09-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kurban Kesmenin Vakti - Kurban Ne Zaman Kesimlelidir?
Kurban Kesmenin Vakti - Kurban Ne Zaman Kesimlelidir?
Kurban Kesmenin Vakti - Kurban Ne Zaman Kesimlelidir?
Kurban Kesmenin Vakti
Kurban kesmenin vakti, kurban bayramı gününün güneşi doğup iki rekât namaz ve iki hutbe okuyacak kadar yükseldikten sonra başlayıp teşrik günlerinin güneşi batıncaya kadar devam eder Teşrik günleri, Zilhicce ayının 11, 12 ve 13- günleridir Kurban kesmek için en makbul vakit Bayram namazını kıldıktan sonraki vakittir
Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Kurbanlarda dört şey yeterli değildir: Bu günümüzde bizim ilk yapa-cağımız şey, namaz kılmak, ondan sonra (evlerimize) dönüp kurban kesmektir Kim böyle yaparsa sünnetimize uygun davranmış olur Kim namazdan önce boğazlarsa bu, yalnız ailesine takdim ettiği bir et sayılır, onun kurban ibadetiyle hiçbir ilgisi yoktur [5]
Teşrik günlerinin tamamında kurban kesilebilir [6] Kurban Kestikten Sonra Kurbanla îlgili Hususlar
Eğer kişi kesilecek kurbanı 'Şu koyunumu kurban edeceğim' şeklinde adayarak kendisine vacib kılmışsa, kesilen bu kurbandan hem kesenin, hem de nafakası kendisine ait olan aile bireylerinin yemesi caiz olmaz Onlardan biri, o kurbandan yerse onun bedelini ödemek mecburiyetindedir
Kesilen kurban sünnet olarak kesilmişse, sahibi istediği kadar yiyebilir ve çocuklarına da yedirebilir İstediği kadarını da sadaka olarak verebilir Fakat efdal olanı, azını yeyip çoğunu sadaka olarak vermektir Örneğin üçte birini yer, üçte birini fakirlere dağıtır, üçte birini de -zengin olsalar dahi- arkadaşlarına ve komşularına verebilir Ancak zengine verilen kurban eti yenmek üzere hediye olarak verilir Zengin kendisine gelen kurban etini satamaz Fakire verilen kurban eti ise onu mülk edinmesi için verilir Fakir isterse onu yer, isterse satar, isterse de başkasına hediye edebilir Bu hükümlerde asıl olan şu ayettir:
Biz o kurbanlık develeri de size Allah'ın (dininin) işaretlerinden yaptık Onlarda sizin için hayır vardır O halde onlar ayaklan üzerinde durup kurban edilirken onların üzerine Allah'ın adını anın Artık (kesilip) yanları yere düşünce de onlardan yeyin Kanaatkar olana da, isteyene de yedirin İşte böyle onları size müsahhar kıldık Umulur ki şükredersiniz
(Hac/36)
Ayette geçen el-Budne kelimesi, ihramda olan kişinin hediye ettiği devedir Bu hususta diğer hayvanlar da develere kıyas edilmiştir; yani diğer kurbanlık hayvanlar da Allah'ın dininin alâmetler indendir Ayetteki savvaf kelimesi (bir ayağı bağlı üç ayak üzerinde duran deve' demektir Ayetteki el-Bâis kelimesi de 'şiddetli ihtiyaç sahibi fakir' demektir
Kurban kesen kişi, kurbanın derisini sadaka olarak verebilir veya o deriyi kendisi kullanabilir Ancak deriyi satması veya kasap ücreti olarak vermesi caiz değildir Çünkü böyle yapmak kurbanda bir eksikliktir, bu da kurbanı ifsad eder Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:
Kim kurbanının derisini satarsa, onun kurbanı yoktur [7]
|
|
|