|
|
Konu Araçları |
nelerdir, televizyonun, yararları, zararları |
Televizyonun Yararları Ve Zararları Nelerdir? |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Televizyonun Yararları Ve Zararları Nelerdir?Televizyonun Yararları ve Zararları Nelerdir? Televizyonun Yararları ve Zararları Nelerdir? televizyonun yararları ve zararları nelerdir televizyonun yararları ve zararları maddeler halinde televizyon izlemek yararlımıdır zararlımıdır Televizyon izlemenin Yararları a Çocukları eve bağlayarak ailede ortak ilgiler yaratıp aile mutluluğunu gerçekleştirir b Çocuğun kültürünü geliştirir c Çocuğu düşünmeye tevşvik eder d Çocukların ilgi ve hayat alanlarım genişletir e Çocukların estetik zevklerini geliştirir Televizyon izlemenin Zararları a Çocuğu yararlı etkinliklerden alıkoyabilir, onu edilginleştirir, yaratıcılıktan ve etkinlikten uzaklaştırır b Çocukta tek tip değer yargıları geliştirilebilir c Duygusal yönden güven içinde olmayan çocuklarda endişe ve korkular geliştirebilir Onlarda sürekli korku içinde olma gibi davranışlar geliştirebilir d ilkokul yıllarında kişiliklerinin biçimlendiği dönemde onlarda saldırganlık duyguları geliştirebilir e ABD de özellikle çocuklar arasında şişmanlık yaygındır Bunun sebebi, TV karşısında saatlerce kıpırdamadan oturmak ve abur cubur yemektir f TV'de gördükleri herşeyi gerçek olarak algılayabilirler5 g) Çocuklar, gerçekle gerçek olmayanı ayırdetmekte güçlük çekerler Gözleri önünde olup bitenin bir oyun ya da temsil olduğunu bilmez, gerçek sanırlar Süperman gibi uçmaya çalışırlar Televizyonun çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerinden birisi,şiddet duygularını uyarmasıdır Saldırganlık içerikli programlar çocukları da saldırgan olmaya yöneltmektedirÇocuk, kitle iletişim araçlarının günlük ve anlık tatmini için kullanır Toplumun modellerini öğrenmek için değil Fakat bu arada bilinçsizolarak bunları da öğrenmekte ve toplumsallaşmaktadır • Ayrıca kitle iletişim-araçları, çocuğun eğitilmesi bakımından sadece eğitim amacıyla okullarda kullanılmaya başlamıştır • Okul sistemlerince iletişim araçlarının eğitimsel imkânları uzun süre farkedilmiştir Güldürü kitapları, tarih ve edebiyat öğretmek için yayınlandılar Tamamen eğitimsel filmler yapıldı Eğitimsel radyo,okul dışındaki doğa araştırmaları, edebiyat, tiyatro, coğrafya ve matematik dallarındaki uzmanları sınıfa getirmiştir Sonra eğitimsel TV, eğitimsel radyonun yerini aldı Böylece görsel eğitim alanı bir uzmanlık durumuna gelmiştir Bu konularda öğretmenler kurslardan geçirilmektedir Ayrıca batıda gelişmiş ülkelerde görsel işitsel kitaplıklar oluşturulmuştur Eğitimcilerin tüm kitle iletişim araçları bakımından işlevi, bu araçlardaki programları ve yayınları eleştirmek ve seçmektir Zararlı olanları çocuk yönünden eleştirmek, en uygun olanları ise çocuk için seçmektir Özellikle TV, yetişkin eğitiminde de yararlı olabilir Onlara hem okuma yazma, hem mesleksel kurslar açısından yararlı olabilir Ayrıca onların bilgi, görgülerini arttırmak, tutumlarım değiştirmek ve genel kültürlerini arttırmak açısından da oldukça yararlı oldukları bir gerçektir TV, ayrıca eğitimsel programlarında en yetenekli öğretmenlerden geniş kitlelerin yararlanmasını da sağlamaktadırRadyo ve Televizyondaki eğitim yayınları, içeriğine göre a) Temel eğitim, b) Tamamlayıcı eğitim olarak gruplandırılabilirTemel eğitim türündeki eğitici yayınlarda, okullarda verilen eğitim verildiği gibi, bireye bazı beceriler, uğraşılar, bilgiler verilmesi de amaçlanır Bu eğitim kapsamına okula giden öğrenciler girdiği gibi,okul dışındaki kişiler de girebilir Bu eğitim türüne "Doğrudan eğitim" denir Bu tür yayınlarda amaç, temel eğitimin eksikliğini gidermek, bu tür eğitimin etkinliğini arttırmaktır Bu eğitimin kapsamında şu hususlara yer verilir I Bireyin düşünme ve iletişim yetenekleri:Okuma yazma, konuşma, dinleme, hesap yapma II Beceri kazandırma: El işi, ev işi, tarım, hayvancılık, inşaat vs III Çevre ve kişi sağlığı ile ilgili bilgiler IV Doğal sürecin ve fiziksel çevrenin bilinmesi ve anlaşılması ile ilgili bilgiler V: V Kişinin içinde yaşadığı evrenin, ekonomik ve toplumsal kurumları bilmesi, anlaması ile ilgili bilgiler VI Kişinin değer yargı ve insiyatifi ile yaşayabileceği modern bir evrene uyumunu sağlayan niteliklerin geliştirilmesi VII Ruhsal ve ahlâkî gelişimi, dinsel inanışların ve törenlerin toplum hayatına uygulamada davranışını kazandırma ile ilgili bilgiler, b Tamamlayıcı eğitim türünde ise kişiye haber ve genel kültür veren yayınlar girer Yaygın eğitim de denilebilecek bu tür yayınlar, örgün eğitim yayınları dışında verilecek tüm eğitsel içerikli yayınları kapsarOkul dışında bulunan herkese her konuda verilen yayındır |
Televizyonun Yararları Ve Zararları Nelerdir? |
09-11-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Televizyonun Yararları Ve Zararları Nelerdir?TELEVİZYON VE ÇOCUK TELEVİZYON İZLEMENİN YARARLARI Çocukları eve bağlar aile bireylerini bir araya toplayarak aralarında yeni ortak ilgilerin doğmasını sağlar Aileler için bir kültür kaynağı ödevi görür Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların ilgi ve yaşantı alanlarını genişletir Çocukların estetik zevklerini genişletir Çocuğun kelime hazinesini genişletir Televizyonu genel olarak düşündüğümüzde çocuklar için okul yoluyla düzenlenmiş sistemli amaçlı öğrenim için kullanabileceğimiz bir araç haline dönüşebilir TELEVİZYON İZLEMENİN ZARARLARI TELEVİZYON PROGRAMLARINA DÜŞKÜNLÜK Çocuğu adeta uyuşturarak yararlı etkinliklerden ve uğraşlardan alıkoyabilir Çocukların kazanılmış bilgilerinin azalmasına neden olur Çocukların tek tip değer yargıları geliştirmelerine neden olur Özellikle duygusal yönden güven içinde olmayan çocuklarda endişe ve korkular geliştirebilir Çocukların televizyonda gördükleri her şeyi gerçek olarak algılamaları gördüklerini denemekten ve taklit etmekten hoşlandıkları görülmüştür Doğruyu yanlışı ayırt edemedikleri bilinmektedir Okul öncesinde çok fazla televizyon izleyen çocukların okuldaki başarılarını ve sosyal ilişkilerini etkilemektedir Televizyon programlarına düşkünlük çocukları pasifleştirir PROGRAMLAR NASIL HAZIRLANMALIDIR? Yaş gruplarına göre; 2-7 yaş konuların hareketli taklit dolu sembolik öğelerin renk ışık ses düzenine Toplumsal niteliği olan ağırlık veren kurguyla sunulmalısı gerekir 7 - 11 yaş ahlak ve toplum kurallarının doğrusuyla yanlışıyla sergilendiği programlar Ergenlerin anlama ve eleştirme yeteneklerinin erişkin olmalıdır 12 yaş + düzeyine ulaşması nedeniyle yine aynı çerçevede daha karmaşık kültürel ve toplumsal konulara yer verilebilir Çocuklara yönelik programların hazırlanmasında pedagogla işbirliği yapılmalıdır Programlarda doğru konuşma dili kullanılmalıdır Küçük çocuklara yönelik programlarda konu ve dil sade olmalıdır TELEVİZYONUN FAYDALARI Televizyon bir kitle iletişim cihazıdır Yani televizyon dünyada olup bitenleri bize en kolay yoldan haber verebilecek diğer insanlarla düşüncelerimizde benzerlik veya farklılık olup olmadığını sınayabileceğimiz bütün bunların yanı sıra insanlarla ortak konularüzerine konuşmamızı sağlayan (diziler maçlar haberler) ve bu anlamda insanı sosyalleştiren (derinine inildiğinde tekdüzeleştiren) bir cihazdır Televizyon işlerimizde de bize yardımcıdır mesala ertesi gün havanın nasıl olacağını televizyondan öğreniriz ve buna göre önlemimizi alırız veya köprüde trafik olduğu söylenirse 2 Köprüden gideriz Ayrıca ekonominin gidişatı yani bizim uğraştığımız meslekle ilgili bilgilere de televizyon sayesinde sahip oluruz Mesala bir milletvekili dolar yükselecek derse; hemen dolara yükleniriz Aslında iyice düşününce televizyonla doğmuşsak onsuz yaşamanın zorluğunu göz ardı edilemeyeceğini görürüz Çünkü televiyonu herkez izler ve o dünyayı bizim ayağımıza getirmiyor desek yalan olur UEFA kupası finalini televizyon olmasa nasıl izlerdik? Bir yolu var tabi ki; Maça gitmek tamam gidersin ama bir gidersin iki gidersin insanın bütcesi dayanmaz buna ayrıca her maçı izlemek isteyen stada akın etse bu etkinliğe stad dayanmaz Bu örnek bence güzel bir örnek çünkü futbolu da populer yapan televizyondan başkası değildir Bu özelliğin yanı sıra haberlerde fakirleri de görüp onlar hakkında içimizin sızlaması televizyonun duygularımızı da kontrol eden bir cihaz olduğunun kanıtıdır? Televizyonun yararları Çağımızda gerek çocukların gerekse erişkinlerin yaşamında iletişim ve bilgilenme açısından en az yazılı yayınlar kadar hatta daha fazla televizyonun etkisi olduğu şüphesizdir Televizyon görsel ve işitsel duyulara yönelik bir kitle iletişim aracı olması nedeniyle hem olumlu hem de olumsuz etkilere sahip olabilmektedir Amerika Birleşik Devletleri nde yapılan bir çalışmada (1989) çocukların uyku dışındaki zamanının çoğunu diğer aktiviteler yerine TV izleyerek geçirdiklerini bildirilmiştir TV ile ilgili Nielson raporuna göre 2-5 yaşındaki çocuklar haftada yaklaşık 27 saat 6-11 yaşındaki çocuklar haftada yaklaşık 23 saatten daha fazla 12-17 yaşındaki çocuklar ise yaklaşık 23 saat TV izlemektedir Bu çocukların 70 yaşına ulaştıklarında toplam yaşamlarının 7 yılını TV izlemekle geçirmiş olacakları bildirilmektedir Böylece TV çocukların adölesanların yaşamında oldukça etkili bir güç olarak ortaya çıkmaktadır Yine yapılan çalışmalar çocuk üzerinde zihinsel duygusal ve sosyal etkiye sahip olan TV nin çocuğa denetimli olarak izletilmesinin olumlu gelişigüzel izletilmesinin ise olumsuz etkisi olduğunu bildirmektedir Ailelerin TV konusundaki denetimlerinin yetersiz olduğu durumlarda TV çocukların inanç fikir ve davranışlarını kolaylıkla etkileyebilmektedir Bu nedenle TV kullanımında yetişkinlerin gerekli denetim ve düzenlemeler yapmaları bu konuda bazı kurallar koyarak çocuğun bu kurallara uymasını sağlamaları da dikkat edilmesi gereken bir durumdur Ana-babaların TV yi çocuğun bütün gününü başında geçireceği bir araç olarak değil sadece günlük yaşamda karşılaşabileceklerinden çok daha çeşitli konularla ilgili bilgi ve izlenimler edinmesine yardımcı olacak bir araç olarak görmeleri sağlanmalıdır Özellikle farklı roller ve ortamlarda pekçok ailelerle etkileşim halinde bulunan hemşirelerin TV nin çocuk üzerindeki olumsuz etkileri azaltılabilirOxford Üniversitesinin İletişim DekanlarıTV nin çocuk üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla bazı önerilerde bulunmuştur Çalışmamızda yer verdiğimiz bu önerilerden bazıları; * Ebeveynlere TV nin etkileri konusunda eğitim vermeye çaba gösterilmeli çocuklara eleştirel TV izleme becerisi kazandırılmalı * Ebeveynler çocuklarının TV izlemesini günde 1-2 saatle sınırlandırılmalı * Ebeveynlere TV nin yerine geçebilecek okuma spor veya eğitici hobiler gibi uğraşlar bulmaları öğütlenmeli * Ebeveynler çocuklarının seyredeceği programların seçimine katılmalı * Ebeveynler çocukların izlediklerini yorumlamalarına yardım etmek amacıyla onlarla birlikte TV izlemeli * TV nin çocuklar üzerindeki etkilerini içeren daha fazla araştırma desteklenmeli ve çocuklar için diğer gruplarla işbirliği yapılmalıdır Yararları Sayı Yüzde Yeni bilgiler öğretir 9 880 Boş zamanları değerlendirir 6 570 Eğlendirir 65 630 Dilini geliştirir 5 500 Hayal gücünü değiştirir 5 500 Müziğe ilgisini artırır 6 570 Yaratıcılığı yönlendirir 6 570 Televizyonun Birey ve Toplum Üzerindeki Etkisi İnsanların kimi zaman can sıkıntısından kimi zaman vakit geçirmek için kimi zaman da eglenmek ve bilgilenmek amacıyla karsısına geçtigi televizyon çagımızın popüler iletisim araçlarından biri olmaya devam etmektedir Hem eglendirme hem de egitme islevini insanları hiçbir zahmete sokmadan gerçeklestiren televizyon; is yaparken kitap okurken hatta eglenirken dahi izlenebilme özelligine sahiptir Bu nedenle televizyon tarihte ilk kez milyarlarca insan tarafından kolaylıkla ve yaygınlıkla izlenebilen yegane iletisim aracıdır TV yıgınlara sunulan bir elma sekeridirbir anlamda Çagımız insanının büyük tutkusu milyonlarca insanı boyutları daha önce su ya da bu sekilde saptanmıs bir kalıplasmadan geçirme aracıdır Olumlu kullanıldıgında çok faydalı ve verimli kullanıldığında çok iyi bir egitim aracıdırOlumsuz kullanımında ise en tehlikeli silahtan daha etkili sinsi bir zehir gibi insanları yok etme gücüne sahip olabilmektedir |
|