|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ekonomi, faaliyetlerde, istanbulun, sanayi, ticaret, turizm, yeri, önemi |
![]() |
İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir?İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir? İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir? İstanbul Ekonomik Faaliyetler İstanbul, Türk ekonomisinin en mühim merkezidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarım: İstanbul ilinde nüfûsa nazaran ekilen arâzi az olmasına rağmen verimi yüksektir ![]() ![]() ![]() Buğday, arpa, yulaf, mısır, bakla, ayçiçeği ve soğan en çok ekilen bitkilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvancılık: Türkiye’de en çok et, süt ve süt ürünleri tüketen ilimiz İstanbul’dur ![]() ![]() ![]() Balıkçılık: İstanbul balıkçılık bakımından Türkiye’nin ve Marmara bölgesinin merkezidir ![]() Marmara’da 200’den fazla balık cinsi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ormancılık: İstanbul’un orman varlığı zengindir ![]() ![]() ![]() ![]() Mâdenler: İstanbul mâden bakımından zengin sayılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Sanâyii: İstanbul, aynı zamanda bir sanâyi şehridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ulaşım: İstanbul ulaşım bakımından Türkiye’nin en zengin ilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karayolu: Avrupa’yı Anadolu ve Ortadoğu’ya bağlayan milletlerarası E-5 karayolu Boğaziçi ve Fatih Köprüsünden geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demiryolu: İstanbul, demiryolu ağının mühim bir kavşak noktasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elektrikli banliyö trenleri, şehiriçi ulaşımında çok önemli bir yer işgâl etmekte ve Anadolu yakasında Adapazarı’na kadar uzanmaktadır ![]() ![]() Türkiye’nin en büyük tren istasyonu, Söğütlüçeşme’de “Ananadolu Yakası Demiryolu-Karayolu Yolcu Transfer Kompleksi” dir ![]() ![]() ![]() Denizyolu: Her tarafı denizlerle çevrili olan, Ege ve Marmara denizi ile Karadeniz’i birbirine bağlayan İstanbul Boğazının etrâfında yer alan İstanbul, binlerce senedir dünyânın sayılı liman şehri olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Havayolu: Türkiye’nin en büyük ve en yoğun havaalanı Atatürk (Yeşilköy) Havaalanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Boğazı: Târihî ve turistik bakımdan dünyânın en güzel köşesi olan Boğaziçi, deniz yolu ulaşımı bakımından da dünyânın sayılı ve en işlek bir boğazıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boğazın tabanında, bâzı yerlerde genişleyip bâzı yerlerde daralan bir çukur vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul'un Ekonomi, Turizm, Ticaret, Sanayi Gibi Faaliyetlerde Yeri Ve Önemi Nedir?İstanbul'un Ekonomik Büyüklüğü Kapalıçarşı İstanbul, üç imparatorluğa başkentlik etme özelliğinin yanı sıra, her dönemde ekonomik merkez olma özelliğini de koruyan az sayıda kentten biridir ![]() ![]() 1980'lerin sonlarında, sosyalist blokun çökmesiyle birlikte, Karadeniz, Kafkasya ve Balkanlar'da yaşanan değişimler, İstanbul'un etkileyebileceği alanı genişletti ve yeniden bir dünya kenti olma şansını sundu ![]() ![]() 1945'te l milyon 78 bin nüfusu olan İstanbul, 1950 sonrasında yaşanan patlama ile 1955'de l milyon 533 bine ve izleyen dönemlerde de, yıllık binde 40- 50 arasında artışla 1990'da 7 milyon 309 bin, 1997'de 9 milyon 199 bine ulaştı ve 2000 yılında yapılan sayımda da 10 milyonun üstünde nüfusa sahip bir kent oldu ![]() Kentin ekonomisine ve iş yaşamına kısaca bakacak olursak: Bugün İstanbul'un Türkiye GSMH'sindeki payı yaklaşık yüzde 23 düzeyinde ![]() 1980'li yıllardan itibaren Türkiye sanayiindeki önemi nispeten azalmasına rağmen finans başta olmak üzere inşaat, ticaret, konut ve diğer hizmet sektörlerindeki katkısı büyüyen İstanbul'un, Türkiye milli gelirindeki payı 1960'lardan beri hep yüzde 20 ile yüzde 22 arasında seyretmektedir ![]() ![]() Ancak, sanayideki bu duruma karşılık para piyasalarının kalbi artan bir tempoyla hep İstanbul'da attı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * İstanbul'un her yıl devlet bütçesine katkısı yüzde 40, buna karşılık devlet harcamalarından aldığı pay yüzde 7-8 dolayındadır ![]() * Özel bankaların hepsinin genel müdürlükleri ve Türkiye'deki toplam banka şubelerinin yüzde 21'i stanbul'da bulunuyor ![]() * İstanbul hem iç hem de dış ticarette merkezi bir öneme sahip ![]() ![]() ![]() ![]() * İstanbul, aynı zamanda Türkiye'nin en önemli ihracat ve ithalat kapısı konumunda ![]() ![]() * Uluslararası deniz taşımacılığında İstanbul'un sahip olduğu üstünlük ise zaman içerisinde diğer limanlara kaymış durumda ![]() ![]() *İstanbul, turizmin merkezi olması açısından ve özellikle de kongre turizmi açısında büyük bir şansa sahip bulunuyor ![]() ![]() * Gelir dağılımı yönünden ise İstanbul Türkiye'de gelirin eşitsiz dağıldığı bir il durumunda ![]() ![]() Tüketime giden Türkiye gelirinde ise İstanbul'un tek başına payı yüzde 27,5 ![]() ![]() ![]() * İstanbul, Türkiye'nin motorlu araç parkının ise yüzde 24'üne sahip ve İstanbul'daki araçların yüzde 81'ini otomobiller oluşturuyor ![]() *İstanbul Valiliği'nin belirlemelerine göre İstanbul'da ruhsatlı konut sayısı 850 bin, imar afları ile yasalaşan konut sayısı 750 bin, kaçak konut (gecekondu) sayısı ise 400 bindir ![]() ![]() * DPT'nin bir araştırmasına göre, gecekonduların yüzde 17'sinin doğrudan Hazine arazileri üzerine, yüzde 56'sının da kanunlara aykırı olarak, başkalarından gayrimenkul satış vaadi gibi işlemlere dayalı olarak devralınan arazilere yapılmış durumda ![]() *İstanbul nüfusunun eğitim durumu, Türkiye ortalamasının oldukça üstünde ![]() ![]() ![]() ![]() * Türkiye'de hastanelerin yüzde 14'üne yakını İstanbul'da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * İstanbul nüfusunun yüzde 79'u SSK, Emekli Sandığı, Bağ-Kur ve özel sandıklardan oluşan sigorta sisteminden yararlanırken, yüzde 21'inin hiçbir sosyal güvencesi bulunmuyor ![]() ![]() ![]() * İstanbul, ülke hava taşımacılığının damerkezi durumunda ![]() ![]() * Türkiye'de sayıları 153 olan müzelerin 14'ü İstanbul'da ve bu müzelerde bulunan 2 milyon 400 bin mevcut eserin de yüzde 34'ü İstanbul müzelerinde ![]() Kaynak: İstanbul Büyükşehir Belediyesi |
![]() |
![]() |
|