![]() |
İbn-İ Sinanın Hayatı Ve Eserleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbn-İ Sinanın Hayatı Ve Eserleriİbn-i Sinanın Hayatı ve Eserleri İbn-i Sinanın Hayatı ve Eserleri İBN-İ SİNA’ NIN HAYATI VE ESERLERİ (980-1037) Ünlü Türk filozofu İbni Sina (Ebu ali el-Hüseyin bin Abdullah İbn-i Sina) Farabi’nin ölümünden otuz yıl sonra , Ağustos 980 tarihinde bugünkü Özbekistan sınırları içerisindeki Buhara şehrinin Afşane köyünde dünyaya gelmiştir ve bütün Ortaçağ Avrupa’sında felsefenin temel taşlarından birisi olarak kabul edilip “Avicenna” ismi ile ün kazanmıştır ![]() HAYATI Çocukluk ve Gençlik On yaşındayken o devrin klasik eğitimini bitirip (Kur’an ve edebiyat) , geometri , fıkıh (İslam hukuku) , Grek felsefesi ve mantık öğrenir ![]() ![]() Onaltı yaşında ünlü olan İbni Sina , idaresi altında hekimler çalıştırmaya başlar ![]() ![]() Kütüphaneye Kabul Onsekiz yaşındaki İbni Sina bilinen bütün ilimlere vakıftır ![]() ![]() ![]() ![]() Seyahatler Saltanatın son günlerinde Buhara’dan ayrılan İbni Sina , Horasan ve Harizm illerini dolaşır ve kendisini takdir edip ağarlayacak bir saray çevresi arar ![]() 1012 senesinde geldiği Cürcan’da , ölümüne kadar yanından ayrılmayacak olan talebesi Ebu Ubeyd el-Cüzcani ile karşılaşır ve Şirazi ile yakın dostluklar kurar ![]() ![]() ( El-Kanun’un başlangıcı , El-Mecesti özeti ) Bu dönemde kendi halini dile getiren kasidesinin (1) bir beyiti şöyledir ![]() Galiba yok bana dar gelmeyecek bir belde , Değerim çok , alacak müşteri bilmem nerede? Politika hemedan emrinin veziri olan İbni Sina, hekim, bakan ve filozof olarak dolu ve hareketli bir hayat sürdürmeye başlar ![]() ![]() Uğradığı siyasi iftiralar , görevinden alınıp , Ferdecan kalesine kapatılmasına sebep olur ![]() ![]() İsfahan Hapisten çıkarılan İbni Sina , Hemedan’a dönmüştür fakat kendisini kıskananlar tarafından gözlenir ve gizlice İsfahan’a kaçar ![]() ![]() ![]() ![]() ESERLERİ İbni Sina hemen her ilim dalında eserler yazmış ve özellikle filozof dalında ün kazanmıştır ![]() Onyedisi sadece tıbba ait olan yüzaltmış küsur eseri vardır ![]() El-Şifa El-Kanun fi’t-Tıp ( Tıp Kanunu ) El-İşaret ve’t-Tenbihat El-necat “Metafizik” ve “Kitab el-Nefs” adlı eserleri Latinceye en önce çevrilenleridir ![]() ![]() ![]() ![]() “El-Kanun Fit’t-Tıbb” adlı eserinin bir kısmını Cürcan ve Rey’de yazmıştır ve esri Hamedan’da tamamlamıştır ![]() ![]() ![]() İbni Sina hemen her ilim dalında eserler yazmış ve özellikle filozof olarak ün kazanmıştır ![]() ![]() FELSEFESİ İslam felsefesinin iki büyük okulu ; meşaiyye ve işrakkiye okullarıdır ![]() Meşailik : Platon-Aristotales uzlaştırılması , İşrakilik ; Platon– Tasavvuf uzlaştırılmasıdır ![]() Deneycilikle akılcılığı bağdaştıran İbni Sina bu bağdaştırmasında doğabilimsel islam felsefesinin kurucusu Razi ile Farabi’den yararlanır ![]() ![]() İbni Sina felsefesi üçe ayrılır ![]() • Yüksek bilimler ( Al-ilm-ül-ali) Maddesinden tümüyle ayrışmış biçimlerin bilimiki bunlar : metafizik ve mantıktır ![]() • Aşağı bilimler ( Al- ilm-ül-efsel ) Maddesine bağlı biçimlerin bilimiki bunlar tabiat bilimleridir ![]() • Orta bilimler ( Al-ilm-ül-avsat ) Maddesinden ancak zihinde ayrılan bilimler ki bunlar matematik bilimleridir ![]() İbni Sina matematikten mantığa ve oradanda metafiziğe geçer Aristo gibi felsefeyi ikiye ayırır ; • Nazari Hikmet ( Kuramsal felsefe ) • Amali Hikmet ( Eylemsel Felsefe) Birincisinde tabiat felsefesi , matematik felsefe ve metafizik vardır ![]() ![]() İkincisi hem eyleme hem de bilgiye aittir ![]() Mantık Mantık, İbni Sina‘ya göre ister felsefe içinde , ister ondan bağımsız görülsün bir alet’tir ![]() ![]() İbni Sina mantığı psikolojiden çıkarıp düşünce kanunlarını psikoloji üzerine kurmuştur ![]() ![]() bilgi Teorisi İbni Sina, tüm bilgilerimizin sezgiyle elde edilen açık ilkelerden çıkarsama ( Ar ![]() ![]() ![]() Empirisme’i mantiki rationalisme in içinde açıklamaktadır ![]() ![]() ![]() Tabiat ilimleri İbni Sina‘ya göre tabiat ilimleri metafiziğin başıdır ![]() ![]() Bütün cisimlerin ibaret olduğu madde ve şekil , İbni Sina’ya göre hem mantık , hem fizik , hem metafiziği ilgilendirir ![]() Psikoloji İbni Sina‘nın psikolojisi bir yandan fiziğe , öte yandan metafiziğe bağlıdır ![]() ![]() ![]() • Deneysel ve ya empirik psikolojisi • Rasyonel ve ya içe bakış psikolojisi Ruhun Tanımı İbni Sina‘ya göre ruh manevi bir cevherdir (4) ruhun bedenden ayrı manevi bir cevher olduğunu kanıtlamak için insanı tair (l’homme volant , uçan insan) diye bilinen bir temsil kullanmıştır bu temsil bütün batı orta çağında yayılmış Bonaventura , Albertus Magnus tarafından sonradan kullanılmıştır ![]() İbni Sina‘ya göre nefs birleşiceği bedeni almadan önce ferdi varlığı yoktur ![]() Metafizik Aristo gibi İbni Sina da metafiziği varlık olması bakımından varlık olma ilmi diye tanımlıyor ![]() ![]() ![]() Mistik Felsefe veya Tasavvuf İbni Sina‘nın insanın tanrısal alemle ilişki kurabilesi için öngördüğü yol bir çeşit manevi sezgidir ![]() Bu yolu “Hay İbn Yakzan” ve “Kitab üt-tayr-Kuş kitabı” gibi eserlerinde açıklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlak İbni Sina eserlerinin her birinde ahlaka felsefi açıdan yaklaşarak onu bölümlere ayırmıştır ![]() İbni Sina‘ya göre üç türlü kötülük vardır; • Fiziki kötülük ki İbni Sina buna kötülük der ![]() • Psikolojik kötülük; keder , elem şeklinde görülür ![]() • Metafizik kötülük ki İbni Sina “günah” olarak adlandırır ![]() Filozofa göre iyilik , yetkinlik ve mutluluk fikrinin doğması için kötülüğün olması gereklidir ![]() Mutluluk ise ruhun temizlendiği ve Faal Akla(5) yöneldiği eylemdir ![]() ![]() Din Felsefesi İbni Sina bu konuda Farabi’yi ve ansiklopedicileri tamamlar fakat dinle felsefeyi uzlaştırmada dine yakındır ![]() • Siyasi • Psikolojik ve ahlaki olmak üzere iki rolü olduğunu söyler ![]() İBNİ SİNA OKULU İbni Sina , İslam felsefesi içerisinde başlıbaşına bir okul olarak kabul edilebilir ![]() ![]() ![]() Ebu Abdullah Masumi ise en sevdiği öğrencisi diye tanınmaktadır ![]() ![]() Meymun Bin Necip Al-Vasifi, tanınmış astronom ve şair Ömer Hayyam , Ömer Hayyam’ın öğrencisi Ebu’l Maali , Behmenyar’ın öğrencisi Ebu’l Abbas Zevkeri, geometri, mantık ve felsefeyle uğraşan Abdürrezzak Et-Türki de İbni Sina okulundan sayılırlar ![]() İBNİ SİNA FELSEFESİNİN ORTAÇAĞ AVRUPASINDA ETKİLERİ İbni Sina‘nın eserleri onikinci yüzyılda latinceye cevriltmiştir ![]() ![]() İbni Sina’nın özellikle Toledo’da tercümeleri yapılan eserleri daha sonra , Batı Üniversitelerinin temel ders kitapları haline gelmiş ve uzun süre okutulmuştur ![]() İbni Sina Ortaçağ batılı düşünürlerinin rahatça başvurdukları bir kaynak olduğu gibi düşüncelerinin üstadlarından biridir ![]() Filofofun Avrupa’ya ilk etkisi , yaklaşık bir asır kadar sürmüş olan ilk tyercümeler çağından 1230′a doğru , Paris Psikoposu Auvergne’li Guillaume’un Aristo ve takipçilerine (Farabi-Alpharabius, Gazzali-Algaxel ve İbni Sina-Avicenna) karşı açtığı kampanyaya kadar sürer ![]() İkinci etkisi, Aristo incelemelerine ve yorumlamalarına izin veren 1231 psikoposluk kararnamesinden Albertus Magnus’un derleme eserlerine kadar olan dönemdir(1260) ![]() Üçüncü etkisi ise İbni Sina’nın Saint Thomas’ın sentezinde belirgin bir yer aldığı dönemdir ![]() Avrupa’da İbni Sina felsefesinin doruğu , Latin skolastiğinin doruğa ulaştığı dönemdir(XIII ![]() ![]() ![]() Batı düşüncesine etkisinde “Bilgi Teorisiyle” kronolojik olarak ilk sırayı alır ![]() ![]() İbni Sina “Bilgi Teorisiyle” St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fertleşme teorisi de Robert Grosseteste , Albertus Magnus ve Bacon’ı etkilemiştir ![]() İbni Sina Ortaçağ batılı düşünürlerinin rahatça başvurduğu bir kaynak olduğu gibi düşüncelerinin üstadlarından biridir ![]() ![]() ![]() SONUÇ Ortaçağ Türk İslam Felsefesinin ulaştığı yüksektepelerden biri olan İbni Sina , ünlü bir tıp bilgini olmasının yanısıra , dopdolu ve mücadeleli geçen yaşamı boyunca hayatın iksirini aramış , ardında zamanın bütün ilimlerini kapsayan bir kütüphane dolusu değerli eser bırakmış bir filozoftur ![]() İlme ve Türk İslam dünyasına böylesi katkılarda bulunmuş filozofumuz , yirmibirinci yüzyıla adım atmakta olduğumuz şu günlerde , bir hastaneye isim vermiş olmasıyla tanınmaktan çok daha fazlasını hak etmiştir ![]() ![]() Yeni Yüksektepe Kültür Derneği İbni Sina kütüphanesi , geçmişi koruyup , geleceği kurtarmak amacıyla İbni Sina gibi yüksektepelerin önderliğinde yeni insana hizmet etmektir ![]() Ferim ÇIKGEL Yararlanılan Kaynaklar : - Doç ![]() ![]() ![]() ![]() - Hilmi Ziya Ülken,”İslam Felsefesi”, Ülken Yay ![]() -“Uluslatrarası İBN TÜRK, HAREZMİ, FARABİ ve İBNİ SİNA SEMPOZYUMU BİLDİRİLERİ”, Ankara 9-12 Eylül 1985, Ank ![]() ![]() ![]() - Felsefe Arşivi, Sayı:22-23, Edebiyat Fakültesi Matbaası İstanbul 1981 - Doç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Orhan Hançerlioğlu, Felsefe sözlüğü, Remzi Kitabevi Yay ![]() - Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (1) Kaside : Onbeş beyitten aşağı olmayan ve çoğu kez büyükleri övmek için yazılan koşuk ![]() (2) Kelamcılar : İslam tanrıbilimcileri (Os ![]() ![]() (3) Nefs : Ruh, can, hayat ![]() (4) Cevher : Değişen yüklemlere desteklik eden değişmez gerçeklik ![]() ![]() (5) Faal Akıl : Bütün alemin ruhu ve bedeni ![]() |
![]() |
![]() |
|