![]() |
Öğrenmede Rol Oynayan Etkenler |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Öğrenmede Rol Oynayan EtkenlerÖğrenmede Rol Oynayan Etkenler Deneme - Yanılma Yoluyla Öğrenme Organizma, önünde bulunan bir çok yolu deneyerek ve her denemede başarısızlıklarından dersler çıkartarak istenilen davranışları öğrenir ![]() Deneme - Yanılma yoluyla öğrenmede zihin aktif olarak kullanılmadığından bu öğrenme yolu zaman kaybına neden olur ![]() Deneme sayısı arttıkça hata miktarı azalır ![]() Deneme - yanılma yoluyla öğrenme küçük yaştaki çocuklarda daha sık görülür ![]() ![]() Psiko-Motor Öğrenme Psiko-motor öğrenme; istenilen davranışların (becerilerin) duyu organlarının ve kasların bir kısmı ya da tamamını kullanarak doğru ve koordineli, hızlı ve otomatik olarak yapılmasıdır ![]() Rahattırlar Davranış otomatik olarak yapılır ![]() Beceri geliştikçe zihinsel çaba azalır ![]() Beceri sergilenirken stres hissetmezler ![]() Model Alarak Öğrenme (Gözlem Yoluyla Öğrenme) Organizma, çevresindeki organizmaların davranışlarını taklit ederek (gözlemleyerek) yeni davranışlar kazanır ![]() Cinsiyet rolleri genellikle model alınarak öğrenilir ![]() Organizma gözlediği davranışlardan pekiştirilenleri taklit ederken, sonucu olumlu olmayan davranışları taklit etmez ![]() Gözlenen davranışlar bireyin belleğinde kodlanır ve gerektiği zaman hatırlanarak davranışa dönüşür ![]() Bilişsel Öğrenme Klasik ve edimsel koşullanma yaklaşımını savunan davranışçı psikologlar öğrenmenin temelinde çağrışım ilişkilerinin yattığını kabul ederler ![]() Kavranış Yoluyla Öğrenme Organizma, problemin elemanları arasındaki bağı aniden kurarak problemi çözüme kavuşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farkına Varmadan Öğrenme (Gizli öğrenme) Bu tür öğrenmede öğrenen, öğrenme sürecinde kazandığı davranışın farkında değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenme Etkenleri Öğrenmeyi olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etkenler dört grupta toplanabilir ![]() Öğrenenle İlgili Etkenler (Bireysel Etkenler) UYARI : Bireysel etkenler, öğrenmenin yanı sıra öğrenilen bilginin kullanılması aşamasında da etkili olabilir ![]() ![]() ![]() Yaş : Öğrenme yeteneği doğuştan itibaren 17-20 yaşa kadar durmadan gelişir ![]() ![]() ![]() Zeka : Zeka seviyesi yükseldikçe öğrenme kolaylaşır ![]() ![]() Güdülenme : Güdüler organizmayı harekete geçiren içsel etkenlerdir ![]() ![]() Genel Uyarılmışlık Hali ve Kaygı : Kişinin bilincinin açık ve tamamen uyanık olmasına, enerjisini yapacağı işe verebilmesine genel uyarılmış hali denir ![]() ![]() ![]() Fizyolojik Durum : Öğrenmek için kişinin sağlıklı olması gerekir ![]() ![]() Transfer : Önceki öğrenilenlerin yeni öğrenmeleri etkilemesine transfer denir ![]() ![]() Olumlu Transfer (pozitif transfer) : Önceki örenilenlerin yeni öğrenmeyi olumlu yönde etkilemesidir ![]() ![]() Olumsuz Transfer (negatif transfer) : Önceki öğrenilenlerin yeni öğrenmeleri olumsuz yönde etkilemesidir ![]() ![]() Öğretme Yöntemleri ve Teknikleri Aralıklı ya da Toplu Öğrenme : Öğrenme sürecini zaman içine yayarak, kısa çalışma süreleriyle yapmaya aralıklı öğrenme denir ![]() ![]() ![]() Öğrenmeyi yapan kişi, zaman içinde aralıklı olarak çalıştığı için daha az yorulur ![]() Aralıklı çalışmada daha fazla güdülenme vardır ![]() ![]() Unutma daha az olur ![]() Okuma ya da Anlatma : Bir öğrenmeyi sadece okuyarak gerçekleştirme yerine, okuduktan sonra birilerine ya da kendi kendinize anlatmak, konunun özetini kendi cümlelerinizle çıkarmak öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() Sonuçlar Hakkında Bilgi Edinme (Dönüt) : Öğrenmeyi yapan kişiye, ne kadar öğrendiği iletildiğinde öğrenmenin daha fazla ilerlediği görülmüştür ![]() ![]() Bütün Olarak ya da Parçalara Bölerek Öğrenme : Konu kısa ve anlamlı bir bütün oluşturuyorsa bütün halinde, konu uzun ve karmaşıksa parçalara bölerek öğrenme daha iyi sonuç verir ![]() Tekrar : Konunun belli aralıklarla tekrar edilmesi öğrenmeyi daha etkili bir hale getirerek unutmayı engeller ![]() ![]() ![]() Öğrenilecek Malzemenin Türü : Bazı öğrenme malzemeleri diğerlerinden daha kolay öğrenilir ![]() · Algısal açıdan kolayca ayırt edilebilen malzemeler, · Öğrenmede çağrışım uyandıran malzemeler, · Öğrenilecek malzemeyi benzer kavramsal kategoriler altında toplamak öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() Öğrenmenin Yapıldığı Ortam : Öğrenmenin yapıldığı ortamın aydınlanma, sıcaklık, sessizlik vb ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|