü’nde olmak üzere yaşatılan bastonculuk özellikle Akyazı’da yapılan geçme ağaçlı ve çok motifli baston çeşitleri ile Kayalar Memduhiye Köyü’nde biçim ve işleme zenginliği bakımından nitelikli bir biçimde baston üretimi yapılmaktadır ![]() Hammadesinin tamamı ya da büyük bir bölümü ağaçtan imal edilen bu bastonlarda Yılan baş Kurtbaş atbaşı Balıkbaşı Kartal başı ve Arslan başı gibi motifler yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ağaç bu ustaların elinde ağaç olmaktan çıkmakta bir hanım parmağına dolanan iplik misali her defasında “bir benzeri daha olmayan“ bastonlar üretilmektedir ![]() ![]() ![]() Pabuççuluk İlimizde ayakkabıcılığın tarihçesi çok eskilere dayanmakla birlikte günümüzde modern atölye ve fabrikaların açılması sonucu değişen üretim teknikleri karşısında bu geleneksel sanat dalı yok olmaya yüz tutmuştur ![]() Eskiden tabakhaneden hayvan derileri alınan ve işlenen ve de daha ziyade mest yemeni türü ayakkabı yapımı yörede yaygınmış ![]() ![]() Günümüz adıyla ayakkabıcılık diye anılan bu geleneksel el sanatı teknolojinin etkisiyle modern teknoloji ile üretime geçse de Adapazarı-Uzun Çarşı’da ve Taraklı’da halen geleneksel el sanatı olarak yaşatılmaya çalışılmaktadır ![]() Yorgancılık Özellikle Balkan Muhacirleri ve Karadeniz’den yöreye göç edenler tarafından ilde etkin ve geleneksel olarak yürütülen yorgancılık ürünleri Türkiye’nin bir çok yerine satılmakta ve rağbet görmektedir ![]() İşlemeler Dokuma sanatı ile çok kaynaşmış olan işleme kumaşın ve nakış ipliğinin cinsine göre çeşitlenir ![]() ![]() ![]() Bir yüzlü olanlar “hesap işi” adını alır ![]() ![]() ![]() ![]() İki yüzlü işlemelerde ise işlenecek bezemelerin desenleri dokumalara çizilerek yapılır ![]() ![]() Türk el işlemeleri; işlendikleri yer ve bölgelere göre de adlandırılırlar ![]() ![]() İşlemeler mendil peçete başörtüsü (çevre) havlu seccade terlik yatak örtüsü Kur’an kılıfı kuşak peşkir ile kadın ve erkek giysilerinin çeşitli yerlerinde kullanılır ![]() Çevreler; işlemeler arasında önemli bir yer tutmaktadır ![]() ![]() ![]() İnce işlerde çok renkli nakışlarda kumaşın rengi olarak genellikle beyaz tercih edilir ![]() ![]() ![]() Geometrik desenler hayvan figürleri stilize edilmiş bitkisel formlar işleme sanatında genellikle desen olarak kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() Sakarya işlemeleri günlük ihtiyacı karşılayan en küçüğünden en büyüğüne kadar her türlü eşyaya uygulanabilir ![]() ![]() El sanatlarımızın zarif örneklerinden olan oyalar; süslemek süslenmek amacından başka taşıdıkları anlamlarla bir iletişim aracı olarak da kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() İlimizde işlemeler eski önemini kaybederek çeyiz sandıklarında varlığını korumaya çalışmaktadır ![]() ![]() ![]() Eskiden beri sürdürülen el işlemeciliği yöre kadınlarının becerilerini beğenilerini yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazmalar; pamuklu kumaşlar üzerine boya fırça ve tahta kalıpla çizilerek veya basılarak yapılan bir el sanatı dalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazmalarda en fazla dört renk kullanılır ![]() ![]() Yaşlılar ve dullar genellikle az çiçekli içi boş ve siyah yazma gençler ise açık renkli ve çok çiçekli yazmaları tercih ederler ![]() ![]() ![]() Oyalar; ince örgüler sınıfında yer alan kumaşlara kenar süsü olarak işlenen süslemek ve süslenmek ihtiyacı ile yapılan el sanatlarımızın zarif örneklerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İğne oyacılığı genellikle danenin çevresini süsleyen bir sanat olarak gelişmiştir ![]() ![]() ![]() Oyalar da renklerine ve motiflerine göre çeşitli anlamlar taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenecek kızların çeyizine konulmak üzere hazırlanan bu geleneksel el işleri; bugün geçim kaynağı olarak da üretilmektedir ![]() ![]() ![]() Çorap ve Eldivenler Geleneksel giysilerimizin içinde çorap ve eldivenin önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bitki hayvan insan figürleri geometrik şekiller ile yazı ve simgeler çoraplardaki motifleri oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınların erkeklerin evlilerin dulların bekarların genç ve yaşlıların çoraplarındaki motifler ve dolayısıyla verdiği mesajlar farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çorapta kullanılan malzeme istenirse boyanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kumaş Dokumacılığı Dokumacılık konusunda belirleyici etken olan iklim şartları ve ihtiyaçlar farklı kültürlerde farklı malzemeyle dokumanın yapılmasına neden olmuştur ![]() ![]() ![]() Dokumalar; kalın-ince ya da kumaşlar- yaygılar olarak ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() Dokumada kullanılan ipler bitkilerden (pamuk keten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu’da yapılan kirkitli dokumalarda motifleri; geometrik desenler bitki motifleri stilize edilmiş hayvan figürleri ile küfi yazılar oluşturur ![]() ![]() ![]() Sakarya’da “düzen” adı verilen tezgahlarda çoğunlukla keten-pamuk karışımlı olarak veya Kandıra Bezi’nden dokuma günümüzde birkaç kişi tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Taraklı İlçesinde ise dokumacılık çok eski tarihlere dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kilim Dokumacılığı Kilim iki iplik sistemine dayanılarak yapılan tersi ve düzü aynı olan havsız bir dokumadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anadolu kilimlerinde motifler parça parça işlenir ![]() ![]() ![]() Kilimde ne kadar çok ilik bulunursa kilimin yapısı o ölçüde zayıflar ![]() ![]() ![]() İlimizde yerle-yerleşik Manavlar tarafından kök boya ve saf yün ipliklerle dokunan kilimlerin adları; “Nakışlı” “Yeni Dünya” “Sofralı” “Çubuklu” “Dik Ağaç” “Aykırı Ağaç” “Parmaklı” “Halı Kilim” “Yeşilli” ve “Küpçü” isimleriyle anılmaktadır ![]() Mutafçılık/Keçecilik Bugün Taraklı’da yaşayan ve nadirde olsa bu işi zaman zaman yapan iki-üç usta vardır ![]() ![]() ![]() Saraçlık “Kösele” denilen kalın deri ve ince deri ile hayvan koşum takımları kemer silah kılıfı mermi kılıfı çanta gibi avcı gereçlerinin yapıldığı sanata saraçlık bu işle uğraşanlara da saraç denilmektedir ![]() ![]() Atçılık At’a verilen önem dolayısıyla Saraçlığın eski Türk sanatları arasında önemli bir yeri vardır ![]() ![]() Saraçlıkta kullanılan kalın deriler düz kösele sabunlu kösele yağlı köseleve glase (kundura derisi-ince deri) olmak üzere dört sınıfa ayrılır ![]() ![]() Kaba işlerde tosun (öküz) ve manda derisi ince işlerde dana derisi (glase deri) kullanılmaktadır ![]() ![]() Bel kemeri eğer livan başlığı üzengi takımları sabunlu kösele ve düz kösele ile yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Modern tarım aletlerinin yaygılaşması nedeniyle tarlada olsun harmanda olsun artık önceden atla görülen işler traktörle yapıldığından bu mesleğe rağbet azalmaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|