Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
analizi, bilgiler, çözümlemesi, detaylı, hakkında, toplama, veri

Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler



Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler
Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler
İSTATİSTİK İÇİN GEREKLİ OLANLAR?
KİTLE: Popülasyon Kitleden rakamlar elde edilir
YIĞIN: Bireysel özellikleri farlı fakat, ortak özellikleri olan topluluktur
İSTATİSTİK: Belirli amaçlar için veri toplama, toplanan verileri tasnif etme, çözümleme ve yorumlama teknik ve yöntemleri bilimidir İstatistiğin sonuçları kesin değildir
EVREN: Herhangi bir gözlem alanına giren obje ya da bireylerin hepsine denir Bir amaç için evren olan diğer amaç için evren olmayabilir Evren geniş olduğu için tamamını gözlem altında tutmayabilir Bundan dolayı bunların içinden belli metodlarla seçilen grubu gözlem altında tutup genellemek gerekmektedir Böylece evren hakkında bilgi elde edebiliriz
ÖRNEK: Herhangi bir evrende belli bir yolla seçilmiş daha küçük sayıda obje ya da bireylerin oluşturduğu gruptur
DEĞİŞKEN: gözlemden gözleme değişik değerler alabilen objelere, özelliklere ya da durumlara değişken denir
İSTATİSTİK VERİLERİ TASNİF ETME
Belirli amaçlar için toplanmış verileri anlamlı hale getirmenin değişik yolları vardır
1Toplanan verileri sözlü ifadesiyle açıklama
2Verileri tablolar halinde düzenleme
3Verileri grafiklerle gösterme
4Veriler üzerinde hesaplar yapılarak istatistiki değerler bulma
5Yukarıdaki yollardan birkaçı bir arada kullanılır
DAĞILIM: İşlemler zincirine dağılım denir Veri tabanını teşkil eden bölüm
DAĞILIMLARI TANIMLAYICI ÖÇÜLER:
1Yer gösteren ölçüler
·Merkezi ölçüler (ortalamalar aritmetik mod medyan geometrik) Mod; tepe değeri Medyan; Ortanca
·Çeyrek ve yüzdelikler (1 ve 3 Çeyrekler kullanılır)
2Dağılımın yaygınlık ölçüleri
·Standart sapma
·Varyasyon Katsayısı
·Standart date
İSTATİSTİĞİN KAYNAKLARI
1Sistematik olarak tutulan kayıtlar
2Sayımlar
3Araştırmalar
ARAŞTIRMA: Herhangi bir konuyu aydınlatmak bir probleme çözüm getirmek belirli kavramları kanunlara ulaşabilmek için yapılan planlı ve bilimsel bir çalışmadır
Araştırma yapılmadan bilimsel bir değer bulunabilir ancak bilimsel olmayan bir araştırma yapılamaz
ARAŞTIRMA ÇEŞİTLERİ:
Yapıldığı yer, amaç, kapsadığı zaman veri toplama biçimi vs’ ye göre araştırmalar isimlendirilir
1Yerine göre
·Laboratuvar araştırmaları
·Saha araştırmaları
2Amacına göre araştırma
·Temel araştırmalar : Teoriye yönelik
·Uygulamalı araştırmalar: Probleme kısa zamanda pratik çözümler bulmayı amaçlar
·Tanımlayıcı araştırmalar: İncelenen olayın özellikleri tanımak ve tanıtmak için yapılır
·Analitik araştırmalar: problemi kapsamlı bir şekilde incelemek, analiz etmek ve gerekli tedbirleri almak için yapılan araştırmalardır
3Kapsadığı zamana göre
·Kesitsel araştırmalar: Kapsadığı zamana göre
·Geriye dönük araştırmalar: geçmişten bazı özelliklerin araştırılmasıdır
·İleriye yönelik araştırmalar: Belirli bir grup insanın 10 – 5 yılda gerçekleşecek durumlarının araştırılması
4Veri toplama biçimine göre:
·Kayıt araştırmaları
·Anket tekniği: Posta yoluyla, tek elden
·Deneysel araştırmalar: Kontrol grubu ile muayene grubu arası
·Gözlem: Belirli şartlar altında gözlem
ARAŞTIRMANIN DOĞRULUĞUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
1Taraf tutmak
2Yeter sayıda değnek üzerinde çalışmak
3Gerekli durumlarda deney gruplarıyla karşılaştırmak üzere kontrol grubu kullanmak
4Gerekli durumlarda farkına vardırmama ilkesini uygulamamak
5İncelenecek konun özeliğine uygun ölçü bulamamak
6İncelenen bağımlı değişkene etki edebilecek bağımsız değişkenleri iyi seçememek
7Uygun olmayan istatistiksel teknik kullanılması
8Karşılaştırılmayacak durumları karşılaştırmak
9Sonuçları doğru yorumlayamamak
10Veri toplama prensiplerine ve verinin taşıması gereken özelliklere uygun şekilde veri toplayamamak
VERİ: Bir olayı aydınlatmak ya da bir gerçeği ortaya çıkarmak için gerekli olan materyal (madde, bilgi, belge)
VERİTOPLAMANIN GENEL PRENSİPLERİ
1Amaç tespit edilmelidir
2Hangi verilerin toplanacağı tespit edilmelidir
3Veri toplama tekniği tespit edilmelidir
4Değerlendirmenin nasıl ve kim tarafından yapılacağı tespit edilmelidir
5Verinin nasıl saklanacağı ve kullanıcıların nasıl yararlanacağı tespit edilmelidir
VERİNİN ÖZELLİKLERİoğru, güvenilir, kullanılabilir, yararlı ve eksiksiz olmalıdır
ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI
1Problemin seçimi
2Araştırmanın planlanması
3Uygulanma
4Değerlendirme
5Rapor – Makale yazımı
ÖRNEKLEME
Evrende bulunabileceği düşünülebilen bazı hususların incelenebilmesi için evrende bulunan objeler topluluğuna örnek denir Örneğe seçilen bu objelere ve kişilere de örnekleme birimi denir
VARYANT: Üstünde ölçü yaptığımız nesnedir
OLASILIKLI ÖRNEK SEÇİM TEKNİKLERİ
Evrenden seçilen her örneğin örneklemeye eşit olarak girme şansının olanaklığıdır
En çok kullanılan olasılıklı örnekleme seçim teknikleri
1Basit tesadüf örnekleme
2Tabakalı tesadüfü örnekleme
3Küme olasılıklı örnekleme
4Sistematik olasılıklı örnekleme
5Büyüklüğe orantılı olasılıklı örnekleme
1BASİT TESADÜFİ ÖRNEKLEME:
Evrendeki birimler önce listelenir ve numaralanır sonra tesadüfi sayılar tablosu yardımıyla örneğe girecek birimler seçilir Bazen kura çekimi ile de yapılabilir
2TABAKALI TESADÜFİ ÖRNEKLEME
Birimler arasında farklılık varsa (toplum homojen değilse) bu metod uygulanır Homojen: Bireysel özellikleri farklı ortak özellikleri olan topluluk
3KÜME ÖRNEKLENDİRME:
*Tek kişi ve aile değil demet veya kümedir Homojen olmayan gruplar ayrılır Hepsi birden alınır
4SİSTEMATİK OLASILIKLI ÖRNEKLEME
Bu teknikte çok sayıda dosya kart veya herhangi bir uzun liste olduğunda daha çok başvurulur Mesela 90 kişide 18 kişi seçilecekse önce aralık bulunur sonra bu aralıklar 90 kişi arasında beşer aralıkla seçilecektir N/n=K=> 90/18=5 1,2,3,4,5,690 Kura ile 1-5 arası bir sayı seçilir ve k kadar aralıklarla diğer rakamlar belirlenir Mesela kurayla 2 rakamı çıktı o zaman 2-7-12-17-22-87 rakamları seçilmiş olur
5BÜYÜKLÜĞE OLASILIKLI ÖRNEKLEME
Bir büyüklüğe orantılı olduğu için işlem yapmaya gerek yoktur Mesela motor bölümündeki öğrencilerin TEF’teki öğrencilere oranlaması Kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranı
Örneklemenin zararı; Seçilen örnek tesadüfi seçildiği için evreni tam yansıtmaz Yararı da; İnsana zaman para ve insan gücü tasarrufu sağlar
VERİLERİN TOPLANMASI
Verilerin doğru ölçülmüş olması bunun içinde ölçümü o konuda yeterli bilgisi olan kişinin yapması gerekir
Tam Varyant: O özelliğin rakam değeridir
Sürekli Varyant: Ölçülerek varılan rakamdır Belirli aralıkta her değeri alabilir 28=27,5-28,5 arasındaki rakamlardır
Sınıflandırma

25 kişinin altında bir çalışma yapılıyorsa bilimsel bir çalışma yapmaya gerek yoktur
Sınıf sınırı: Her sınıfın bir alt ve bir üst değeri vardır Sınıf aralığı her sınıfın altı sınırı ile üst sınırı arasındaki aralıktır
Sınıf sayısı: Sınıf aralıkları eşit olmalı sınıf aralıklarının incelenmesi için 8-15 arası idealdir
Sınıflandırmanın yapılışı: Dağılımın en büyük ve en küçük değerleri bulunur Burada en büyük boy uzunluğu 115 cm en küçük boy uzunluğu 90 cm’den büyük değerden küçük değer çıkarılarak dağılımın aralığı bulunur Dağılım aralığı bir kez 8’e bir kez 15’e bölünür 25/8=3,1 25/15=1,6 burada sınıf aralığının 3,1-1,6 arası alabiliriz Biz 3 alırsak 8 veya 9 sınıf çıkacaktır
Sınıflar
Çetele
Frekanz
90-92
////
4
93-95
////
4
96-98
///// ///
8
99-101
///// ///// //
12
102-104
///// ///// ////
14
105-107
///// ///// /
11
108-110
///// ////
9
111-113
///// ///
8
114-116
/////
5

ORTALAMALAR:
Dağılımın orta noktasını gösteren ve dağılımı temsil eden bir değerdir Dağılımın tanımlanmasında kullanılan ölçülerin en önemlilerinden birisidir En çok kullanılanlar aritmetik ortalama, mod, medya, geometrik ortalamalardır
Mod (tepe değeri)
Medya (ortanca)
Aritmetik Ortalama x
Sınıflanmamış verilerde aritmetik ortalama hesaplanır Bütün değerler toplanır deney sayısına bölünür x= 3+5+7+7+8+6/6= 6
Sınıflanmış verilerde aritmetik ortalamanın hesaplanması Sınıflar yazılır Sınıf değeri bulunur ve sınıfın karşısına yazılır Her sınıfın alt ve üst sınırı toplanır ikiye bölünür Çalışma birimi olarak isimlendireceğimiz b kolonu geliştirilir
Sınıflar
SD “15+19 / 2= 17”
F
b
Fb
15-19
17
50
-2
-100
20-24
22
75
-1
-75
25-29
27
125 “en büyük frekans”
0
0
30-34
32
100
1
100
35-39
37
75
2
150
40-44
42
35
3
105

n=460
180

Her sınıfın frekansı karşısına yazılır Frekansı en büyük olan sınıfın karşısına 0 konur Frekans ile b sütunu çarpılır Eksi değerler kendi arasında artı değerler kendi arasında toplanır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.