![]() |
Gothic - Gothic Tanım - Gothic Ne Demek? - Gothic Anlamı - Gothic Motifleri Resimleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gothic - Gothic Tanım - Gothic Ne Demek? - Gothic Anlamı - Gothic Motifleri ResimleriGothic - Gothic Tanım - Gothic Ne demek? - Gothic Anlamı - Gothic Motifleri Resimleri Gothic - Gothic Tanım - Gothic Ne demek? - Gothic Anlamı - Gothic Motifleri Resimleri Gotik sözcüğü, herkeste genellikle güzel çağrışımlar uyandırır: katedraller, kiliseler, sivri kuleler, eski tarz bir dekorasyon ![]() anlam taşımış ve klâsik biçimlere karşı çıkan Kuzeyli barbarların, özellikle Cermen kökenli halkların kültürünü simgeleyen bir sözcük olarak geçerlik bulmuştur ![]() Gotik sözcüğü ilk önceleri Rönesans olgusunun dışında kalan tüm barbar kültürü ifade etmek için kullanılmıştı ![]() sonradan, bu kültür daha iyi anlaşılıp, takdir edilmeye başlanınca daha dar bir anlamda, yalnızca mimari bir biçimi belirtmek amacıyla kullanılır oldu ![]() özellikle katedraller ile bağdaştırılan bir terim haline geldi ![]() sözcüğü için şu tanımı vermektedir: "Batı Avrupa’da XII ![]() ![]() ![]() sivri kemerlerdir ![]() ![]() Aslında bu tanım yeterince kesin değildir ![]() kemerler olduğunu kabul etmeyip, farklı kuramlar ileri sürebilirler ![]() kullanmak da pek doğru değildir ![]() ve davranış biçimleri için bile geçerli bir kavramdı ![]() hemen hiç bir şey kalmamıştır ![]() Gotik ortaya çıkana dek Batı Avrupa’daki tüm yapı biçimlerinin temelini oluşturan "Romanesk" mimarlık oldukça basit bir ilkeye bağlıydı ve özünü eski bazilika inşaatlarından almıştı ![]() ibaretti ![]() ![]() nedenle, geniş iç mekânlar gerektiren büyük yapılarda duvarlar fazlasıyla kalın yapılıyordu ![]() olması için ise pencerelerin pek küçük olmaları gerekiyordu ![]() görünümlü, iç mekânları karanlık ve hüzünlü yapılardı ![]() Gotik mimarlar, iç mekânlarda yeterli genişliği sağlayan sivri ve yüksek kemerler kullanarak, Romanesk yapıların uygunsuz koşullarından kurtulma çaresini bulmuşlardı ![]() desteklemesini de biliyorlardı ![]() ![]() ve kullanılan renkli camlar iç mekânların tatsız karanlığını ve hüznünü yok ediyordu ![]() öğeler; kemerler, payandalar, sütunlar ve duvarlar, tıpkı bir makinenin gerekli parçaları gibi, bütün halinde uyumlu bir sistem biçimine dönüştü ![]() ve Romanesk stilden ayrılmasını sağlayan ana niteliğini oluşturdu ![]() stili belirlemede ikinci plana düştü ![]() Violet-le-Duc’ün ünlü Gotik tanımına göre; "tümüyle Romanesk stilden ayrı evrimleşmiş olan Gotik stilin ayırt edici özelliği, yapının tüm karakter ve görkeminin titizlikle örgütlenmiş ve içtenlikle uygulanmış bir sisteme bağlı olmasındadır" ![]() Moore’un tanımlamasına göre; "Gotik mimari kısaca, payandalar ve ayaklar tarafından taşınan bağımsız bir kemerler ağı ile bunların üzerine oturtulmuş bir çatının oluşturduğu bir yapı sistemidir ![]() sayesinde sağlanmıştır ![]() bezenmittir ![]() yaygın bir kilise mimarisidir" ![]() Moore, Gotik’in anahtarını payandalarda bulur ![]() ![]() kemerli çatıdır ![]() ![]() ![]() Oysa Lethaby, Gotik stilin özünü bu tür teknik özelliklerden çok, yapının genel Orta Çağ karakterinde bulmaktadır ![]() Gotik Stili Kim Buldu ? Gotik’in nerede ve ne zaman başladığı konusunda mimarlık tarihçileri arasında büyük görüş farklılıkları vardır ![]() stili yaratma onurunu kendi ülkelerine mal etmeyi arzulayan İngiliz yazarlar, ilk örneğin Durham’da 1100 yılları civarında ortaya çıktığını ileri sürmektedirler ![]() gerçekleştiğini savunmakta ve ilk Gotik anıtın, yapımına 1140 yılında başlanan Saint Denis Manastır Kilisesi olduğunu söylemektedirler ![]() ![]() 1063 yılında Paris’te başladığını ve doruk noktasına 1120 yılında Amiens nefi (orta sahını) ile ulaştığını belirtir ![]() "Roman and Medieval Art" (Roma ve Orta Çağ Sanatı) adlı kitabında Goodyear, Gotik stilin başlangıcı ve gelişmesi hakkında şunları dile getirir: "Gotik’in "erken", "orta" ve "geç" dönemleri olduğu belirtilir ![]() kesin sınırların bulunmadığı bilinmelidir ![]() ![]() ![]() yüz yıl öncesinde bu stile rastlanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ise göreli olarak gerileme görülür ![]() ![]() ![]() İtalya, Gotik’i asla tümüyle kabullenmemiştir ![]() ülkedir ve bu nedenle İngiltere’de Gotik’in ikinci el olarak, bir taklit biçiminde uygulandığı aşikârdır ![]() ve genel çekicilik açısından İngiliz katedralleri diğer tüm ülkeler ile yarışabilirler; ancak Gotik’in ortaya çıkıp gelişmesi açısından öncelik Fransızlara ait olmuştur ![]() Acaba Gotik mimarlar bu yeni sanatın gizlerini nereden türetmişler? Bu konuda da, çok sayıda farklı kuramlar mevcuttur ve pek aklı başında savların yanı sıra oldukça saçma olanlara da rastlanabilir ![]() ![]() yapı ilkelerinin Druid’lerin mağaralarını taklit etmeye çabalarken keşfedildiğini savunur ![]() temelde Gnostik bir karakter taşımaktadır ![]() ![]() Gotik sanatı bulma onuru Cermen kökenli halklara aittir ![]() yayılmasını "Comacine Ustaları"na bağlamaktadır ![]() oluşturulabileceğini düşünür ve Gotik sanatın keşfi onurunu Fransa kralı Şişman Louis’nin başbakanı Suger’e verir ![]() Pownall, Gotik’in ağaç oymacılığından türediğini belirtir ![]() Günümüz sanat tarihçilerinin genelde birleştikleri kuram, Gotik’in zamanla ve ustadan çırağa sözlü eğitim ile evrimleştiği, kaçınılmaz olarak dönemin mimari ve toplumsal koşullarından etkilendiği biçimindedir ![]() katılır: "Gotik, bir taklit ya da çalıntı değil, özgün bir stildir ![]() belirmiş ve zamanla gelişmiştir ![]() ayrıca; Gotik, kendine has özelliği olan bir sanat anlayışı ve yazı şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gotik sanatının mimarları, ağırlığın itme kuvvetini ve yönünü tesbit ederek, baskıyı kemerlere ve fil ayaklarına aktardılar ![]() ![]() ![]() Gotik tarzının önemli özelliği sivriliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Gotik tarzı, yalnız mimarlıkta tesirli olmayıp; süs ve gündelik eşya resim ve yazıda heykelcilikte de etkili olmuştur ![]() ![]() Gotik mimarisinin başlıca eseri katedraldir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|