![]() |
Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir?Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? Kalite nedir? Kalite “ bir mal veya hizmetin müşteri beklenti ve gereksinimlerini karşılayabilme yeteneğidir” diye de tarif edilebilir ![]() ![]() ![]() Müşteri tatminidir; ürün veya hizmetin iyi olup olmadığı konusunda son kararı müşteri verir ![]() Süreçtir; süregelen bir gelişmeyi sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluslararası Standart Bürosu ISO’ nun kalite için yaptığı tanım şöyledir: “kalite, bir mal ya da hizmetin belirli bir gereksinimi karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir?Kalite - Kalite Nedir? - Kalite'nin Tanımı - Kalite Anlamı - Kalite Hakkında Açıklamalar KALİTE KAVRAMI Geleneksel anlamda yaklaşıldığında kalite kavramı standartlara uyum ya da fonksiyonlara uygunluk olarak ele alınmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Çağdaş kalite tanımı öz bir ifadeyle şöyle verilebilir: Kalite müşterinin istediğidir ![]() Şimdi bu tanımı biraz daha açarak ilerleyelim ![]() Kalite “ bir mal veya hizmetin müşteri beklenti ve gereksinimlerini karşılayabilme yeteneğidir” diye de tarif edilebilir ![]() ![]() ![]() Kalite ile ilgili tanımları çoğaltmak mümkündür ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak kalite, “müşteri isteklerinin tatmini, operasyon performansının iyileştirilmesi, maliyetlerin düşürülmesi vb ![]() ![]() İsteklerin yerine getirilmesi mala olan gereksinimin karşılanmasına göre daha öncelikli olduğunda, malla doğrudan veya dolaylı ilintili hizmetlere ilişkin özellikler de o derece önem kazanmaktadır ![]() ![]() ![]() Şirket kalitesi, tüketici tarafından pazarda en iyi olarak tanınmak amacıyla yeni mal/hizmetleri daha güvenilir ve rakipten daha önce pazara sunma becerisidir ![]() ![]() ![]() ![]() HİZMET KALİTESİ GÖSTERGELERİ Kalite kaygan bir kavramdır ![]() ![]() ![]() ![]() sorun oluşturmaktadır ![]() ![]() Konu birde soyut bir kapsamı olan Hizmetin Kalitesi ile ilgili olunca sorunlar daha da derinleşmektedir ![]() ![]() Hizmet kalitesi üzerine yapılmış çalışmaların incelenmesi sonucu şu üç noktanın varlığı belirlenmiştir : Hizmet kalitesinin tüketici tarafından değerlendirilmesi, mal kalitesinin değerlendirilmesinden daha zordur ![]() ![]() Araştırmacılar ve hizmet üreten firmaların yöneticileri, hizmet kalitesinin, beklentiler ile performansın karşılaştırılmasını içerdiği konusunda görüş birliğine sahiptirler: Hizmet kalitesi, verilen hizmet seviyesinin müşteri beklentileri ile ne kadar iyi eşleştiğinin ölçüsüdür ![]() ![]() Verilen bu tanım ışığında hizmet kalitesinin incelenmesi amacıyla yanıtlanması gereken bir dizi soru vardır ![]() ![]() Ayrıca, hizmetin memnunluk ve memnunsuzluk olayları ve nedenleri, ideal bir hizmetin tanımı (sözgelimi ideal bir banka veya ideal kredi kartı), hizmet kalitesinin anlamı, hizmet kalitesinin değerlendirilmesindeki önemli faktörler, hizmetle ilgili performans beklentileri ve ücretin hizmet kalitesindeki rolü gibi vb ![]() ![]() Hizmet kalitesinin tanımlanmasındaki güçlüklere karşın, hizmetin kalitesinin belirlenmesinde genellikle, hizmetin türünden bağımsız olarak, benzer kriterlerin kullanılabileceği görülmüştür ![]() ![]() HİZMET KALİTESİ KRİTERLERİ Hizmetin soyut elle tutulamayan, gözle görülemeyen niteliklerde olması, hizmetin kalitesinin tanımlanmasında bazı güçlükler doğurmaktadır ![]() olanaksızlığın varlığından hep kuşku duyulmuştur ![]() ![]() ERİŞEBİLİRLİK Müşterinin satıcı ile temas kurabilme derecesini belirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TEPKİSELLİK Satıcının müşteriye tepki gösterme derecesini belirler ![]() ![]() Vb ![]() ![]() ZAMANLILIK İşin, müşterinin, tanımladığı, beklediği zaman çerçevesinde tamamlanma derecesini göstermektedir ![]() TAMLIK İşin/Hizmetin bütününün tamamlanma derecesini açıklar ![]() ![]() DOĞRULUK Hizmetin iş gereklerine uygun olarak gerçekleştirilme derecesini açıklar ![]() Hassasiyetle gerçekleştirilme derecesini belirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PROFESYONELLİK Satıcının müşteri ile çalışırken gösterdiği davranışın profesyönellik derecesini açıklar ![]() Kibarlık, saygı, güler yüz, müşteriyi dikkate alma, içten davranma, kolaylık gösterme, işine sahip olma, işne saygı gösterme ve benzeri tutum ve davranışlar profesyonellik olarak tanımlanabilir ![]() GÜVENİLİRLİK İnanılırlık ve dürüstlük özelliklerini açıklamaktadır ![]() ![]() GÜVENLİK Riskten, tehlikeden ve kuşkudan uzak olma derecesini belirler ![]() ![]() ANLAŞILABİLİRLİK Üretilen hizmetin ve müşterinin anlaşılması ve algılanması için gösterilen çabanın derecesini açıklar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kriter şunları içerebilir : Hizmetin kendisini açıklamak Hizmetin maliyetinin ne olacağını açıklamak Maliyetle hizmet ödünleşmesini açıklamak Müşteriye, herhangi bir problemin halledilmek üzere ele alınacağı konusunda güven vermek ![]() Müşteriyi bilmek ve anlamak demek müşterinin gereksinimlerini anlamak için çaba göstermek demektir ![]() vb ![]() ![]() SÜREKLİLİK Değişik nedenlerle oluşan yanlış algılamaların ve hataların bulunması, belirlenmesi ve ortadan kaldırılarak düzeltilmesi için harcanan çabasının derecesini açıklar ![]() ![]() ![]() ESNEKLİK Müşteri beklentilerinin, işin / hizmetin özelliklerinin değişmesi durumunda yeni koşullara uyum göstermenin derecesini açıklar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ORTAM Hizmetin oluşturduğu ortamın psikolojik ve sosyal durumunu açıklamaktadır ![]() ![]() GÖRÜNÜM Hizmetin oluţturulduğu ortama ilişkin fiziksel görünüm durumunu açıklamaktadır ![]() Bu kriterler çerçevesinde değerlendirilmektedir ![]() Hizmet kalitesi göstergelerinin daha iyi açıklanabilmesi açısından, bu göstergeleri kavramsal ve sayısal olarak örneklendirebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Tepkisellik” göstergesini ele alırsak derecelendirme şöyle olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hizmet kalitesi göstergeleri için bazı sayısal değerleri de aşağıdaki gibi örneklendirebiliriz ![]() HİZMET KALİTESİ ARALIK MODELİ Hizmet kalitesi ile ilgili temel soruları şöyle sıralayabiliriz: Hizmet kalitesi nasıl oluşmaktadır? Bu oluşumun önündeki engeller nelerdir? Bu engelleri aşmak için neler yapılmalıdır? Bu soruların yanıtlanması amacıyla hizmet kalitesinin modellenmesi üzerine yapılan araştırmalar giderek yaygınlaşmaktadır ![]() ![]() Bu araştırmada hizmet kapalı bir çevrim olarak modellenmiş ve kalitenin oluşumu sergilenerek, bu oluşumu engelleyen aksaklıklar açıklanmıştır ![]() Yazarların önemle işaret ettikleri noktaların başında, hizmet kalitesinin ürün kalitesine göre daha zor belirlenebilir olması gelmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir?Kalite Nedir Nasıl Tanımlanır? Kalite; iş hayatında çok açık ve net olarak tanımlanamayan bir kavram ![]() ![]() Kimi yönetim uzmanları kaliteyi “ürün ve hizmette hata ve yanlışların olmaması” şeklinde ele alırken, kimileri “bir mal veya hizmette mükemmeliyet derecesi” olarak tanımlıyor ![]() ![]() Öncelikle belirtilmek gerekir ki, kalite denildiğinde genellikle “mal ve hizmet kalitesi” ya da “ürün kalitesi” anlaşılıyor ![]() ![]() * Liderlik kalitesi, * Yönetim kalitesi, * İnsan kalitesi, * Sistem kalitesi, * Süreç kalitesi, * Donanım kalitesi ![]() Ünlü Japon yönetim bilimi uzmanı Masaaki Imai’nin şu sözleri konuyu çok güzel bir şekilde ortaya koyuyor: “Kaliteden söz edildiğinde, akla ilk gelen genellikle ürün kalitesi olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imai benzer bir ifadeyi daha kitabında kullanıyor: “Toplam kalite kontrolde, insan kalitesi her şeyden önce gelir ![]() ![]() ![]() Bir başka ünlü Japon kalite uzmanı Kaoru Ishikawa ise kaliteyi şu şekilde tanımlıyor; “Dar anlamda, kalite, ürün kalitesi demektir ![]() ![]() Ishikawa aynı zamanda kaliteyi ”‘tasarım kalitesi” ve “uygunluk kalitesi’” olmak üzere ikiye ayırıyor: “‘Tasarım kalitesi genellikle hedeflendirilmiş kalite olarak adlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka kalite uzmanı Joseph M ![]() ![]() ![]() ![]() Açıkça anlaşıldığı üzere, kalitenin birçok boyutu bulunuyor ve ürün kalitesini de bu boyutlar belirliyor ![]() ![]() ![]() * Liderlik kalitesi, * Yönetim kalitesi, * İş kalitesi, * Sistem kalitesi, * İletişim kalitesi, * Süreç kalitesini saymak mümkün ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir?Kalite - Kalite Nedir? - Kalite'nin Tanımı - Kalite Anlamı - Kalite Hakkında Kalite Nedir? Kalite her geçen gün daha da aşina olduğumuz bir kavram oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kaç sene önce “kaliteli “olarak nitelendirilen bir ürün bugün “sıradan”, yarın ise “kabul edilemez” olarak nitelendiriliyor ![]() ![]() ![]() Kalite kavramının tarihi çok eskilere dayanır ![]() ![]() Eskiden insanların canına mal olan kalitesizlik, bugün de piyasalarının ellerinden gitmesine yol açıyor ![]() Öncelikle, hizmet ve ürün kalitesinde sürekliliği sağlamanın yönetim kalitesiyle gerçekleşebileceğini kabul etmeliyiz ![]() ![]() Bir kurumun yönetim kalitesini geliştirmek için liderlik ve amacın tutarlılığı büyük önem taşıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Kurumun hedeflerinin müşterilerine odaklı olması, o kurumu yücelten önemli bir husustur ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetim kalitesini geliştirmenin en önemli araçlarından biri de süreçlerle ve verilerle yönetimdir ![]() ![]() ![]() Performans ilişkin bilgilerin çalışanlarla paylaşılması ve çalışanların hedef doğrultusunda yetkinliklerinin geliştirilmesi ve çalışanların yetkelendirilmesi performansın sürekli olarak gelişmesini sağlar ![]() ![]() Müşterilere sunulan ürün ve hizmetlerin önemli bir kısmı o ürün veya hizmeti sunan kurumun dışındaki kurumlar tarafından üretilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşlerimizde satışa değil, yaratılan katma değere odaklanmalıyız ![]() ![]() ![]() İçinde yaşadığımız topluma ve çevreye karşı sorumluluklarımızı yerine getirmezsek, oluşacak problemlerin içinde boğulmaya mahkum oluruz ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle kalite bir yaşam felsefesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- BİR FIKRA Hani hanımların her zaman daha iyisini aramalarını hicveden fıkra vardır ya: “Üç genç bekar bayan seyahate gittikleri bir kentte, bir yandan henüz uygun bir eş adayı bulamadıklarından yakınırken, bir yandan da konaklamak için otel arıyorlarmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç genç bayan bu fikri çok beğenmiş ve ilk kata çıkmışlar ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine birinci kattaki adaylardan vazgeçip, ikinci kata çıkmaya karar vermişler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonunda dayanamayıp, üçüncü kata geçmeye karar vermişler ![]() ![]() ![]() Dördüncü katın girişinde ‘Bu katta yakışıklı, nazik, güçlü ve zengin damat adaylarımız var’ yazısı yer alıyormuş ![]() ![]() ![]() Tam ‘Bu katta artık aradığımızı bulduk, birer eş seçim ömür boyu mutlu olalım’ diye düşünürken, ‘Acaba en üst katta ne var?’ sorusu, bu kattaki adaylardan da vazgeçmelerine yol açmış! Son kata çıktıklarında ise şu yazıyı görmüşler: ‘Bu kat hanımların hiç bir şeyden tatmin olmadıklarını ispat etmek için yapılmıştır ve bu katta kimse yaşamamaktadır!’ Aslında, sürekli daha iyiyi arama dürtüsü sadece hanımlarda değil, tüm insanlarda olan ve insanlığın daha iyiyi, daha yeniyi aramasını ve sürekli gelişmesini sağlayan bir dürtüdür ![]() ![]() Dr ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kalite Nedir? - Kalitenin Tanımı - Kalite Ne Anlama Gelir - Kalitenin Anlamı Nedir?Kalite: "Bir ürünün veya hizmetin kalitesi tüketici gereksinmelerini mümkün olan en ekonomik düzeyde karşılamayı amaçlayan pazarlama, mühendislik, imalat ve kalitenin devamı özelliklerinin bileşkesidir ![]() "Bir ürün veya hizmetin, belirlenen veya olabilecek ihtiyaçlarını karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır ![]() ![]() Bir ülkenin ekonomik yapısını oluşturan çeşitli faktörlerden en önemlisi üretimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kalite Kontrol: Kalite iteklerini sağlamak için kullanılan operasyonel teknikler ve faaliyetlerdir ![]() ![]() Kalite Kontrol işletmelerin üretim biriminde hataları saptamak ve trendleri görmek amacı ile kullanılan teknikler ve araçlardır ![]() Kalite Güvence: Bir ürün veya hizmetin, verilen kalite taleplerini karşılayacak, yeterli düzeyde güvenin sağlanması için gerekli, planlanmış ve sistematik faaliyetlerin tümüdür ![]() ![]() Bu tanımlardan da kast edilen, hem iç müşterilerde (çalışanlar, biri birilerinin müşterisidir ![]() ![]() Her iki kesim için de işletme olduğumuzun kanıtlanmasıdır ![]() Kalite Yönetimi: Kalite politikasını tespit eden ve gerçekleştiren, genel yönetim görevinin bakış açısıdır ![]() ![]() Kalite yönetimi, belirlenmiş ve tüm ilgililerce kabul gören bir kalite politikasının mevcudiyeti ve bu politikanın uygulanması amacıyla gerekli faaliyetlerin gerçekleştirilmesidir ![]() ![]() Kalite Sistemi: Kalite yönetiminin gerçekleşmesi için gerekli, araçlar,yöntemler(prosedürler), akışlar, sorumluluklar ve yapısal organizasyondur ![]() ![]() Kalite sistemi, kalite yönetiminin gerçekleştirilmesi için bir araçtır ve iki kısımdan oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() Denetim(Audit): Hedeflere ulaşmada, kaliteye yönelik faaliyetlerin ve bunlarla bağlantılı sonuçların, planlanmış verilere uygun olup olmadıklarını ve bu verilerin, verimli gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini ve yeterli olup olmadıklarını tespit etmek için yapılan, bağımsız ve sistematik bir tekniktir ![]() ![]() ToplamKalite: Çalışanların katılımı ve müşteri merkezli bir modelle, süreçlerin iyileştirilmesi şeklinde tarif edilebilir ![]() Toplam kalite, bir organizasyondaki değişik grupların kalite geliştirme, kaliteyi koruma ve kalite iyileştirme çabalarını müşteri tatminini de göz önünde tutarak üretim ve hizmeti en ekonomik düzeyde gerçekleştirebilmek için birleştiren etkili bir sistemdir ![]() ISO 9000 ve ISO 9000 Serisi ISO 9000 serisi standartları, bir kalite güvence sistemi oluşturmak veya mevcut bir kalite sistemini değiştirmek için kullanılan standartlardır ![]() ISO 9000 serisi beş ana kısımdan oluşmaktadır ![]() -ISO 9000 Standardı: Seçim ve kullanım kılavuzu olup, kalite güvence sistemi standartlarını seçerken, hangi kriterlere göre seçim yapmamız gerektiğini gösterir ![]() - ISO 9001 Standardı: Bu standart, tasarım/geliştirme, satış, üretim planlama, satın alma, üretim, montaj, son muayene ve servis gibi bölümleri içeren şirketlerin yerine getirmesi gereken şartları vermektedir ![]() - ISO 9002 Standardı: Bu standart, içinde tasarım/geliştirme bölümü olmayan, fakat satış, üretim planlama, satın alma, üretim, montaj, son muayene ve servis gibi bölümleri bulunan şirketlerin yerine getirmesi gereken şartları vermektedir ![]() - ISO 9003 Standardı: Bu standart, içinde son muayene ve deneyleri içeren işletmelerin yerine getirmesi gereken şartları vermektedir ![]() - ISO 9004 Standardı: Kalite yönetimi ve sitem elemanlarını içeren bir klavuzdur ![]() - ISO 9005 Standardı: Kalite sözlüğü ISO 9000 Standartlarının Öne Sürdüğü Şartlar - Kalite yönetim sistemi: Kalite yönetim siteminin sağlanması için ISO 9001' in şu maddeleri kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() - Müşteri isteklerinin sağlanması: Müşteri isteklerini denetlemek amacı ile ISO 9001' in şu maddesi kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() - İç Faktörlerin Kontrolü: İç Faktörlerin Kontrolünü denetlemek amacı ile ISO 9001' in şu maddeleri kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() - Dış Faktörlerin Kontrolü: Dış Faktörlerin Kontrolünü denetlemek amacı ile ISO 9001' in şu maddeleri kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() - Uygunluğun Gösterilmesi: Uygunluğun Gösterilmesi için ISO 9001' in şu maddeleri kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() Madde 4 ![]() - Mamul ve Servis Kalitesinin Korunması: Mamul ve Servis Kalitesinin Korunması için ISO 9001' in şu maddesi kullanılmaktadır ![]() Madde 4 ![]() - Satış sonrası hizmet: Satış sonrası hizmet için ISO 9001' in şu maddesi kullanılmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
|