Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
denizlerin, ekonomiye, katkıları, katkılsı, nelerdir

Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir?

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir?



Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir?
Denizlerin Ekonomiye Katkıları Nedir? Denizlerin Ekonomiye Katkılsı Nelerdir?
Denizi arayan deniz ülkesinin Denizcilik Sektörü:Bıraksalar yüzeriz
Denizi
arayan deniz ülkesinin Denizcilik Sektörü:Bıraksalar yüzeriz Türkiye'nin
denizcilik sektörü üzerinde yoğunlaşarak yüksek bir refah
toplumu olabileceğini
herkes söylüyor Ancak sektörün
devasa sorunları ve talepleri nasıl ve ne zaman çözülebilecek, bu
bir muammaEEA kayıtlı
ticaret filosu (AB + Norveç ve İzlanda) 1 Nisan 2001 itibariyle 6975
gemiden oluşmaktadır Söz konusu filo geçen yıla oranla %325
artarak 95 mgt tonajına ulaşmıştır Bu değer dünya filosunun
%174�ünü oluşturmaktadır EEA armatörlerinin
üçüncü ülke bayraklı gemileri de dahil edildiğinde gt
bazında dünya filosunun % 41�i AB kaynaklıdır

Türkiye�de
Sektör

Türk
Deniz Ticaret Filosu 1980-2002 yıllarında20 Milyon Dwt den 8,6
Milyon Dwt�a büyüdü Büyüme, krizlere bağlı zikzaklar çizdi
2002 yıl sonu itibariyle 1185 adet gemi ile 8665575 Dwt olan sektörde
uluslararası taşımacılığa
uygun kabul edilen 1500 dwt ve üzerinde 553 adet gemi var

Deniz
Ticaret Filomuzun genel yaş
ortalamaları, ağırlıklı olarak 17,7 basit olarak 23,2�dir
Filoyu teşkil eden Kuruyük
gemilerinin yaş ortalamaları ağırlıklı olarak 22,1 basit olaraK
ise 28,5;
Dökmeyük gemilerinin yaş ortalamaları ağırlıklı olarak
17,6, basit olarak ise 19,4 ve Petrol tankerlerinin yaş ortalamaları
ağırlıklı olarak 17,5,
basit olarak ise
25,0�tir

2002
Yılının onbir aylık miktar
bilgileri şöyle: 84,3 milyon
tonluk ithalat taşımacılığının % 89,7�si, 40,4 milyon tonluk
ihracat taşımacılığının % 82�si ve
124,7 milyon tonluk toplam
dış ticaretimizin % 87,2�si denizyolu ile yapılmış
108,7 milyon tonluk toplam taşımacılığın (37,6 milyon
tonu) % 34,6�sı Türk Bayraklı gemilerle (71,1 milyon tonu) %
65,4�ü ise yabancı bayraklı gemilerle gerçekleşmiştir

İstanbul
boğazından 2002 yılında toplam
47283 gemi, Çanakkale boğazından
ise toplam
42669 adet gemi geçiş yapmıştır

Türk
gemi inşa sanayi

Türkiye�de
üç tür gemi inşa tesisleri var;

Kamu Tersaneleri,

Haliç ve Camialtı Tersaneleri önceleri özelleştirme kapsamına alınmış,
sonradan konuşlandıkları yer SİT alanı statüsüne alınmıştır

Askeri Tersaneler,

Gölcük, Taşkızak ve İzmir askeri tersaneleri faaliyetlerini sürdürmekte

Özel
Sektör Tersaneleri,

Ülkemizde
özel sektöre ait gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersanelerinin
toplamı 43 adettir Bu tersanelerden 35 adedi istanbul Tuzla
Tersaneler Bölgesinde, 5 adedi Karadeniz Ereğli, Sinop, Körfez/Kocaeli,
Gelibolu, Karabiga/Çanakkale�de konuşlanmış durumda olup, Gemi
inşa Sanayicileri Birliği�nin 40 üyesi arasındadır

Çekek Yerleri

Tersane
tanımına uymayan, çoğunluğu Marmara ve Karadeniz�de kurulmuş
bulunan, balıkçı tekneleri ile ufak tonajlı gemilerin bakım onarımlarının
yapılabildiği yerler

Yan
Sanayi

Çoğunluğu
istanbul Bölgesinde, bir kısmı Kocaeli�nde yerleşik durumda
olup, Konya ve Kayseri illeri de dahil olmak üzere faaliyetlerini sürdürmekte
olan yan sanayi kuruluşları; gemi, yat inşa ve bakım onarım
faaliyetlerinde kullanılan yerli katkıdır Türkiye�de kurulu 500
bin dwt/yıl gemi inşa kapasitesi dünyanın 30 milyon dwt/yıllık
gemi inşa kapasitesinin % 1,66�sını oluşturmakta, kapasite
kullanma oranı % 40�ta kalmaktadır

Tam
kapasite ile çalışılabilmesi halinde yılda, 400000 Ton çelik işleme,
Proje bazında 1000000 DWT yeni gemi inşa,
Bir defada 30000 DWT�a kadar yeni gemi inşası, 60-70
metrelik mega yatlar ile gezinti tekneleri inşaları,
7500000 DWT bakım onarım kapasitesi ile 100000 Tona kadar
kaldırma kapasitelerine haiz çeşitli büyüklüklerde 10 adet yüzer
havuz ve inşa halinde bir adet kuru havuz kapasitesiyle sektörün bu
kolu dikkate değer bir ekonomik potansiyeldir

Yeni
gemi inşasında 1,5 Milyar Dolar, bakım onarımda 1 Milyar Dolar
olmak üzere toplam 2,5 Milyar Dolar
döviz girdisi, doğrudan yılda
125000000 adam/saat istihdam ve dolayı olarak 80000 kişiye aş
imkanı ve ayrıca, ortalama 500 civarındaki yan sanayi iş kolunda
yaratılan diğer katma değerlerle, Türkiye ekonomisi gemi inşa
faaliyetini realize edebilir; ancak şu önlemleri de almak koşuluyla:

l
Tersane arazilerinin mülkiyeti, tersane sahiplerine devredilmeli

l KDV İstisnası ve KKDF (Kaynak Kullanma Desteleme Fonu) yeniden başlatılmalı

l Sipariş kabulü ve gemi teslim
aşaması arasında köprü kredisi kullanılması için kaynak ayrılmalı

l Yeni gemi inşası için 300-500 Trilyon TL�lik rotatif kredi
kaynağı sağlanmalı

l Yaş ortalaması 232 olan
ticaret filomuzun yenilenmesi için Hurda Primi Uygulanmalı

Türkiye;
Avrupa�nın ve Ortadoğu�nun gemi sökülebilen tek ülkesidir İzmir/Aliağa
ilçesinde, yıllık 600000 ton hurda gemi işletme kapasitesine
sahip 20 civarında işletme mevcuttur

Söküm
sahalarının halihazırdaki kiracılarına
satılması veya 49 yıl gibi kiralanması gereklidir

Deniz
Turizmi

Sektörün
bu kolu şu başlıklarla tanımlanır:

-Yat
Yatırımları ve İşletmeciliği

-Bare Boat İşletmeciliği

-Günlük Gezi Tekne İşletmeciliği

-Yat yapım, Çekek ve Tamir Hizmetleri

-Yat Malzeme Satış Hizmetleri İşletmeciliği

-Marina Yatırımları ve İşletmeciliği

-Kruvaziyer Turizm ve Feribot İşletmeciliği

Dalış
Turizmi ve Su Sporları

Türk turizmi 2002 yılında 13,2 milyon yabancı turisti ağırladı
Denizyoluyla Türkiye�ye giren turist sayısı % 34,7 oldu

Yat
Yatırımları ve İşletmeciliği

Türkiye�de
4500 dolayında gulet ve benzeri ahşap teknelerden oluşan ticari yat
ve yolcu motoru var Mavi yolculuk olarak da bilinen charter
seferleri, sayıları 3000 dolayında bulunan ve Ticari Yat statüsündeki
ahşap teknelerle yapılmakta, 30000 yatak kapasitesi ile yılda
250�300000 kişiye hizmet vermekte Günlük tur yapan
teknelerimizin sayısı 1500 dolayında olup, yılda yaklaşık
1500000 turist bu turlara iştirak etmekte, yılda 500 Milyon Dolar
gelir sağlanmaktadır

Marina
Yatırımları ve İşletmeciliği

2002
yılı içerisinde 450 yat kapasiteli Yalıkavak Marina, 550
kapasiteli Turgutreis D-Marina ve 350 tekne kapasiteli Fethiye
Marinaları hizmete girdi Akdeniz Ülkeleri kıyısında yer alan ülkelere
ait 711 marinada toplam 311000 yat bağlama yeri bulunmakta Türkiye�de
Turizm Bakanlığı�ndan belgeli marinalar, belediye marinaları,
yat limanları ve yanaşma yerleri ile balıkçı barınakları dahil
olmak üzere toplam 8926 bağlama yeri mevcut Akdeniz Çanağında
dolaşan 500 bin yatlık mevcut potansiyelin ancak % 2,5�i Türkiye�ye
uğrar, 400 milyon dolar döviz bırakır

Dalış
Turizmi ve Su Sporları Faaliyetleri

Bodrum
yöresinde başlayan Dalış Turizmi, bugün ülke genelinde sayıları
300�ü bulan işletme ile ekonomimize büyük gelirler temin eden
bir sektör haline dönüşmüştür Sadece Almanya�da dalış
yapabilmeye uygun tatil beldelerini seçen 3 milyona yakın dalış
sertifikalı turist var Türkiye�de dalışı cazip kılan ögelerden
bazıları$

l
B24 Amerikan savaş uçağı batığı,

l Uluburun antik batığı,

l Gelidonya antik batığı,

l Kaş uçak batığı,

l Gök Mağarası,

l Paris batığı,

l Sulvin Mağarası,

l Datça,

l Marmaris ve Saros sualtı dalış alanları

Mevcut
dalış okullarımızda her yıl ortalama 400000 turist dalış eğitimi
ve rehberlik hizmeti almakta 200 Milyon Dolar harcamaktadır Üç
tarafı denizler çevrili Türkiye�de denizcilikle meslek olarak uğraşan
insanların dışında deniz eğitimi bulunmadığı için sektörün
potansiyeli yüksek kollarında gelişme güdük kalmıştır

Sorunlar
ve çözümler

2002
yılında dünya ticareti de % 25 oranında artmıştır
Türkiye�nin filosu dünya deniz ticaret filosunun
%12�sidir Yıllık 1 Trilyon dolarlık bu pastadan Türkiye�nin
payı 3 Milyar Dolardır Oysa aşağıda bazıları anılan sorunları
çözüldüğünde Türkiye�nin ekonomisine önemli ölçüde kaynak
sağlayabilecek en önemli sektör Denizcilik�tir

Türk
Bankalarının sektöre verdiği işletme kredilerinin ve faizlerinin,
devlet fonları ile daha ucuz hale getirilmesi, Deniz ticaret filosunu
güçlendirilmesi ve gemi inşa ve yat inşa sanayiine yeni sipariş
olanakları yaratılması için �Denizcilik Fonu� kurulması, Gemi
işletmeciliğinin de ihracatçılara benzer konumda ele alınarak, işletme
kredisi sağlanması, Denizcilik Sektöründe kullanılan akaryakıttan
alınan vergilerin düşürülmesi, Türkiye�nin ham petrolünü
kendi gemileriyletaşıması, Kamu yüklerinin taşınmasında uzun
vadeli kontrat imkanı tanınması, Özel sektör tarafından inşa
edilen özel limanlardan yüksek irtifak hakkı alınmasına, brüt
hasılattan % 15 nisbi kira bedeli kesilmesine son verilmesi, Kılavuzluk
ve römorkörcülük ücretlerinin düşürülmesi, TCDD ve TDİ
limanları ile DİTAŞ�ın gecikmeksizin özelleştirilmesi, Gemi inşa
kredisi temininde tersane arazilerinin ve üst yapılarının ipotek gösterilebilmesi,
Yeni gemi inşası için 300-350 Trilyon TL rotatif kredi sağlanması,
Gemi ve Yat İnşa Tesisleri (Tersaneler) ile bunların tevsi ve
modernizasyonu için yapılan yatırımlarda öz kaynak oranının sıfıra
indirilmesi, Denizcilik Müsteşarlığı�nın yeniden teşkilatlandırılması,
İhracat yapamadığımız Kuzey Afrika Ülkelerine, Körfez ülkelerine
ve hatta Pakistan�a sefer düzenleyen gemicilik şirketlerinin
�Hat Primi� ile
desteklenmesi, Mevcut üniversitelerde, yeni Denizcilik Fakülteleri açılarak,
Deniz Ticaret filosunun kaliteli personel ihtiyacının temin
edilmesi

Başbakan
Tayyip Erdoğan: Boğazlarımız artık daha güvenliBoğazlardaki
gemi tarafiğini güvenli hale getirmek için geliştirilen Türk Boğazları
Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi 1 Temmuz Kabotaj Bayramı�nda Başbakan
Recep Tayyip Erdoğan katıldığı törenle açıldı İstinye�deki
Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi�nde düzenlenen törende konuşan Başban
RTayyip Erdoğan; ekonomik bağımsızlığın bir göstergesi olarak
kabul edilen Kabotaj Bayramı�nı kutladı, bayram nedeniyle
denizcilere bazı müjdeler verdi:�Kabotaj hakkı içinde bulunan bütün
gemiler 1 Ocak 2004�ten itibaren akaryakıttan alınan ÖTV�yi ödemeyecek

Limanlar
bizde pahalıydı, ücretleri yüzde 50 indirdik Haydarpaşa�yı yük
limanı olmaktan kurtaracak, tamamen turistlerin getirildiği bir
liman haline getireceğiz 2004 yılında tüp geçişin temelinin atılmasına
karar verdik Boğazlarımız
dünyada tanker trafiğinin en yoğun olduğu bölgelerden bir tanesi
Günde boğazlardan 20�nin üzerinde tanker geçmektedir Son 5 yılda
boğazlardan geçen tanker sayısı yüzde 75, taşınan petrol miktarı
yüzde 100 artmıştır Tüm bunlar
can, mal ve çevre güvenliğini en üst düzeyde
olmasını gerektirmektedir

Bu
nedenle boğazlardan tanker geçişini ortadan kaldıracak veya
minimize edecek her türlü tedbiri alacağız Türk Boğazları Gemi
Trafik Sistemi�nin amacı boğazlardaki seyir, can ve çevre güvenliğinin
artırılması için kurulmuştur Gemi Trafik sistemi dahil hangi
sistem kurulursa kurulsun Türk Boğazları�nın kendine özgü yapısı
boğazlarda kaza ve felaket riskini ortadan kaldırmayacaktır Bu yüzden
petrol ve diğer tehlikeli madde taşımacılığından Türk Boğazları�na
alternatif yolların biran evvel bulunarak
hayata geçirilmesine bağlıdır� dedi

Törene
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul Büyükşehir
Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, Locheed Martin Donanma
Elektroniği, Gözetim ve Radar Sistemleri Başkanı Michael ASmith,
ABD İstanbul Başkonsolosu Dr Arnett ve Eski Denizcilikten Sorumlu
Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu ve deniz sektörünün önde gelen
temsilcileri katıldı

TÜRK
DENİZ TİCARET FİLOSU (1980-2002)

YILLAR
GEMİ ADEDİ
DWT (1000) DEĞİŞİM

GT (1000)
DEĞİŞİM
1980
-
2,032 -
-
-

1985
802
5,802
-41
3,445
-18

1990
868
5,639
+101
3,356
+101

1995
1,143
10,310 +207
6,239
+225

1998
1,204
9,760
-76
6,463
-10

1999
1,242
10,322 +58
6,778
+49

2000
1,270
9,489
-81
6,044
-108

2001
1,261
9,307
-19
6,002
-07

2002
1,185
8,666
- 6,9
5,736 - 4,4

Çelik
Tekne Genel Müdürü

Mehmet Taylan:
Türkiye
gemi inşa sanayine çok büyük
önem vermeli Her
türlü deniz taşıtının yapım ve onarım işlerini yapabilen bir
kapasiteye sahibiz 1995 yılından bu yana Türkiye�de en fazla
gemi yapan tersaneyiz Son 2 yıldır da yurt dışına açılmaya
başladık Norveç, İsveç, İtalya, İspanya�ya ihracat yapıyoruz
Bu yıl ihracatımız
ortalama 20 milyon dolar Türkiye
gemi inşa sanayine çok büyük önem vermeli Gemi inşa sektöründe
emek çok ve fazla işçi çalıştırılan bir sektör Bizde şuan
1000 işçi çalışıyor Yaptığımız gemileri teslim ederken her
şeyi tamamlanmış olması gerekiyor Biz gemileri yatağı, yorganı,
koltuğu, çatalı, bıçağı ve benzeri eşyasına varıncaya kadar
her şeyi ile birlikte teslim ediyoruz

Haluk
Kaban RMK Marine İş Geliştirme Yöneticisi:
Yılda 6 gemi teslim edebilecek

kapasiteye sahibiz

Yaptığımız
gemilerin hepsi yurt dışından sipariş veren armatörlere yapılıyor
Yüzde 100 ihracat için çalışan bir firmayız Yılda 6 gemi
teslim edebilecek kapasiteye sahibiz Gemilerin fiyatları 5-6 milyon
dolardan 25-30 milyon dolara kadar değişiyor Yıllık ciromuz 30-50
milyon arasında değişebiliyor 100 dönüm arazi üzerine
kuruluyuz

Torgem
Gemi İnşaat Sanayi, MKemal
Torlak: İlk 5�e gireriz

Tuzla�da
önde gelen tersaneler içerisinde ilk 5 arasında olduğumuzu söyleyebilirim
Tuzla�da 35-40 arası tersane var Biz sipariş üzerine gemi
yapıyoruz Bizde taşeronlarla birlikte 350-400 kişi arasında
çalışanımız var Bu 2 ay sonra 600�e çıkacak 32 bin
metrekarelik alanımız var Tuzla tersaneleri üretim ve sipariş
talebi olarak en güzel yıllarını yaşamaya başladı Şuan
tersanemizin bulunduğu yer bize ait değil Denizcilik sektörü çok
pahalı bir sektör ama geliri de çok fazla olan bir sektör

Prof
Dr A:Yücel Odabaşı: Sektörün ekonomiye katkı potansiyeli
30 milyar dolar

Deniz
taşımacılığının Türkiye ekonomisine katkısı 3 milyar dolar
civarında, gemi inşa sektörünün katkısı
500 milyon dolar civarındadır Denizcilikteki hizmet sektörünün
katkısı 3 milyar dolardır Deniz turizminin katkısı 25 milyar
dolardır Sektörün potansiyeli 30 milyar doların üstündedir Türkiye�nin
denizcilik konusunda organize bir politikası tam olarak son 50 yıldır
hiç olmamıştır

Türk
Loydu Genel Müdürü Ali Eser�den görüşler

Teknik elaman sıkıntısı yaşanıyor

KobiEfor:
Türk Denizciliği�nin geldiği yer nedir?

Ali Eser: Türkiye�de denizciliğin beklenen yerde olmadığını
söylemek istiyorum Mevcut potansiyelinin çok az bir kısmını
kullanabilmektedir Denizcilik sektöründe bir dağınıklılık yaşanıyor
Sektörün teminat mektubu ve kredilerle ilgili sıkıntıları var

KobiEfor:
Denizciliğimizin geliştirilmesi için ne gibi çalışmalarınız
var?

Ali
Eser: Türkiye�de maalesef teknik elaman yetiştirilmesi konusunda
ciddi sıkıntılar var Geçmişte Haliç�te gemi inşaatına usta
elaman yetiştiren sanat okulu ve sanat enstitüsü vardı 1984 yılında
kapatıldı Sektör bunun acısını çekiyor

KobiEfor:
Ne tür kalite belgeleri veriyorsunuz?

Ali
Eser: Uluslararası
standartlara uygunluk denetimi yapıyoruz Biz Kalite Yönetim Sistem
Belgesi, Ürün Belgesi, Klas Belgesi
veriyoruz CE Belgesi verme yetkimiz de olacakTMMOB Gemi Mühendisleri
Odası Genel Başkanı
Metin KONCAVAR:

Denizcilik
Sektörümüzde mühendislik hizmetlerinin kullanımı
İnsan
Kaynakları

Gemi mühendisleri; Gemi inşa ve onarım tersaneleri, yat ve
gezinti tekneleri inşa yerleri, çekek yerleri, gemi yan sanayii
firmaları, gemi söküm sanayii, mühendislik teknik hizmetleri,
klaslama ve sertifikalandırma kuruluşları, sigorta şirketleri, üniversiteler,
kamusal denetimi yapan birimler yanında denizcilik firmalarında görev
yapmaktadırlar Mavi yakalı denilen kesim yine tersanelerde çalışan
gemi inşa veya gemi onarım ustabaşları ve teknik ressam kadroları
olup bu kesimi yetiştiren tek okulumuz Haliç Tersanesi içindeki
teknik okul yıllar önce kapatılmıştır Bu tarz bir okula sektörün
ihtiyacı bulunmaktadır

Gemi
Mühendisliğinin Önemi

Günümüz uluslararası ticaretinde yüklerin % 95� lere
ulaşan bölümünü taşıyan gemiler zamanla ekonomik - teknolojik
eskimeye ve fiziksel yıpranmaya uğramakta, geminin yenilenme
faaliyetleri de gemi inşa sanayiini oluşturmaktadır Deniz
ticaretindeki uluslararası aşırı rekabet sonucunda, gemi sanayii
teknolojik gelişme ve yenilenmeye en duyarlı olan dolayısıyla
yetkin mühendislik hizmetlerine sürekli ihtiyacı olan sanayilerden
biri olarak kalmaktadır Geminin
demir-çelik, makina, ahşap, boya, kimya, elektrik, elektronik,
tekstil ve plastik gibi birçok sanayi kolunun ürünlerinin
tersanelerde birleştirilmesinden ortaya çıkan bir ürün olması
nedeniyle de teknik ve ekonomik koordinasyonu sağlamada yoğun mühendislik
hizmetine ihtiyaç duymaktadır

Deniz
Ticaret Odası eski başkanı, milletvekili Cengiz Kaptanoğluenizbilinçsiz
deniz

çocuklarıyız!Benim
şahşi olarak isteğim ülke kalkınmasında Yunanistan�da olduğu
gibi denizciliğin ana rol oynaması ve 3-5 milyar değil 60-70 milyar
dolar gelir elde etmesidir

Kobi Efor: Denizcilik Sektörünün üç temel sıkıntısı ve üç
çözüm yolunuzu güzümüze sokar mısınız?
Cengiz
Kaptanoğlu: Denizciliğimizin Türkiye�deki
en büyük sorunu denizcilik bilinci eksikliğidir Yani
denizciliğin devlet politikası olarak benimsenmemesi ve yanlış ulaştırma
politikasıdır 1950 yılından beri deniz yolları ihmal edilmiş,
karayolu taşımacılığı devlet eliyle desteklenmiştir Oysa ki,
deniz taşımacılığı havayoluna göre 22, karayoluna göre 7,
demiryoluna göre 3,5 kat daha ucuzdur Buna rağmen taşımacılıkta
deniz ulaştırmasının aldığı pay, yüklerde % 5, yolcu taşımacılığında
ise % 03�tür

Ulaştırmanın
karayolundan deniz yoluna kaydırılması avantajlarının başında
karayoluna göre on kat daha az akaryakıt sarfetmesidir Bu durum
akaryakıt tüketiminin azalması, ithal edilen akaryakıt miktarını
dolayısıyla bunların yanında yol yenileme bakım masraflarından
tasarruf sağlar ve her yıl maddi ve manevi kayıplara neden olan
kazaların azalmasına yardımcı olur Ve bütün bunların yanında
Türkiye 4500 deniz mili sahil şeridi ve nüfusunun % 60�ı
sanayinin % 80�i sahil kesiminde yapılanmış olma avantajına
sahiptir Hükümet olarak bu bilinçle denizciliği bir devlet
politikası haline getirmek için gerekli çalışmaları başlattık
Çünkü AKP iktidarı denizin sağlayacağı nimetlerin, Türkiye için
önemli bir kaynak potansiyelini
taşıdığını bilmektedir Ülkemizde, denizcilik bilinci,
yanlış ulaştırma
politikası nedeniyle yerleşmeyince, sektörde yeterli sermaye
birikimi sağlanamamış ve çok geniş ölçüde hizmet veren
denizcilik sektörüne yeterli yatırım yapılmamıştır
Dolaysıyla da filomuz, tersaneciliğimiz, limancılığımız,
deniz turizmi ve deniz kaynakları ana kollarında Türkiye�nin
konumu ve potansiyeline uygun gelişme sağlanamamıştır

Sektörün
önce işi olmalıdır Yani yük ve yolcu taşımalı, balık tutmalı,
turisti denize çekmelidir Bu hizmetleri yapabilirseniz sermayeniz iş
potansiyeliniz, kredi olanaklarınız olur ve gemi alırsınız,
filonuz güçlenir, gemi yaptırırsınız, tersaneniz, yatlarınız
marinalarınız dalış ve su sporları merkezleriniz artar, yük ve
yolcu artmasına paralel limanlarınız gelişir Transit taşımacığa
da yönelir Ancak bunların olması için alınması gerekli
tedbirler vardır Denizcilik bilinci ve sermaye birikimi için öncelikle
sağlık, fener, kılavuzluk ve römorkörcülük ücretlerinin
rekabet edebilir seviyeye getirilmesi, kabotaj taşımacılığının
canlandırılması için işletme giderlerinin en büyük bölümünü
oluşturan yakıt ücretlerinden alınan ÖTV�nin kaldırılması ve
bugün % 70�i yabancı bayraklı gemiler tarafından taşınarak her
yıl 3 milyar dolar navlun taşıma ücreti ödediğimiz
ithalat ve ihracat yüklerimizin nakliyesinde Türk Bayraklı
gemilerin aldığı payın yükseltilmesi gibi Bu konularda hükümetimizin
yaptığı çalışmalar hakkında şu bilgileri vereyim Kabotaj
taşımacılığının canlandırılması ve
liman ücretlerinin yüksekliği:

Bu
problemin ana çözümü denizcilikte gelişmiş tüm devletlerin yaptığı
gibi ucuz akaryakıt temini, yani akaryakıttan alınan vergilerin
azaltılmasıdır Başbakan Recep Tayyip Erdoğan,
1 Temmuz 2003 denizcilik ve kabotaj bayramında 01 01 2004
tarihinden itibaren kabotaj hattında kullanılacak yakıttan ÖTV
indirimi ile liman tarife ücretlerinin azaltılacağı ve Türkiye�nin
limancılıkta cazibe merkezi olması için her türlü tedbiri
alacakları müjdesini verdi Kamu
Yüklerinin Yabancı Bayraklı Gemilerle Taşınması:

Ülkenin
denizyoluyla yapılan ithalat ve ihracat taşımalarında, Türk
bayraklı gemilerin payı sadece % 30 kamuyu ait yüklerde ise bu oran
daha düşüktür Yabancı bayraklı gemilere % 70 oranında taşıdıkları
yüklerimiz için peşin navlun ücretinin ülkemize maliyeti çok
daha fazladır Hükümet olarak kurumlar nezdinde ilk etapta kamu yüklerinde
Türk Bayraklı gemi oranının artırılması için gerekli uyarıları
içeren çalışma başlatmıştır Bu çalışmada özellikle taşımalarda
Türk bayraklı gemilere öncelik tanınması ve uzun vadeli
kontratlar yapılması öne çıkarılmaktadır Bu sayede türk deniz
filosu gelişecektir Zira Tüpraş ham petrol taşımalarını
ekseriyetle Türk bayraklı gemilerle taşımaya başladığından
beri Türk deniz filosuna birkaç tane gemi kazandırmıştır

Deniz
turizmin kendine özgü ihtisasa yönelik
yapısının göz ardı edilmesi:

Ülkemize
gelen her 100 turistin 80�nin gelme nedeni deniz ve kıyılarımızdır
Ancak sektördeki bilinçsizlik eğitim eksikliği ve devlet eliyle
sektörün önüne konulan engeller, deniz turizminin hak ettiği
yerde olmayışına ve sektörden elde edilen gelirin düşük kalmasına
neden olmuştur

Tüm
olumsuzluklara rağmen deniz sektörü, 2000- 2002 yıllarında
ortalama olarak 3 milyar dolar döviz girdisi sağlayarak ülke
ekonomisinde ve turizm sektörü içerisinde, kendini kanıtlamıştırTürkiye
alacağı önlemlerle, dünya deniz turizmi pazarı için bir numaralı
yatçılık bölgesi haline gelme ve 10 milyar dolar döviz girdisi
yaratma şansına sahiptir

Çözüm
önerisi olarak, Türk bayraklı ticari yatlara transit yakıt
verilmesi, liman hizmet tarifelerinin rakip ülkeler dikkate alınarak
yeniden değerlendirilmesi, deniz turizmi mastır planının
yapılması, Kruvaziyer turizmle ilgili
gerekli teknik alt yapının oluşturulması,
deniz turizmi alanında çalışan ve ihtiyaç
duyulan personelin eğitilmesi , liman, fener, römorkör-plotaj
ücretleri hiç olmazsa Akdeniz ülkelerinin seviyesine çekilmesi,
ticari deniz araçlarında imalat ve alım satımlarında ÖTV�nin
kaldırılması vardır

Biz
bu ve benzeri sorunları biliyoruz; gerekli tespitleri yaptık Deniz
turizmini ülke turizminin ateşleyici gücü yapmak için; Turizm
Bakanlığımız, Ulaştırma Bakanlığımız ve ilgili bakanlıklar
gerekli çalışmalar ve düzenlemelere başladık


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.