![]() |
1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında [img]images/smilies/maxih1 (5) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi HakkındaAlıntı: VİLDAN´isimli üyeden Alıntı 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında [img]images/smilies/maxih1 (5) ![]() Türk Denizciliği'ne tarihsel bir bakış Orta Asya'da kara hakimiyeti stratejilerine dayalı olarak varlıklarını sürdürmüş olan Türk Devlet ve Topluluklarından farklı olarak, coğrafi durumu ve iklim şartları böylesine güzel bir deniz ülkesini yurt edinebilmiş atalarımız, gelecek nesilleri, Anadolu'yu vatan olarak seçmekle ödüllendirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selçuklulardan sonra XIV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk "En güzel coğrafi vaziyette ve üç tarafı denizlerle çevrili olan Türkiye; endüstrisi, ticareti ve sporu ile en ileri denizci millet yetiştirmek kabiliyetindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'yi çevreleyen denizler ve Türk Boğazları Üç asır Türk gölü hüviyetinde olan, 1774'de Türk-Rus denizine dönüştürülen ve bugün altı devletin kıyıdaş olduğu Karadeniz'in yaklaşık yarısı bu denize kıyısı bulunan devletlerle yapılan andlaşmalarla Türkiye'nin kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölgesi olarak, diğer bir ifade ile Türkiye'nin belirli egemen haklara sahip olduğu alan olarak tescil edilmiştir ![]() ![]() ![]() Asya ile Avrupa kıtalarını coğrafi olarak ayırmasına rağmen siyasi olarak iki kıtayı birbirine bağlayan Türk Boğazlarına sahibiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı bilim adamlarınca Asya ile Avrupa'nın denizaltındaki sınırı olarak kabul edilen Ege Denizi'ndeki kıtasal ayırım bölgesinin doğu yarısındaki kıyıdaş devlet Türkiye'dir ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasında sıkışmış yarı kapalı bir deniz olan ve dünya su kütlesinin yaklaşık %1'ini oluşturmasına rağmen dünya deniz taşımacılığının %30'unun, ham petrol ve petrol ürünleri taşımacılığının ise %28'inin gerçekleştiği Akdeniz'in önemli bir bölümüne Türkiye kıyıdaştır ![]() ![]() ![]() Türkiye'nin yakın deniz havzasındaki katma değerden aldığı pay Denizler ve okyanusların gerek doğal kaynak olarak gerekse sunduğu hizmetler açısından tüm dünyada yaklaşık 23 trilyon dolar/yıllık bir katma değer sağladığı hesap edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deniz taşımacılığı ile mukayese edildiği zaman demiryolu taşımacılığının 3 kat, karayolu taşımacılığının 7 kat ve havayolu taşımacılığının 21 kat daha pahalı olduğunu görmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kara ülkemizi çevreleyen denizler ile yakın deniz havzamızdaki katma değerden, 23 trilyon dolarlık yıllık pastadan; deniz ulaştırması, liman ve kıyı tesisleri işletmeciliği, gemi inşa ve tersanecilik, deniz turizmi, balıkçılık, denizcilik eğitimi, amatör denizcilik ve en önemlisi doğal kaynak işletmeciliği ile denizlerin canlı ve cansız kaynaklarından ve enerji imkanlarından bu coğrafyanın hak ettiği payın çok azını temin edebiliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'nin idari yapısı içerisinde denizcilik idaresi Başta Türkiye Cumhuriyeti Anayasası olmak üzere yürürlükteki yasalar ile ulusal düzenlemelerimiz Türkiye'nin idari yapısını ve işleyişini belirlemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çerçevede; bazı başarılı faaliyetlere ve atılmış olumlu adımlara rağmen, denizcilikten sorumlu bir Devlet Bakanlığı uhdesinde 1993'den Kasım 2002'ye kadar yaşanan Müsteşarlık deneyimi ve önemli ölçüde harcanan 10 yıl, 2003'den itibaren Denizcilik Müsteşarlığı'nın gayretli çalışmalarına ve önemli başarılarına rağmen Hükümetin karakteri ve denizciliği bağlı ve küçültülmüş bir idari yapı içerisinde yönetme arzusu ile Türkiye'yi çevreleyen denizleri ufuk mesafesi derinliğinde mücavir alan olarak algılayan bakanlık, kurum ve kuruluşların aktif müdahaleleri ve denizciliği daha fazla yönetme girişimleri, denizciliğimizin bugünü ve geleceği üzerine konulmuş bir ipotek hüviyetini muhafaza etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Denizcilik Tarihi İstanbul, Marmara Denizi, Haliç ve Boğaz kıyılarına yayılmış olan konumu nedeniyle bugün olduğu gibi Osmanlı döneminde de bir deniz kenti olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatih Sultan Mehmet döneminde 1455 yılında gemi yapımı amacıyla Tersanei Amire kurulmuştur ![]() Osmanlı dönemi gemileri, Osmanlı tarafından kurulan İzmit, Gelibolu, Gemlik, Sinop ve Kasımpaşa tersanelerinde (Bugünkü adıyla Taşkızak Tersanesi, Haliç Tersanesi, Camialtı Tersanesi) yapılırdı ![]() Bugünkü Türkiye Denizcilik İşletmelerinin ilk temel taşı olan bu gemiler, Tersane-i Amirenin malıydı ![]() Osmanlı döneminde ilk buhar makineli BUĞ adlı gemi, 1827 yılında satın alınmıştır ![]() ![]() Türkiye Denizcilik İşletmelerinin ilk nüvesini 1843 yılında kurulan Fevaid-i Osmaniye teşkil eder ![]() ![]() ![]() 1878 yılında İdare-i Aziziye unvanı İdare-i Mahsusa olarak değiştirilmiştir ![]() ![]() ![]() 1909 yılında siyasi ve ekonomik sebeplerden gemi işletme imtiyazı bir İngiliz şirketine devredilmiştir ![]() ![]() Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi 1925 yılında 597 sayılı Kanunla Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi haline getirilmiştir ![]() ![]() ![]() 1933 yılında 2248 sayılı Kanunla, Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi, üç işletme durumuna getirilmiştir ![]() Bu işletmeler; 1- AKAY, (İstanbul ve civarı iç hatlar ile Yalova), 2- Denizyolları (Marmara, Akdeniz ve Karadeniz dış hatlar), 3- Fabrika ve Havuzlar Müdürlükleri, isimlerini almıştır ![]() AKAY İşletmesi, Ülev ve Suvat gemilerini inşa ettirmiş ayrıca, Şirket-i Hayriyeden Göztepe, Erenköy, Anadolu, Bağdat, Denizyollarından Bağdat, Halep, Basra gemilerini alarak filosunu genişletmiştir ![]() 1937 yılında 3295 sayılı Kanunla, Denizyolları, AKAY, Fabrika ve Havuzlar Müdürlükleri, İstanbul, İzmir, Trabzon Liman İşletmeleri, Tahlisiye Müdürlüğü ve Van Gölü İşletmesi İktisat Vekaletine bağlı olarak kurulan Denizbanka bağlanmıştır ![]() Ancak, faaliyetini 1,5 yıl sürdüren Denizbank, 1939 yılında 3633 sayılı Kanunla kaldırılarak yerine Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğü ile Devlet Denizyolları ve İşletmeleri Umum Müdürlüğü olarak iki umum müdürlük kurulmuştur ![]() 1944 yılında 4571 sayılı Kanunla, Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlüğü kaldırılarak görevleri, Devlet Denizyolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğüne verilmiştir ![]() 1944 yılında 4571 sayılı Kanunla, yeni bir hüviyet kazanan Devlet Denizyolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğü, Kıyı Emniyeti İşletmesi ismi altında Fenerler ve Cankurtaran Teşkilatını bünyesine almış ve Şirket-i Hayriyenin de 94 yıllık müstakil faaliyetine son verilmiştir ![]() ![]() Denizcilik Bankası T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denizcilik Bankası T ![]() ![]() ![]() - Bankacılık, - Türkiye kıyılarında ve yabancı denizlerde nakliyat, - Şehirhatları, - Liman işleri, - Denizde can ve mal güvenliği işleri (Kıyı Emniyeti), - Denizde gemi kurtarma işleri, - Fabrika ve havuzlar (Tersanecilik ), Denizcilik Bankası T ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Denizcilik Kurumu Genel Müdürlüğünün adı, 1984 yılında yürürlüğe giren Kamu İktisadi Teşebbüslerinin yeniden düzenlenmesi ile ilgili 233 sayılı KHK gereği Türkiye Denizcilik İşletmeleri Genel Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir ![]() Türkiye Denizcilik İşletmeleri Genel Müdürlüğünün faaliyetleri arasında bulunan tersanecilik hizmetleri, 1985 yılında bünyeden ayrılarak Türkiye Gemi Sanayi A ![]() ![]() ![]() Türkiye Denizcilik İşletmeleri, T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TDİ Türkiye Denizcilik İşletmeleri A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son olarak, Özelleştirme İdaresi Başkanlığının 08 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi HakkındaTürk Denizciliği Malazgirt savaşının (1071) ardından Ege ve Marmara kıyılarına ulaşan Türkler, Bizans'tan ve İtalyan’lardan öğrendikleri teknikle -büyük olasılıkla yerli ustalar kullanarak- gemi yapmaya başlamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karadeniz donanması 1225'te denizaşırı bir seferi gerçekleştirerek Kırım'da Sudak'ı aldı ![]() ![]() Bunlar Venedik ve Ceneviz ticaretini tehdit ettikleri gibi adalardaki Latin prensleri için de tehlike oluşturuyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelibolu tersanesi, Rumeli'nin elde tutulması, Çanakkale boğazı ve Marmara'nın savunmasında önemli rol oynadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1565 baharında donanma Malta'ya büyük bir çıkarma yaptıysa da adayı zapt etmeyi başaramadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır ve Suriye'yi Memluklar'dan alan ve Akdeniz'de (özellikle Doğu Akdeniz'de) egemenliklerini pekiştiren Osmanlılar Kızıldeniz'i de Portekiz tehdidinden kurtardılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaptanıderya Cezayirli Hasan Paşa ve Küçük Hüseyin Paşa, Fransız mühendis ve ustaların yardımıyla Fransız tipinde gemiler yaptırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Abdülaziz döneminde çoğu gemisi dışardan alınarak dünyanın önemli deniz güçleri arasında yer tutan Osmanlı donanması, Abdülhamit II döneminde, 1877-1878 Türk-Rus savaşı'ndan sonra Haliç'te hapsedilerek çürütüldü ![]() İkinci meşrutiyetin ilanından sonra hükümet ve 1909'da kurulan "Donanmayı Osmani Muaveneti Milliye Cemiyeti"nin çabalarıyla bir deniz gücü oluşturulmaya çalışıldı ![]() ![]() Osmanlılar deniz ticaretine gereğince önem vermediler ve bu alanı verdikleri imtiyazlarla başta Venedik ve Fransa olmak üzere öteki devletlere bıraktılar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi Hakkında |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 1920 Yilindan Günümüze Türk Denizciliginde Meydana Gelen Degişim Ve Gelişimi HakkındaMühendishane-i Bahrî-i Hümâyûn Anadolu'daki Türk denizciliği XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okulun açılış tarihi üzerine, konuyla ilgilenenler iki tarih verirler: 1773 ve 1776 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra, o sırada yeni açılan Mühendishane-i Berrî-i Hümâyûn'un ders araçları daha mükemmel olduğundan, Deniz Okulu öğrencileri haftada iki kere bu okulda teorik öğretimi kara öğrencileri ile ortak görmüşlerdir ![]() Ancak bir süre sonra, III ![]() ![]() ![]() Deniz okulu II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deniz okuluna bir ara lise sınıfları da eklenerek öğretim süresi sekiz yıla çıkarıldı ![]() ![]() ![]() Güverte, makina ve inşaiye zabitleri yetiştiren Deniz Harp Okulu (Bahriye Mektebi) 19l0 yılında İngiliz Deniz Okulu sistemine göre yeni bir düzenlemeye sokuldu ve başına İngiltere'den Mister Holand getirildi ![]() ![]() ![]() Dünya Savaşı yıllarında Deniz Okulu'nda çeşitli değişiklikler oldu; Bahriye rüştiyesi, idadisi, Çarkçı ve Güverte okulları, Kâtip mektebi vs gibi çeşitli yandaş okullarla kâh birleşti, kâh ayrıldı ![]() Cumhuriyetten sonra bir süre Deniz Lisesi Heybeli'de, Harp Okulu Kasımpaşa'da bulundu ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|