|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
azalma, nedenleri, nelerdir, olmasındaki, ormanların, sebepler, ülkemizdeki, yok |
![]() |
Ormanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma Nedenleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ormanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma NedenleriOrmanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma Nedenleri Ormanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma Nedenleri Piknik ateşlerinin söndürülmemesinden kaynaklanan yangınlar Yazın kuraklığın yaşanması Yağışsızlık Dikkatsizlikten meydana gelen yangınlar Kentleşme adı altında ağaçların kesilmesi Su kısıtlanması Odun ile ısınma çabaları |
![]() |
![]() |
![]() |
Ormanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma Nedenleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ormanların Yok Olmasındaki Sebepler Nelerdir? Ülkemizdeki Ormanların Azalma NedenleriTürkiye'de orman yağmasının önlenmesi için "özel ormanlar ve turizm amaçlı tahsislerin durdurulması ve 2B alanlarının iptal edilmesi" gerektiği vurgulandı ![]() ![]() Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe 'nin, Beykoz'daki Acaristanbul'a giremediklerini söylemesinin ardından gündeme gelen özel ormanların yağmalanmasının önüne geçilebilmesi için Orman Yasası'nın yeniden ele alınması gerektiği belirtiliyor ![]() Ormanların rant alanı değil korunması gereken doğal alanlar olduğuna dikkat çeken uzmanlar, ormanları yağmalayanlar hakkında cezai yaptırımların uygulanması gerektiğine dikkat çektiler ![]() ![]() ![]() ![]() Sönmezışık ve Muhcu, ülkemizde orman yağmasının önüne geçilebilmesi için neler yapılması gerektiğini özetle şöyle sıraladılar:2634 yürürlükten kaldırılmalı * Orman talanına neden olan tüm yasal düzenlemeler özellikle 2634 sayılı Turizmi Teşvik Yasası ile 6831 sayılı Orman Yasası'nın 17 ![]() ![]() ![]() * Gerekli yasal düzenlemeler yapılarak orman koruma görevinde çalışanlara diğer kolluk güçlerinin sahip olduğu yetkiler tanınmalı ve orman olduğu kesinleşmiş ve tescil edilmiş yerlerde orman suçu işleyenler TC yasasında tanımlanan diğer suçlular gibi "suç işlediği anda" tutuklanabilmeli, yaptıkları tesisler mahkeme kararı beklemeksizin yıkılmalıdır ![]() ![]() * Ormanlarımız ve ormancılık örgütümüz siyasetten arındırılmalıdır ![]() ![]() ![]() * Ormanların önemi ve çevrenin korunması konusunda gerekli bilincin oluşturulabilmesi için ilköğretimde zorunlu ders konulmalı, bu konuda uğraş veren meslek kuruluşları ve STK'ler desteklenmelidir ![]() * Öncelikle AKP hükümeti ormanları yağmalamasına kapı aralayan 2B ile ilgili yasal girişim, Orman Yasası'nın 56 ![]() ![]() * Özel ormanların kamulaştırılması ve turizm gibi özel amaçlı kullanılan tesisler iptal edilmelidir ![]() * Yağmalanan ormanlar ile ilgili geriye dönüş sürecinin bir program dahilinde ivedili olarak düzenlenmesi, bu alanların ormanlara dönüştürülmesi sağlanmalıdır ![]() * Kent ve doğadan elde edilen rantın kamuya dönmesi, toplumun yaşam standartının yükseltilmesi yolunda kullanılması, özel çıkar için rantın kapatılması yönünde tüm yasada yeniden yapılaşmaya gidilmelidir ![]() * Ormanlar üzerinde baskı yaratan ulaşım ve kentleşme tercihinden vazgeçilmelidir ![]() ![]() *Ormanları yağmalayanların yaptıkları yanına kâr kalmayan yaptırımlarla cezalandırılması sağlanmalıdır ![]() ![]() Ormanların, bir ülkede toprağı ve suyu koruyan en önemli faktör olduğuna dikkat çekilen TEMA Vakfı'nın değerlendirmesinde, ülkemizin 20 ![]() ![]() Değerlendirmede, "Avrupa Birliği'nde bu rakam sadece yüzde 1'dir ![]() ![]() ![]() ![]() TEMA Vakfı'nın değerlendirmesinde 2B sorununa da dikkat çekilerek şu önerilerde bulunuldu: **Öncelikle 2B uygulamalarına dayanak olan yasal düzenlemeler ortadan kaldırılmalı ve bu beklenti yok edilmelidir ![]() **Halihazır 2B uygulamalarında yasada gerekli değişiklik yapılarak "bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetme" durumuna açıklık getiren ölçütler arasında "orman bütünlüğünü bozmama", "su ve toprak rejimine zarar vermeme", "çevresindeki orman ekosistemlerinin tüm öğeleriyle kendisini yenileyebilme gücüne zarar vermeme", "ormancılık çalışmalarının etkenlik, verimlilik ve kârlılık düzeylerini düşürmeme" vb koşulların da birlikte aranması sağlanmalıdır ![]() ***Mevcut anayasal sistemimiz, Anayasa Mahkemesi'nin bu konudaki müteaddit kararları ve Cumhurbaşkanımızın 2 kez iadesindeki gerekçeler göz önüne alındığında 2B arazilerinin satışı mümkün değildir, yüzde 93'ü doğal olan ormanlarımızda bu yol kesinlikle tercih edilmemelidir ![]() **2B nedeniyle orman sınırları dışına çıkarılan yerlerde kullanım kadastrosu, henüz orman kadastrosu yapılmamış olan alanlarda da orman kadastrosu çalışmaları tamamlanmalıdır ![]() **2B arazilerinin işgalcilerinden sadece orman köylüsüne tahsis edilecek olanlar hariç (-ki bu 6831 sayılı Orman Kanunu'nun 2 ![]() ![]() ** Tüm bu gerekçeler göz önünde bulundurularak; 2B arazilerinde satış kesinlikle düşünülmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ** Çevre ve Orman Bakanlığı'nın ihtiyaç duyduğu orman mühendisleri ve orman muhafaza memurları boş kadrolara atanmalı, liyakati esas alan sağlıklı personel politikaları uygulanmalı, yanlış personel politikaları sonucu bazı merkezlerde ortaya çıkan teknik eleman birikimi gelecekte engellenmelidir ![]() ** Orman içerisindeki açıklıklar hayvan ve bitki çeşitliliğinin en fazla olduğu yerlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() **Türkiye'deki arazi kullanımında, bilimsel ölçülere ve ülke gerekçelerine uygun arazi sınıflamasına özen gösterilmelidir ![]() * Ağaçlandırma fonuna kaynak alışı için, Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanunu'nun gerekleri yerine getirilmelidir ![]() ![]() **Kamu yararı adı altında ormanların yol, elektrik hatları, maden ocakları vb ![]() ![]() ![]() * ÇED raporları, tesislerin kurulması için gerekli bir belgeden ziyade, daha fazla korumacı anlayışa sahip tesisin kurulup kurulmamasına karar verecek nitelikte olması gerekmektedir ![]() Ülkemizde ormanların azalmasına neden olan başlıca faktörlerin; orman yangınları, ormandan tarla açma, orman içi yerleşim, başarısız, hatalı ormancılık tekniği uygulamaları ve orman aleyhine yapılan yasal düzenlemeler olduğunu belirten TEMA Vakfı'nın bu konudaki tespit ve çözüm önerileri özetle şöyle: **Bir ülkenin ormanca zengin sayılabilmesi için asgari yüzde 30'unun verimli ormanlarla kaplı olması gerekmektedir, oysa ülkemizin ancak yüzde 13'ü verimli ormanlarla kaplıdır ![]() ![]() * Ülkemizin ormancılık adına en büyük sorunu yıllar geçmesine rağmen kesinleşmiş bir politikanın olmayışıdır ![]() ![]() * Başta anayasa olmak üzere, ormancılıkla ilgili diğer yasalarda (6831 sayılı Orman Kanunu, 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkındırılmasının Desteklenmesi Hakkında Kanun ve ekleri, 2934 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu, 3402 sayılı Kadastro Kanunu, 4122 sayılı Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrol Seferberlik Kanunu, 4342 sayılı Mera Kanunu) ormanların ormancılık amaçları dışında kullanılmasına neden olan boşluklar, bu yasalar yeniden ele alınarak giderilmelidir ![]() * Özellikle Kültür ve Turizm Bakanlığı'na Ege ve Akdeniz Bölgesi ağırlıklı orman alanları tahsisleri devam etmektedir ![]() ![]() ![]() * Değişen sosyo ekonomik şartlar dikkate alındığında günümüzde ormanların polisiye tedbirlerle korunması ekonomik ve sosyal yönden de toplum tarafından kabul edilebilir olmaması sebebiyle ormanların korunmasına toplumun tüm kesimlerinin aktif katılımlarını sağlayacak bir sistem geliştirilmelidir ![]() * STK'ler, medya el ele ormanların odun haricinde ekolojik önemini vurgulayıcı yayınlarının arttırılması sağlanmalı, orman ve doğa koruma ile ilgili 7'den 70'e her kesime yönelik eğitim politikaları oluşturulmalıdır ![]() * Ağaçlandırmalarda özellikle köy çevrelerinde köylünün ekonomik durumuna katkı yapacak fıstık çamı, keçi boynuzu, antepfıstığı, ceviz vb ![]() ![]() * Ağaçlandırmalarda, ormanın bakım ve korumasında bölgedeki köylü işlendirilmeli, bu işler taşeronlar aracılığıyla dışarıdan gelen işçilere yaptırılmamalıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|