![]() |
Tiyatronun Kökeni Ve Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tiyatronun Kökeni Ve TarihiTİYATRONUN KÖKENİ Tiyatro da başka sanatlar gibi dinsel törenlerden doğmuş, sonra dinden bağımsızlaşarak sanatlaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlkel toplulukların animist inançlarına göre, yinelenen doğal olayların ruhları, kişilikleri vardı; bu kişiler, sonradan tapınma nesnelerine, tanrılara dönüştü ![]() İnsanlar, belli zamanlarda yapılan törenlerde bu tanrıları temsil eden maskelere bürünerek kendi yaşamlarını etkileyen doğa olayları üzerinde denetim kurmaya çalıştılar ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta canlı insanların kurban edildiği bu boğuşma ve ölümler zamanla simgeleşti, iki ayrı gücün çatışması da yerini tek bir gücün ölüm ve yeniden dirilme törenine bıraktı ![]() Bazı başka kuramlara göre ise tiyatronun kaynağı şamanist inançlardır ![]() ![]() ![]() Tiyatro, bugün de kökenindeki bu iki eğilimin izlerini taşır, bu iki eğilim arasındaki gerilimden güç alır: Bir yanda doğa güçlerini simgesel olarak canlandırma, temsil etme işlevi; öte yanda, doğaüstü güçlerin görünmesine aracılık etme işlevi ![]() Doğaya öykünme kuramına göre, tiyatronun en önemli öğesi kılık değiştirmedir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Çağ Tiyatrosu |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Antik Çağ TiyatrosuANTİK ÇAĞ TİYATROSU Tiyatro ilk kez IO 6 ![]() ![]() dithyramboy şarkılarıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İÖ 5 ![]() ![]() ![]() kopardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komedya ise İÖ 486'dan başlayarak Atina'da Lenia kış şenliğinde yapılan yarışmalarla yaygınlık kazandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunan tiyatrosunun önemli bir özelliği kamusallığıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Roma Tiyatrosu |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Roma TiyatrosuROMA TİYATROSU Roma, tiyatroya özgü bir katkı yapmaktan çok Yunan tiyatrosuna öykünmekle yetinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir Yunana oyununu Latinceye çevirerek Yunan tiyatrosunu Roma'ya tanıtan kişi Yunanlı Livius Andronicus'tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İzleyici çekmeyen oyunlara ayrılmış ödeneğin şenlik yöneticisince iptal edilebildiği bir ortamda, oynanan oyunlarda da gösteri öğeleri öne çıktı ![]() ![]() ![]() Roma döneminde tiyatro sanatı ile ilgili en önemli eser, Horatius'un Ars Poetika'sıdır ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Orta Çağ Tiyatrosu |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Orta Çağ TiyatrosuORTA ÇAĞ TİYATROSU Hristiyanlık, geleneğin sürekliliğinin parçalandığı bir ortamda, kendi tiyatrosunu yoktan var etti, kendi inançlarından yeni bir tiyatro türetti ![]() ![]() ![]() seslendirilmesiydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yerleştirilmiş platformlar üzerinde oynanan oyunu izliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaçağ tiyatro düşüncesi yeni bir görüş üretmemiş, türlerin ayrımı, ahlak eğitimi gibi antik dönem kuramcılarının düşüncelerini yinelemiş, tragedyada yıkımın yazgı olduğunu vurgulamıştır ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rönesans Tiyatrosu |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Rönesans TiyatrosuRÖNESANS TİYATROSU Rönesans tiyatrosu İtalya'da başladı, ama en önemli ürünlerini Rönesans'ı geç yaşayan İngiltere gibi ülkeler verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rönesans döneminin başında İtalyan tiyatrosu fazla kuralcı bir yola sapmış, klasik ölçülere ve Aristoteles'in zaman, mekan ve eylem birliği ölçütüne bağlı kalma adına uzun bir süre cansız ürünler vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İtalyan tiyatrosu 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İtalyan Rönesansı'nın etkisi İngiltere'de daha geç ve daha zayıf hissedildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Marlovu'un, Shakespeare'nin, Beaumant ve Fletcher'in oyunlarını herkes izleyebiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransa'da düzenli tiyatro toplulukları 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Orta Sınıf Tiyatrosu |
![]() |
![]() |
#6 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Orta Sınıf TiyatrosuORTA SINIF TİYATROSUNUN DOĞUŞU 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komedi, 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tiyatronun Kökeni Ve Tarihi |
![]() |
![]() |
#7 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tiyatronun Kökeni Ve Tarihi19 ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varoluşun karanlık yüzüne işaret eden bu tür oyunlar kolayca seyirci çekmediği için, 19 ![]() ![]() ![]() Tiyatroda doğalcılığın bir başka önemli ürünü de Rusya'da 1898'di kurulan Moskova Sanat Tiyatrosu'ydu ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çağdaş Tiyatro |
![]() |
![]() |
#8 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Çağdaş TiyatroÇAĞDAŞ TİYATRO Batı tiyatrosu bugün de genel olarak Stanislavski'nin sahne düzeni ve oyunculuk anlayışına dayalı bir gerçekciliği sürdürmekle birlikte, 20 ![]() ![]() ![]() seyirci çekemedi, hatta skandallara yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() götürdü; duygusal ve görsel değil, tinsel ya da zihinsel bir etki yaratmak için son derece öznel bir ışıklandırma yöntemi yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rusya'da da 1917 Devrimi'nden sonra, kısa bir süre için, Stanislavski'nin doğalcı anlatımına karşı olan deneysel anlayışlar tiyatroya egemen oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modernizmin Almanya'daki biçimi, dışavurumculuktu ![]() ![]() olduğunu söylediği için, sahnede gerilimi, çatışmayı ifade eden öğelere önem veriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransa'da ise deneysel tiyatro fazla gelişmedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Louis Jouvet, Charles Dullin ve Georges Pitoeff gibi yönetmenler, seyircisiz kalma noktasına düşmeden, tiyatronun da bir sanat olduğu iddiasını elden bırakmadılar ![]() ![]() İngiliz tiyatrosu, kara Avrupa'sındaki deneylerden uzak durdu ![]() ![]() ![]() da bir eğlence endüstrisi durumundaydı; gene de ülkenin ilk önemli oyun yazarı olan Eugene O'Neill'in yapıtları 1920'lerde sahnelenmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() Uyumsuzluk tiyatrosu sahnedeki bütün görsel ve duyusal öğeleri en aza indirmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|