![]() |
Anayasa Hukuku |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
![]() Anayasa HukukuAnayasa Hukuku Hukuk:Toplum hayatını düzenleyen kurallar bütünü (ihlal durumunda devlet otoritesi tarafından yaptırım uygulanır) Anayasa devlet faaliyetlerini düzenleyen yasa metni ![]() ![]() ![]() Pozitif Hukuk: Yürürlükteki Hukuk kuralları Anayasa Üstünlüğü Kuralıiğer hukuk kurallarının anayasa metnine uygun olması kuralıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasal Yönetim:Fransız ihtilalinde ortaya çıkmaya başladı ![]() Mutlak Monarşi:Bir kişinin devlet otoritesi olması ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meşruti Monarşievlet yetkileri anayasaca düzenli ![]() ![]() Osmanlı-Türk Anayasacılık hareketleri: 1839 Tanzimat Fermanı ile batıya benzer bir takım gelişmeler oldu ![]() -Tanzimat Fermanı:Kişinin haklarını düzenleyen bir metindir ama anayasa değildir çünkü tek taraflı bağlayıcı bir metindir ![]() ![]() -1854 Islahat Fermanı:Anayasa değil yaptırım uygulayabilecek bir mekanizma mevcut değil ![]() -1876 Kanun-i Esasi:Anayasa metnidir ![]() ![]() -Denetleme Mekanizması:Meclisi Umumi: Mebuseçimlerle olurdu bu hak erkeklere tanındı Ayanadişah tarafından seçilenler ![]() Padişahın yasama yetkilerini sınırlayamıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1909 da kanun tasarısı için padişaha sorulması kaldırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu: (Devletin temel düzeni hakkındaki kanun) Yürürlüğe koyan 1920 de kurulan TBMM ![]() ![]() ![]() ![]() ** 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik Literatüre göre Hükümet Sistemlerinin Tasnifi: -Devlet Yetkilerinin hangi makamlarda olduğu -Farklı organların karşılıklı olarak birbiri üzerinde sahip olduğu yetkiye göre Kuvvetler Birliği:Yasma ve yürütmenin aynı organın elinde olduğu sistem -Yasama ve yürütme organları yürütme organında olan sistemler(monarşi,diktatörlük) -Yasama ve yürütme yasama organında olabilir ![]() 1921 anayasası 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvvetler Ayrılığı: Yasama ve yürütme organları ayrıdır ![]() -Başkanlık :Yasama ve yürütme sert ve kesin olarak ayrı ![]() -Parlamenter: Yasama ve yürütme yumuşak ve esnek olarak birbirinden ayrı ![]() Başkanlık Sistemi:Yasama yetkisi “kongre” denilen organdadır ![]() ![]() ![]() Başkan halk tarafından seçilir(oylama ile yada dolaylı olarak halkın seçiciler kurulunu seçmesi ve bu kurulun da başkanı seçmesi gibi) ![]() ![]() *Organların kesin ve sert biçiminde ayrı olduklarının belirtileri: -Başkan ve kongre ayrı ayrı seçiliyor -Karşılıklı fesih yetkileri yok ![]() Başkan bir takım yardımcılar kullanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Parlamenter Sistem(Kuvvet Ayrılığı):Yasma yürütme farklı organda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluk alan parti başkanı bakanlar kurulu listesini devlet başkanına sunar onay alırsa parlamentodan güvenoyu alması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluğa sahip hükümet anayasada öngörülen tarih öncesi bir tarihte erken seçim kararına varabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Yetkiler ve sorumlulukların birbirine paralel olması gerekir* Karşı İmza:Cumhurbaşkanları icrai alanlarda gerçek yetkilere sahip değillerdir ![]() ![]() Yetkileri Ör:Bakanlar kurulunu toplantıya çağırmak Kanun imzalamak Yasama yılı başında konuşma yapmak Yarı Başkanlık Sistemleri: (kuvvetler ayrılığı)Karma melez niteliktedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1923 de yapılan değişikliklerle rejimin adı cumhuriyet oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1924 Anayasası: 4 ![]() ![]() 5 ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() 24-60 arasında da meclis yürütme yetkisini kullanmaya teşebbüs etmedi ![]() 39 ![]() ![]() ![]() 44-46 ![]() ![]() Başka bir özellik ise sert olması ve anayasanın üstünlüğüne önem veriyor olmasıdır ![]() ![]() 82 anayasasına göre bir milletvekili tek başına kanun değişikliği tasarısı verebilir fakat anaysa değişikliği için meclisin 1/3 !inin imza vermesi gerekir ![]() 102 ![]() ![]() -Tam üye sayısının üçte birinin imzası -Tam sayının 2/3 kabul oyu -1 ![]() ![]() 103 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu anayasa çağdaşlaşmanın olması için laikliğin gerekli olduğunu vurguluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1924 anayasası tüm insan haklarına değil de klasik haklar denilen hükümlere yer vermiştir ![]() ![]() ![]() Negatif statü hakları(klasik): Yaşama,dilekçe Pozitif statü hakları (sosyal): Eğitim,sağlık ![]() 1924 anayasası özü itibariyle çoğunlukçu (majoritarian) bir karakterde ![]() Çoğunlukçu Demokrasi(majoritarian):Belli bir zaman dilimindeki hakim aritmetik anlamdaki çoğunluk mutlak ve sınırsızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1924 anayasası bu sistemi benimsemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960 darbesiyle yeni bir dönem başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurucu Meclis yasama meclislerinden farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni anayasayı oluşturmak için kurulan kurucu meclis iki meclisten oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısa sürede 61 anayasasını hazırlamış ve 9 Temmuz 1961’de halk tarafından onaylanarak yürürlüğe girmiştir ![]() ![]() 1961 Anayasası’nın Temel Nitelikleri Çoğunlukçu demokrasi anlayışından çoğulcu demokrasi anlayışına geçilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasası kuvvetler ayrılığı ilkesini yerleştirdi ayrıca yasamayı da iki meclise ayırdı ![]() -Millet Meclisi -Cumhuriyet Senatosu ![]() Bu anayasa devlet iktidarının bölüşülmesinde sadece yatay değil dikey şekilde de bir idari parçalama yoluna gitmiştir Temel Haklar ve Özgürlükler: 1961 anayasasında her şeyden önce temel hak ve özgürlüklere ilişkin madde sayısı daha fazla ayrıca ayrıntıları da içeriyor ![]() ![]() ![]() -Anayasanın herhangi bir hakkı düzenleyen herhangi bir hükmünde o hakları düzenleyen herhangi bir sınırlayıcı ifadeye yer yok ![]() ![]() -Herhangi bir maddede sınırlama yok,bunların kanunla düzenlenebileceği ve kanun ile sınırlanabileceği haklar ![]() ![]() -Nitelikli yasa kaydıyla düzenlenen haklar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-)Temel hak ve özgürlüğü düzenleyen kanun kesinlikle anayasanın temeline ve özüne uygun olmalıdır ancak kanunla düzenlenir ![]() 2-)Öze dokunma yasağı: Hakkın özü kullanımı sınırlayan bütünüyle ortadan kaldıran bütün işlemler öze dokunma yasağına girer ve geçersiz olur ![]() 11 ![]() ![]() 1961 Anayasasının uygulanması: D ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nihat Erim başbakanlığında partiler üstü bir geçici yönetim kurulmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Yürütmenin otoritesini takviye etmek:61 ilk metninde bak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Özerk kuruluşların değişikliği:Üniversitelerin özerkliği zayıflatıldı ve TRT’ninki kaldırıldı ![]() -Devlet kanun değişikliğini ancak yasa ile düzenleyebilir ![]() Tabii Hakim İlkesi: Bir suçun ancak işlendiği zaman mevcut olan mahkemeler tarafından yargılanma ilkesidir ![]() ![]() 1402 sayılı kanun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ilkeler sonra kanuni yargı ve kanuni hakim ilkesi olarak adları değiştirildi fakat bu lafzen anayasaya uygun oldu fakat özünde halen aykırı idi ![]() 1971’de yapılan değişikliklerden biri de yargıdaki değişikliklerdir ![]() 149 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün idari işlemlerin yargı denetim Danıştay ile yapılırdı ![]() ![]() ![]() Devlet Güvenlik Mahkemeleri devletin aleyhine işlemlere bakan mahkemelerdir ![]() ![]() Değişikliklerin asıl maksadı yargının sınırlarının artırılması,temel hak ve hürriyetlerin kısıtlanması bunların sonucu olarak da kamu huzur ve güvenliğinin korunması idi ![]() Milli Güvenlik Konseyi ve 1982 Anayasası’nın Yapılması 27 Ekim 1980’de geçici anayasa düzeni hakkındaki kanun yürürlüğe kondu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 29 Haz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anayasa Hukuku |
![]() |
![]() |
#2 |
yesimciwciw
|
Cevap : Anayasa Hukuku1961 ve 1982 Anayasalarının Benzerlikleri ve Farklılıkları : Benzerlikleri: -Askeri müdahale sonucunda oldu ![]() -Bir kanadı askeri diğer kanadı sivil olan kurucu meclisler tarafından yapıldı (MGK,MBK) (temsilciler meclisi ,Danışma meclisi) -Kurucu meclislerin sivil kanadı seçimlerle oluşmadı -Hazırlanan anayasa halkoyuyla yürürlüğe girdi ![]() -Sivil kanadın bakanlar kurulunun oluşturulmasında ve düşürülmesinde yetkileri yoktu ![]() Farklar: -61 temsilciler meclisi daha temsili nitelik taşımakta yaklaşık 1/3’ü dolaylı bir seçimle önemli bir bölümü ise kooptasyon yani çeşitli meslek kuruluşlarının kendi temsilcilerini seçmesiyle oluşmuştur ![]() ![]() -Temsilciler meclisinde anayasa yapım sürecinde partilerin de büyük etkisi oldu ![]() ![]() ![]() -Danışma meclisi daha fazla bürokrasi ağırlıklı bir meclis durumundaydı ![]() -Temsilciler Meclisi MBK karşısında Danışma meclisinin MGK karşısında olan durumuna göre daha yetkili idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -61’de anayasanın halk tarafından onaylanmaması durumunda ne yapılacağı açıktı fakat 81-83 sisteminde bu açıklık yoktu ![]() -61 anayasasında siyasi partiler kamuoyu oluşturmada aktiftiler hatta anayasanın kabulüne karşı görüşlerini açıkça beyan edebiliyorlardı fakat 82 halk oylamasına ilişkin MGK’ nin 70-71 sayılı MGK kararında anayasa üzerinde tartışmalar sınırlandırılmıştı ![]() ![]() -61’in aksine anayasanın kabulü CB seçimiyle birleştirilmiştir ![]() ![]() 1982 Anayasasının Başlıca Özellikleri -82 anayasası 61’e göre daha kazuistik bir yöntemle hazırlanmıştır: Genel nitelikte değil daha ayrıntılı hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Sadece genel ilkeleri ortaya koyup bunların uygulanmasını kanunlara bırakma amacını güden anayasa tipine “çerçeve anayasa “ denir ![]() Her iki anayasa da çerçeve anayasa tipini benimsemeyip birçok muhtemel durumları düzenleme isteyen kazuistik yönteme yer vermiştir ![]() ![]() ![]() -1982 Anayasası 1961 anayasasına göre daha “katı” bir niteliktedir ![]() 82 anayasasından değiştirilmesi talep bile edilemeyecek hükümlerinin kapsamı artmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 Anayasası bir geçiş süreci öngörmüştür ![]() Bütün anayasalarda olduğu gibi 82 anayasasında da geçici hükümler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası Otorite –hürriyet dengesinde otoritenin ağırlığını arttırmıştır ![]() 61’e tepki olarak otoriteyi arttırmak için kişi özgürlükleri alabildiğine artırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası devlet yapısı içinde yürütme organını güçlendirmiştir ![]() Yürütmede C ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası karar alma mekanizmalarındaki tıkanıklıkları giderici hükümler getirmiştir ![]() Karar alma sürecinde ortaya çıkabilecek tıkanma ve kilitlenmeyi önleyebilecek ve karar alma sürecine sürat kazandıracak hükümler içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 82-116 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasasına göre C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meclis başkanlarının seçimlerini düzenleyen maddelerde C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlara ek olarak partilerin grup kurma sayılarını düzenleyen maddeler de değişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene 61 anayasasına göre Anayasa mahkemesine millet meclisince 3 cumhuriyet senatosunca 2 üyenin seçilmesi gerektiği halde bu seçimlerde aranan üye tamsayısının salt çoğunluğu şartı her zaman bulunamaması nedeniyle seçimler mümkün olamamış ya da uzun sürmüştür ![]() ![]() 82 anayasası yasama sürecini uzatıcı ve kanunların yapılmasını güçleştirici nitelik taşıyan iki meclis sistemine son vererek cumhuriyet senatosunu kaldırmış böylece yasama süreci süratlenmiş ve basitleşmişti ![]() Parlamenter sisteme işlerlik kazandırma gereksiz tıkanma ve bunalımları önleme amacını güden bu tür kurum ve kurallara literatürde “rasyonelleştirilmiş parlamentarizm” denir ![]() ![]() -1982 Anayasası 1961 Anayasasına Oranla Daha Az katılmacı bir demokrasi modelini benimsemiştir ![]() Çok partili hayata geçişten sonra klasik liberal demokrasi bağlamı içinde başlıca iki demokrasi anlayışı etkili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasası bu ikinci görüşe 1982 anayasası ise birinci görüşe uygun düşer ![]() ![]() ![]() a)Siyasi Partilerin teşkilatlanması üzerine yasaklar b)Siyasi partilerin tüzel kişilerle olan ilişkileri üzerine yasaklar ![]() c)Siyasi amaçlı direnişler üzerine yasaklar ![]() d)Dernekler üzerine yasaklar ![]() e)Dernek gösteri yürüyüş ve toplantıları üzerine yasaklar f)Kamu kurumları üzerine yasaklar e)Son olarak da TBMM seçim dönemi 5 yıla çıkmış ve en fazla bir ara seçim yapılabileceği esası konmuştur ![]() Sivil toplum kuruluşlarının siyasi partilerle işbirliğinde bulunmalarını ve siyasi faaliyete girmelerini yasaklayan bu hükümlerin hemen tümü 1995’teki anayasa değişikliği ile kaldırılmıştır ![]() Hukuka Uygunluk Denetimi:Kendinden önceki normlara uygun olup olmadığının denetimi Yerindelik Denetimi:Normu yürürlüğe koyan organın takdir yetkisinin denetlenmesi Devletin Temel Nitelikleri I)Cumhuriyetçilik: (1921 anayasasındaki 1923 değişiklikleri ile anayasaya girdi) ![]() Devlet şekli olarak Cumhuriyet egemenliğin kişi ya da zümreye değil toplumun tümüne ait olan bir devleti ifade eder ![]() ![]() ![]() Hükümet şekli olarak başta devlet başkanı olmak üzere temel organların seçim ilkesi ile kurulmuş olduğu oluşumunda veraset ilkesinin olmadığı bir hükümet sistemidir ![]() Cumhuriyet ile monarşinin arasındaki temel fark cumhuriyetin “vatandaşlık” monarşinin ise “uyrukluk(tabiyet)” kavramlarına dayanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II)Başlangıç İlkeleri,toplumun huzuru,milli dayanışma ve adalet: Her iki anayasada da “Anayasanın dayandığı temel görüş ve ilkeleri belirten başlangıç kısmı”nı anayasa metnine dahil saymıştır ![]() ![]() Anayasa mahkemesi anayasaya uygunluk denetimi yaparken başlangıç ifadelerini destek ölçü norm olarak kullanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III)Atatürk Milliyetçiliğine Bağlılık: 1982 anayasasının seleflerinde başka kavramlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk milliyetçiliği akılcı çağdaş,medeni ileriye dönük demokratik toplayıcı insani barışçıdır ![]() ![]() 1961 anayasasında milliyetçilik denmesinin sebebi demokrasi mekanizmaları kullanılarak totaliter rejim kurulmasını engellemek ![]() IV)Laiklik: İki unsurla açıklanır: -Din hürriyetiin hürriyeti vicdan ve ibadet hürriyetinden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laik bir devletin açıkça ya da zımnen bir dini olamaz ![]() ![]() Laik bir devlette din kurumları devlet fonksiyonlarına giremeyeceği gibi devlet kurumları da din fonksiyonlarını ifa edemez ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anayasa Hukuku |
![]() |
![]() |
#3 |
yesimciwciw
|
Cevap : Anayasa HukukuDiyanet İşlerinin Kurulma Sebepleri: -Camilerin özerkliğe sahip olmaması -İslam’ın ihtiyaçları yüzünden din adamlarının belli bir statüye sahip olmaları ve bu insanların devlete karşı ayaklanmamaları için ![]() Laiklik: Din Hürriyeti: (1) Vicdan Hürriyeti: (mutlak) Herkesin dilediği dini Veya hiçbir dini benimsememesi (AY ![]() ![]() (2) İbadet Hürriyeti: (sınırlı) Kişinin inandığı dinin gerektirdiği ibadet ayin ve törenleri serbestçe yapabilmesidir ![]() Din Ve Devlet İşlerinin Ayrılığı: (1)Resmi bir devletin dinin olmaması (2)Devletin bütün din mensuplarına eşit davranması ![]() (3)Din kurumları ile devlet kurumlarının ayrı olması ![]() (4)Devlet yönetiminin din kurallarından etkilenmemesi ![]() a)Devlet yönetiminin din kurallarına uygun olma şartının aranmaması ![]() b)Devlet yönetiminde din kurallarından esinlenilmemesi ![]() -Devlet Yönetiminde Din kurallarından Etkilenilmemesi: 1876 Kanun-i Esasi’ye göre padişahın görevlerinden biri ahkam-ı şeri’i’nin uygulanmasıdır ![]() ![]() ![]() V) Demokratik Devlet: 1961 anayasasında “İnsan haklarına saygılı devlet” ibaresi yerine 1982 anayasasında “insan haklarına saygılı” ibaresi gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan haklarına saygılı demokratik devlet ;liberal hürriyetçi batıcı demokrasi denen kavramlardır ![]() Unsurları: -Başlıca karar organlarının genel oya dayanması -Bu organları belirlemek üzere yapılan seçimlerde en az 2 alternatif olması ![]() -Anayasada temel hak ve hürriyetlere geniş olarak yer verilmesi ve devlet otoritesinin temel haklar karşısında sınırlandırılmış olması ![]() -Başlıca Karar Organlarının Genel Oya Dayanması: Devlet otoritesinin kaynağının dünyevi esaslara dayanması yahut egemenlik yetkisinin millete ait olduğuna hükmeden anayasa hükmünün benimsenmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk pozitif hukukunda ise egemenlik yetkisinin halkın olması hükmü ilk defa 1921 anayasasında yer aldı böylece gelenekselden moderne geçiş yaşanmıştır ![]() ![]() 1924 anayasasında 21’de olduğu gibi egemenliğin millete ait olduğu ve bu yetkiyi TBMM’nin kullanacağı belirtilmişti ![]() ![]() ![]() Genel Oy İlkesi:Herkesin seçimlere katılabilmesi ilkesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşit Oy İlkesi:Herkesin tek oy hakkına sahip olmasıdır ![]() ![]() ![]() Seçimlerin Serbestliğieçmenlerin baskı ya da dayatma altında olmadan kendi hür iradeleri ile seçim yapmalarıdır ![]() ![]() Oy Gizliliği:Bireylerin tek başlarına oy kullanabilecekleri bir ortam hazırlanması ![]() Açık sayım-döküm:Oy kullanımı tamamlanınca sandıkların kamuoyu huzurunda açılıp sayılmasıdır ![]() ![]() Seçimlerin tek dereceli olmasıeçmenlerin doğrudan doğruya kendi temsilcilerini seçmeleridir ![]() ![]() Seçimlerin yargı organlarının denetiminde yapılması: Anayasanın 79 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok Partili Siyasal Hayat: Seçim serbestliğinin gerçek bir anlam taşıması seçmenlerin çeşitli alternatifler arasından serbest bir seçim yapabilmelerine bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa bu gerçeği madde 68/2’de belirtmiştir ![]() ![]() Partilerin serbestçe faaliyette bulunmaları kural iken bu istisnasız olarak kabul edilmemiş ve çeşitli sınırlamalar getirilmiştir ![]() a)Siyasal Partilerin Amaçlarına İlişkin Yasaklar:Bu yasaklar anayasanın değiştirilmiş 68 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 anayasasının değişik 68 maddesindeki yasaklar daha detaylı incelenirse siyasal parti faaliyetleri açısından şu sınırlamaları getirdiği anlaşılır: aa)Devletin ülkesi ve milleti ile bütünlüğüevletin ülkesi ile bölünmezliği devletin dış bağımsızlığının ve ülke bütünlüğünün korunması unsurlarını içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin milleti ile bölünmezliği ilkesi de azınlık yaratılmasının önlenmesi bölgecilik ve ırkçılık yasağı ve eşitlik ilkesinin korunması hususlarını kapsamaktadır ![]() bb)Cumhuriyet İlkesi:Bu ilke monarşik partileri yasaklamaktadır ![]() cc)Demokratik Devlet Düzeni:AY ![]() ![]() dd)Laiklikiyasi partiler devletin sosyal ekonomik siyasi veya hukuki temel düzenini kısmen de olsa din kurallarına dayandırma amacını güdemezler ![]() ![]() ee)Sınıf veya Zümre diktatörlüğünün yasaklanmasıiyasi partiler sınıf veya zümre diktatörlüğünü veya herhangi bir diktatörlüğü savunmayı ve yerleştirmeyi amaçlayamazlar ![]() ![]() b) Siyasal Partilerin örgütlenme ve çalışmalarına ilişkin yasaklar: aa)Hakimler ve savcılar Sayıştay dahil yüksek yargı organları mensupları kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri ile yaptıkları hizmet bakımından işçi niteliği taşımayan diğer kamu görevlileri Silahlı Kuvvetler mensupları ile yüksek öğretim öncesi öğrencileri siyasi partilere üye olamazlar ![]() bb)Siyasi partilerin faaliyetleri parti içi düzenlemeleri ve çalışmaları demokrasi ilkelerine uygun olur ![]() ![]() cc)Siyasi partiler ticari faaliyetlere girişemezler ![]() dd)Siyasi partilerin gelir ve giderleri amaçlarına uygun olması gerekir bu kuralın uygulanması kanunla düzenlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ee)Temelli kapatılan parti bir başka ad altında kurulamaz ![]() ff)Bir siyasi partinin temelli kapatılmasına beyan veya faaliyetleriyle sebep olan kurucuları dahil üyeleri AY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() gg)Yabancı devletlerden uluslararası kuruluşlardan ve Türk uyruğunda olmayan gerçek ve tüzel kişilerden maddi yardım alan siyasi partiler temelli kapatılır ![]() 1995’te yapılan anayasa değişiklikleri ile siyasi partilerin örgütlenme ve çalışmalarına ilişkin yasaklar oldukça hafifletilmiştir ![]() -Siyasi partilerin yurtdışında teşkilatlanıp faaliyette bulunmaları -Kadın,gençlik kolu ve benzeri yan kuruluşlar meydana getirmeleri -Vakıf kurmaları -Kendi siyasetlerini yürütmek ve güçlendirmek için dernek,sendika vakıf kooperatif ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşları ile siyasi işbirliği ve ilişki içinde bulunmaları ve bunlardan maddi yardım almaları dır ![]() hh) Kapatılmış siyasi partilerin isimleri amblemleri rumuzları rozetleri ve benzeri işaretleri ile daha önce kurulmuş Türk Devletlerine ait topluma mal olmuş bayrak amblem ve flamalar siyasi partilerce kullanılamaz ![]() ![]() ![]() ii)Siyasi partiler Anayasanın başlangıç kısmında yazılı sebeplerle Türk Silahlı Kuvvetlerinin milletin çağrısıyla gerçekleştirdiği 12 Eylül 1980 harekatına ve Milli Güvenlik konseyinin karar ve icraatına karşı bir tutum beyan ve davranışta bulunamazlar ![]() Bu yasak hükümlerinden bazıları siyasi partilerin serbestçe faaliyette bulunmalarına ciddi engeller çıkarabilecek niteliktedir ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Anayasa Hukuku |
![]() |
![]() |
#4 |
yesimciwciw
|
Cevap : Anayasa Hukukuc)Siyasal Partilerin Kapatılması: Anayasaya göre siyasi partilerin kapatılması Cumhuriyet Başsavcısının açacağı dava üzerine Anayasa Mahkemesince kesin olarak karara bağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyasi partiler kanununda yapılan deşiklikle 103 ![]() ![]() ![]() ![]() d) Siyasal Partilere Devlet Yardımı: Siyasal partiler sivil toplumla devlet arasında köprü oluşturan bu nitelikleri itibariyle de bazı açılardan özel hukuk tüzel kişilerine bazı açılardan da kamu hukuku tüzel kişilerine benzeyen kendilerine özgür kuruluşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasada 1995’de gerçekleştirilen değişiklikle siyasi partilere devlet yardımı konusunda şu hüküm kabul edilmiştir ![]() ![]() VI)İnsan Haklarına Saygılı Devlet 1-!982 Anayasasının temel haklar konusundaki yaklaşımı: 1961 anayasasının “insan haklarına dayalı” deyiminin yerine 1982 anayasası “insan haklarına saygılı” deyimini kullanmıştır ![]() ![]() 1982 anayasasının 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanması: 1982 Anayasasının temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması konusunda kabul ettiği temel kural (mad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 anayasasının 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece 1982 anayasası 1961 anayasasının hürriyetlerin sınırlandırılması konusunda kabul ettiği “kademeli sistem” den uzaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 ve 1982 anayasalarının hürriyetlerin sınırlanması konusunda en önemli farkı aslında kanunla sınırlama sebeplerinin arttırılmış veya görülebileceği gibi hakkın özü kriterinin yerine “demokratik toplum düzeninin gerekleri” kriterine geçilmiş olmasından çok doğrudan doğruya Anayasadan kaynaklanan bu tür sınırlamaların 1961 anayasası ile kıyaslanamayacak kadar çok olmasıdır ![]() ![]() 3-Sınırlamanın Sınırları: Anayasamız temel hak ve hürriyetlerin ancak Anayasada belirtilen şartlarla sınırlanabileceğini öngörmüş böylece sınırlamanın da bazı sınırlarını kabul etmiştir ![]() a)Sınırlama ancak “kanunla” yapılabilir ![]() ![]() b)Sınırlama anayasasının “sözüne ve ruhuna uygun olarak yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)Kanuni sınırlama ancak Anayasanın 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d)Ölçülülük İlkesi:Bu ilke sınırlamada başvurulan aracın sınırlama amacını gerçekleştirmeye elverişli olmasını bu aracın sınırlama amacı açısından gerekli olmasını ve araçla amacın ölçüsüz bir oran içinde bulunmamasını ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e)Hakkın özü ve demokratik toplum düzeninin gerekleri:Temel hak ve hürriyetlerin özünün ne olduğunu diğer bir deyimle onun içeriği bütün hürriyetler için genel olarak tanımlamak mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Temel Hak ve Hürriyetlerin Kötüye Kullanılmaması: Temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılmaması ile ilgili bir hüküm 1961 anayasasının ilk metninde mevcut değildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Temel Hak ve Hürriyetlerin Kullanılmasının Durdurulması: 1961 anayasasının temel hak ve ödevlere ilişkin ikinci kısmında temel hak ve hürriyetlerin kullanılmasının durdurulması ile ilgili bir hüküm yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VII)Hukuk Devleti: 1-Kavram:Anayasamızın 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi:Yürütme organının yargısal denetimi konusunda iki sistem vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hüküm 1982 anayasasının 125mad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Yasama İşlemlerinin Yargısal Denetimi:Yürütme işlemlerinin yargısal denetimi hukuk devletinin temel ilkelerinden biri olmakla birlikte tek başına hukukun üstünlüğünü ve vatandaşların güvenliğini sağlamaya yeterli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Yargı Bağımsızlığı:Hukuk devletinin en önemli unsurlarından biri de “yargı bağımsızlığıdır” ![]() ![]() ![]() 5-Kanuni Hakim Güvencesi:1961 Anayasasının ilk metninde bu güvence madde 32’de “Tabii Yargı Yolu” başlığı altında düzenlenmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6-Ceza Sorumluluğu İlkeleri:Anayasamızın 38 ![]() ![]() 7-Hukukun Genel İlkelerine Bağlılık:61 ve 82 anayasaları “hukukun genel ilkeleri”’nden doğrudan doğruya söz etmemiş olmakla birlikte 61-132 ve 82-138 maddeleri bu ilkelerin hakim tarafından bir hukuk kaynağı olarak kullanılabileceğini ima etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VIII-Sosyal Devlet: 1-Sosyal Devletin Anlamı: 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal devletin hürriyet anlayışı da klasik liberal devletin hürriyetleri sadece birer negatif statü hakkı yani kişiye devlet karşısında özerk bir alan tanıyan ve devlete o alana girmeme yükümlülüğünü yükleyen anlayışından farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Devletin Ekonomik Hayata Müdahalesinin Ölçüsü: 1961 anayasasında devletin ekonomik ve sosyal hayata müdahalesinin ilkelerini belirleyen genel bir hüküm yer almıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Sosyal Devletin Hukuki Yöntemleri: a-Herkese İnsan Haysiyetine yakışır bir hayat sağlamaya yönelik tedbirlerosyal devletin temel amaçlarından birinin herkese insan haysiyetine yaraşır asgari bir hayat düzeyi sağlamak olduğuna şüphe yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b-Vergi adaleti:Çağdaş sosyal devlette gelir ve servet eşitsizliklerini azaltmada en önemli rolü vergi politikası oynamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() c-Kamulaştırma ve Devletleştirme:Kamı hizmetlerini yürütebilmek için gerekli olan özel mülkiyet altındaki bir taşınmazın sahibinin isteğine bakılmaksızın kamu mülkiyetine geçirilmesi işlemine kamulaştırma denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Devletleştirilecek özel teşebbüsün yaptığı hizmet veya üretimin ülke çapında kamu ihtiyacına hitap etmesi -Bu hizmet veya üretimin kontrol rekabet ikame veya başka yollardan sağlanması imkanının bulunmaması -Hizmet veya üretimin yavaşlatılması veya durdurulması halinde kamunun büyük zarar görmesi Devletleştirme klasik sosyal devletin araçlarından biri olarak kabul edilmekle birlikte özellikle 80’lerden itibaren dünyanın büyük bölümüne egemen olan serbest piyasa ekonomisinin etkisiyle eski önemini kaybetmiştir ![]() ![]() d-Planlamaosyal devletin temel ilkelerinden biri de planlamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e-Sosyal Haklarosyal haklar sosyal devletin en önemli unsurlarından birini oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IX-Eşitlik: Eşitlik ilkesi 1982 anayasasının 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurucu İktidar: Anayasayı Değiştirme Sorunu I-Asli kurucu iktidar ve tali kurucu iktidar: Bir devletin anayasasını yapma veya değiştirme,başka bir deyimle o devletin temel siyasi yapısını belirleme iktidarına “kurucu iktidar” veya “kuruculuk fonksiyonu “ adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen bütün yazılı anayasalar değiştirilmelerine ilişkin usülleri kendileri belirlemişlerdir ![]() ![]() II-Türk Anayasalarında Anayasayı Değiştirme Sorunu: Türk Anayasaları 1876 Kanun-i Esasi’den beri sert anayasa sistemini benimsemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 Anayasasının 1987 tarihli değişikliğinden önceki haliyle kabul ettiği çözüm tarzı ise 24 ve 61 deki karar yeter sayılarını aynen muhafaza etmekle birlikte bu anayasalarda mevcut olmayan bir onay safhasına yer vermişti ![]() ![]() ![]() 1982 Anayasasının 1987 de uğradığı değişiklikten sonra anayasayı değiştirme usülü oldukça karmaşık hale gelmiştir ![]() a)Teklif:Anayasanın ilk şeklinde olduğu gibi anayasanın değiştirilmesi TBMM’nin üye tamsayısının en az üçte birinin yazılı teklifiyle olur ![]() b)Görüşme:Anayasa değişikliklerine ilişkin tekliflerin görüşülmesi bu maddedeki kayıtlar dışında kanunların görüşülmesi hakkındaki hükümlerine tabidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c)Karar:1982 anayasası değiştirilmesinden önceki haliyle aynen 24 ve 61 anayasalarında olduğu gibi üye tamsayısının 2/3’ünü karar yeter sayısı olarak kabul etmişti ![]() ![]() ![]() ![]() d)Onayeğişik 175 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CB’nin onay safhasına ilişkin yetkileri Anayasa değişikliği hakkındaki kanunu halk oyuna sunmak ya da meclise tekrar görüşülmek üzere iade etmesinden ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 anayasasında yapılan değişikliklerden sonra CB’nin geri gönderme yetkisinin kimi durumlarda sadece bir geciktirici veto kimi durumlarda ise güçleştirici veto niteliği taşıdığı söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1982 anayasasının sertlik eğilimi Anayasanın değiştirilmesi mümkün olmayan düzenlemelerinde de kendisini gösterir ![]() ![]() III-Anayasa Değişikliklerinin Denetimi: Anayasa değişikliklerinin anayasa uygunluğunun denetimi şekil ve esas olmak üzere iki düzeyde olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa değişikliklerinin şekil yönünden denetimi konusunda Anayasa özel bir yöntem öngörmediğine göre kanunların şekil yönünden denetlenmesine ilişkin anayasa hükümlerinin anayasa değişikliğine de aynen uygulanması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir anayasa değişikliğinin anayasanın 175 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvvetler Ayrılığı I-Kuvvetler Ayrılığı ve Fonksiyonlar Ayrılığı: Siyasal düşünce tarihinde genellikle Montesquieu’nün adıyla özdeşleştirilen kuvvetler ayrılığı teorisi 1789 Amerikan,1791 Fransız Anayasalarından başlayarak pek çok pozitif hukuk belgesinde şu veya bu biçimde anlatımını bulmuş olmakla birlikte ,bu teorinin hukuki olmaktan çok ,siyasal nitelik taşıdığını belirtmek gerekir ![]() ![]() Gerçekte egemenlik veya devlet kudreti tektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin hukuki fonksiyonlarının yasama yürütme ve yargı olarak üçe ayrıldığı gerek kamu hukuku doktrininde gerekse pozitif anayasa hukukunda hemen hemen tartışmasız olarak kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
|