|
|
Konu Araçları |
denizlerin, ekonomiye, katkıları, katkılsı, nelerdir |
Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir? |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir?Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir? Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir? Denizi arayan deniz ülkesinin Denizcilik Sektörü:Bıraksalar yüzeriz Denizi arayan deniz ülkesinin Denizcilik Sektörü:Bıraksalar yüzeriz Türkiye'nin denizcilik sektörü üzerinde yoğunlaşarak yüksek bir refah toplumu olabileceğini herkes söylüyor Ancak sektörün devasa sorunları ve talepleri nasıl ve ne zaman çözülebilecek, bu bir muammaEEA kayıtlı ticaret filosu (AB + Norveç ve İzlanda) 1 Nisan 2001 itibariyle 6975 gemiden oluşmaktadır Söz konusu filo geçen yıla oranla %325 artarak 95 mgt tonajına ulaşmıştır Bu değer dünya filosunun %174�ünü oluşturmaktadır EEA armatörlerinin üçüncü ülke bayraklı gemileri de dahil edildiğinde gt bazında dünya filosunun % 41�i AB kaynaklıdır Türkiye�de Sektör Türk Deniz Ticaret Filosu 1980-2002 yıllarında20 Milyon Dwt den 8,6 Milyon Dwt�a büyüdü Büyüme, krizlere bağlı zikzaklar çizdi 2002 yıl sonu itibariyle 1185 adet gemi ile 8665575 Dwt olan sektörde uluslararası taşımacılığa uygun kabul edilen 1500 dwt ve üzerinde 553 adet gemi var Deniz Ticaret Filomuzun genel yaş ortalamaları, ağırlıklı olarak 17,7 basit olarak 23,2�dir Filoyu teşkil eden Kuruyük gemilerinin yaş ortalamaları ağırlıklı olarak 22,1 basit olaraK ise 28,5; Dökmeyük gemilerinin yaş ortalamaları ağırlıklı olarak 17,6, basit olarak ise 19,4 ve Petrol tankerlerinin yaş ortalamaları ağırlıklı olarak 17,5, basit olarak ise 25,0�tir 2002 Yılının onbir aylık miktar bilgileri şöyle: 84,3 milyon tonluk ithalat taşımacılığının % 89,7�si, 40,4 milyon tonluk ihracat taşımacılığının % 82�si ve 124,7 milyon tonluk toplam dış ticaretimizin % 87,2�si denizyolu ile yapılmış 108,7 milyon tonluk toplam taşımacılığın (37,6 milyon tonu) % 34,6�sı Türk Bayraklı gemilerle (71,1 milyon tonu) % 65,4�ü ise yabancı bayraklı gemilerle gerçekleşmiştir İstanbul boğazından 2002 yılında toplam 47283 gemi, Çanakkale boğazından ise toplam 42669 adet gemi geçiş yapmıştır Türk gemi inşa sanayi Türkiye�de üç tür gemi inşa tesisleri var; Kamu Tersaneleri, Haliç ve Camialtı Tersaneleri önceleri özelleştirme kapsamına alınmış, sonradan konuşlandıkları yer SİT alanı statüsüne alınmıştır Askeri Tersaneler, Gölcük, Taşkızak ve İzmir askeri tersaneleri faaliyetlerini sürdürmekte Özel Sektör Tersaneleri, Ülkemizde özel sektöre ait gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersanelerinin toplamı 43 adettir Bu tersanelerden 35 adedi istanbul Tuzla Tersaneler Bölgesinde, 5 adedi Karadeniz Ereğli, Sinop, Körfez/Kocaeli, Gelibolu, Karabiga/Çanakkale�de konuşlanmış durumda olup, Gemi inşa Sanayicileri Birliği�nin 40 üyesi arasındadır Çekek Yerleri Tersane tanımına uymayan, çoğunluğu Marmara ve Karadeniz�de kurulmuş bulunan, balıkçı tekneleri ile ufak tonajlı gemilerin bakım onarımlarının yapılabildiği yerler Yan Sanayi Çoğunluğu istanbul Bölgesinde, bir kısmı Kocaeli�nde yerleşik durumda olup, Konya ve Kayseri illeri de dahil olmak üzere faaliyetlerini sürdürmekte olan yan sanayi kuruluşları; gemi, yat inşa ve bakım onarım faaliyetlerinde kullanılan yerli katkıdır Türkiye�de kurulu 500 bin dwt/yıl gemi inşa kapasitesi dünyanın 30 milyon dwt/yıllık gemi inşa kapasitesinin % 1,66�sını oluşturmakta, kapasite kullanma oranı % 40�ta kalmaktadır Tam kapasite ile çalışılabilmesi halinde yılda, 400000 Ton çelik işleme, Proje bazında 1000000 DWT yeni gemi inşa, Bir defada 30000 DWT�a kadar yeni gemi inşası, 60-70 metrelik mega yatlar ile gezinti tekneleri inşaları, 7500000 DWT bakım onarım kapasitesi ile 100000 Tona kadar kaldırma kapasitelerine haiz çeşitli büyüklüklerde 10 adet yüzer havuz ve inşa halinde bir adet kuru havuz kapasitesiyle sektörün bu kolu dikkate değer bir ekonomik potansiyeldir Yeni gemi inşasında 1,5 Milyar Dolar, bakım onarımda 1 Milyar Dolar olmak üzere toplam 2,5 Milyar Dolar döviz girdisi, doğrudan yılda 125000000 adam/saat istihdam ve dolayı olarak 80000 kişiye aş imkanı ve ayrıca, ortalama 500 civarındaki yan sanayi iş kolunda yaratılan diğer katma değerlerle, Türkiye ekonomisi gemi inşa faaliyetini realize edebilir; ancak şu önlemleri de almak koşuluyla: l Tersane arazilerinin mülkiyeti, tersane sahiplerine devredilmeli l KDV İstisnası ve KKDF (Kaynak Kullanma Desteleme Fonu) yeniden başlatılmalı l Sipariş kabulü ve gemi teslim aşaması arasında köprü kredisi kullanılması için kaynak ayrılmalı l Yeni gemi inşası için 300-500 Trilyon TL�lik rotatif kredi kaynağı sağlanmalı l Yaş ortalaması 232 olan ticaret filomuzun yenilenmesi için Hurda Primi Uygulanmalı Türkiye; Avrupa�nın ve Ortadoğu�nun gemi sökülebilen tek ülkesidir İzmir/Aliağa ilçesinde, yıllık 600000 ton hurda gemi işletme kapasitesine sahip 20 civarında işletme mevcuttur Söküm sahalarının halihazırdaki kiracılarına satılması veya 49 yıl gibi kiralanması gereklidir Deniz Turizmi Sektörün bu kolu şu başlıklarla tanımlanır: -Yat Yatırımları ve İşletmeciliği -Bare Boat İşletmeciliği -Günlük Gezi Tekne İşletmeciliği -Yat yapım, Çekek ve Tamir Hizmetleri -Yat Malzeme Satış Hizmetleri İşletmeciliği -Marina Yatırımları ve İşletmeciliği -Kruvaziyer Turizm ve Feribot İşletmeciliği Dalış Turizmi ve Su Sporları Türk turizmi 2002 yılında 13,2 milyon yabancı turisti ağırladı Denizyoluyla Türkiye�ye giren turist sayısı % 34,7 oldu Yat Yatırımları ve İşletmeciliği Türkiye�de 4500 dolayında gulet ve benzeri ahşap teknelerden oluşan ticari yat ve yolcu motoru var Mavi yolculuk olarak da bilinen charter seferleri, sayıları 3000 dolayında bulunan ve Ticari Yat statüsündeki ahşap teknelerle yapılmakta, 30000 yatak kapasitesi ile yılda 250�300000 kişiye hizmet vermekte Günlük tur yapan teknelerimizin sayısı 1500 dolayında olup, yılda yaklaşık 1500000 turist bu turlara iştirak etmekte, yılda 500 Milyon Dolar gelir sağlanmaktadır Marina Yatırımları ve İşletmeciliği 2002 yılı içerisinde 450 yat kapasiteli Yalıkavak Marina, 550 kapasiteli Turgutreis D-Marina ve 350 tekne kapasiteli Fethiye Marinaları hizmete girdi Akdeniz Ülkeleri kıyısında yer alan ülkelere ait 711 marinada toplam 311000 yat bağlama yeri bulunmakta Türkiye�de Turizm Bakanlığı�ndan belgeli marinalar, belediye marinaları, yat limanları ve yanaşma yerleri ile balıkçı barınakları dahil olmak üzere toplam 8926 bağlama yeri mevcut Akdeniz Çanağında dolaşan 500 bin yatlık mevcut potansiyelin ancak % 2,5�i Türkiye�ye uğrar, 400 milyon dolar döviz bırakır Dalış Turizmi ve Su Sporları Faaliyetleri Bodrum yöresinde başlayan Dalış Turizmi, bugün ülke genelinde sayıları 300�ü bulan işletme ile ekonomimize büyük gelirler temin eden bir sektör haline dönüşmüştür Sadece Almanya�da dalış yapabilmeye uygun tatil beldelerini seçen 3 milyona yakın dalış sertifikalı turist var Türkiye�de dalışı cazip kılan ögelerden bazıları$ l B24 Amerikan savaş uçağı batığı, l Uluburun antik batığı, l Gelidonya antik batığı, l Kaş uçak batığı, l Gök Mağarası, l Paris batığı, l Sulvin Mağarası, l Datça, l Marmaris ve Saros sualtı dalış alanları Mevcut dalış okullarımızda her yıl ortalama 400000 turist dalış eğitimi ve rehberlik hizmeti almakta 200 Milyon Dolar harcamaktadır Üç tarafı denizler çevrili Türkiye�de denizcilikle meslek olarak uğraşan insanların dışında deniz eğitimi bulunmadığı için sektörün potansiyeli yüksek kollarında gelişme güdük kalmıştır Sorunlar ve çözümler 2002 yılında dünya ticareti de % 25 oranında artmıştır Türkiye�nin filosu dünya deniz ticaret filosunun %12�sidir Yıllık 1 Trilyon dolarlık bu pastadan Türkiye�nin payı 3 Milyar Dolardır Oysa aşağıda bazıları anılan sorunları çözüldüğünde Türkiye�nin ekonomisine önemli ölçüde kaynak sağlayabilecek en önemli sektör Denizcilik�tir Türk Bankalarının sektöre verdiği işletme kredilerinin ve faizlerinin, devlet fonları ile daha ucuz hale getirilmesi, Deniz ticaret filosunu güçlendirilmesi ve gemi inşa ve yat inşa sanayiine yeni sipariş olanakları yaratılması için �Denizcilik Fonu� kurulması, Gemi işletmeciliğinin de ihracatçılara benzer konumda ele alınarak, işletme kredisi sağlanması, Denizcilik Sektöründe kullanılan akaryakıttan alınan vergilerin düşürülmesi, Türkiye�nin ham petrolünü kendi gemileriyletaşıması, Kamu yüklerinin taşınmasında uzun vadeli kontrat imkanı tanınması, Özel sektör tarafından inşa edilen özel limanlardan yüksek irtifak hakkı alınmasına, brüt hasılattan % 15 nisbi kira bedeli kesilmesine son verilmesi, Kılavuzluk ve römorkörcülük ücretlerinin düşürülmesi, TCDD ve TDİ limanları ile DİTAŞ�ın gecikmeksizin özelleştirilmesi, Gemi inşa kredisi temininde tersane arazilerinin ve üst yapılarının ipotek gösterilebilmesi, Yeni gemi inşası için 300-350 Trilyon TL rotatif kredi sağlanması, Gemi ve Yat İnşa Tesisleri (Tersaneler) ile bunların tevsi ve modernizasyonu için yapılan yatırımlarda öz kaynak oranının sıfıra indirilmesi, Denizcilik Müsteşarlığı�nın yeniden teşkilatlandırılması, İhracat yapamadığımız Kuzey Afrika Ülkelerine, Körfez ülkelerine ve hatta Pakistan�a sefer düzenleyen gemicilik şirketlerinin �Hat Primi� ile desteklenmesi, Mevcut üniversitelerde, yeni Denizcilik Fakülteleri açılarak, Deniz Ticaret filosunun kaliteli personel ihtiyacının temin edilmesi Başbakan Tayyip Erdoğan: Boğazlarımız artık daha güvenliBoğazlardaki gemi tarafiğini güvenli hale getirmek için geliştirilen Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi 1 Temmuz Kabotaj Bayramı�nda Başbakan Recep Tayyip Erdoğan katıldığı törenle açıldı İstinye�deki Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi�nde düzenlenen törende konuşan Başban RTayyip Erdoğan; ekonomik bağımsızlığın bir göstergesi olarak kabul edilen Kabotaj Bayramı�nı kutladı, bayram nedeniyle denizcilere bazı müjdeler verdi:�Kabotaj hakkı içinde bulunan bütün gemiler 1 Ocak 2004�ten itibaren akaryakıttan alınan ÖTV�yi ödemeyecek Limanlar bizde pahalıydı, ücretleri yüzde 50 indirdik Haydarpaşa�yı yük limanı olmaktan kurtaracak, tamamen turistlerin getirildiği bir liman haline getireceğiz 2004 yılında tüp geçişin temelinin atılmasına karar verdik Boğazlarımız dünyada tanker trafiğinin en yoğun olduğu bölgelerden bir tanesi Günde boğazlardan 20�nin üzerinde tanker geçmektedir Son 5 yılda boğazlardan geçen tanker sayısı yüzde 75, taşınan petrol miktarı yüzde 100 artmıştır Tüm bunlar can, mal ve çevre güvenliğini en üst düzeyde olmasını gerektirmektedir Bu nedenle boğazlardan tanker geçişini ortadan kaldıracak veya minimize edecek her türlü tedbiri alacağız Türk Boğazları Gemi Trafik Sistemi�nin amacı boğazlardaki seyir, can ve çevre güvenliğinin artırılması için kurulmuştur Gemi Trafik sistemi dahil hangi sistem kurulursa kurulsun Türk Boğazları�nın kendine özgü yapısı boğazlarda kaza ve felaket riskini ortadan kaldırmayacaktır Bu yüzden petrol ve diğer tehlikeli madde taşımacılığından Türk Boğazları�na alternatif yolların biran evvel bulunarak hayata geçirilmesine bağlıdır� dedi Törene Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, Locheed Martin Donanma Elektroniği, Gözetim ve Radar Sistemleri Başkanı Michael ASmith, ABD İstanbul Başkonsolosu Dr Arnett ve Eski Denizcilikten Sorumlu Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu ve deniz sektörünün önde gelen temsilcileri katıldı TÜRK DENİZ TİCARET FİLOSU (1980-2002) YILLAR GEMİ ADEDİ DWT (1000) DEĞİŞİM GT (1000) DEĞİŞİM 1980 - 2,032 - - - 1985 802 5,802 -41 3,445 -18 1990 868 5,639 +101 3,356 +101 1995 1,143 10,310 +207 6,239 +225 1998 1,204 9,760 -76 6,463 -10 1999 1,242 10,322 +58 6,778 +49 2000 1,270 9,489 -81 6,044 -108 2001 1,261 9,307 -19 6,002 -07 2002 1,185 8,666 - 6,9 5,736 - 4,4 Çelik Tekne Genel Müdürü Mehmet Taylan: Türkiye gemi inşa sanayine çok büyük önem vermeli Her türlü deniz taşıtının yapım ve onarım işlerini yapabilen bir kapasiteye sahibiz 1995 yılından bu yana Türkiye�de en fazla gemi yapan tersaneyiz Son 2 yıldır da yurt dışına açılmaya başladık Norveç, İsveç, İtalya, İspanya�ya ihracat yapıyoruz Bu yıl ihracatımız ortalama 20 milyon dolar Türkiye gemi inşa sanayine çok büyük önem vermeli Gemi inşa sektöründe emek çok ve fazla işçi çalıştırılan bir sektör Bizde şuan 1000 işçi çalışıyor Yaptığımız gemileri teslim ederken her şeyi tamamlanmış olması gerekiyor Biz gemileri yatağı, yorganı, koltuğu, çatalı, bıçağı ve benzeri eşyasına varıncaya kadar her şeyi ile birlikte teslim ediyoruz Haluk Kaban RMK Marine İş Geliştirme Yöneticisi: Yılda 6 gemi teslim edebilecek kapasiteye sahibiz Yaptığımız gemilerin hepsi yurt dışından sipariş veren armatörlere yapılıyor Yüzde 100 ihracat için çalışan bir firmayız Yılda 6 gemi teslim edebilecek kapasiteye sahibiz Gemilerin fiyatları 5-6 milyon dolardan 25-30 milyon dolara kadar değişiyor Yıllık ciromuz 30-50 milyon arasında değişebiliyor 100 dönüm arazi üzerine kuruluyuz Torgem Gemi İnşaat Sanayi, MKemal Torlak: İlk 5�e gireriz Tuzla�da önde gelen tersaneler içerisinde ilk 5 arasında olduğumuzu söyleyebilirim Tuzla�da 35-40 arası tersane var Biz sipariş üzerine gemi yapıyoruz Bizde taşeronlarla birlikte 350-400 kişi arasında çalışanımız var Bu 2 ay sonra 600�e çıkacak 32 bin metrekarelik alanımız var Tuzla tersaneleri üretim ve sipariş talebi olarak en güzel yıllarını yaşamaya başladı Şuan tersanemizin bulunduğu yer bize ait değil Denizcilik sektörü çok pahalı bir sektör ama geliri de çok fazla olan bir sektör Prof Dr A:Yücel Odabaşı: Sektörün ekonomiye katkı potansiyeli 30 milyar dolar Deniz taşımacılığının Türkiye ekonomisine katkısı 3 milyar dolar civarında, gemi inşa sektörünün katkısı 500 milyon dolar civarındadır Denizcilikteki hizmet sektörünün katkısı 3 milyar dolardır Deniz turizminin katkısı 25 milyar dolardır Sektörün potansiyeli 30 milyar doların üstündedir Türkiye�nin denizcilik konusunda organize bir politikası tam olarak son 50 yıldır hiç olmamıştır Türk Loydu Genel Müdürü Ali Eser�den görüşler Teknik elaman sıkıntısı yaşanıyor KobiEfor: Türk Denizciliği�nin geldiği yer nedir? Ali Eser: Türkiye�de denizciliğin beklenen yerde olmadığını söylemek istiyorum Mevcut potansiyelinin çok az bir kısmını kullanabilmektedir Denizcilik sektöründe bir dağınıklılık yaşanıyor Sektörün teminat mektubu ve kredilerle ilgili sıkıntıları var KobiEfor: Denizciliğimizin geliştirilmesi için ne gibi çalışmalarınız var? Ali Eser: Türkiye�de maalesef teknik elaman yetiştirilmesi konusunda ciddi sıkıntılar var Geçmişte Haliç�te gemi inşaatına usta elaman yetiştiren sanat okulu ve sanat enstitüsü vardı 1984 yılında kapatıldı Sektör bunun acısını çekiyor KobiEfor: Ne tür kalite belgeleri veriyorsunuz? Ali Eser: Uluslararası standartlara uygunluk denetimi yapıyoruz Biz Kalite Yönetim Sistem Belgesi, Ürün Belgesi, Klas Belgesi veriyoruz CE Belgesi verme yetkimiz de olacakTMMOB Gemi Mühendisleri Odası Genel Başkanı Metin KONCAVAR: Denizcilik Sektörümüzde mühendislik hizmetlerinin kullanımı İnsan Kaynakları Gemi mühendisleri; Gemi inşa ve onarım tersaneleri, yat ve gezinti tekneleri inşa yerleri, çekek yerleri, gemi yan sanayii firmaları, gemi söküm sanayii, mühendislik teknik hizmetleri, klaslama ve sertifikalandırma kuruluşları, sigorta şirketleri, üniversiteler, kamusal denetimi yapan birimler yanında denizcilik firmalarında görev yapmaktadırlar Mavi yakalı denilen kesim yine tersanelerde çalışan gemi inşa veya gemi onarım ustabaşları ve teknik ressam kadroları olup bu kesimi yetiştiren tek okulumuz Haliç Tersanesi içindeki teknik okul yıllar önce kapatılmıştır Bu tarz bir okula sektörün ihtiyacı bulunmaktadır Gemi Mühendisliğinin Önemi Günümüz uluslararası ticaretinde yüklerin % 95� lere ulaşan bölümünü taşıyan gemiler zamanla ekonomik - teknolojik eskimeye ve fiziksel yıpranmaya uğramakta, geminin yenilenme faaliyetleri de gemi inşa sanayiini oluşturmaktadır Deniz ticaretindeki uluslararası aşırı rekabet sonucunda, gemi sanayii teknolojik gelişme ve yenilenmeye en duyarlı olan dolayısıyla yetkin mühendislik hizmetlerine sürekli ihtiyacı olan sanayilerden biri olarak kalmaktadır Geminin demir-çelik, makina, ahşap, boya, kimya, elektrik, elektronik, tekstil ve plastik gibi birçok sanayi kolunun ürünlerinin tersanelerde birleştirilmesinden ortaya çıkan bir ürün olması nedeniyle de teknik ve ekonomik koordinasyonu sağlamada yoğun mühendislik hizmetine ihtiyaç duymaktadır Deniz Ticaret Odası eski başkanı, milletvekili Cengiz Kaptanoğluenizbilinçsiz deniz çocuklarıyız!Benim şahşi olarak isteğim ülke kalkınmasında Yunanistan�da olduğu gibi denizciliğin ana rol oynaması ve 3-5 milyar değil 60-70 milyar dolar gelir elde etmesidir Kobi Efor: Denizcilik Sektörünün üç temel sıkıntısı ve üç çözüm yolunuzu güzümüze sokar mısınız? Cengiz Kaptanoğlu: Denizciliğimizin Türkiye�deki en büyük sorunu denizcilik bilinci eksikliğidir Yani denizciliğin devlet politikası olarak benimsenmemesi ve yanlış ulaştırma politikasıdır 1950 yılından beri deniz yolları ihmal edilmiş, karayolu taşımacılığı devlet eliyle desteklenmiştir Oysa ki, deniz taşımacılığı havayoluna göre 22, karayoluna göre 7, demiryoluna göre 3,5 kat daha ucuzdur Buna rağmen taşımacılıkta deniz ulaştırmasının aldığı pay, yüklerde % 5, yolcu taşımacılığında ise % 03�tür Ulaştırmanın karayolundan deniz yoluna kaydırılması avantajlarının başında karayoluna göre on kat daha az akaryakıt sarfetmesidir Bu durum akaryakıt tüketiminin azalması, ithal edilen akaryakıt miktarını dolayısıyla bunların yanında yol yenileme bakım masraflarından tasarruf sağlar ve her yıl maddi ve manevi kayıplara neden olan kazaların azalmasına yardımcı olur Ve bütün bunların yanında Türkiye 4500 deniz mili sahil şeridi ve nüfusunun % 60�ı sanayinin % 80�i sahil kesiminde yapılanmış olma avantajına sahiptir Hükümet olarak bu bilinçle denizciliği bir devlet politikası haline getirmek için gerekli çalışmaları başlattık Çünkü AKP iktidarı denizin sağlayacağı nimetlerin, Türkiye için önemli bir kaynak potansiyelini taşıdığını bilmektedir Ülkemizde, denizcilik bilinci, yanlış ulaştırma politikası nedeniyle yerleşmeyince, sektörde yeterli sermaye birikimi sağlanamamış ve çok geniş ölçüde hizmet veren denizcilik sektörüne yeterli yatırım yapılmamıştır Dolaysıyla da filomuz, tersaneciliğimiz, limancılığımız, deniz turizmi ve deniz kaynakları ana kollarında Türkiye�nin konumu ve potansiyeline uygun gelişme sağlanamamıştır Sektörün önce işi olmalıdır Yani yük ve yolcu taşımalı, balık tutmalı, turisti denize çekmelidir Bu hizmetleri yapabilirseniz sermayeniz iş potansiyeliniz, kredi olanaklarınız olur ve gemi alırsınız, filonuz güçlenir, gemi yaptırırsınız, tersaneniz, yatlarınız marinalarınız dalış ve su sporları merkezleriniz artar, yük ve yolcu artmasına paralel limanlarınız gelişir Transit taşımacığa da yönelir Ancak bunların olması için alınması gerekli tedbirler vardır Denizcilik bilinci ve sermaye birikimi için öncelikle sağlık, fener, kılavuzluk ve römorkörcülük ücretlerinin rekabet edebilir seviyeye getirilmesi, kabotaj taşımacılığının canlandırılması için işletme giderlerinin en büyük bölümünü oluşturan yakıt ücretlerinden alınan ÖTV�nin kaldırılması ve bugün % 70�i yabancı bayraklı gemiler tarafından taşınarak her yıl 3 milyar dolar navlun taşıma ücreti ödediğimiz ithalat ve ihracat yüklerimizin nakliyesinde Türk Bayraklı gemilerin aldığı payın yükseltilmesi gibi Bu konularda hükümetimizin yaptığı çalışmalar hakkında şu bilgileri vereyim Kabotaj taşımacılığının canlandırılması ve liman ücretlerinin yüksekliği: Bu problemin ana çözümü denizcilikte gelişmiş tüm devletlerin yaptığı gibi ucuz akaryakıt temini, yani akaryakıttan alınan vergilerin azaltılmasıdır Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, 1 Temmuz 2003 denizcilik ve kabotaj bayramında 01 01 2004 tarihinden itibaren kabotaj hattında kullanılacak yakıttan ÖTV indirimi ile liman tarife ücretlerinin azaltılacağı ve Türkiye�nin limancılıkta cazibe merkezi olması için her türlü tedbiri alacakları müjdesini verdi Kamu Yüklerinin Yabancı Bayraklı Gemilerle Taşınması: Ülkenin denizyoluyla yapılan ithalat ve ihracat taşımalarında, Türk bayraklı gemilerin payı sadece % 30 kamuyu ait yüklerde ise bu oran daha düşüktür Yabancı bayraklı gemilere % 70 oranında taşıdıkları yüklerimiz için peşin navlun ücretinin ülkemize maliyeti çok daha fazladır Hükümet olarak kurumlar nezdinde ilk etapta kamu yüklerinde Türk Bayraklı gemi oranının artırılması için gerekli uyarıları içeren çalışma başlatmıştır Bu çalışmada özellikle taşımalarda Türk bayraklı gemilere öncelik tanınması ve uzun vadeli kontratlar yapılması öne çıkarılmaktadır Bu sayede türk deniz filosu gelişecektir Zira Tüpraş ham petrol taşımalarını ekseriyetle Türk bayraklı gemilerle taşımaya başladığından beri Türk deniz filosuna birkaç tane gemi kazandırmıştır Deniz turizmin kendine özgü ihtisasa yönelik yapısının göz ardı edilmesi: Ülkemize gelen her 100 turistin 80�nin gelme nedeni deniz ve kıyılarımızdır Ancak sektördeki bilinçsizlik eğitim eksikliği ve devlet eliyle sektörün önüne konulan engeller, deniz turizminin hak ettiği yerde olmayışına ve sektörden elde edilen gelirin düşük kalmasına neden olmuştur Tüm olumsuzluklara rağmen deniz sektörü, 2000- 2002 yıllarında ortalama olarak 3 milyar dolar döviz girdisi sağlayarak ülke ekonomisinde ve turizm sektörü içerisinde, kendini kanıtlamıştırTürkiye alacağı önlemlerle, dünya deniz turizmi pazarı için bir numaralı yatçılık bölgesi haline gelme ve 10 milyar dolar döviz girdisi yaratma şansına sahiptir Çözüm önerisi olarak, Türk bayraklı ticari yatlara transit yakıt verilmesi, liman hizmet tarifelerinin rakip ülkeler dikkate alınarak yeniden değerlendirilmesi, deniz turizmi mastır planının yapılması, Kruvaziyer turizmle ilgili gerekli teknik alt yapının oluşturulması, deniz turizmi alanında çalışan ve ihtiyaç duyulan personelin eğitilmesi , liman, fener, römorkör-plotaj ücretleri hiç olmazsa Akdeniz ülkelerinin seviyesine çekilmesi, ticari deniz araçlarında imalat ve alım satımlarında ÖTV�nin kaldırılması vardır Biz bu ve benzeri sorunları biliyoruz; gerekli tespitleri yaptık Deniz turizmini ülke turizminin ateşleyici gücü yapmak için; Turizm Bakanlığımız, Ulaştırma Bakanlığımız ve ilgili bakanlıklar gerekli çalışmalar ve düzenlemelere başladık |
|