|
|
Konu Araçları |
anlamı, renk, sözlük, tanımı |
Renk Nedir - Renk Ne Demek - Renk Sözlük Anlamı Nedir - Renk Tanımı Nedir |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Renk Nedir - Renk Ne Demek - Renk Sözlük Anlamı Nedir - Renk Tanımı NedirRenk Nedir - Renk Ne Demek - Renk Sözlük Anlamı Nedir - Renk Tanımı Nedir Renk Nedir - Renk Ne Demek - Renk Sözlük Anlamı Nedir - Renk Tanımı Nedir Renk -gi isim Farsça reng 1 Cisimler tarafından yansılanan ışığın gözde oluşturduğu duyum: "Birisi sütsüz çikolata renginde, uzun boylu, geniş omuzlu, Amerikan boksörlerine benziyordu"- A Gündüz 2 mecaz Nitelik: "İşin rengi değişti"- Atasözü, deyim ve birleşik fiiller rengi atmak (veya kaçmak veya uçmak) rengini belli etmek renk almak (bir şeye) renk gelmek renkten renge girmek renk vermek (veya katmak) renk vermemek Birleşik Sözler renk bilimi renk cümbüşü renkgideren renk körü renkölçer renk ölçme renk yuvarı basit renk metalik renk ölü renk pastel renk rengârenk sağır renk açık kahverengi altın rengi bakır rengi bal rengi barut rengi buğday rengi çivit rengi demir rengi duman rengi erguvan rengi fes rengi fildişi rengi gurup rengi fındık rengi fıstık rengi filiz rengi gül rengi gümüş rengi hardal rengi kahverengi kemik rengi kestane rengi kimyon rengi kiremit rengi koyu kahverengi kurşun rengi kül rengi leylak rengi lila rengi limon rengi menekşe rengi nohut rengi pas rengi portakal rengi saman rengi sincap rengi saz rengi şarap rengi tahin rengi tarçın rengi ten rengi toprak rengi tütün rengi zeytin rengi sıcak renkler soğuk renkler Web renkleri siyah gümüş gri beyaz kırmızı bordo mor pembe yeşil çim kahve sarı turuncu mavi lacivert Renk -Dalgaboyu -Frekans kırmızı ~ 625-740 nm ~ 480-405 THz turuncu~ 590-625 nm ~ 510-480 THz sarı ~ 565-590 nm ~ 530-510 THz yeşil ~ 500-565 nm ~ 600-530 THz camgöbeği~ 485-500 nm~ 620-600 THz mavi ~ 440-485 nm ~ 680-620 THz mor ~ 380-440 nm ~ 790-680 THz Renk, ışığın değişik dalgaboylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir ki bunlar renk tonu veya renk olarak adlandırılır Tüm dalga boyları birden aynı anda gözümüze ulaşırsa bunu beyaz, hiç ışık ulaşmazsa siyah olarak algılarız İnsan gözü 380nm ile 780nm arasındaki dalgaboylarını algılayabilir, bu sebepten elektromanyetik spektrumun bu bölümüne görünen ışık denir Renkler için genelde kulağımızla duyduğumuz ince ve kalın ses analojisi yapılsa da, ses algısının aksine aynı anda gelen ışık frekansları değişik kanallardan algılanamaz (başka bir deyişle göz frekans analizi yapamaz), dolayısıyla aynı anda ince ve kalın sesleri birbirine karıştırmadan duymamıza karşın gözümüz için bu 'çok seslilik' söz konusu olmadığından değişik ışık frekanslarının sadece kombinasyonlarını algılayabiliriz Bu prensibi açıklamak veya pratik uygulamalarda kullanmak için çeşitli renk modelleri geliştirilmiştir Renkler Camgöbeği -Gül rengi- Siyah-Gri-Gümüş rengi- Beyaz Kırmızı-Turuncu -Sarı -Yeşil –Mavi- Menekşe -Pembe Altın sarısı- Haki –Mor- Renk Modelleri RenklerRenk modelleri toplamsal ve çıkarımsal renk sistemleri olarak iki ayrı prensibe dayanır Toplamsal ile kastedilen değişik ışık frekanslarının birleşerek gözümüze ulaşmasıdır Doğada ışığı sadece nesnelerden yansıdığı şekliyle gördüğümüzden pratik olarak gözlenmesi güçtür, ancak değişik renkteki ışık kaynaklarını bir duvar üzerine yansıtarak veya bilgisayar monitörlerinde olduğu gibi aynı noktadan değişik frekansta ayrı ışıklar yayarak gözlemlenebilir Çıkarımsal sistemler ise ışık frekanslarının aynı anda toplanarak değil, birbirlerini engellemesi, filtre ettiği olaylarda gözlemlenir Boya veya mürekkepleri karıştırmak için kullanılır RGB (Toplamsal - ışık karışımı) RGB modelinde harfler R:'Red' (Kırmızı), G:'Green' (Yeşil), B:'Blue' (Mavi) anlamına gelir Bu modelin temeli insanın göz retinasında bu renklere rastgelen ışık dalgaboyu sensörleridir Bunların arasında kalan dalgaboylarında da bu üç sensörün herbiri değişik seviyelerde tepki verir ve bu tepki beyinde renk algısını yaratır Örneğin gökkuşağının sarı olarak adlandırdığımız dalgaboyunda bir ışık gözümüze düştüğünde ağırlıklı olarak 'kırmızı' ve 'yeşil' sensörler uyarılır Beynimizde bu kombinasyon 'sarı'ya dönüşür Kırmızı ışık geldiğinde ise sadece 'kırmızı' sensörler uyarılır Hem kırmızı hem yeşil hem de mavi ışığın aynı anda gelmesi ile tüm dalgaboylarının aynı anda gelmesi aynı etkiyi yaratır: beyaz ışık Bu sebepten, bu üç renkte ışık kaynaklarımız varsa ve şiddetlerini de sönük ve parlak olarak ayarlayabiliyorsak, tüm renkleri elde etmemiz mümkündür Geleneksel (Çıkarımsal - boya karışımı) Geleneksel olarak üç temel renkten söz edilir: Kırmızı, sarı ve mavi Bunlar ressamların boyaları karıştırarak diğer renkleri elde etmekte kullandıkları boyaların renkleridir Aslında bu, daha kesin bir yöntem olan ve bugün renkli baskıda yaygın olarak kullanılan CMY modelinin bir yaklaştırmasıdır CMY/CMYK (Çıkarımsal - boya karışımı) CMY modelinde harfler C:'Cyan' (Camgöbeği, siyan), M:'Magenta' (Eflatun, macenta), Y:'Yellow' (Sarı) anlamına gelir ve bunların üçü boya veya mürekkep olarak karıştırıldığında siyah oluşur CMY (veya temelde renkli mürekkeplerin daha pahalı olması ve üç renk karışımının pratikte tam siyahtan biraz daha soluk bir renk oluşturması nedenleriyle kullanılan siyah mürekkepli versiyonuyla CMYK) baskı tekniğinde beyaz elde etmek için boş kağıdın rengi kullanılır Geleneksel boyalarda kullanılan kırmızı, magenta için; mavi de cyan için bir yaklaştırmadır CMY ile RGB'nin bağlantısı Boyaları karıştırarak elde edilen renkler bir filtreleme işlemi olarak da görülebilir Örneğin, sarı boya dediğimiz şey aslında tüm dalga boylarıyla yani beyaz ışıkla aydınlanan bir ortamda mavi ışığın filtrelenmesi, dolayısıyla kırmızı ve yeşil ışığın gözümüze aynı anda ulaşmasıdır Kırmızıyı da filtre edip sadece yeşil ışığın gözümüze ulaşmasını istersek sarı boyayı cyan ile karıştırır, hem mavi hem kırmızı ışığı filtre eder, dolayısıyla yeşil renkte bir boya algılarız RGB ve CMY arasındaki bağlantı şu şekilde özetlenebilir: R (kırmızı ışık) + G (yeşil ışık) Y (sarı) R (kırmızı ışık) + B (mavi ışık) M (macenta) G (yeşil ışık) + B (mavi ışık) C (camgöbeği) C (camgöbeği boya) + M (macenta boya) R+G+B (Beyaz Işık) - R (cam göbeği boyanın kırmızıyı filtre etmesi) - G (macenta boyanın yeşili filtre etmesi) B (mavi) C (camgöbeği boya) + Y (sarı boya) R+G+B (Beyaz Işık) - R (cam göbeği boyanın kırmızıyı filtre etmesi) - B (sarı boyanın maviyi filtre etmesi) G (yeşil) M (macenta boya) + Y (sarı boya) R+G+B (Beyaz Işık) - G (macenta boyanın yeşili filtre etmesi) - B (sarı boyanın maviyi filtre etmesi) R (kırmızı) Renklerin Algıya Etkisi İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma katılmayan ana rengin tamamlayıcı olur Kırmızı için yeşil, mavi için turuncu, sarı içinse mor tamamlayıcı renk işlevi yapar Aynı zamanda birbirlerine karşıt olan bu renkler birlikte kullanıldıklarında da denge oluştururlar Sarı: En parlak renk Dikkat çekmek için çığlık atar; bu yüzden uyarı ışıklarında sarı tercih edilir Sonbaharın da baskın renkleri sarı ve sarı-turuncu, duygularımızı yakalayan, güçlü bir çekiciliğe sahip Neşeyi anlatır[2] Kırmızı: En uzun dalga boyuna sahip olan kırmızı, özellikle de koyu bir arka fonla birlikte kullanıldığında öyle şiddetlidir ki, bir görüntüde yer alan küçücük kırmızı bir leke bile görüntünün her yerini etkiler[3] Mavi: Dünyanın hakim rengi olan mavi çekingen bir renk; dinlendiriciliği ve edilgenliği anlatır Koyu tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet veren, açık tonlarda ya da beyazla karışık kullanıldığında, yatıştırıcı ve güven veren bir etki yaratır Yeşil: Sessizliği anlatır Mor: En kısa dalga boyuna sahip olan mor, geleneksel olarak asaletle ilişkilendirilir Yakınlık ve güzelliğe de işaret eder Vikipedi, özgür ansiklopedi |
|