![]() |
Karagöz Ve Hacivat Oyunları Tarihçesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Karagöz Ve Hacivat Oyunları TarihçesiKARAGÖZ VE HACIVAT OYUNLARININ TARİHÇESİ Deriden yapılan tasvirlere arkadan vuran ışığın tasvirlerin gölgesini beyaz bir perde üzerine yansıtması temeline dayanan gölge oyunu doğu kültürlerine özgü bir sanattır ve ortaya çıkışı hakkında değişik rivayetler vardır ![]() ![]() ![]() üzerine derin bir üzüntüye kapılır ![]() üzüntüsünü hafifletmek için sarayın bir odasına gerdiği beyaz bir perdenin arkasından geçirdiği bir kadının perde üzerine düşen gölgesini ölen kadının hayali diye sunar (Bizdeki Karagöz <http://www ![]() ![]() ![]() Hacıvat <http://www ![]() ![]() ![]() çekicidir) ![]() yapımı] Bir başka rivayete göre ise Hint'ten çıkmış 4 ![]() ![]() Java'ya geçmiş ve buradan da batı dünyasına yayılmıştır ![]() Gölge oyunu tekniğinin Türk toplumunda ne zaman kullanılmaya başlandığı hakkında kesin bir bilgi yoktur ![]() onlardan da Türklere geçmiştir ![]() paralel olarak batıya geçmiştir ![]() çıkışı ve ne zaman Karagöz ve hacıvat olarak biçimlendiği hakkında değişik görüşler vardır ![]() Ulucami'nin inşaatı sırasında Bursa'da geçmiştir ![]() demirci ustası Kambur Bâli Çelebi ( Karagöz ) ile duvarcı ustası Halil Hacı İvaz ( Hacıvat ) arasında geçen nükteli konuşmaları dinlemek isteyen işçiler işi gücü bırakıp onların etrafında toplanır, bu yüzden de inşaat yavaş ilerlermiş ![]() ![]() rivayete göre ise Karagöz idam edilmiş, Hacıvat ise hacca giderken yolda ölmüştür) ![]() Küşterî başından beyaz sarığını çıkarıp germiş ve arkasına bir şema(ışık) yakarak ayağından çıkardığı çarıkları ile de Karagöz ve Hacıvat'ın tasvirlerini canlandırıp nükteli konuşmalarını tekrar etmiş ![]() sonra da Karagöz oyunları değişik mekanlarda oynanır olmuş ![]() Karagöz perdesine Şeyh Küşterî meydanı denir ve Şeyh Küşterî Karagözcülüğün pîri kabul edilir ![]() ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLER İÇİN<http://www ![]() ![]() ![]() D ![]() ![]() ![]() ![]() 1517 yılında Mısır'ı fetheden Yavuz Sultan Selim'in Memlük sultanı Tumanbay'ın Nil nehri üzerindeki Roda adasında asılışını hayal perdesinde canlandıran bir hayal sanatçısını, oğlu Kanuni Sultan Süleyman'ın da görmesini arzu ederek İstanbul'a getirmesiyle gölge oyunu Anadolu'ya girmiştir: "*Türkler 16 ![]() tekniğini Mısır'dan almışlardır ![]() sahneler bulunduğu için ilk başlarda Türk gölge oyunlarında da buna uyulmuştur ![]() pek rastlanmaz ![]() ![]() duymayız ![]() yaratıcılığı katılmış, çok renkli, hareketli bir biçim verilmiş, kesin,, biçimini aldıktan sonra da Osmanlı İmparatorluğunun etki alanı çevresinde yayılmıştır ![]() dönüp yerleşmiştir ![]() ![]() oyununu anlatırken, bunun karagöz olduğunu, Mısır'a Türkler tarafından sokulduğunu ve çoğunlukla Türkçe oynatıldığını belirtmişlerdir ![]() [image: Gösteride herkes oynuyor] *Yaptığım bir gösteri sırasında tüm seyirciler Karagöz ile birlikte oynuyor* Sayın Prof ![]() yanıt vermektedir; "*Geleneksel tiyatromuz üzerindeki çalışmalarıyla konuya yeni belgeler ve görüşler kazandıran değerli incelemeci Metin And, Geleneksel Türk Tiyatrosu adlı büyük eserinde gölge oyununun Türkiye'ye 16 ![]() yüzyılda gelmiş olduğunu ve Türkiye'de gölge oyununun varlığını kesin olarak gösteren kaynaklara da 16 ![]() ![]() Kitabımızın ön yazısında da sözünü ettiğimiz üzere İbni İlyas adlı bir Arap tarihçinin eserinden öğrendiğimize göre (2)1 ![]() yıl (1517), Cize'de seyrettiği bir gölge oyununu çok beğenmiş, Memluk Sultanı 2 ![]() Süleyman (Kanuni)'ın da görüp eğlenmesi için Mısır'lı hayalciyi İstanbul'a götürmek istediğini bildirmiştir ![]() Türkiye'ye 16 ![]() olarak görmekte ve "Türkler 16 ![]() yansıtma tekniğini Mısır'dan almışlardır demekte; 13 ![]() oyunlarıyla 16 yüzyıldaki Türk gölge oyunları arasında "ortak noktalar" bulunduğunu belirttikten ve Mısır gölge oyunu tasvirleriyle Türk gölge oyunu tasvirleri arasındaki benzerliklere de işaret ettikten sonra "16 ![]() Türkiye'de gölge oyunu üzerine belgelerin birden bire artmış olması ve kukla için kullanılan hayal'i gölge oyunundan ayırmak için hayal-i zıll veya zıll-i hayal deyimlerinin gene bu yüzyılda kullanılmış olması"nın "bu görüşü destekleyen kanıtlar" olduğunu söylemektedir ![]() oyunlarıyla Türk gölge oyunları arasındaki benzerlik, bu oyunun Türkiye'ye Mısır yoluyla geldiğini gösteriyor; fakat bunun 1517 de geldiği yolundaki kanıtlar yeterli görünmemektedir ![]() siyaset ve askerlik ilişkileri 13 ![]() çıkmaktadır: Mısır'da kurulan (1250) Memlûk İmparatorluğu'nun Anadolu'daki Dulkadiroğulları ve Ramazanoğulları beyliklerinin "metbû"u olduğu, hatta başka beylikler üzerinde de hak iddia ettiği; 1 ![]() ![]() Anadolu'yu İlhanlı egemenliğinden kurtarmak üzere, bir kısım Anadolu Türk beylerinin çağrısı üzerine Anadolu'ya gittiği, İlhanlı ordusunu yedikten sonra Kayseri'ye kadar ilerlediği (1277) biliniyor ![]() olan siyaset ilişkileri daha sonraki yüzyıllarda da sürmüştür ![]() Memlûkler devrinde Mısır, İslam dünyasının en büyük kültür merkezlerinden biri idi ![]() öğrenciler Mısır'a gitmekte idi ![]() Bedrettin 1359-1417 Kahire medresesinde okumuş, sonra da Sultanın oğluna hocalık etmişti) Siyaset ve askerlik ilişkileri yanında bu kültür ilişkileri, Mısır gölge oyununun Anadolu'ya daha önceki yüzyıllarda gelme olanağı bulunduğunu gösterir ![]() ilişkilerin özellikle 13 ![]() ![]() oyununun 13 ![]() gölge oyununun Sultan Orhan (hük 1324-1362) devrinde meydana geldiği yolunda bir söylentinin bulunması dikkate değer ![]() kuşağa sürüp giden söylenti ve mekabelerde çoklukla bir gerçek payı vardır ![]() Son Memlûk sultanının idamını perdeye yansıtan Mısır'lı hayalciyi Yavuz'un İstanbul'a götürmek istemesini, gölge oyununun o tarihte Türkiye'ye girdiği anlamında değil, padişahın yaptığı işleri canlandıran bir oyunu oğluna ve İstanbul seyircisine gösterme göstermek istemesi yolunda yorumlayabiliriz ![]() Nitekim bugün bir hükümet ya da devlet başkanının yabancı bir tiyatro topluluğunu Türkiye'ye çağırması, Türkiye'de daha önce tiyatro bulunmadığı anlamına gelmez ![]() Evliya Çelebi'ye göre ise; Efelioğlu Hacı Eyvad, Selçuklular çağında Mekke'den Bursa'ya gidip gelen Yorkça Halil diye tanınmış biridir ![]() yolculuklardan birinde kendisini eşkiyalar öldürmüştür ![]() Tekfuru Kostantin'in seyisi olup Edirne dolaylarında Kırk Kilise'den kıptî Sofyozlu Balî Çelebidir ![]() gönderdiğinde Hacıvat ile buluşup konuşurlardı ![]() onların söyleşmelerini gölge oyunu olarak oynatırlardı ![]() Anadolu Selçuklu devleti 1308-1318 yıllarında son bulmuştur, Evliya Çelebi ise 1611 yılında doğmuştur ![]() yıl önceki bir olay hakkındaki görüşlerinin güvenilirliği yoruma açıktır ![]() Karagöz sanatının Hindistandan batıya göç eden çingeneler yoluyla ya da İspanya'dan göç eden Yahudiler yoluyla Anadolu'ya geldiğini söyleyenler de çıkmıştır ancak bu tür görüşleri ortaya atanlar sağlam bir kanıt gösterememektedirler ![]() Karagöz ile Hacıvat'ın gerçekten yaşayıp yaşamadıkları ise hiçbir şekilde ispat edilememiştir ![]() gerçek birer kişi mi yoksa bir hayal ürünü mü olduğu hakkında uzun süreli yazılar yazmışlarsa da bu konu hiç bir zaman açıklık kazanamamıştır ![]() konuyla ilgili olarak Selim Nüzhet gerçek, Türk temâşası adlı kitabında şöyle diyor "* ![]() ![]() ![]() kati hiç bir vesika olmadığına ve gördüğümüz veçhile mevcut malumatın indi bir takım mülahazalardan ibaret bulunduğuna göre bir hükmü birlikte vermeye çalışalım: Karagözün varlığını, yokluğunu hars noktai nazarından layık olduğu ehemmiyetle düşünürsek onun fâni bir mevcut olmadığını kabul etmek daha makul olur ![]() ruhunda, Türk vicdanında yaşamış mâşeri bir mevcuttur ![]() tecelli sırrına mazhar olurken hakiki ferd gibi ete, kemiğe ve sinire muhtac değildir ![]() münakaşa mevzuu olmuştur ![]() kıymeti ve ehemmiyeti azalmamıştır ![]() bürünerek tecessüm ettiği zaman hakikatten daha canlı bir hayal şeklindedir ![]() Ezelî ve ebedî bir hüviyettir ![]() dehasından yaratmış ve ona kendi özünden ölmez bir can vermiştir ![]() fanî zannetmek, ona bir mezar düşünmek onu küçültmek, onu öldürmektir ![]() Sahne arkası İslam dünyasında bu oyuna zıll-i hayâl (hayal gölgesi), hayâl-el sitare (perde hayâli) gibi adlar verilmiştir ![]() eserlerinde hayâl sahnesi Dünya'ya, insanlar ve diğer varlıklar perdedeki geçici hayallere benzetilmiş,oyundaki hayaller nasıl perde arkasındaki sanatçı tarafından oynatılıyorsa, evrendeki varlıkları da görünmeyen bir yaratıcının hareket ettirdiği anlatılmıştır ![]() 16 ![]() başlıcalarından olduğunu gösteren pek çok belge vardır ![]() Efendi'nin (1490-1574) hayâl oyununu ibret gözüyle seyretmenin cezayı gerektirmeyeceği yolundaki fetvası bunların en önemlisidir ![]() *Rayetu hayâl al-zılli ekbera ibrâtın Limen huva fi ilmil-hakikatı râkı Şuhusun ve eşbahun temerru ve tankadî Vatefna serian vel-muhariku bakî ![]() (Gerçek biliminde yükselmek isteyenler için gölge oyununda büyük ibretler olduğunu gördüm ![]() oluyor, onları oynatan ise durucu kalıyor) demiştir ![]() 17 ![]() ![]() yerli yazarların eserlerinden ve o çağda İstanbul'da bulunmuş Avrupalıların anı ve gezi kitaplarından öğrenildiğine göre ramazan ayında kahvehanelerde, başka zamanlarda da evlenme, doğum, sünnet düğünü vs ![]() konak ve evlerde yapılan şenliklerde oynatılan bu oyunlar Osmanlı toplumunun belli başlı eğlencelerinden biriydi ![]() 19 ![]() olan olduğunu yerli ve yabancı kaynaklardan öğreniyoruz ![]() kaynaklara göre, II ![]() on bir ayrı yerde Karagöz oynatılmıştır ![]() ![]() devirlerinde bazı Karagöz sanatçıları Mızıkayı Hümayun himayesine alınmışlardır ![]() tekkelerden (Şeyh Fehmi efendi, Müştak Baba), kimisinin medreseden (Darphaneli Hafız efendi, Hafız Mehmet efendi) ![]() (Enderunlu Hakkı bey, Enderunlu Tevfik efendi), kimisinin katiplikten (Katip Salih efendi), kimisinin cerrahlıktan (Cerrah Salih efendi), pek çoğunun da esnaflıktan (Yorgancı Abdullah Efendi, Püskülcü Hüsnü Efendi, Kantarcı Hakkı Efendi, Hamamcı Süleyman Efendi, Yemenici Andon Efendi, Çilingir Ohannes Efendi) olduğu görülür ![]() Esnek yapısı itibariyle doğaçlamaya ve güncel olayların işlenmesine son derece açık olan Karagöz perdesi, zamanının en önemli toplumsal yergi vasıtasıydı ![]() temsil ettiği dönemler vardır ![]() sanatçıları devlet ileri gelenlerinden bazılarının hırsızlığını, rüşvetçiliğini vs ![]() bulunmuş, oyunlar yasaklanmış, devlet ileri gelenlerinin perdeye yansıtılmaları ağır cezalara bağlanmış, bu yasaklamalardan sonra Karagöz sıradan, kaba saba bir güldürü durumuna düşmüştür ![]() ![]() çeyreğinde bir süre daha yaşayan Karagöz, zaman içinde tiyatronun, sinemanın daha sonra da televizyonun hayata girmesiyle tamamen etkisini kaybetmiştir ![]() Ancak Karagöz oyunlarının etkisini kaybetmesindeki sebep sadece teknoloji alanındaki gelişmeler olmamıştır ![]() ![]() yirminci yüzyılın başlarında etkisini göstermeye başlamış, geleneksel Türk tiyatrosunun en önemli özelliği olan doğaçlama geleneği terkedilmiş bunun ![]() yerini batı tiyatrolarında olduğu gibi yazılı metinler almıştır ![]() metne bağlı kalarak oynatılan Karagöz oyunları, yeni oyunlar yazılamadığı için çağa ve insanların kültürel gelişimlerine ayak uyduramamış, eskiden oynatılan oyunların aynısının tekrar tekrar perdeye getirilmesi insanların ilgisini çekmez olmuştur ![]() durumunda Karagöz eskiden olduğu gibi saygın ve yaygın bir duruma gelebilecektir, aksi takdirde önümüzdeki on yıllar içinde Karagöz sanatımız tarih kitaplarının arasında kalıp yok olmaya mahkumdur ![]() artık bir avuç gönüllü tarafından yaşatılmaya çalışılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Umuyoruz ki devletimiz kültür politikalarını yeniden gözden geçirir ve ölmek üzere olan Karagöz sanatımızın yaşaması için gerekli yasal düzenlemeleri yapar ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Karagöz Ve Hacivat Oyunları Tarihçesi |
![]() |
![]() |
#2 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Karagöz Ve Hacivat Oyunları Tarihçesigeleneksel tiyatrolarımızdan belkide en sevilen ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|