|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
20yüzyılda, anlayışları, bale, dadacılık, estetik, gerçeküstücülük, yeni |
![]() |
20.yüzyılda Bale -gerçeküstücülük, Dadacılık Gibi Yeni Estetik Anlayışları |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() 20.yüzyılda Bale -gerçeküstücülük, Dadacılık Gibi Yeni Estetik AnlayışlarıFransız koreograflarından ve İtalyan dansçılarından XVIII ![]() ![]() ![]() Petipa, yalnızca Ruslardan oluşan bir dansçılar topluluğu oluşturma hazırlıklarına girişti; dayanıklılık ve çevreye uyma yetenekleri sayesinde çok sayıda bale hazırladı ve sahneledi: Uyuyan Güzel (1890); Kuğu Gölü (1891); Fındıkkıran (1902, müzik: Çaykovski); vb ![]() ![]() Alexandr Gorski, daha gerçekçi kavramlar benimsetmeye çalıştı, İsadora Duncan, L die Fuller yepyeni dans biçimleri yarattılar ![]() ![]() ![]() Nijinski, T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahnelediği başlıca yapıtlar arasında şunlar sayılabilir: Stravinskiy 'nin müziği üstüne,Ateş Kuşu (1910); PetruşJca (1911); Bahar Ayini (1913) ; Rimski-Korsakov'un Şehrazad'ı (1910); Debussy'nin Bir Kır Perisinin Öğleden Sonrası (1912); Ravel'in Daphnis ile Chloe'si (1912); Dukas'ın Peri Kızı; Manuel de Falla'nın Üç Köşeli Şapka ve Sihirbazın Aşkı baleleri; Darius Milhaud'nun Le Train bleu'sü (Mavi Tren); Francis Poulenc'in Les Biches adlı balesi ![]() Birinci Dünya savaşından sonra, gerçeküstücülük, dadacılık gibi yeni estetik anlayışları, İspanya'deki gibi folklor kökenli yeni esin kaynakları ve yeni klasikçilik ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() Paris Operası'nda yirmi yıldan uzun süre boyunca çok sayıda bale sahneledi; özellikle başlangıçta Solange Schwarz, Lu-cette Darsonval ve Yvette Chauvire gibi dansçılara eşlik etti ![]() Daha sonra Lander ve Aveline gibi koreograflar, Les İndes galantes'ı gerçekleştirdiler ![]() İsveç balesi, 1921'de Jean Cocteau'nun yazdığı Les Maries de la Tour Eiffel'i (Eiffel Kulesinde Evlenenler, 1921; müzik: Germaine Tailleferre, Georges Auric, Arthur Honegger, Darius Milhaud ve Francis Poulenc) sahneledi ![]() 1928'de Ninette de Valois'nın Vic-Wells Ballet'i Şah-Mut'ı (daha sonraları Margot Fonteynîe) sundu; Ballet jooss 1932'de La Table Verte et le Mîroir'ı (Yeşil Masa ve Ayna) sahneledi; George Balanchine'in girişimiyle kurulan, koreografları arasında jeröme Robbins'in de bulunduğu New York City Ballet, özellikle Balanchine'in yapıtlarına yer verdi ![]() ![]() Ayrıca janine Charrat ve jean Babilee koreografi alanında önemli çalışmalar yaptılar ![]() ![]() ![]() P ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|