|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilgiler, edebiyatında, hakkında, roman, tanzimat, öykü |
![]() |
Tanzimat Edebiyatında Öykü Ve Roman Hakkında Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Edebiyatında Öykü Ve Roman Hakkında BilgilerTanzimat Edebiyatında Öykü ve Roman Hakkında Bilgiler Tanzimat Edebiyatında Öykü ve Roman Hakkında BilgilerDivan edebiyatımızın Leyla ile Mecnun, Hüsrev ile Şirin, Yusuf ile Züheyla, v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda görülen roman biçimindeki ilk eser, Yusuf Kamil Paşa�nın Fénelon�dan çevirdiği �Telemak�tır (1859) ![]() ![]() Bu ilk dönemde bu tercüme eseri takip eden bir çok eser daha çevrilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında öykü ve roman alanındaki yerli ürünler, Ahmet Mithat�ın 1870�te basılan �Kıssadan Hisse� ve �Letaif-i Rivayat� adlı öykü kitapları ile verilmeye başladı ![]() Tanzimat döneminde çeviri eserler için söz konusu olan dil ve ahlak sorunları yerli eserlerin de başlıca sorunları oldu ![]() Tanzimat Edebiyatı öykü ve roman özellikleri : 1 � Tanzimat edebiyatı öykü ve romanında olaylar çoğunlukla günlük yaşamdan veya tarihten alınmıştır; olayların olmuş ya da olabilir izlenimini bırakması gerektiği konusunda bütün Tanzimat romancıları birleşmişlerdir ![]() 2 � İlk öykülerde topluluk önünde anlatılan meddah öykülerinin etkisi ve tekniği görülür ![]() 3 � Daha ilk eserlerden başlayarak, Tanzimat edebiyatı öykü ve romancılarının bir kısmı halka (Ahmet Mithat, Emin Nihat, Şemsettin Sami, Nabizade Nazım), bir kısmı aydın kişilere (Namık Kemal, Sami Paşazade Sezai, Recaizade Mahmut Ekrem) seslenmeyi tercih etmişlerdir ![]() 4 � Bunun sonucu olarak da, halka seslenen yazarlar sade dille, aydın kişilere seslenen yazarlarsa yabancı sözlük ve dil kuralları ile yüklü bir dille yazmışlardır ![]() 5 � Eserler genel olarak, duygusal, acıklı konular üzerine kurulmuştur ![]() 6 � Tanzimat öykü ve romanında işlenen önemli temalar: �tutsaklık�; zorla yapılan evliliklerin doğurdu acı sonuçlar; Batı uygarlığı ile Osmanlı uygarlığı arasındaki farkların karşılaştırılması; kadın erkek arasında ki ilişkilerde değişik ortamlarda gelişen evlilik, aşık olma temaları ağırlıklı olarak işlenmiştir ![]() 7 � Tanzimat edebiyatının ilk döneminde yetişen ve romantizm akımının etkisi altında kalan yazarların eserlerinde bu akımın özelliği olarak : Tesadüflere çok yer verilmiştir ![]() Yazarların kişiliği gizlenmemiş; ikide bir okuyucuya �Ey Kaari!� (okuyucu) diye seslenilmiş; olaylar okuyucuyla konuşa konuşa yürütülmüştür ![]() Sırası düştükçe, olayın yürüyüşü durdurulmuş, bir takım bilgiler verilmiştir ![]() Roman aracılığı ile bireyi eğitme ve toplumu düzeltme amacı gözetilmiş; bunun için de siyaset, din, ahlak, felsefe v ![]() ![]() ![]() Kahramanlar çoğu zaman yaşamdan alınmış doğal kişilerdi ![]() ![]() Kahramanlar çoğu zaman tek yönlüdür ![]() ![]() Olayların sonunda, çoğu zaman iyiler ödüllerini, kötüler ya da suçlular cezalarını alırlar ![]() Kahramanlar çoğu zaman bir görüşte aşık olurlar ![]() Yer ve çevre tasvirleri çoğu zaman eseri süslemek için yapılmıştır ![]() Kişi tasvirleri de çoğu zaman olay içinde eritilmemiş; tersine, olayın yürüyüşü durdurularak, kişinin kaşı, gözü, saçı, v ![]() ![]() ![]() 10 � Tanzimat edebiyatının ikinci döneminde yetişen realizm (gerçekçilik) ile natüralizm (doğalcılık) akımlarının etkisi altında kalmaya başlayan yazarların eserlerinde ise, gözleme önem verilmiş, nedenlerle sonuçlar arasında bağlar aranmış, olağanüstü olaylar ve kişiler bırakılmış, anlatılan her şeyin olabilir izlenimini bırakmasına dikkat edilmiştir ![]() Tanzimat Edebiyatının öykü ve roman yazarlarının başlıcaları : Romantizm etkisi altındakiler : - Ahmet Mithat - Emin Nihat - Şemsettin Sami - Namık Kemal Realizm etkisi altındakiler : - Sami Paşazade Sezai - Mehmet Murat - Recaizade Mahmut Ekrem Natüralizm etkisi altındakiler : - Nabizade Nazım |
![]() |
![]() |
|