Şengül Şirin
|
Platonculuk - Platonizm
PLATONCULUK
1 Platon ve tilmizlerinin sistemi (Bk ansikl böl )
2 Bilkur Matematiğin kökeni sorununu, Platon'un bu konudaki görüşlerine az çok yakın bir biçimde ele alan düşünce tarzı (Platoncu matematikçi, bizim bilgimizden bağımsız mantıksal-matematiksel özlerden oluşan "ideal" ve nesnel bir dünyanın varlığını [ampirik anlamda olmamak üzere] kabul eder ve matematiği insan zihninin gelişigüzel bir icadı olarak değil de, bu özlerin hassalarının aşamalı bir biçimde keşfi olarak görür Nitekim Frege ve Gödel gibi matematikçiler, bir tür pla-tonculuğu savunmuşlardır )
Platonculuk, Platon'un Diyaloglar'daki öğretiyi yorumlayarak, onu çeşitli biçimler altında sürdürdü İ Ö III ve II yy 'larda Yeni Akademi (Arkesilas ve Karneades), stoacı dogmacılığa tepki olarak, öğretiyi bir tür olasıcılık yönünde geliştirdi Platonculuk, bu haliyle Roma'da kendine çok elverişli bir zemin buldu İ Ö i yy 'ın sonlarına doğru, Atina ve İskenderiye'de aristotelesçilikten, stoacılıktan, özellikle de yenipythagorasçılık ve her-mesçilikten etkilenen bir orta platonculuk gelişti Böylece yeniplatonculuk için zemin hazırlanmış oldu (bu akımın öncüsü **-monios Sakkas, asıl kurucusuyşa Ploti-nos'dur[İ S III yy ]) Porphyrios, İamblik-hos, Proklos ve Damaskios V yy 'ın başlarına kadar bu okulun tanınmasını sağladılar Öte yandan, Kilise Babaları da yapıtlarında genellikle Platon'a başvurdular; hatta aziz Augustinus, hiçbir pagan filozofun Platon kadar hıristiyanlığa yakın olmadığını söyledi (nitekim, augustinusçu-luk aracılığıyla bir tür hıristiyan platoncu-luğu, XVII yy 'a kadar etkisini sürdürdü) Ortaçağ'da platonculuk, canlılığını Bizans'ta korudu (Mikhael Psellos [XI yy ] ve XV yy 'ın başlarında, hermesçiliğin, orpheusçuluğun ve pythagorasçılığın etkisinde bir platoncu akımı İtalya'ya sokan GeTiistos Plethon) Araplar da, Platon'u okudular (ama Aristoteles'i daha iyi biliyorlardı) ve gerek İbn Gabirol, gerekse yahudi kabalası yeniplatonculuktan
esinlendiler Batı'da yalnızca Timaios" okundu ve yorumlandı; XIII yy 'ın öğreti alanındaki büyük sentezleriyse, belli başlı kavramlarını aristotelesçilikten aldılar Bununla birlikte, Chartres okulunun (XII yy ) platon-cu olduğu söylenebilir ve Dionysios Areiopagosçu ile Proklos'un, XIV yy 'da Me-ister Eckhart'ı ve rheinlandlı mistikleri etkiledikleri kesindir Ama Platon'a parlak bir biçimde yeniden bağlananlar, XV yy 'ın italyan, daha doğrusu floransalı hümanistleri oldu (Platon'un bizanslı Yunanlılar tarafından getirilen metinleri, latinceye çevrildi) Rönesans'ın en ünlü platoncuları, Nikolas von Kues, Floransa
akademisi'ni yöneten Marsilio Ficino ve Pico della Mirandole'dir XVI yy 'da, Patrizi, Paracelsus, Telesio, Bruno, Charles de Bouelles, Yuda Leon gibi filozoflar; John Colşt, Thomas More, Erasmus ve Lefevre d'Etaples gibi hümanistler platonculuğu benimsediler Ficino'nun ortaya koyduğu "platonik aşk" kavramı, şairlerin esin kaynağı olurken (Maurice Sceve, Louise Labbe, Spenser, Michelangelo), platoncu ve yeniplatoncu metinler de Botticelli, Raffaello, Michelangelo gibi ressamları etkiledi Modern fizik de, platoncu matematikçilikle yeniden Kepler ve Galilei'ye bağlanarak, Aristoteles'in niteliksel biliminden uzaklaştı XVII yy 'dan itibaren platonculuk, Cambridge "platoncular"ı bir yana bırakılırsa, bir akım olarak ortadan kalkmış olmakla birlikte, bugün dahi birçok filozof üzerinde etkisini hissettirmektedir
»
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|