|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
analizi, bilgiler, çözümlemesi, detaylı, hakkında, toplama, veri |
![]() |
Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı BilgilerVeri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler Veri Toplama Hakkında - Veri Analizi Ve Çözümlemesi Hakkında Detaylı Bilgiler İSTATİSTİK İÇİN GEREKLİ OLANLAR? KİTLE: Popülasyon ![]() ![]() YIĞIN: Bireysel özellikleri farlı fakat, ortak özellikleri olan topluluktur ![]() İSTATİSTİK: Belirli amaçlar için veri toplama, toplanan verileri tasnif etme, çözümleme ve yorumlama teknik ve yöntemleri bilimidir ![]() ![]() EVREN: Herhangi bir gözlem alanına giren obje ya da bireylerin hepsine denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Herhangi bir evrende belli bir yolla seçilmiş daha küçük sayıda obje ya da bireylerin oluşturduğu gruptur ![]() DEĞİŞKEN: gözlemden gözleme değişik değerler alabilen objelere, özelliklere ya da durumlara değişken denir ![]() İSTATİSTİK VERİLERİ TASNİF ETME Belirli amaçlar için toplanmış verileri anlamlı hale getirmenin değişik yolları vardır ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() DAĞILIM: İşlemler zincirine dağılım denir ![]() DAĞILIMLARI TANIMLAYICI ÖÇÜLER: 1 ![]() ·Merkezi ölçüler (ortalamalar aritmetik mod medyan geometrik) Mod; tepe değeri Medyan; Ortanca ·Çeyrek ve yüzdelikler (1 ve 3 ![]() 2 ![]() ·Standart sapma ·Varyasyon Katsayısı ·Standart date İSTATİSTİĞİN KAYNAKLARI 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ARAŞTIRMA: Herhangi bir konuyu aydınlatmak bir probleme çözüm getirmek belirli kavramları kanunlara ulaşabilmek için yapılan planlı ve bilimsel bir çalışmadır ![]() Araştırma yapılmadan bilimsel bir değer bulunabilir ancak bilimsel olmayan bir araştırma yapılamaz ![]() ARAŞTIRMA ÇEŞİTLERİ: Yapıldığı yer, amaç, kapsadığı zaman veri toplama biçimi vs ![]() ![]() 1 ![]() ·Laboratuvar araştırmaları ·Saha araştırmaları 2 ![]() ·Temel araştırmalar : Teoriye yönelik ·Uygulamalı araştırmalar: Probleme kısa zamanda pratik çözümler bulmayı amaçlar ![]() ·Tanımlayıcı araştırmalar: İncelenen olayın özellikleri tanımak ve tanıtmak için yapılır ![]() ·Analitik araştırmalar: problemi kapsamlı bir şekilde incelemek, analiz etmek ve gerekli tedbirleri almak için yapılan araştırmalardır ![]() 3 ![]() ·Kesitsel araştırmalar: Kapsadığı zamana göre ·Geriye dönük araştırmalar: geçmişten bazı özelliklerin araştırılmasıdır ![]() ·İleriye yönelik araştırmalar: Belirli bir grup insanın 10 – 5 yılda gerçekleşecek durumlarının araştırılması 4 ![]() ·Kayıt araştırmaları ·Anket tekniği: Posta yoluyla, tek elden ·Deneysel araştırmalar: Kontrol grubu ile muayene grubu arası ·Gözlem: Belirli şartlar altında gözlem ARAŞTIRMANIN DOĞRULUĞUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() VERİ: Bir olayı aydınlatmak ya da bir gerçeği ortaya çıkarmak için gerekli olan materyal (madde, bilgi, belge ![]() ![]() ![]() ![]() VERİTOPLAMANIN GENEL PRENSİPLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() VERİNİN ÖZELLİKLERİoğru, güvenilir, kullanılabilir, yararlı ve eksiksiz olmalıdır ![]() ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ÖRNEKLEME Evrende bulunabileceği düşünülebilen bazı hususların incelenebilmesi için evrende bulunan objeler topluluğuna örnek denir ![]() ![]() VARYANT: Üstünde ölçü yaptığımız nesnedir ![]() OLASILIKLI ÖRNEK SEÇİM TEKNİKLERİ Evrenden seçilen her örneğin örneklemeye eşit olarak girme şansının olanaklığıdır ![]() En çok kullanılan olasılıklı örnekleme seçim teknikleri 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 1 ![]() Evrendeki birimler önce listelenir ve numaralanır sonra tesadüfi sayılar tablosu yardımıyla örneğe girecek birimler seçilir ![]() ![]() 2 ![]() Birimler arasında farklılık varsa (toplum homojen değilse) bu metod uygulanır ![]() 3 ![]() *Tek kişi ve aile değil demet veya kümedir ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bu teknikte çok sayıda dosya kart veya herhangi bir uzun liste olduğunda daha çok başvurulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Bir büyüklüğe orantılı olduğu için işlem yapmaya gerek yoktur ![]() ![]() ![]() Örneklemenin zararı; Seçilen örnek tesadüfi seçildiği için evreni tam yansıtmaz ![]() VERİLERİN TOPLANMASI Verilerin doğru ölçülmüş olması bunun içinde ölçümü o konuda yeterli bilgisi olan kişinin yapması gerekir ![]() Tam Varyant: O özelliğin rakam değeridir ![]() Sürekli Varyant: Ölçülerek varılan rakamdır ![]() ![]() ![]() Sınıflandırma 25 kişinin altında bir çalışma yapılıyorsa bilimsel bir çalışma yapmaya gerek yoktur ![]() Sınıf sınırı: Her sınıfın bir alt ve bir üst değeri vardır ![]() ![]() Sınıf sayısı: Sınıf aralıkları eşit olmalı sınıf aralıklarının incelenmesi için 8-15 arası idealdir ![]() Sınıflandırmanın yapılışı: Dağılımın en büyük ve en küçük değerleri bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıflar Çetele Frekanz 90-92 //// 4 93-95 //// 4 96-98 ///// /// 8 99-101 ///// ///// // 12 102-104 ///// ///// //// 14 105-107 ///// ///// / 11 108-110 ///// //// 9 111-113 ///// /// 8 114-116 ///// 5 ORTALAMALAR: Dağılımın orta noktasını gösteren ve dağılımı temsil eden bir değerdir ![]() ![]() ![]() Mod (tepe değeri) Medya (ortanca) ![]() Aritmetik Ortalama x Sınıflanmamış verilerde aritmetik ortalama hesaplanır ![]() ![]() Sınıflanmış verilerde aritmetik ortalamanın hesaplanması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıflar SD “15+19 / 2= 17” F b Fb 15-19 17 50 -2 -100 20-24 22 75 -1 -75 25-29 27 125 “en büyük frekans” 0 0 30-34 32 100 1 100 35-39 37 75 2 150 40-44 42 35 3 105 n=460 180 Her sınıfın frekansı karşısına yazılır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|