|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alanında, atatürk, atatürkün, matematik, nelerdir, yaptığı, yenilikler |
![]() |
Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir?Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? Atatürk'ün yaşamında (1881-1938) ilk olağanüstü başarısı, 1893 yılında, çocukluk çağında, orta öğrenimi döneminde matematik dersinde olmuş ve bunun sonucu olarak dersin öğretmeni O'nun adına "Kemal" ismini eklemiştir ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Matematik öğretmeni de yazılı olarak cevap veriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu 44 sayfalık yapıttaki boyut, uzay, yüzey, düzey, çap, yarıçap, kesek kesit, yay, çember, teğet, açı, açıortay, içters açı, dışters açı, taban, eğik, kırık, çekül, yatay, düşey, yöndeş, konum, üçgen, dörtgen, beşgen, köşegen, eşkenar, ikizkenar, paralelkenar, yanal, yamuk, artı, eksi, çarp, bölü, eşit, toplam, oran, orantı, türev, alan, varsayı, gerekçe gibi terimler Atatürk tarafından türetilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir?Atatürk'ün Matematiğe Verdiği Önem Değer Ve Yenilikler Alıntı: ; Yeni İsmi Bölen Bölme Bölüm Bölünebilme Çarpı Çarpan Çarpanlara Ayırma Çember Çıkarma Dikey Limit Ondalık Parabol Piramit Prizma Sadeleştirme Pay Payda Teğet Alıntı: Eski İsmiMaksumunaleyh Taksim Haric-i Kısmet Kabiliyet-i Taksim Zarb Mazrup Mazrubata Tefrik Muhit-i Daire Tarh Amudi Gaye Aşar'i Kat'ı Mükafti Ehram Menşur İhtisar Suret Mahrec Hatt-ı Mümas Bu Arapça kökenli kelimelerle matematik yapmanın ve yapılanların ne ifade etmek istediğini anlayarak çağdaşlık yolunda ilerlemenin ne denli zor ve zahmetli olacağını anlatmaya gerek olmasa sanırım ![]() ![]() Atatürk bu terimlerin yer aldığı 1937 yılında yayımlanan bir de geometri kitabı yazmıştır ![]() ![]() bilgi edinmek isteyenlere kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır ![]() Mustafa Kemal bu geometri kitabını yazarak matematiğe daha anlaşılır yeni terimler kazandırmak isteğini Sivas'ta girdiği bir geometri dersinde ortaya koymuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elbette ki, matematik ve geometri bilgisi yeterli olmayan bir insanın bilimsel ve dolayısıyla toplumsal açıdan bu denli önemli bir çalışmayı ortaya çıkararak nesiller boyu kabul edilebilir bir forma sokması mümkün değildir ![]() ![]() Sizin de gördüğünüz gibi Atatürk’ün yaşamında matematiğin önemi bugüne kadar bildiğimiz veya ilkokullarda öğrenmiş olduğumuz gibi matematik öğretmeninin ona "Kemal" ismini vermesinden çok ötedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir?ATATÜRK VE MATEMATİK Atatürkün yaşamında (1881-1938) ilk olağanüstü başarısı, 1893 yılında, çocukluk çağında, orta öğrenimi döneminde matematik dersinde olmuş ve bunun sonucu olarak dersin öğretmeni Onun adına Kemal ismini eklemiştir ![]() olayla ilgili anısını şöyle anlatıyor: … Rüştiyede en çok matematiğe merak sardım ![]() ![]() Derslerin üstündeki sorularla uğraşıyordum, yazılı sorular düzenliyordum ![]() ![]() Öğretmenimin ismi Mustafa idi, bir gün bana dedi ki: -Oğlum senin de ismin Mustafa benim de ![]() ![]() ![]() O zamandan beri ismim gerçekten Mustafa Kemal oldu ![]() Öğretmen sert bir adamdı ![]() ![]() Aramızda kendine kimler güveniyor kalksınlar, onları müzakereci (çalıştırıcı) yapacağım dedi ![]() Önce duraksadım ![]() ![]() daha fazla dayanamadım ![]() - Ben bundan daha iyi yaparım dedim, bunun üzerine öğretmen beni çalıştırıcı yaptı ![]() ![]() Askeri Rüştiyeyi bitirdiğimde matematik merakım epeyce ilerlemişti ![]() ![]() uğraşımı sürdürdüm… İdadide iken bıkmaksızın çalışıyorduk ![]() ![]() Sonunda idadiyi bitirdim ![]() Mustafa Kemal, Selanik Askeri Rüştiyesindeyken, matematik öğretmeni yüzbaşı Mustafa efendi sınıfa gelmediğinde, onun yerine birçok kez bu dersi vermiştir(2) ![]() Atatürk, yaşamının askeri öğrenim sonrası dönemlerini, ulusal ve uluslar arası büyük savaş ve devrim olayları içinde, aklın ve bilimin kılavuzluğunu izleyen Büyük Asker, Ulusal ve Çağdaş Devlet kurucusu, Yirminci Yüzyılın Gerçek Önderi olarak geçirdi ![]() ölümünden yaklaşık birbuçuk yıl öncesine değin matematikle ne ölçüde uğraştığını bilmiyoruz ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, bunu, birtakım Fransızca geometri kitaplarını okuduktan sonra hazırlamış ve yapıt ilk kez 1937 yılında Geometri öğretenlerle, bu konuda kitap yazacaklara kılavuz olarak Kültür Bakanlığınca yayınlanmıştır (3) ![]() Bu 44 sayfalık yapıttaki boyut, uzay, yüzey, düzey, çap, yarıçap,kesek kesit, yay, çember, teğet, açı, açıortay, içters açı, dışters açı, taban, eğik, kırık, çekül, yatay, düşey, yöndeş, konum, üçgen,dörtgen, beşgen, köşegen, eşkenar, ikizkenar, paralelkenar, yanal, yamuk, artı, eksi, çarp, bölü, eşit, toplam, oran, orantı, türev,alan, varsayı, gerekçe gibi terimler Atatürk tarafından türetilmiştir(3) ![]() Yapıttaki tanımların tümünü Atatürk yazmıştır ![]() nitelikleri içermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yetkiyle, bu Geometri kitabını, küçük fakat anıtsal bir yapıt diye nitelendirmiştir(4) ![]() Atatürk, yaşamının önemli bir kesimini tarihin en büyük savaşlarından mbirinin içinde, ulusal ve evrensel sorumluluklar yüklenerek geçirdikten yıllarca sonra, düzenli bir mantık ve bilgi disiplini kesinlikle gerektiren matematik alanında, yeni türettiği terimlerle böylesine özlü bir yapıtı yazmakla, dil ve matematikteki üstün yeteneğini kanıtlamıştır ![]() örneğini izlediğimiz gibi, aslında dil ile matematiksel kültür arasında sıkı bağıntı vardır ![]() gibi aklın değişik disiplinleri birbirini karşılıklı olarak hep olumlu yönde etkilemiş ve geliştirmiştir ![]() yapılmalı ki anlamları ancak istenilen şeyi ifade edebilsin (5) demiş ve bunu, Osmanlıca çok sayıda terimin yerine öz Türkçe karşılıklarını türetirken üstün bir başarıyla gerçekleştirmiştir ![]() Atatürk ü, Geometri adlı yapıtını yazmaya zorlayan nedenleri, O nun dil çalışmalarını yakından izlemek olanağını bulabilen tanınmış dil uzmanı A ![]() ” … Atatürk hep matematikle uğraşırdı ![]() ![]() şimdikiler Imışısında güçlüğünü daha iyi anlıyorum ![]() lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() bir kelime olduğunu öğrenin nasıl bilsin Arapça soğurucu bir dildir ![]() ![]() ortasına, arkasına birtakım heceler eklenmiş ![]() olduğundan, öğren id “müselles”i küde kelime olarak karşısında görecektir ![]() ![]() dersek, hır üç var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() denk anlamında olan “eş”ten gelmiştir ![]() ![]() ![]() im için bu en ağdalı olan bu bilim dalını ele aldı ve kitabı örnek olarak bıraktı… Atatürk’ün matematik terimlerini türetme ve bunları öğretimeyerleştirme çalışmaları konusunda Prof ![]() ![]() ” … Atatürk, matematiği iyi bildiği ve sevdiği için, terim devrimine matematikten başlamıştır, denilebilir ![]() Şubat 1937 tarihli yayınından bir ay sonra, Atatürk, ceyb (sinüs) ve tece^b (koşmuş)’m Türkçe karşılıklarının bulunması için 29 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesine ilan verdirerek bir yarışma açtırmıştır… Sonunda hazırlanan bütün terimler, Türk Dili (Belleten) dergisinin Ekim 1937 tarihli sayısında yer almıştır ![]() Osmanlıca-Türkçe, Fransızca-Türkçe olmak üzere sıralanmış ve ön sırayı matematik terimleri almıştır… Atatürk terim çalışmalarının ülkedeki etkisini öğrenmek için, 1937 yılı sonbaharında, Sivas’a giderek, vaktiyle Sivas Kongresini topladığı lise binasında, dokuzuncu sınıfın geometri dersine girmiştir’”1′ ![]() daha saptayan Atatürk, “Bu anlaşılmaz terimlerle, öğrencilere bilgi verilemez” diyerek kitabı atmış ve sonra tahta başına geçip “dili” yerine “kenar”, “müselles” yerine “üçgen”, “müselles mütesaviyül adla” yerine “eşkenar üçgen”, “zaviye” yerine “açı” terimlerini kullanarak ünlü Pısagor teoremini öğrencilere anlatmıştır”‘ ![]() kitaplarının yeni terimlerle, hemen yarılması emrini vermiş ve Türkçeleştirilmiş terimlerle iki ayda hazırlanan kitaplar bütün okullara Kültür Bakanlığınca gönderilmiştir’ ![]() Atatürk’ün türettiği matematik terimleri ve yaptığı geometri tanımlarının hemen hemen tümü bugüne değin değişmeksizin kullanıla gelmiştir ![]() ![]() olan Osmanlıcıdaki” faraziye’nin yerine Atatürk, Türkçe “varsayı” terimini türetmiş ve sonradan bu terim varsayım” biçimini almıştır ![]() Aynı şekilde O’nun “tümey açı”, “bütey açı” terimlerinin yerini “tümler açı”, “bütünler açı” terimleri almıştır ![]() sınırlı olan bu terim değişikliklerini, Atatürk’ün dildeki temel ilkesinin doğruluğunun birer kanıtı saymak gerekir ![]() Prof ![]() ![]() verdiği önemi şöyle belirtiyor: ” … Atatürk, kendi yetiştiği devrin müspet ilimlerini mesleki uzmanlığı bakımından bellediği vakit, berrak ve müspet bir görüşe sahip olabileceğini ve her hangi bir meseleyi matematiksel bir kesinlikle çözümlemeyi hedef tuttuğunu söylerdi ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ” Bilindiği gibi ilim konusu iki büyük bölümde işlenir ve bunlardan faydalanılır: Müspet ilimler, Sosyal ilimler ![]() Atatürk gerek öğrencilik devirlerinde gerekse ömrü boyunca bu her iki ilimden çok faydalanmıştır ![]() hikayesi değil, günümüzde bu olanlardan ders almanın önemli olduğuna inanmıştır ![]() ![]() ![]() önem vermiştir ![]() ![]() Atatürk bu konuda konuşurken özellikle söylediklerinden şunları anımsıyorum: “Ben öğrenim devrimde matematik konusuna çok önem ı’ermiş ini dır ve bundan hayatımın çeşitli safhalarında başarı elde etmek için faydalanmış olduğumu söyleyebilirim ![]() bilgisinin çok gerekli olduğuna inanmalıdır ![]() Matematiksel kühüre böylesine önem veren Atatürk’ün bu konudaki çalışmaları, tarihte çok az sayıda örneklerine rastlayabildiğimiz Büyük Eğitimci niteliği de olan devlet adamlarından bin olarak kendisine seçkin bir yer sağutmada etken olmuştu ![]() başarılı yaşamı, akademisinin girişine “Matematik bilmeyen buruya girmesin” diye yazan, antik çağın ünlü filazofu Platon (Eflatun) (M ![]() ![]() 427-347 ![]() ![]() M ![]() ESKİ İSMİ YENİ İSMİ Maksumunaleyh BÖLEN Taksim BÖLME Haric-i Kısmet BÖLÜM Kabiliyet-i Taksim BÖLÜNEBİLME Zarb ÇARPI Mazrup ÇARPAN Mazrubata Tefrik ÇARPANLARA AYIRMA Muhit-i daire ÇEMBER Tarh ÇIKARMA Amudi DİKEY Gaye LİMİT Aşa’ri ONDALIK Kat’ı Mükafti PARABOL EHRAM PİRAMİD Menşur PRİZMA İhtisar SADELEŞTİRME Suret PAY Mahrec PAYDA Hatt-ı Mümas TEĞET vs…Atatürk’ün bulduğu terimlerin hemen hemen çoğu bugüne dek hiç değiştirilmeden kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve Matematik - Atatürk'ün Matematik Alanında Yaptığı Yenilikler Nelerdir?Atatürk' ün önder olma kişiliğinin yanında matematikçi kişiliğini biliyormuydunuz ![]() Evet aynen öyle Atatürk kendisi bizzat Fansızca bir matematik kitabını Türkçe' ye çevirmiştir ![]() Dil devrimiyle birlikte dili Osmanlıca' dan öz Türkçe'ye dönen bir toplumun eski dildeki geometri terimlerini anlayabilmelerine olanak yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Eski dildeki geometri ve matematik terimlerinin bazılarının yeni dildeki karşılıkları şunlardır: Bölen - Maksumunaleyh Bölme - Taksim Bölüm - Haric-i Kısmet Çarpanlara Ayırma - Mazrubata Tefrik Çember - Muhit-i Daire Çıkarma - Tarh Dikey - Amudi Limit - Gaye Ondalık - Aşar'i Parabol - Kat'ı Mükafti Piramit - Ehram Prizma - Menşur Sadeleştirme - İhtisar Teğet - Hatt-ı Mümas Birde şu cümleye bakalım: "Müsellesin sathı yatalay, dikeley zarbının müsavatına müsavidir ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk' ün yeni yetişecek neslin kendi diliyle anlayacağı bir matematik eğitimi için yaptığı katkıyı iyi anlamak gerekiyor ![]() |
![]() |
![]() |
|